דמיין לך מקום שבו קורים ניסים
האור נכנס מהתריסים ומבריח את הפחד
מזרח ומערב לפתע נמסים
וכל האנשים חיים בו שוב ביחד
דמיין לך מקום שבו מוצאים תשובות
בסוף כל הקרבות חוזרים לבית חם
שם אין תווים למנגינות העצובות
ואדם לאדם הוא סוף סוף אדם
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
אולי היום…
דמיין לך מקום שבו הכל פשוט
כל צבע הוא שלם ויש שקט ברחובות
שם המילים נאמרות ברגישות
והשירים הכי יפים מחוברים אל המציאות
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
דמיין לך מקום בו כל החלומות הופכים למציאות
אחרת וטובה
שם בני האדם נתלים על החומות
והן נופלות לאט מכובד האהבה
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
אולי היום… אולי היום…
ציטוט: "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו ייבנה על ידי אהבת חינם" / הרב אברהם יצחק הכהן קוק.
המשורר נועם חורב כתב שיר שהוא מעין תפילה ותקווה לימים טובים יותר. זהו שיר שיש בו גם קצת אוטופיה, המוסיפה ממד תמים ויפה לשיר תפילה שנוצר עמוק בלב, מתוך רצון שכל מי שיקשיב לו יתמלא ברוח תקווה שאותה הוא יפיץ הלאה. התקווה המתוארת בשיר מבטאת רצון למצוא את היפה והטוב בחיים. זהו מסר של אופטימיות ואחדות בין בני אדם, מסר שעובר לכל אורך השיר ובאופן מיוחד בשורה "אדם לאדם סוף סוף אדם". שורה זו מתחברת למושג "אהבת חינם" (ראו בציטוט הפותח) ומאפשרת סביבו שיח ודיון כפי שנציע להלן בהתאם לשכבות הגיל השונות.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, אופטימיות, אחדות, הכרת הטוב, הגשמה, סולידריות, אהבת חינם.
כתבו על הלוח את המושג : "אהבת חינם".
בקשו מהתלמידים שיפרשו את המושג בהתאם להבנתם החופשית.
רשמו על הלוח את מה שהם אמרו.
סכמו עם הסבר על שורשי הביטוי: שנאת חינם היא הסיבה העמוקה, המוסרית והחברתית, שנתנו חז"ל לחורבן בית שני. ועל פי דברי הרב קוק (בציטוט לעיל), כמו שחורבן בית המקדש התרחש עקב שנאת חינם, כך גם התיקון לכך הוא באהבת חינם. רעיון זה משתקף כאמור בשיר שלפנינו: "אדם לאדם סוף סוף אדם" – הכוונה שננהג זה כלפי זה באדיבות, באכפתיות, באמפתיה, שנפגין אהבה כלפי סביבתנו בלי לצפות למשהו בתמורה ובלי אינטרס, מעבר לרצון להפיץ אהבה ותקווה בעולם.
"דמיין לך מקום שבו מוצאים תשובות
בסוף כל הקרבות חוזרים לבית חם
שם אין תווים למנגינות העצובות
ואדם לאדם הוא סוף סוף אדם"
" אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
אולי היום…"
התמקדו במשפט האחרון של הבית הראשון ובפזמון ושאלו: מה המילה החוזרת בפזמון?
חשבו, מה הכוונה במילה הזו? מדוע היא חוזרת? (אפְשָׁר שֶׁ-, שֶׁמָּא, יִתָּכֵן כִּי, זו משאלה של הדובר בשיר לעולם טוב יותר).
מה הדובר בשיר מבקש? (שנהיה טובים, שנרוויח אור, שנלמד לתת, שנמצא מקום).
מה הקשר בין הבקשות שלו לבין המשפט "אדם לאדם הוא סוף סוף אדם"?
משימה
הקשיבו יחד לשיר.
חלקו את הכיתה לצוותים אשר יכינו שלטים שיקשטו את הכניסה לכיתה ובהם מסרים של תקווה ברוח השיר (כגון: "אדם לאדם סוף סוף אדם", אהבת חינם, "ואהבת לרעך כמוך" וכדומה).
מומלץ להקשיב לשיר פעם נוספת תוך כדי עבודת היצירה.
בסיום תלו את השלטים ברחבי הכיתה, בסיוע התלמידים, בתקווה שהם יתרמו לאקלים הכיתתי הרצוי.
דמיין לך מקום שבו קורים ניסים
האור נכנס מהתריסים ומבריח את הפחד
מזרח ומערב לפתע נמסים
וכל האנשים חיים בו שוב ביחד
דמיין לך מקום שבו מוצאים תשובות
בסוף כל הקרבות חוזרים לבית חם
שם אין תווים למנגינות העצובות
ואדם לאדם הוא סוף סוף אדם
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
אולי היום…
דמיין לך מקום שבו הכל פשוט
כל צבע הוא שלם ויש שקט ברחובות
שם המילים נאמרות ברגישות
והשירים הכי יפים מחוברים אל המציאות
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
דמיין לך מקום בו כל החלומות הופכים למציאות
אחרת וטובה
שם בני האדם נתלים על החומות
והן נופלות לאט מכובד האהבה
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
אולי היום… אולי היום…
ציטוט: "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו ייבנה על ידי אהבת חינם" / הרב אברהם יצחק הכהן קוק.
המשורר נועם חורב כתב שיר שהוא מעין תפילה ותקווה לימים טובים יותר. זהו שיר שיש בו גם קצת אוטופיה, המוסיפה ממד תמים ויפה לשיר תפילה שנוצר עמוק בלב, מתוך רצון שכל מי שיקשיב לו יתמלא ברוח תקווה שאותה הוא יפיץ הלאה. התקווה המתוארת בשיר מבטאת רצון למצוא את היפה והטוב בחיים. זהו מסר של אופטימיות ואחדות בין בני אדם, מסר שעובר לכל אורך השיר ובאופן מיוחד בשורה "אדם לאדם סוף סוף אדם". שורה זו מתחברת למושג "אהבת חינם" (ראו בציטוט הפותח) ומאפשרת סביבו שיח ודיון כפי שנציע להלן בהתאם לשכבות הגיל השונות.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, אופטימיות, אחדות, הכרת הטוב, הגשמה, סולידריות, אהבת חינם.
- איזו שורה תפסה את תשומת הלב? מדוע?
- הציגו לתלמידים כמה שורות מהשיר:
"דמיין לך מקום שבו הכל פשוט
כל צבע הוא שלם ויש שקט ברחובות"
- שאלו: איזה צבע הם היו בוחרים כדי לצבוע את המשפט ולהעביר מסר של אופטימיות?
- בקשו מהתלמידים לרשום אסוציאציות נלוות לצבע שבחרו (אהבה, שלום, שלווה, חיוך).
"דמיין לך מקום שבו הכל פשוט
כל צבע הוא שלם ויש שקט ברחובות
שם המילים נאמרות ברגישות
והשירים הכי יפים מחוברים אל המציאות"
- בקש מהתלמידים לצייר את המשפט הזה – איך נראה השקט ברחובות?
- הציגו את המשפט הזה מתוך השיר:
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור.
- שאלו: איך נוכל להרוויח את האור?
- מה אנחנו יכולים וצריכים לעשות כדי להרוויח את האור? (מעשים טובים, התנהגות חברית).
- איך אנחנו יכולים להיות טובים יותר?
- למה הכוונה ב"טובים יותר"? (בלימודים? בספורט? בהתנהגות? בחברות?)
הציגו את השורה מתוך הבית הזה: "ואדם לאדם הוא סוף סוף אדם" ושאלו: מה צריך לקרות כדי שנגיע למצב שבו "אדם לאדם הוא סוף סוף אדם"?
משימה
- בקשו מהתלמידים להתחלק לשלשות ולחשוב על השאלות שעליהן השיר מחפש תשובות (שאלות על: טוב ורע, התנהגות בין בני אדם, מחלוקות ומלחמות, צדק חברתי).
- לאחר עבודה קבוצתית בקשו מכל קבוצה לשתף בשתיים-שלוש שאלות, שאותן נכתוב גם על הלוח.
- שאלו את התלמידים האם הם חושבים שניתן למצוא תשובות לכל השאלות האלו?
- סכמו עם דבריו של הרב קוק (לעיל):
"ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם,
נשוב להיבנות והעולם עמנו ייבנה על ידי אהבת חינם".
(למורה: המשפט מדבר על כך שהתיקון והתשובה לכל השאלות נמצאים בתוך האדם עצמו וביכולות שלו לבחור בדרך של אהבה).
בקשו מהתלמידים לחשוב כיצד המשפט של הרב קוק קשור לתכנים שלמדנו?
דמיין לך מקום שבו קורים ניסים
האור נכנס מהתריסים ומבריח את הפחד
מזרח ומערב לפתע נמסים
וכל האנשים חיים בו שוב ביחד
דמיין לך מקום שבו מוצאים תשובות
בסוף כל הקרבות חוזרים לבית חם
שם אין תווים למנגינות העצובות
ואדם לאדם הוא סוף סוף אדם
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
אולי היום…
דמיין לך מקום שבו הכל פשוט
כל צבע הוא שלם ויש שקט ברחובות
שם המילים נאמרות ברגישות
והשירים הכי יפים מחוברים אל המציאות
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
דמיין לך מקום בו כל החלומות הופכים למציאות
אחרת וטובה
שם בני האדם נתלים על החומות
והן נופלות לאט מכובד האהבה
אולי היום נהיה טובים עד שיעבור
אולי היום אחרי הכל נרוויח את האור
אולי היום נלמד לתת אפילו גם כשאין
אולי היום נמצא מקום נפסיק כבר לדמיין
אולי היום… אולי היום…
ציטוט: "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו ייבנה על ידי אהבת חינם" / הרב אברהם יצחק הכהן קוק.
המשורר נועם חורב כתב שיר שהוא מעין תפילה ותקווה לימים טובים יותר. זהו שיר שיש בו גם קצת אוטופיה, המוסיפה ממד תמים ויפה לשיר תפילה שנוצר עמוק בלב, מתוך רצון שכל מי שיקשיב לו יתמלא ברוח תקווה שאותה הוא יפיץ הלאה. התקווה המתוארת בשיר מבטאת רצון למצוא את היפה והטוב בחיים. זהו מסר של אופטימיות ואחדות בין בני אדם, מסר שעובר לכל אורך השיר ובאופן מיוחד בשורה "אדם לאדם סוף סוף אדם". שורה זו מתחברת למושג "אהבת חינם" (ראו בציטוט הפותח) ומאפשרת סביבו שיח ודיון כפי שנציע להלן בהתאם לשכבות הגיל השונות.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, אופטימיות, אחדות, הכרת הטוב, הגשמה, סולידריות, אהבת חינם.
- הציגו את המשפט של הרב קוק:
"ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם,
נשוב להיבנות, והעולם עמנו ייבנה על ידי אהבת חינם".
- בקשו מהתלמידים להביע עמדה על המושגים: שנאת חינם ואהבת חינם. מה הם יודעים על המושגים הללו מלימודיהם בעבר? במידת הצורך הסבירו אותם לתלמידים.
- בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות קונקרטיות לתקופות או למצבים שבהם אפשר לפגוש ביטויים והשלכות של שנאת חינם (לדוגמה: כרקע לחורבן בית המקדש) ומנגד, לתקופות או למצבים שבהם נמצא אהבת חינם. בקשו מהתלמידים לתרגם מצבים אלו לחיי היום יום שלהם – בכיתה, בתנועת הנוער, בבית, בחוג , במועדון (עזרה לחבר שזקוק לסיוע בשיעורי בית, בחיי החברה, בשיפור ציון במבחן; פנייה למישהו שנמצא לבד כדי לשחק אתו בהפסקה וכדומה).
- קראו יחד עם התלמידים את הבית השני מתוך השיר:
"דמיין לך מקום שבו מוצאים תשובות
בסוף כל הקרבות חוזרים לבית חם
שם אין תווים למנגינות העצובות
ואדם לאדם הוא סוף סוף אדם".
- שאלו את התלמידים: מהו המקום שבו מוצאים תשובות? לאילו שאלות, לדעתכם? איך אתם מדמיינים את המקום הזה?
- כשחוזרים לבית חם אחרי הקרבות (אילו קרבות? מה הכוונה?) "שם אין תווים למנהיגות עצובות". איזה לחן מתאים למילים האלה ומה דעתכם על המשפט.
- חלקו את הכיתה לקבוצות קטנות ובקשו מהן להציג יחד לחן מתאים – בזמזום, בתיפוף, במחיאת כפיים, בשריקה. לאחר מספר דקות של עבודה קבוצתית בקשו מהקבוצות להציג את הלחן במליאה.
- לסיכום הפעילות השמיעו שוב את השיר ובסיומו שאלו את התלמידים איזה קבוצה הייתה הקרובה ביותר ללחן שהמשורר בחר לשיר שלו.