השיר "רציתי שתדע" נכתב והולחן בשנת 1977 על ידי עוזי חיטמן, ששר אותו בתחרות פסטיבל שירי הילדים בעקבות לידת בנו הבכור. השיר מדבר על חלומותיו של ילד ותפילתו לשלום. ביקורו של סאדאת בישראל, שנה לאחר יציאת השיר, תרמה לכך שהשיר הפך לאחד משירי הילדים האהובים ביותר במוזיקה הישראלית.
הלחן לשיר מורכב משלושה חלקים התואמים לאופי הטקסט:
- התגלות המלאך ("אלוהים שלי…ואמר לי כך")
בחלק זה חוזר המוטיב המלודי הבא
שלוש פעמיים ואחר כך בווריאציה:
שני המוטיבים מסתיימים בצליל הטוניקה לה והם מסתיימים בירידה. למשפט האחרון קו מלודי בעלייה והוא מסתיים בצליל הטוניקה מי.
- תשובת המלאך ("באתי משמים…הילדים").
בחלק זה מוטיב מקצבי החוזר ברצף לאורך כל החלק בשינויים קלים.
- פזמון: התפכחות מהחלום ("וכשהתעוררתי…ואני עם החלום").
בחלק זה נמצאים צלילי השיא של הלחן. שני המשפטים הראשונים זהים בלחן שלהם. יש כאן מעין התפרצות בווריאציות שונות על אותו המוטיב, כאשר ההרמוניה הופכת למורכבת יותר בספטאקורדים מתוחים. המשפט המסיים שונה באופיו משאר המשפטים והוא מסתיים בצליל הטוניקה. כל המשפטים בחלק זה מסתיימים בצלילים ארוכים.
"דגימה" או "סימפול" (Sample) היא פעולה של לקיחת קטע מתוך שיר (ישן בדרך כלל) והשמה של החלק הזה בתוך שיר חדש. דגימות מוזיקליות היוו את הבסיס למוזיקת היפ הופ, שלקחה מוזיקת נשמה ועל גביה הדביקה קטעי ראפ. בשנת 2004 הוציאה להקת "הדג נחש" גרסת מחאה לשיר באלבומם "חומר מקומי" כולל סימפול מהשיר המקורי בקולו של חיטמן.
כיתות א'-ב'
- הבעת גובה הצליל: בחלק א' בקשו מהתלמידים להניח ידיים על הכתפיים בסוף כל משפט מוזיקלי שמסתיים בצליל הטוניקה "לה"; במשפט המוזיקלי האחרון שמסתיים בצליל הדומיננטה "דו" בקשו מהתלמידים להניח ידיים על הראש.
- הבעת המוטיב הריתמי בהקשות גוף: בחלק ב' לוו את השירה בתיפוף גוף על פי המקצב הבא:

בקשו מהתלמידים להציע מקומות שונים בגוף להקשת המקצב.
- הקניית המושג מקצב משלים (למורה: המשפטים המוזיקליים בבית הראשון של השיר מסתיימים בצלילים ארוכים, ולכן למרות שאין הפסקה, מתאים להקיש בהם מעין מקצב משלים).
נגנו מנגינה בכלי נגינה מלודי או בתוף. בקשו מהתלמידים להקיש את המקצב הבא
כאשר אתם עוצרים את המוזיקה (למורה: ניתן להקיש את המקצב במחיאות כף, ברקיעות, בטפיחות על הברכיים, ועוד).
- הקשת המקצב המשלים בבתי השיר: בחלק ג' בקשו מהתלמידים להקיש בהקשות גוף את המקצב
בסוף כל משפט מוזיקלי למעט האחרון.
5. תזמור בתי השיר: התלמידים יתחלקו לשלוש קבוצות: בהמשך לפעילויות הקודמות. ראו קישור לפרטיטורה בנספח 1 (הנספח נמצא בקבצים להורדה).
מה למדנו?
- הבעת סיומי המשפטים בתנועה על פי גובה הצליל המסיים
- הקשת המוטיב הרתמי של המילים הפותחות את כל הבתים בתיפוף גוף
- הקשת מקצב משלים במקומות המתאימים בבתי השיר ובפזמון
- הצעה לתזמור רתמי ומלודי לשיר ויישומו בהתאם לרמת התלמידים
השיר "רציתי שתדע" נכתב והולחן בשנת 1977 על ידי עוזי חיטמן, ששר אותו בתחרות פסטיבל שירי הילדים בעקבות לידת בנו הבכור. השיר מדבר על חלומותיו של ילד ותפילתו לשלום. ביקורו של סאדאת בישראל, שנה לאחר יציאת השיר, תרמה לכך שהשיר הפך לאחד משירי הילדים האהובים ביותר במוזיקה הישראלית.
הלחן לשיר מורכב משלושה חלקים התואמים לאופי הטקסט:
- התגלות המלאך ("אלוהים שלי…ואמר לי כך")
בחלק זה חוזר המוטיב המלודי הבא
שלוש פעמיים ואחר כך בווריאציה:
שני המוטיבים מסתיימים בצליל הטוניקה לה והם מסתיימים בירידה. למשפט האחרון קו מלודי בעלייה והוא מסתיים בצליל הטוניקה מי.
- תשובת המלאך ("באתי משמים…הילדים").
בחלק זה מוטיב מקצבי החוזר ברצף לאורך כל החלק בשינויים קלים.
- פזמון: התפכחות מהחלום ("וכשהתעוררתי…ואני עם החלום").
בחלק זה נמצאים צלילי השיא של הלחן. שני המשפטים הראשונים זהים בלחן שלהם. יש כאן מעין התפרצות בווריאציות שונות על אותו המוטיב, כאשר ההרמוניה הופכת למורכבת יותר בספטאקורדים מתוחים. המשפט המסיים שונה באופיו משאר המשפטים והוא מסתיים בצליל הטוניקה. כל המשפטים בחלק זה מסתיימים בצלילים ארוכים.
"דגימה" או "סימפול" (Sample) היא פעולה של לקיחת קטע מתוך שיר (ישן בדרך כלל) והשמה של החלק הזה בתוך שיר חדש. דגימות מוזיקליות היוו את הבסיס למוזיקת היפ הופ, שלקחה מוזיקת נשמה ועל גביה הדביקה קטעי ראפ. בשנת 2004 הוציאה להקת "הדג נחש" גרסת מחאה לשיר באלבומם "חומר מקומי" כולל סימפול מהשיר המקורי בקולו של חיטמן.
כיתות ג'-ד'
- ציור באוויר של הקו המלודי: בקשו מהתלמידים להאזין לשיר ולצייר באוויר בעזרת האצבע את הקו המלודי של המוזיקה.
- התאמת מילות השיר לקו המלודי: בקשו מהתלמידים לשיר בסולפג' את שתי התבניות הבאות:

- שירו לתלמידים את המילים הבאות ובקשו מהם להרים אצבע אחת כאשר הם שומעים את מוטיב א' ושתי אצבעות כשהם שומעים את מוטיב ב'.
(למורה: מחסן משפטים: אלוהים שלי, רציתי שתדע, ואמר לי כך, בלילה במיטה. אפשר להוסיף מילים שאינן בשיר ולשיר אותם על פי אחד משני המוטיבים הללו).
- הצעה לסולפג' ונגינה לליווי השיר.

- בקשו מהתלמידים לסמן בעיגול על גבי התווים את תבניות א' ו-ב'.
- שירו את התווים בסולפג' בעזרת היד המזמרת.
- התלמידים יבצעו את השיר בסולפג' כאשר קבוצה אחת תשיר את התיבות עם התבניות המסומנות (תבניות א' וב') והקבוצה השנייה תשיר את שאר התיבות (התיבות עם הצלילים הארוכים). החליפו בין התפקידים.
- בדומה ניתן לבצע את פעילויות ב' וג' בנגינה.
- שירו את השיר עם המילים.
- תזמור: חלקו את התלמידים לשתי קבוצות, כאשר קבוצה אחת תשיר את מילות השיר והקבוצה השנייה תלווה את השירה בסולפג'/בנגינה במטלופונים/חליליות. החליפו בין התפקידים.
ראו להלן את הפרטיטורה לליווי השיר.

מה למדנו?
- "ציור" הקו המלודי של מנגינת השיר
- שירת שתי תבניות מלודיות חוזרות בשיר
- חידון מוזיקלי: בהתאמת התבניות המלודיות למילים שלהן בשיר
- שירת סולפג' המבוסס בחלקו על שתי התבניות המלודיות
- ליווי בתי השיר בשירת הסולפג'/ נגינה במטלופונים חליליות
השיר "רציתי שתדע" נכתב והולחן בשנת 1977 על ידי עוזי חיטמן, ששר אותו בתחרות פסטיבל שירי הילדים בעקבות לידת בנו הבכור. השיר מדבר על חלומותיו של ילד ותפילתו לשלום. ביקורו של סאדאת בישראל, שנה לאחר יציאת השיר, תרמה לכך שהשיר הפך לאחד משירי הילדים האהובים ביותר במוזיקה הישראלית.
הלחן לשיר מורכב משלושה חלקים התואמים לאופי הטקסט:
- התגלות המלאך ("אלוהים שלי…ואמר לי כך")
בחלק זה חוזר המוטיב המלודי הבא
שלוש פעמיים ואחר כך בווריאציה:
שני המוטיבים מסתיימים בצליל הטוניקה לה והם מסתיימים בירידה. למשפט האחרון קו מלודי בעלייה והוא מסתיים בצליל הטוניקה מי.
- תשובת המלאך ("באתי משמים…הילדים").
בחלק זה מוטיב מקצבי החוזר ברצף לאורך כל החלק בשינויים קלים.
- פזמון: התפכחות מהחלום ("וכשהתעוררתי…ואני עם החלום").
בחלק זה נמצאים צלילי השיא של הלחן. שני המשפטים הראשונים זהים בלחן שלהם. יש כאן מעין התפרצות בווריאציות שונות על אותו המוטיב, כאשר ההרמוניה הופכת למורכבת יותר בספטאקורדים מתוחים. המשפט המסיים שונה באופיו משאר המשפטים והוא מסתיים בצליל הטוניקה. כל המשפטים בחלק זה מסתיימים בצלילים ארוכים.
"דגימה" או "סימפול" (Sample) היא פעולה של לקיחת קטע מתוך שיר (ישן בדרך כלל) והשמה של החלק הזה בתוך שיר חדש. דגימות מוזיקליות היוו את הבסיס למוזיקת היפ הופ, שלקחה מוזיקת נשמה ועל גביה הדביקה קטעי ראפ. בשנת 2004 הוציאה להקת "הדג נחש" גרסת מחאה לשיר באלבומם "חומר מקומי" כולל סימפול מהשיר המקורי בקולו של חיטמן.
כיתות ה'-ו'
- השמיעו את הביצוע של השיר על ידי עוזי חיטמן. בצעו שתי פעילויות לבחירתכם על פי ההצעות לשכבות ג'-ד'. בדרך זו תבססו את הכרת הביצוע המקורי של עוזי חיטמן.
- האזינו לשיר "רציתי שתדע" בביצוע של "הדג נחש", שהוא ביצוע מחאתי הקורא לשוויון: "לשאת ברכת שלום לכל הילדים, מכל הצבעים, המינים והגזעים שבעולם".
- בדקו עם התלמידים באלו אלמנטים מוזיקליים משתמשים כדי להעביר את תחושת המחאה (למורה: אפשרויות לתשובות: שימוש בראפ, מוזיקת רוק חזקה עם תופים, עיוות בקולות באמצעות מחשב).
- הסבירו לתלמידים את מושג ה"דגימה" או "סימפול" (ראו הרחבה בזרקור המוזיקלי).
(למורה: דוגמאות נוספות להרחבה: "בת שישים" בביצוע של סאבנימינל, דגימה מהשיר של להקת הגבעתרון."גיבור" של רביד פלוטניק, דגימה מהשיר "סולם יעקב" של יהודה פוליקר).
- השוואת ביצועים: התלמידים יאזינו לשיר בביצועים של עוזי חיטמן,
נתי לוי ושל להקת הדג נחש ויתבקשו לשים לב לנושאים הבאים: ז'אנר מוזיקלי,
כלי נגינה בהקדמה לשיר, ליווי כלי, הוספת מילים, שימוש בדגימה ("סימפול").
בקשו מהתלמידים לציין מה דומה ומה שונה בין הביצועים, על פי המדדים שבטבלה.
|
עוזי חיטמן |
נתי לוי |
להקת הדג נחש |
ז'אנר מוזיקלי |
ארץ ישראלי |
רוק מזרחי |
היפ הופ |
כלי נגינה בהקדמה לשיר |
גיטרה |
גלוקנשפיל |
גלוקנשפיל |
ליווי כלי (ניתן לציין מספר כלי נגינה) |
גיטרה, בס, תופים |
גיטרה, גיטרה חשמלית, בס, תופים |
גיטרה, גיטרה חשמלית, בס, תופים, אפקטים במחשב |
הוספת מילים |
אין (הביצוע המקורי) |
אין |
יש |
שימוש בדגימה (סימפול) |
אין (הביצוע המקורי) |
אין |
יש |
- יצירת גרסה אישית לשיר: ניתן לבקש מהתלמידים ליצור גרסה אישית משלהם לשיר, המתאימה לתקופה שלנו. חלק מהאפשרויות הן: להוסיף בית עם מילים חדשות, לשנות את הלחן, להשתמש בדגימה ("סימפול") מתוך שיר אחר, ללוות את השיר בכלי הקשה המצויים בכיתה, ועוד.
מה למדנו?
- האזנה לשיר בביצוע של עוזי חיטמן וביסוס ההיכרות עם ביצוע זה
- האזנה לשיר בביצוע הדג נחש ואפיון הביצוע כשיר מחאה
- הכרת המושג דגימה ("סימפול")
- ערכנו השוואת ביצועים לשלושה ביצועים שונים של השיר
- הרחבה: האזנה לשירים נוספים שיש בהם "סימפול"
- התנסנות ביצירת גרסה אישית לשיר