ציטוט מלווה: "טוֹב לְאָדָם לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ עִם אֵיזֶה (שהוא) נִגּוּן, כִּי נִגּוּן הוּא דָּבָר גָּדוֹל וְגָבוֹהַּ מְאֹד" (רבי נחמן מברסלב).
השיר "לא נפסיק לשיר" הוא למעשה דרך לומר שאנחנו תמיד ממשיכים ומסתכלים קדימה, על אף הקשיים שהמציאות מציבה לפנינו. ממשיכים בהתמדה ללמוד, לבנות וליצור כאן במקום שלנו – הבית, בית הספר, הקהילה, השכונה, הארץ. את העשייה אפשר לבטא בפעילות יום-יומית, שהיא לכאורה שגרתית, אך כשהיא מלווה ברוח של שמחה, אופטימיות ואמונה, היא מטיבה את חיינו, ובכלל זה את האקלים הכיתתי והבית ספרי.
הציטוט מדברי רבי נחמן מברסלב מעלה את השאלה: האם השמחה היא אמצעי? מטרה? תוצאה?
הוא מזמן דיון על העולם הפנימי שלנו, על היכולת שלנו ללמד את עצמנו להסתכל על החיים מתוך אופטימיות ושמחת חיים; על האפשרות לאמץ לעצמנו הרגלים שעוזרים לנו לנהל אורח חיים אופטימי, כמו למשל להכניס מוזיקה ושמחה לחיינו, או להוסיף פעילות גופנית ממריצה ומזרימת אנרגיה.
ערכים מובילים בשיר: שירה, שמחת חיים, אופטימיות, אהבת הארץ, התמדה, נחישות , הודיה.
כיתות א'-ב'
השיר "לא נפסיק לשיר" הוא שיר שמח, המתאים לשיפור מצב הרוח הכיתתי, ולכן נפתח בהאזנה לשיר.
- שאלו את התלמידים:
- מה אנחנו מרגישים כששומעים שיר כזה? (שמחה, נותן לנו כוח, רוצים לרקוד, וכדומה)
- מה, לדעתכם, מרגיש כותב השיר? מדוע הוא חיבור את השיר? (למורה: התייחסו באופן כללי למילים וללחן).
- השמיעו שוב את השיר והציגו את מילותיו.
- עזרו לתלמידים לגלות, שבשיר מתואר מצב קשה בחיים (מתחיל במילים "אם יהיה רע", ואז פירוט של בעיות מסוגים שונים – ברמה אישית או מקומית וגם לאומית).
- שאלו את התלמידים:
- על אילו בעיות מספר השיר? מדוע אלו בעיות? (למורה: נשים-לב שהתלמידים מזהים בשיר מצבים של חיי היום-יום, כגון עליית מחירי הבנזין או הסוכר, לצד בעיות לאומיות, כמו סגירת שערי העלייה לארץ מרוסיה כפי שהיה בתקופת רוסיה הסובייטית, וכדומה).
- התמקדו בפזמון במילים החוזרות שוב ושוב: "לא נפסיק לשיר".
- שאלו: מדוע הפזמון חוזר הרבה פעמים על אותן המילים? (למורה: הדגשה; ההשפעה החיובית של השירה החוזרת והרוטינית על מצב הרוח, חשיבות האופטימיות כדי להתמודד גם שהמצב קשה).
- האם יש שירים מסוימת שמרוממים את מצב רוחכם כשקשה לכם?
- השמיעו שוב את השיר והזמינו את התלמידים להצטרף לשירת הפזמון.
ציטוט מלווה: "טוֹב לְאָדָם לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ עִם אֵיזֶה (שהוא) נִגּוּן, כִּי נִגּוּן הוּא דָּבָר גָּדוֹל וְגָבוֹהַּ מְאֹד" (רבי נחמן מברסלב).
השיר "לא נפסיק לשיר" הוא למעשה דרך לומר שאנחנו תמיד ממשיכים ומסתכלים קדימה, על אף הקשיים שהמציאות מציבה לפנינו. ממשיכים בהתמדה ללמוד, לבנות וליצור כאן במקום שלנו – הבית, בית הספר, הקהילה, השכונה, הארץ. את העשייה אפשר לבטא בפעילות יום-יומית, שהיא לכאורה שגרתית, אך כשהיא מלווה ברוח של שמחה, אופטימיות ואמונה, היא מטיבה את חיינו, ובכלל זה את האקלים הכיתתי והבית ספרי.
הציטוט מדברי רבי נחמן מברסלב מעלה את השאלה: האם השמחה היא אמצעי? מטרה? תוצאה?
הוא מזמן דיון על העולם הפנימי שלנו, על היכולת שלנו ללמד את עצמנו להסתכל על החיים מתוך אופטימיות ושמחת חיים; על האפשרות לאמץ לעצמנו הרגלים שעוזרים לנו לנהל אורח חיים אופטימי, כמו למשל להכניס מוזיקה ושמחה לחיינו, או להוסיף פעילות גופנית ממריצה ומזרימת אנרגיה.
ערכים מובילים בשיר: שירה, שמחת חיים, אופטימיות, אהבת הארץ, התמדה, נחישות , הודיה.
כיתות ג'-ד'
- השיר "לא נפסיק לשיר" הוא שיר שמח המתאים לשיפור האקלים הכיתתי ולכן נתחיל את הפעילות עם משחק מוזיקלי.
- חלקו את התלמידים לארבע עד שש קבוצות בהתאם לגודל הכיתה.
- בכל פעם הציגו מילה מסוימת, ועל הקבוצות לחשוב על כמה שיותר שירים שכוללים את המילה שנבחרה.
- הקבוצה המנצחת היא זו שתצליח למצוא את כמות השירים הגדולה ביותר.
- בכל סבב עוברים מקבוצה לקבוצה וכל קבוצה בתורה צריכה לשיר שורה מהשיר שבחרו. וכך עד שמגיעים למצב שקבוצה לא יודעת שיר נוסף ואז מסכמים ניקוד בסבב זה, ועוברים לסבב חדש עם מילה אחרת.
המלצות למילים:
בית
שלום
חלום
בוקר
משפחה
לשיר
- הסבירו כי מהמשחק אפשר ללמוד שיש שירים כמעט על כל נושא בחיים (גם נושאים קשים וכואבים, כמו מלחמה, אבל) ושהשירה מלווה את החיים של בני האדם ומשפיעה עליהם במצבים רבים ומגוונים.
- לאחר המשחק השמיעו שוב את השיר והציגו את מילותיו.
- תוך כדי קריאה והאזנה ראשונה שאלו את התלמידים:
- מה הרגשתם בעת ההאזנה לשיר?
- בקשו לזהות זוגות של ניגודים (למורה: לפחות מבחינת הרעיון הכללי, כגון: "רע" לעומת "לשיר", או את הניגוד הבולט בין בית לפזמון, בין תיאור מצבים רעים לבין השירה שמשרה טוב; הרע בבית הראשון והטוב בבית האחרון).
- שאלו: האם הניגודים שנמצאו בשיר הם באמת מנוגדים?
- רשמו על הלוח את הניגודים.
- בקשו מהתלמידים לזהות מצבים של קושי. עזרו להם להבין את התוכן הלא מוכר בדרך כלל (שערי העלייה מרוסיה ננעלו… באו"ם אומרים… שיכון של זוג צעיר…).
- שאלו את התלמידים: מדוע, לדעתכם, הכותב מציע לא להפסיק לשיר. ניתן לדון על כך בחברותות ולשתף במליאה.
- הציגו את המשפט של רבי נחמן מברסלב, שהובא לעיל, והסבירו את המשמעות שלו (למורה: המשפט מדבר על כוחה של המוזיקה להביא טוב ואופטימיות לחיים. המוזיקה מביאה איתה השראה משום שהיא מאפשרת לנו לראות את הטוב ולהכיר תודה בטוב שיש לנו בחיים).
- לסיום הקשיבו לשיר והצטרפו בשירה.
ציטוט מלווה: "טוֹב לְאָדָם לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ עִם אֵיזֶה (שהוא) נִגּוּן, כִּי נִגּוּן הוּא דָּבָר גָּדוֹל וְגָבוֹהַּ מְאֹד" (רבי נחמן מברסלב).
השיר "לא נפסיק לשיר" הוא למעשה דרך לומר שאנחנו תמיד ממשיכים ומסתכלים קדימה, על אף הקשיים שהמציאות מציבה לפנינו. ממשיכים בהתמדה ללמוד, לבנות וליצור כאן במקום שלנו – הבית, בית הספר, הקהילה, השכונה, הארץ. את העשייה אפשר לבטא בפעילות יום-יומית, שהיא לכאורה שגרתית, אך כשהיא מלווה ברוח של שמחה, אופטימיות ואמונה, היא מטיבה את חיינו, ובכלל זה את האקלים הכיתתי והבית ספרי.
הציטוט מדברי רבי נחמן מברסלב מעלה את השאלה: האם השמחה היא אמצעי? מטרה? תוצאה?
הוא מזמן דיון על העולם הפנימי שלנו, על היכולת שלנו ללמד את עצמנו להסתכל על החיים מתוך אופטימיות ושמחת חיים; על האפשרות לאמץ לעצמנו הרגלים שעוזרים לנו לנהל אורח חיים אופטימי, כמו למשל להכניס מוזיקה ושמחה לחיינו, או להוסיף פעילות גופנית ממריצה ומזרימת אנרגיה.
ערכים מובילים בשיר: שירה, שמחת חיים, אופטימיות, אהבת הארץ, התמדה, נחישות , הודיה.
כיתות ה'-ו'
- הזמינו את התלמידים לשחק משחק מוזיקלי.
המשחק המוצע מבוסס על תוכנית הטלוויזיה המיתולוגית עם צביקה הדר "לא נפסיק לשיר", שכזכור הפכה עם הזמן ל"כוכב נולד".
2. חלקו את הכיתה לשתי קבוצות שמתחרות זו בזו במשחק שמטרתו לזהות שיר מסתתר. כאשר קבוצה מזהה את השיר, הוא מוקרן על המסך וכולם שרים. במהלך המשחק הקבוצות מקבלות ניקוד בהתאם להשתתפות שלהם ולמספר השירים שזיהו.
- בחרו עם התלמידים באחד מהמשחקים הבאים:
- "מי מכיר את השיר"? זיהוי שירים על פי מספר צלילים מתוכו (בפתיחה או במהלכו).
- "ימשיך כבודו…" כל קבוצה נדרשת, בתורה, לומר את המילה הבאה בשיר.
- כל קבוצה בתורה מקבלת קטגוריה (נושא מסוים, כגון: חורף, אביב, אוכל, ילדות, שבת, חג מסוים), וצריכה למצוא כמה שיותר שירים באותה הקטגוריה. הקבוצה שמנצחת עולה לגמר.
- ספרו לתלמידים שלומדים שיר ששמו "לא נפסיק לשיר" ושאלו מה לדעתם תוכן השיר.
- רשמו את ההצעות בלוח הכיתה.
- השמיעו את השיר והציגו את המילים.
- שאלו: האם היה זיהוי או ניחוש נכון על תוכנו של השיר? חדדו ביחד את ההבנה בעזרת תוכן השיר.
- בקשו מהתלמידים בחברותות לערוך רשימה של המצבים או האירועים שהכותב מעלה בשלושת הבתים הראשונים ושאלו מה משותף בין המצבים.
- שוחחו במליאה על המצבים שהתלמידים ליקטו מהשיר. האם לפחות חלקם מוכרים להם? התמקדו בבית הרביעי, ושאלו:
- מה התגובה של הכותב למצבים הרעים הללו?
- לפי השיר, מה מניע את הכותב להגיב כך?
- מה, לדעתכם, הכותב מרוויח מתגובה מוזיקלית זו?
- הפנו את תשומת לבם של התלמידים לאמרה הידועה של הרצל: "…אין זו אגדה" הנזכרת בבית הרביעי ושאלו את התלמידים:
- האם הם מכירים את החלק הראשון של האמרה? מה נאמר בו?
- מי אמר את האמרה ובאיזה הקשר?
- מה משמעות האמרה וכיצד היא קשורה לשיר? (למורה: אין דבר העומד אל מול כוח הרצון; אפשר להפוך חלום למציאות).
משימת כתיבה:
בחברותות בקשו מהתלמידים להוסיף בית לשיר על פי אותה מתכונת ולכלול בו נימה אישית יותר.