נושאים בשיר:
היכרות וחיבור למילות השיר.
ישראל מאחדת עדות ותרבויות.
אחדות מול אחידות.
אהבת הארץ.
היכרות וחיבור למילות השיר
כיתות א'-ב'
הראו לתלמידים תמונות. התלמידים ינחשו לאיזה בית בשיר התמונה רומזת:
"יש פה מדבר וים ותכלת לכולם" – תמונה של מפת הארץ או נוף שיש בו ים, יבשה ושמיים.
"עיר שלם" – ירושלים.
"רגש לאדם" – יהודים מתחבקים.
"אבן למקדש" – תמונת בית המקדש
"דגל כחול לבן עד לעננים" – דגל ישראל.
"למנורה קנים" – סמל המדינה או מנורת המקדש.
בשלב השני, חלקו את התמונות בין התלמידים.
השמיעו את השיר וכל פעם שנשמע אחד הביטויים הנ"ל – התלמיד בתורו מרים את התמונה הרלוונטית.
"דגל תכול לבן עד לעננים"
תוכלו לערוך בכיתה פעילויות שקשורות לדגל ישראל.
הכינו דגל מחומרים שיש בכיתה ומחוצה לה.
מצאו כמה שיותר מילים שאפשר להרכיב מהמילים "דגל ישראל".
עצבו למדינה דגל משלכם.
ישראל – בית לכולם
שאלו את התלמידים האם ארץ ישראל היא הבית של העם שלנו? איך מתייחסים לבית? מטפחים, מנקים, מסדרים. איך נוכל להתייחס לארץ ישראל יותר כבית?
הראו לתלמידים תמונות של משפחה עושה פיקניק, ילדים מנקים את הסביבה, ילדים מטיילים, ילדים מניפים דגלים, ילדים משקים פרחים או עובדים בשדה.
שאלו את התלמידים איך התמונות האלה מראות שארץ ישראל היא כמו בית עבורנו.
נושאים בשיר:
היכרות וחיבור למילות השיר.
ישראל מאחדת עדות ותרבויות.
אחדות מול אחידות.
אהבת הארץ.
היכרות וחיבור למילות השיר
כיתות ג'-ד'
אחדות מול אחידות
הגיוון כמתנה: השיר, שבמרכזו פרחים, מביע את תכונת הצבעוניות של הפרחים שיוצרים שדה מגוון ומלא בתכונות, בדעות וביכולות שונות. הארץ מגוונת מבחינה גיאוגרפית (מדבר וים), הפרחים רומזים לגיוון באנשים שבארץ, שצריכים להסתדר יחד ולשלב ידיים.
משימה לתלמידים: מצאו בשיר דימויים וביטויים שקשורים לגיוון שיש לנו בארץ בתחומים שונים.
למשל: גיוון בגיאוגרפיה של הארץ – מדבר וים. גיוון בשבעת המינים, ועוד.
מצד אחד, יש בשיר גיוון, ומצד אחר, קריאה לאהבה וחיבור לאורך כל השיר.
למורה: דימויים בשיר שמצביעים על גיוון ואחדות: הגיוון הגיאוגרפי, עיר שלם – ירושלים שמאחדת בה מגוון אנושי, שבעת המינים שכל אחד מהם יחיד ומיוחד, שונה מחברו ובעל יתרונות אחרים. שבעת קני המנורה שהייתה בבית המקדש, מתפצלת לקנים מופרדים אך עשויה "מקשה אחת" – מחומר אחד.
כתוב בגמרא:
"כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות, נ"ח, ע"ב).
הראו לתלמידים תמונה של קבוצת ילדים שכולם נראים אותו הדבר וקבוצה של ילדים שונים אחד מהשני.
קיימו שיח:
- באיזה קבוצה יהיה קל יותר להסתדר ולא לריב?
- מה היתרון ומה החיסרון בקבוצה שבה כולם נראים אותו הדבר?
- באיזה קבוצה יהיה מגוון גדול יותר של דעות?
הגיעו עם התלמידים למסקנה, שקל יותר להסתדר כשאנחנו זהים, אך הגיוון גדול יותר כשאנחנו שונים ולכל אחד יש ייחודיות משלו. כך גם בעם ישראל, אנחנו מצווים לאהוב כל אחד ואחת מעם ישראל ולמצוא את הטוב שאנחנו יכולים לקבל מהגיוון שבעם.
הציעו הצעות כיצד להסתדר עם מי ששונה ממני בדעותיו.
ירושלים מוזכרת בשיר כ"עיר שלם". ואכן ירושלים, עיר הבירה של ישראל, מוזכרת במקורות כעיר שמאחדת את תושביה.
"ירושלים הבנויה, כעיר שחוברה לה יחדיו". "אמר ר' יהושע בן לוי – עיר שעושה כל ישראל חברים" (ירושלמי, חגיגה, ב', ו').
"יהי שלום בחילך, שלוה בארמנותיך" (תהילים, קכ"ב).
"ועוד הלב פועם" – אהבת הארץ
- חשבו עם התלמידים – מה מרגש אותך בארץ שלנו?
- עצבו דגל משלכם לארץ ישראל.
- שאלו את התלמידים האם ארץ ישראל היא הבית של העם שלנו? איך מתייחסים לבית? מטפחים, מנקים, מסדרים. איך נוכל להתייחס לארץ ישראל יותר כבית?
נושאים בשיר:
היכרות וחיבור למילות השיר.
ישראל מאחדת עדות ותרבויות.
אחדות מול אחידות.
אהבת הארץ.
היכרות וחיבור למילות השיר
כיתות ה'-ו'
השמיעו לתלמידים את השיר ושאלו אותם איזה משפט כל אחד בוחר כמסמל עבורו יותר מכל את הקשר שלנו לארץ.
ישראל כמאחדת עדות ותרבויות
"מארבע הרוחות הבאנו זר ברכות
באנו יחד לארץ האבות".
במאה השנים האחרונות הגיעו לארץ ישראל יהודים מארבע קצוות הארץ, כשם שאנו אומרים בתפילת שמונה עשרה:
"תְּקַע בְשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ וְשָׂא נֵס לְקָבֵץ גָּלֻיוֹתֵינוּ וְקַבְּצֵנוּ יַחַד מְהֵרָה מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ".
עם ישראל נמצא כמעט בכל ארץ ברחבי הגלובוס. כמשימה מקדימה לשיעור תנו לתלמידים לראיין את הוריהם על ארץ המוצא של המשפחה.
הכינו מראש את השאלות:
מאיזה ארץ הגיעה משפחתנו לארץ ישראל? איזה מנהגים מיוחדים הם הביאו איתם? מאכלים מיוחדים? במהלך השיעור הקרינו את מפת העולם בכיתה או תלו אותה על אחד מהלוחות בכיתה ובקשו מהתלמידים למצוא את ארץ המוצא של משפחתם ולסמן אותה על המפה.
ארץ האבות
הקב"ה בספר בראשית אמר לאברהם: "כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם" (בראשית, י"ג, ט"ו).
ערכו בכיתה מספר פעילויות על ארץ ישראל. התלמידים יעברו בין הפעילויות:
- מצאו במפה מקומות שהייתם בהם בארץ ישראל.
- חידות גיאוגרפיות על ארץ ישראל.
- התאמת שם של מקום למיקום במפה.
- חידות בציורים על מקומות בארץ.
"יש פה בית לכולם"
בקשו מהתלמידים להציע הצעות לפעולות שאנחנו יכולים לעשות כדי לבטא את זה שהמדינה היא כמו בית עבורנו (לנקות אותה, להיות גאים בה, להכיר את הארץ, ליהנות בה, ועוד).
חלקו את התלמידים לקבוצות, כל קבוצה צריכה לבחור פעולה אחת ולהעמיד את הילדים שבה לתמונה בנושא הפעולה שבחרו. מומלץ לצאת החוצה לחצר בית הספר ולמצוא מקום מתאים לרקע לתמונה. למשל, קבוצה שבחרה בפעולת ניקיון – התלמידים יצטלמו כשהם עם שקיות אשפה, אוספים לכלוך ומנקים.
תלו את התמונות בכיתה מתחת לכותרת: "ישראל – בית לכולם" או הכינו מהתמונות סרטון.