בָּרְכֵנוּ הַשֵּׁם אֱלֹהֵינוּ
בְּכָל, בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ.
בָּרְכֵנוּ הַשֵּׁם אֱלֹהֵינוּ
וּבָרִךְ, וּבָרָךְ אֶת שְׁנָתֵנוּ.
וְתֵן תֵן תֵן, תֵּן טַל וּמָטָר
עַל פְּנֵי הַאֲדָמָה, עַל פְּנֵי הַאֲדָמָה.
בָּרְכֵנוּ הַשֵּׁם אֱלֹהֵינוּ
בְּכָל, בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ.
בָּרְכֵנוּ הַשֵּׁם אֱלֹהֵינוּ
וּבָרִךְ, וּבָרָךְ אֶת שְׁנָתֵנוּ.
וְתֵן תֵן תֵן, תֵּן טַל וּמָטָר
עַל פְּנֵי הַאֲדָמָה, עַל פְּנֵי הַאֲדָמָה.
יצירה – על פי לשון חז"ל – פעולה שמביאה לעולם דבר־מה חדש, מוחשי או מופשט, שלא היה בו קודם לכן. על פי העברית החדשה– פרי עבודתו האיכותית והמוערכת של האומן.
אוֹמן – יוצר, כגון צייר, פסל, מוזיקאי, שחקן וסופר.
אוּמן – הוא 'בעל מלאכה', 'מומחה במלאכתו'.
מטאפורה – מילה או צירוף מילים המשמשים במשמעות שונה ממובנן המילולי המקורי, ומשמעות זו אינה מילולית אלא ציורית.
דימוי – אמצעי לשוני המשווה בין שני רכיבים לשוניים מתחומים שונים, שיש ביניהם יסוד משותף, דומה אך לא זהה.
ערכים: שמחה, פרשנות ויצירה אישית, חירות היצירה, התמודדות עם אתגרים, אחריות, מעורבות, שייכות.
שיר זה מזמן שיח אודות הברכה הטמונה בגשם וכן על החשיבות הגדולה שהאדם מייחס לגשמי ברכה
מומלץ לעסוק בשיר זה במהלך חודש אלול (לפני ראש השנה) או אחרי חגי תשרי, לפני רדת הגשמים הראשונים.
1. כתבו במרכז הלוח את המשפט: "וברך את שנתנו". בקשו מהתלמידים:
2. נהלו שיח בכיתה: מהם הדברים החשובים לנו שהיינו רוצים להיות מבורכים בהם?
1. קראו את השיר בקול רם. השיר מכיל שתי בקשות: בקשה שתשרה ברכה במעשה ידינו ובקשה שהשנה תהיה מבורכת בגשמים.
2. א. "ברכנו בכל מעשה ידינו"
ב. "ותן טל ומטר על פני האדמה"
3. השיר "ברכנו" לקוח מן התפילה.
4. הידעתם? בתרבויות רבות קיימות צורות אחרות של בקשות להורדת גשם: טקסים שונים ובהם ריקודי גשם או תנועה עם מקלות גשם שבהם משתמשים שבטים אינדיאנים, שירים וכד'
5. שירים ישראליים רבים נכתבו על הגשם. קראו את הציטוטים שבנספח (מצורף בנספח לשיר):
1. חלקו את תלמידי הכיתה לארבע קבוצות והציגו להם את ארבע התחנות שבהן תעבור כל קבוצה:
2. קיימו שיח בכיתה:
מה התחדש או התחדד במהלך הלימוד והפעילות על הברכה הטמונה בגשם?
שיר זה מזמן שיח אודות הברכה הטמונה בגשם וכן על החשיבות הגדולה שהאדם מייחס לגשמי ברכה
מומלץ לעסוק בשיר זה במהלך חודש אלול (לפני ראש השנה) או אחרי חגי תשרי, לפני רדת הגשמים הראשונים.
1. כתבו במרכז הלוח את המשפט: "וברך את שנתנו". בקשו מהתלמידים:
2. נהלו שיח בכיתה: מהם הדברים החשובים לנו שהיינו רוצים להיות מבורכים בהם?
1. קראו את השיר בקול רם. השיר מכיל שתי בקשות: בקשה שתשרה ברכה במעשה ידינו ובקשה שהשנה תהיה מבורכת בגשמים.
2. א. "ברכנו בכל מעשה ידינו"
ב. "ותן טל ומטר על פני האדמה"
3. השיר "ברכנו" לקוח מן התפילה.
4. הידעתם? בתרבויות רבות קיימות צורות אחרות של בקשות להורדת גשם: טקסים שונים ובהם ריקודי גשם או תנועה עם מקלות גשם שבהם משתמשים שבטים אינדיאנים, שירים וכד'
5. שירים ישראליים רבים נכתבו על הגשם. קראו את הציטוטים שבנספח (מצורף בנספח לשיר):
1. חלקו את תלמידי הכיתה לארבע קבוצות והציגו להם את ארבע התחנות שבהן תעבור כל קבוצה:
2. קיימו שיח בכיתה:
מה התחדש או התחדד במהלך הלימוד והפעילות על הברכה הטמונה בגשם?
שיר זה מזמן שיח אודות הברכה הטמונה בגשם וכן על החשיבות הגדולה שהאדם מייחס לגשמי ברכה
מומלץ לעסוק בשיר זה במהלך חודש אלול (לפני ראש השנה) או אחרי חגי תשרי, לפני רדת הגשמים הראשונים.
1. כתבו במרכז הלוח את המשפט: "וברך את שנתנו". בקשו מהתלמידים:
2. נהלו שיח בכיתה: מהם הדברים החשובים לנו שהיינו רוצים להיות מבורכים בהם?
1. קראו את השיר בקול רם. השיר מכיל שתי בקשות: בקשה שתשרה ברכה במעשה ידינו ובקשה שהשנה תהיה מבורכת בגשמים.
2. א. "ברכנו בכל מעשה ידינו"
ב. "ותן טל ומטר על פני האדמה"
3. השיר "ברכנו" לקוח מן התפילה.
4. הידעתם? בתרבויות רבות קיימות צורות אחרות של בקשות להורדת גשם: טקסים שונים ובהם ריקודי גשם או תנועה עם מקלות גשם שבהם משתמשים שבטים אינדיאנים, שירים וכד'
5. שירים ישראליים רבים נכתבו על הגשם. קראו את הציטוטים שבנספח (מצורף בנספח לשיר):
1. חלקו את תלמידי הכיתה לארבע קבוצות והציגו להם את ארבע התחנות שבהן תעבור כל קבוצה:
2. קיימו שיח בכיתה:
מה התחדש או התחדד במהלך הלימוד והפעילות על הברכה הטמונה בגשם?
חלופות לשיח בכיתה ולפעילויות על פי קבוצות גיל
מצורף נספח1
מילות השיר מבוססות על הנאמר בברכה התשיעית בתפילת עמידה, היא תפילת שמונה עשרה.
תפילת העמידה נאמרת על פי המסורת שלוש פעמים ביום בשעת אמירת תפילות שחרית, מנחה וערבית.
הברכה התשיעית נקראת "ברכת השנים", ובה מבקש האדם מהאל שיברך אותו ואת פרי עמלו וישלח גשמים בעיתם. היעדר גשמים בעיתם בימי קדם פגע מאוד בעבודה החקלאית ובפרנסת האדם.
גשמים בעיתם נחשבו, ועודם נחשבים, סימן לברכה.
כיתות א-ב
1. השיר נקרא "ברכנו". הסבירו לתלמידים את מקור המילים של השיר.
2. בשיר נאמר "ברכנו בכל מעשה ידינו". בימי קדם מלאכות רבות נעשו בידיים ובני אדם ביקשו מהאל שיברך אותם במלאכתם. היום מלאכות רבות עושות מכונות.
3. המילים "תן טל ומטר" לקוחות מתוך התפילה. על פי המסורת מתחילים להגיד אותם בתאריך ז' בחשוון (בדרך כלל בחודשים אוקטובר-נובמבר).ספרו לתלמידים מדוע מתחילים לבקש גשם בתאריך ז' בחשוון ולא לפניכן (ראו נספח).
לסיכום:
חלופות לשיח בכיתה ולפעילויות על פי קבוצות גיל
מצורף נספח1
מילות השיר מבוססות על הנאמר בברכה התשיעית בתפילת עמידה, היא תפילת שמונה עשרה.
תפילת העמידה נאמרת על פי המסורת שלוש פעמים ביום בשעת אמירת תפילות שחרית, מנחה וערבית.
הברכה התשיעית נקראת "ברכת השנים", ובה מבקש האדם מהאל שיברך אותו ואת פרי עמלו וישלח גשמים בעיתם. היעדר גשמים בעיתם בימי קדם פגע מאוד בעבודה החקלאית ובפרנסת האדם.
גשמים בעיתם נחשבו, ועודם נחשבים, סימן לברכה.
כיתות ג-ד
1. קראו לתלמידים את הסיפור על חוני המעגל, המופיע בקישור הבא:
https://agadastories.org.il/kids/node/238, וגם בנספח.
2. השיר נקרא "ברכנו". ברכה היא תפילה קצרה שנאמרת לפני קיום מצווה או בשעת קיומה. היא מכילה דברי שבח, הודיה או בקשה מהאל, והיא גם ברכה שאנחנו מברכים אחרים, או אחרים מברכים אותנו.
3. את המילים "תן טל ומטר" מתחילים להגיד בתפילה בתאריך ז' בחשוון (בדרך כלל בחודשים אוקטובר-נובמבר). עד לתאריך זה אומרים בתפילה "תן ברכה".
לסיכום:
חלופות לשיח בכיתה ולפעילויות על פי קבוצות גיל
מצורף נספח1
מילות השיר מבוססות על הנאמר בברכה התשיעית בתפילת עמידה, היא תפילת שמונה עשרה.
תפילת העמידה נאמרת על פי המסורת שלוש פעמים ביום בשעת אמירת תפילות שחרית, מנחה וערבית.
הברכה התשיעית נקראת "ברכת השנים", ובה מבקש האדם מהאל שיברך אותו ואת פרי עמלו וישלח גשמים בעיתם. היעדר גשמים בעיתם בימי קדם פגע מאוד בעבודה החקלאית ובפרנסת האדם.
גשמים בעיתם נחשבו, ועודם נחשבים, סימן לברכה.
כיתות ה-ו
1. קראו לתלמידים את הסיפור על חוני המעגל, המופיע בקישור: https://agadastories.org.il/kids/node/238 וגם בנספח.
2. את המילים "תן טל ומטר" מתחילים להגיד בתפילה בתאריך ז' בחשוון, (בדרך כלל בחודשים אוקטובר-נובמבר). ספרו לתלמידים מדוע מתחילים לבקש גשם בתאריך ז' בחשוון ולא לפני כן (ראו נספח).
3. בשיר מוזכרת בקשה מהאל, להביא גשם על האדמה. כשהגשמים חזקים, מברכים ברכת הודיה על הגשמים. זוהי ברכת הגשמים.
לסיכום:
מצורפים שני נספחים (ראה קבצים להורדה)
המלחין והזמר אביהו מדינה הלחין את מילות השיר מתוך "ברכת השנים" בתפילת שמונה- עשרה. הלחן מאופיין במנעד רחב ובכיוון מלודי אשר עולה במהלך השיר עד לשיאו בקדנצה. כיוון העלייה במנגינה מדגיש את הפניה לאל בתפילה ובתחנונים.
ערכים נוספים בשיר: ערבות הדדית.
מצורפים שני נספחים (ראה קבצים להורדה)
המלחין והזמר אביהו מדינה הלחין את מילות השיר מתוך "ברכת השנים" בתפילת שמונה- עשרה. הלחן מאופיין במנעד רחב ובכיוון מלודי אשר עולה במהלך השיר עד לשיאו בקדנצה. כיוון העלייה במנגינה מדגיש את הפניה לאל בתפילה ובתחנונים.
ערכים נוספים בשיר: ערבות הדדית.
מצורפים שני נספחים (ראה קבצים להורדה)
המלחין והזמר אביהו מדינה הלחין את מילות השיר מתוך "ברכת השנים" בתפילת שמונה- עשרה. הלחן מאופיין במנעד רחב ובכיוון מלודי אשר עולה במהלך השיר עד לשיאו בקדנצה. כיוון העלייה במנגינה מדגיש את הפניה לאל בתפילה ובתחנונים.
ערכים נוספים בשיר: ערבות הדדית.
מה למדנו?
– זיהוי תבניות חוזרות ונגינתן
– תנועה בהתאם ל"מראה" (תנועה שמשקפת פרמטרים מוזיקליים)
– הבחנה בין רגיסטר נמוך ורגיסטר גבוה
– זיהוי כיוון מלודי
– שירת מענה
– אופנים שונים לביטוי ה"תפילה" באמצעות המוזיקה
"ותן טל ומטר לברכה על-פני האדמה."
ימי הסתיו וראשית החורף מביאים עימם את התקווה לגשם. הציפייה לגשם מילאה תפקיד מרכזי בחייהם ובדתם של תושביה הקדומים של ארץ כנען, והיא קשורה קשר הדוק לאדמה ולחיים בארץ ישראל גם בימינו. ברכת הגשם היא גם ברכת הפריון, הפרנסה והחיים בכלל. בפסוק המובא כפתגם, פסוק הלקוח מקריאת שמע, יש קשר ותלות בין ירידת הגשם, החיים בארץ וברכת הארץ ובין הדרישה והאחריות המוטלת עלינו לחיות בה חיים מוסריים, מתוקנים וראויים.
ערכים מובילים בשיר: אהבת הארץ, הכרת הטוב, ערבות הדדית