חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
שיר זה מדגיש את היותנו חלק מעם, ואת היותנו מחוברים לארץ הזאת. חיבורים שיש בהן מן הטבעי ('גורל אחד') אך גם בחירה – 'ניסינו לשנות', אך לא יכולנו.
השיר מעלה שאלות מהותיות – האם מה שמחבר אותנו לארץ זו הוא הגורל? מה עוד מחבר אותנו? מדוע בחרנו לחיות כאן? ועוד.
"שם אותנו כאן בארץ הזאת"
אוריינות
1. מצאו בשיר את המשפט "שם אותנו כאן בארץ הזאת", וסמנו אותו בקו.
- איזו תחושה נותנת העובדה כי המשפט מופיע גם בתחילת השיר וגם בסופו?
2. קראו את המשפט בלי המילה 'כאן', ואחר-כך בלי 'בארץ הזאת'.
- האם משהו השתנה בתוכן? מדוע מופיעים שני המונחים?
סכמו: החיבור לארץ מצוין יותר מפעם אחת במילים אחרות כדי להדגיש אותו כמוקד השיר.
ערך במבחן – הקשר לארץ
1. פרשו מפת הארץ. הזמינו את התלמידים לספר על מקומות מיוחדים שהיו בהם, וסמנו אותם.
2. מה מחבר אתכם לארץ הזו? החוויות שחוויתם כאן? יופי הארץ ? אולי דברים מורכבים שחוויתם כאן?
3. שאלו: מה הופך מקום למשמעותי עבורכם?
4. קראו את הפסוק: אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה, אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ (שמות, ג', ח'). מה משמעות הפסוק?
- מהו 'הדבש' וה'חלב'? האם זהו רק דבש דבורים וחלב פרה לדעתכם?
לא רק הגורל שם אותנו כאן. אנו ומשפחתנו בחרנו לחיות כאן מסיבות מגוונות:טוב הארץ, חוויות שחווינו כאן ועוד.
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
שיר זה מדגיש את היותנו חלק מעם, ואת היותנו מחוברים לארץ הזאת. חיבורים שיש בהן מן הטבעי ('גורל אחד') אך גם בחירה – 'ניסינו לשנות', אך לא יכולנו.
השיר מעלה שאלות מהותיות – האם מה שמחבר אותנו לארץ זו הוא הגורל? מה עוד מחבר אותנו? מדוע בחרנו לחיות כאן? ועוד.
"גורל אחד" – ומה עוד?
אוריינות
1. מה משמעות המילה גורל? (למורה: משמעות המילה גורל היא 'מהלך אירועים שנקבע מראש מבלי יכולת לשנותו' – אין לנו בחירה, ואין דרך לשנותו)
- המילה גורל היא שם השיר והמלה הפותחת אותו. איזו תחושה מעוררת מילה זו?
- חברו משפטים הכוללים את המילה 'גורל'.
ערך במבחן – המשותף והמאחד ביננו
1. ערכו הגרלה – הכינו פתקים כמספר התלמידים במספר צבעים, כל תלמיד יוציא פתק, והתלמידים יחולקו לקבוצות לפי הצבעים (עד 6 תלמידים בקבוצה).
- מצאו מה משותף לכל חברי הקבוצה: תחביב, תכנית אהובה, משהו משפחתי ועוד. כמו כן – מצאו משהו ששונה בין כל חברי הקבוצה.
- חזרו למליאה:
- מה הדברים שמצאתם?
- מה קל יותר למצוא, משהו משותף או שונה?
(למורה – ניתן להרחיב על אירועים שראשיתם בהגרלה: הגרלת מגרשי תל אביב, הפור שערך המן הרשע ועוד).
2. "מאחדים אותנו דברים עיקריים, מאחד אותנו קבוץ גלויות, מאחד אותנו בנין הארץ, מאחד אותנו בטחון הארץ, מאחדת אותנו קדושת ירושלים." (דוד בן גוריון)
- מה עוד מאחד אותנו כעם, כבני הארץ?
- מה מפריד בינינו? מה המאפיינים השונים ביננו?
3. סכמו: לכל אחד יש גורל פרטי – מיהו, משפחתו,מראהו ועוד. מאפיינים אלה אישיים, אינם ניתנים לבחירה, לעיתים משותפים לאחרים ולעיתים שונים. לכל אחד גם גורל לאומי – השתייכות לעם, למסורת, שפה משותפת ועוד, אף אלה לרוב, אינם ניתנים לבחירה ויוצרים תחושת שיתוף לבעלי אותו גורל לאומי. למרות המשפט הראשון שבשיר, רב המשותף והמאחד לנו מעבר לגורל.
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
שיר זה מדגיש את היותנו חלק מעם, ואת היותנו מחוברים לארץ הזאת. חיבורים שיש בהן מן הטבעי ('גורל אחד') אך גם בחירה – 'ניסינו לשנות', אך לא יכולנו.
השיר מעלה שאלות מהותיות – האם מה שמחבר אותנו לארץ זו הוא הגורל? מה עוד מחבר אותנו? מדוע בחרנו לחיות כאן? ועוד.
"ניסינו לפרוח באדמה זרה ולא יכולנו לעזוב"
אוריינות
1. חפשו מילים בשיר המתארות קשר לארץ – סמנו אותן בצבע אחד, חפשו מילים בשיר המתארות תחושת ריחוק וזרות בארץ אחרת וסמנו אותן בצבע אחר.
2. מה משמעות הביטוי 'אדמה זרה', ומדוע לדעתכם מופיע דווקא ביטוי זה בשיר (ולא לדוגמא "אדמה אחרת" או "אדמה מרוחקת")?
בכפל המילים "גורל אחד שם אותנו כאן בארץ הזאת" השיר מחבר אותנו לארץ זו דווקא, משום שכל ארץ אחרת תהיה זרה עבורנו, ולא חלק ממי ומה שאנחנו.
ערך במבחן – קיבוץ גלויות
1. בסידור התפילה מופיעה התפילה הבאה: תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ, וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ, וְקַבְּצֵנוּ מְהֵרָה יַחַד מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ .
- מה מבקשת תפילה זו?
- האם תפילה זו רלוונטית לימינו, לדעתכם? (אפשר להרחיב גם מהפיסקה העוסקת בכך במגילת העצמאות).
2. פרשו מפת עולם והזמינו את התלמידים לסמן מהיכן הגיעה משפחתם.
- מדוע בחרה משפחתכם לעלות לארץ? (למורה – כדאי לתת לתלמידים הזדמנות לברר זאת מבעוד מועד).
- אילו חייתם בארץ אחרת, האם גם הייתם בוחרים להגיע לכאן? מדוע?
- האם אתם מזדהים עם מילות השיר?
(למורה – ניתן להרחיב על יהדות התפוצות – ישנם הבוחרים אחרת, ובחירת משפחתנו לא מובנת מאליה).