כתבה: רחל אורנשטיין. עריכה והשלמות: ליאורה הררי ואריאל אביב
ציטוט: "למָקוֹם שֶׁאֲנִי אוֹהֵב – שָׁם רַגְלַי מוֹלִיכוֹת אוֹתִי" (מסכת סוכה, דף נ"ג, ע"א).
השיר "דרך חדשה" הוא שיר אופטימי, מלא אמונה ברוח האדם וביכולת שלו לשאוב כוחות. השיר עוסק בחוויות של אדם שיוצא לדרך חדשה, שמתחיל משהו חדש ולא מוכר בחיים, בהזדמנות ובציפייה שיש בהתחלה כזו, בחששות שיש לו בעקבות התחלה זו, וביכולת שלו לשאוב כוחות ותקווה. השיר גם עוסק בצורך לנוח, להתאוורר ולחדש.
הציטוט מהתלמוד במסכת סוכה הוא מדברי "הִלֵּל הַזָּקֵן כְּשֶׁהָיָה שָׂמֵחַ בְּשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה" בבית המקדש. המשפט מדגיש, מצד אחד, את יכולת הבחירה של האדם, ומצד שני, את כוחו של הלב (הרגש, האהבה), שמניע את פעולות האדם. בנוסף לכך, המשפט מעלה את התקווה שטמונה בתובנה, שגם כשאנו יוצאים לדרכים חדשות ולא ידועות, אנחנו יכולים לסמוך על עצמנו ועל ליבנו שידע להוביל אותנו בדרכים הנכונות, ללכת למקום שאנו אוהבים.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, התמדה, נחישות, משפחתיות, הכרת הטוב, רוח האדם.
כיתות א'-ב'
1. הקשיבו לשיר והדגישו משפטים אחדים מתוכו:
חום של בית ומשפחה,
אותו מקום של הבנה,
של הזדמנות של התחלה.
שוב נשוב לזיכרונות,
לשאוב כוחות, לא לכסות,
לא נתייאש מלנסות.
2. חלקו לתלמידים דף נייר ובקשו מהם לצייר על כל הדף עץ גדול עם שורשים, גזע ועלים. לאחר מכן, בקשו מהתלמידים לצייר באזור השורשים זיכרונות, דברים שחשוב להם לשמור מתוך חוויות יפות שהיו להם בבית, בגן או בכיתה א'.
3. בהמשך, בקשו מהתלמידים לצייר על הגזע של העץ דברים שהם עושים ביום-יום ושהם נהנים מהם ורוצים להמשיך לעשות אותם.
4. לבסוף, בקשו מהתלמידים לצייר על הענפים התחלות חדשות שהם רוצים.
5. סכמו, שההתחלות החדשות שלנו הן, מצד אחד, מחוברות וממשיכות את מה שעשינו בעבר ומצד שני, הן הזדמנות להגשים דברים חדשים.
את ציורי העצים המורה יכולה לתלות על הלוח הכיתתי כדי שיזכירו לתלמידים את השאיפות שלהם.
כתבה: רחל אורנשטיין. עריכה והשלמות: ליאורה הררי ואריאל אביב
ציטוט: "למָקוֹם שֶׁאֲנִי אוֹהֵב – שָׁם רַגְלַי מוֹלִיכוֹת אוֹתִי" (מסכת סוכה, דף נ"ג, ע"א).
השיר "דרך חדשה" הוא שיר אופטימי, מלא אמונה ברוח האדם וביכולת שלו לשאוב כוחות. השיר עוסק בחוויות של אדם שיוצא לדרך חדשה, שמתחיל משהו חדש ולא מוכר בחיים, בהזדמנות ובציפייה שיש בהתחלה כזו, בחששות שיש לו בעקבות התחלה זו, וביכולת שלו לשאוב כוחות ותקווה. השיר גם עוסק בצורך לנוח, להתאוורר ולחדש.
הציטוט מהתלמוד במסכת סוכה הוא מדברי "הִלֵּל הַזָּקֵן כְּשֶׁהָיָה שָׂמֵחַ בְּשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה" בבית המקדש. המשפט מדגיש, מצד אחד, את יכולת הבחירה של האדם, ומצד שני, את כוחו של הלב (הרגש, האהבה), שמניע את פעולות האדם. בנוסף לכך, המשפט מעלה את התקווה שטמונה בתובנה, שגם כשאנו יוצאים לדרכים חדשות ולא ידועות, אנחנו יכולים לסמוך על עצמנו ועל ליבנו שידע להוביל אותנו בדרכים הנכונות, ללכת למקום שאנו אוהבים.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, התמדה, נחישות, משפחתיות, הכרת הטוב, רוח האדם.
כיתות ג'-ד'
- השמיעו את השיר לתלמידים והקרינו את המילים.
בבית הראשון כתוב:
עצרתי רגע להפסקה
לתת לנפש מנוחה
לפתוח דלת לרווחה
חום של בית ומשפחה
אותו מקום של הבנה
של הזדמנות של התחלה
- הסבירו שהדובר מרגיש שהוא צריך הפסקה ומנוחה. שאלו: למה הכוונה שמישהו צריך הפסקה? האם זה קרה לכם פעם? מה עוזר לו לשאוב כוחות כשהוא מרגיש ככה? מה עוזר לכם כשאתם מרגישים שאתם צריכים הפסקה ומנוחה?
- הרכיבו רשימה מכל הרעיונות של התלמידים לדברים מנחמים.
בשיר הדובר מרגיש שהוא רוצה להתחיל דרך חדשה. למה הכוונה?
- שאלו איזו דרך חדשה התלמידים רוצים לסמן לעצמם השנה? (חוג חדש, משהו חדש שהם עושים בבית שמראה שלב בדרך העצמאית שלהם כמו לערוך את השולחן או להכניס כלים למדיח, לשפר ציון במקצוע מסוים).
- ניתן להיעזר בשני הציורים הבאים: לגרפיקה: תוכלו להחליף באיור דומה ברעיון שלו..

מה ההבדל בין שני הציורים?
מה ההבדל בדרך, בתהליך, של כל אחד מהם?
לפי הציור נראה שלא תמיד קל לבחור לאן ללכת, או להתמיד בדרך החדשה. מה השיר מציע לנו? איך להתמודד עם הקושי? עלינו לזכור שיש לנו הרבה כוחות, שיש לנו משפחה אוהבת ותומכת וכדומה.
כתבה: רחל אורנשטיין. עריכה והשלמות: ליאורה הררי ואריאל אביב
ציטוט: "למָקוֹם שֶׁאֲנִי אוֹהֵב – שָׁם רַגְלַי מוֹלִיכוֹת אוֹתִי" (מסכת סוכה, דף נ"ג, ע"א).
השיר "דרך חדשה" הוא שיר אופטימי, מלא אמונה ברוח האדם וביכולת שלו לשאוב כוחות. השיר עוסק בחוויות של אדם שיוצא לדרך חדשה, שמתחיל משהו חדש ולא מוכר בחיים, בהזדמנות ובציפייה שיש בהתחלה כזו, בחששות שיש לו בעקבות התחלה זו, וביכולת שלו לשאוב כוחות ותקווה. השיר גם עוסק בצורך לנוח, להתאוורר ולחדש.
הציטוט מהתלמוד במסכת סוכה הוא מדברי "הִלֵּל הַזָּקֵן כְּשֶׁהָיָה שָׂמֵחַ בְּשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה" בבית המקדש. המשפט מדגיש, מצד אחד, את יכולת הבחירה של האדם, ומצד שני, את כוחו של הלב (הרגש, האהבה), שמניע את פעולות האדם. בנוסף לכך, המשפט מעלה את התקווה שטמונה בתובנה, שגם כשאנו יוצאים לדרכים חדשות ולא ידועות, אנחנו יכולים לסמוך על עצמנו ועל ליבנו שידע להוביל אותנו בדרכים הנכונות, ללכת למקום שאנו אוהבים.
ערכים מובילים בשיר: תקווה, התמדה, נחישות, משפחתיות, הכרת הטוב, רוח האדם.
כיתות ה'-ו'
- השמיעו את השיר לתלמידים והקרינו את המילים על הלוח.
- שאלו את התלמידים: הדובר בשיר יוצא לדרך חדשה. מהם הרגשות שלו? האם זה קל או קשה? מה עוזר לו להתמודד עם הקשיים ועם החששות שלו?
- מצאו את המילים בשיר שעוזרות לנו להבין מהם הרגשות שלו.
- שאלו על חוויות התלמידים – נסו להיזכר בפעם שבה אתם התחלתם משהו חדש. מה קרה? איך זה היה? מה עוזר לכם להתגבר על קשיים? האם דברים שעוזרים לדובר בשיר עוזרים גם לכם?
- הראו לתלמידים את שני האיורים. שתי הדמויות שלעיל העומדות בפני דרך חדשה – מה ההבדל ביניהן? מה הייתם מייעצים לדמויות? עשו רשימה של דברים שיכולים לעזור לדמויות בדרך החדשה. האם ומתי אתם עמדתם בפני אפשרויות כאלה?
- אפשר לסיים עם הציטוט מהמשנה: "למָקוֹם שֶׁאֲנִי אוֹהֵב –— שָׁם רַגְלַי מוֹלִיכוֹת אוֹתִי". איך אתם מבינים את המשפט? איך המשפט הזה יכול לעודד ולחזק את מי שמתחיל התחלה חדשה?
- אילו הצעות מעודדות יש בשיר למי שמתחיל דרך חדשה?