כתבה: רחל אורנשטיין
חלק בעולם
מילים: רחל שפירא
לחן: קובי אושרת
ציטוט: "אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה" (שמות רבה, פרק ל, פסוק י"ז).
השיר "חלק בעולם" הוא שיר מסע. מסע של החיים, מסע שבו המפגש עם אנשים אחרים הוא חלק מרכזי של הדרך, שכן כולנו נפגשים בסופו של דבר על הגשר שהוא משותף לכולנו, גשר שעליו כולנו צועדים ולכן מערכות היחסים שאנו מפתחים במהלך החיים הופכות להיות חלק מהדרך.
המפגשים האלו הם מקור התקווה שלנו, הם המאפשרים לנו לעבור את חלקי המסע המטלטלים, המורכבים על "גשר נטוי".
אנשים צמאים לקשר
אנשים זקוקים לגשר
על הגשר הנטוי
יש תקווה ויש סיכוי
על הגשר הנטוי
יש תקווה ויש סיכוי
הפתגם" אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה" מבקש לומר לנו, שיהיה קשה להיחלץ ממצב או מתודעה של מריבה ומשם להגיע לשלום ולטוב. על כן, מלכתחילה, ראוי למצוא דרכים להימנע ממריבה או לכל הפחות ליישב אותה בשלב מוקדם, בטרם תסלים ותהפוך לקשה, כואבת ומזיקה יותר. ברגע שאנו מסתכלים על האחר מתוך מריבה ומתוך כעס, אנחנו מפסיקים לראות אותו כאדם העומד בפני עצמו ולכן לא נוכל להגיע אתו לקשר, לשיח ולהליכה משותפת על הגשר של החיים.
ערכים מובילים בשיר: אהבת הזולת, ערבות הדדית, הכרת תודה, תקווה, תרבות של מחלוקת.
- הציגו לתלמידים מספר ציורים של גשרים. ראו דוגמאות:

- על איזה גשר אתם מעדיפים לעבור?
- מדוע בחרתם בגשר הזה?
- האם תסכימו לעבור על הגשרים האחרים אם יהיה לצידכם מישהו ו/או יאחז בידכם? מדוע כן? מדוע לא?
- מה ההבדל בין לחצות לבד את הגשר לבין לחצות את הגשר עם/ליד מישהו?
- השמיעו את השיר והתמקדו בחלק השני של הפזמון.
- קראו אותו במליאה:
אנשים צמאים לקשר
אנשים זקוקים לגשר
על הגשר הנטוי
יש תקווה ויש סיכוי
- מה התפקיד של הגשר בשיר הזה? (למורה: חיבור בין אנשים, דרך משותפת, פתרון מריבות וסכסוכים, פשרות הדדיות. זאת יכולה גם להיות הזדמנות להתייחס למשמעות המשנית של המילה כדבר שמתווך ומפשר וכן להציג את המושגים המקצועיים: מגשר, וגישור. מגשר הוא איש מקצוע המנהל ומוביל את הליך הגישור – הליך של פתרון סכסוכים תוך הסכמה הדדית).
-
- רשמו על הלוח את כל מה שהתלמידים אומרים וכסיכום הביאו את הפסוק משמות רבה: אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה.
- הסבירו את משמעות המשפט ושגשר הוא הפתרון לכל מחלוקות ואי-הסכמה עם האחר.
הקשיבו יחד לשיר ושירו את הפזמון.
משימה
- הביאו לכיתה חלקי לגו/קוביות (וחומרים נוספים) וחלקו את התלמידים לזוגות.
- בקשו מהתלמידים לבנות, בעזרת החומרים שהבאתם, גשר בין שתי נקודות גבוהות מוגדרות מראש (למשל: שני כסאות).
- שאלו את התלמידים:
- מה השיקולים שלכם בבניית גשר? (יופי, עמידות, תכליתיות, נוחות?)
- איך בחרתם לבנות את הגשר שלכם?
התלמידים יציגו את הגשרים שהם בנו ויספרו על תהליך הבנייה.
כתבה: רחל אורנשטיין
חלק בעולם
מילים: רחל שפירא
לחן: קובי אושרת
ציטוט: "אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה" (שמות רבה, פרק ל, פסוק י"ז).
השיר "חלק בעולם" הוא שיר מסע. מסע של החיים, מסע שבו המפגש עם אנשים אחרים הוא חלק מרכזי של הדרך, שכן כולנו נפגשים בסופו של דבר על הגשר שהוא משותף לכולנו, גשר שעליו כולנו צועדים ולכן מערכות היחסים שאנו מפתחים במהלך החיים הופכות להיות חלק מהדרך.
המפגשים האלו הם מקור התקווה שלנו, הם המאפשרים לנו לעבור את חלקי המסע המטלטלים, המורכבים על "גשר נטוי".
אנשים צמאים לקשר
אנשים זקוקים לגשר
על הגשר הנטוי
יש תקווה ויש סיכוי
על הגשר הנטוי
יש תקווה ויש סיכוי
הפתגם" אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה" מבקש לומר לנו, שיהיה קשה להיחלץ ממצב או מתודעה של מריבה ומשם להגיע לשלום ולטוב. על כן, מלכתחילה, ראוי למצוא דרכים להימנע ממריבה או לכל הפחות ליישב אותה בשלב מוקדם, בטרם תסלים ותהפוך לקשה, כואבת ומזיקה יותר. ברגע שאנו מסתכלים על האחר מתוך מריבה ומתוך כעס, אנחנו מפסיקים לראות אותו כאדם העומד בפני עצמו ולכן לא נוכל להגיע אתו לקשר, לשיח ולהליכה משותפת על הגשר של החיים.
ערכים מובילים בשיר: אהבת הזולת, ערבות הדדית, הכרת תודה, תקווה, תרבות של מחלוקת.
- רשמו על הלוח בשני טורים מקבילים את המשפטים הבאים מתוך הפזמון והשמיעו את השיר:
חלק בעולם חלק כחלק
המסע עוד לא הושלם והדרך מטלטלת
בני אדם צמאים לקשר בני אדם זקוקים לגשר
- שאלו כמה שאלות המתייחסות למשפטים הרשומים באופן זה על הלוח:
- האם יש חלקי משפטים דומים זה לזה ?
- האם יש חלקי משפטים שונים זה מזה?
- אילו חלקים?
- מה הדמיון ומה השוני ביניהם?
- לאחר שיחה קצרה, רשמו על הלוח את המשפט המסיים את הפזמון:
על הגשר הנטוי יש תקווה ויש סיכוי.
- שאלו את התלמידים:
- האם, לדעתכם, משפט זה מסכם את המשפטים הקודמים?
- מה הכוונה של הביטוי "גשר נטוי"?
- מדוע, לדעתכם, הגשר נטוי?
- איך אפשר 'ליישר' את הגשר?
- האם צריך ליישר אותו?
- הציגו את המדרש משמות רבה: אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה.
- הסבירו את משמעות המשפט ושאלו:
- איזה גשר, לדעתכם, אפשר לבנות כאשר נמצאים במריבה?
- איך נוכל להגיע למצב של "גשר ישר" ללא מריבה? (למורה: שיחה, התחשבות אחד בשני, פשרה, שינוי נקודות מבט).
- עם סיום הדיון השמיעו את השיר ושירו עם התלמידים את הפזמון.
משימה
- הציעו לתלמידים לצייר את המפגש על הגשר ומסביבו מילים שאנשים אומרים כדי ליצור קשר.
- אפשרות נוספת היא לכתוב מחדש את המשפט כשהוא מתחיל במילים: דבר טוב ושלום… (כלומר לכתוב משפט בחיובי).
כתבה: רחל אורנשטיין
חלק בעולם
מילים: רחל שפירא
לחן: קובי אושרת
ציטוט: "אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה" (שמות רבה, פרק ל, פסוק י"ז).
השיר "חלק בעולם" הוא שיר מסע. מסע של החיים, מסע שבו המפגש עם אנשים אחרים הוא חלק מרכזי של הדרך, שכן כולנו נפגשים בסופו של דבר על הגשר שהוא משותף לכולנו, גשר שעליו כולנו צועדים ולכן מערכות היחסים שאנו מפתחים במהלך החיים הופכות להיות חלק מהדרך.
המפגשים האלו הם מקור התקווה שלנו, הם המאפשרים לנו לעבור את חלקי המסע המטלטלים, המורכבים על "גשר נטוי".
אנשים צמאים לקשר
אנשים זקוקים לגשר
על הגשר הנטוי
יש תקווה ויש סיכוי
על הגשר הנטוי
יש תקווה ויש סיכוי
הפתגם" אֵין דָּבָר טוֹב וְאֵין שָׁלוֹם יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה" מבקש לומר לנו, שיהיה קשה להיחלץ ממצב או מתודעה של מריבה ומשם להגיע לשלום ולטוב. על כן, מלכתחילה, ראוי למצוא דרכים להימנע ממריבה או לכל הפחות ליישב אותה בשלב מוקדם, בטרם תסלים ותהפוך לקשה, כואבת ומזיקה יותר. ברגע שאנו מסתכלים על האחר מתוך מריבה ומתוך כעס, אנחנו מפסיקים לראות אותו כאדם העומד בפני עצמו ולכן לא נוכל להגיע אתו לקשר, לשיח ולהליכה משותפת על הגשר של החיים.
ערכים מובילים בשיר: אהבת הזולת, ערבות הדדית, הכרת תודה, תקווה, תרבות של מחלוקת.
- כתבו על הלוח את האמירות הבאות:
אֵין דַּבֵּר טוּב יוֹצֵא מִתּוֹךְ מְרִיבָה
אל תָּדוּן אֶת חֲבֵרְךָ עַד שֶׁתַּגִּיעַ לִמְקוֹמוֹ
מָה ששנוא עָלֶיךָ אל תַּעֲשֶׂה לַחֲבֵרְךָ
לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ
יְהִי כָּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ
- חלקו את התלמידים לזוגות.
- כל זוג יקבל משפט אחד וישוחח עליו במשך דקות ספורות.
- בהתאם למספר התלמידים בכיתה כל משפט ידון על ידי שני זוגות או שלושה.
- לאחר מספר דקות בקבוצות, העלו את הנושא לדיון במליאה.
- בקשו התייחסות של כל הזוגות שקיבלו את המשפט.
- רשמו על הלוח את מילות המפתח שהתקבלו (פתרון מחלוקת, פשרה, ערבות הדדית, חברות, אחריות, שותפות).
- הציגו את השיר והשמיעו אותו לתלמידים.
- לאחר האזנה הראשונה, בקשו מהתלמידים לבחור משפט שלדעתם הוא חשוב במיוחד.
- שלבו שני זוגות כדי להגיע למשפט אחד.
- חזרו למליאה, הציגו את המשפטים שנבחרו מהשיר עם נימוקי הבחירה.
- שאלו את התלמידים:
- האם המשפטים שבחרתם מתחברים למשפט מעולם התרבות היהודי שלמדתם? אם כן, איזה משפט? הסבירו את הקשר.
- איזה משפט מתוך מה ששמעתם בשיר או מתוך המשפטים הרשומים על הלוח, אתם רוצים לקחת אתכם הלאה? מדוע?
משימה
כל תלמיד כותב את משפט הבחירה שלו בפתק ותולה אותו על לוח בכיתה שיש בו את הכותרת "חלק בעולם".