כתבה: רחל אורנשטיין
ציטוט מהמקורות: "אַנְשֵׁי שְׁלוֹמְךָ יִהְיוּ רַבִּים, וּבַעַל סוֹדְךָ אֶחַד מֵאָלֶף" (ספר חוכמת בן סירא).
הספר "חכמת בן סירא" נכלל באוצר הספרים החיצוניים וכתיבתו מיוחסת לשמעון בן ישוע בן אלעזר בן סירא בירושלים, במאה השנייה לפני הספירה. הספר כולל הנחיות מוסריות, דברי חוכמה, קריאה לשמירת התורה, ועוד. הספר נכתב בשפה העברית ותורגם למספר שפות.
השיר "טינטן" מובא כמונולוג של ילד קטן, המבטא תופעה מוכרת של הגיל הרך כאשר ילד ממציא דמות דמיונית שלה תפקיד חשוב בחיי הנפש שלו. הילד מספר על יחסיו עם טינטן, החבר הסודי הקטן שלו. שמירת סוד החברות שלהם מאפשרת לדובר בשיר להתמודד עם רגשות ומחשבות שמצד אחד מחזקות אותו ומצד אחר, מאפשרת לו להתמודד עם הצדדים הפחות טובים של הדובר בשיר.
ערכים מובילים בשיר: התמודדות, חברות, חוסן, העצמה, חברות, דמיון.
- הקשיבו לשיר יחד עם התלמדים,
- מדוע קרא לו הילד בשם הזה? (קטן קטנטן).
- מי רואה אותו, ומי לא? מדוע, לדעתכם?
- מה יכולים הדובר בשיר וטינטן לעשות ביחד?
- האם טינטן הוא דמות אמיתית או דמיונית? הסבירו.
- איזה מן חבר הוא טינטן? (למורה: מצד אחד, הילד מייחס לו תכונות שמחזקות אותו, מצד אחר, הוא מייחס לטינטן את מעשי השובבות שלו עצמו).
- האם הייתם רוצים שיהיה להם חבר כמו טינטן? הסבירו. (למורה: יש לתת את הדעת שהילד בסיפור מספר על דברים טובים פחות, שכביכול טינטן עושה. אפשר להסביר זאת על ידי הזדהות של הילד עם הדמות המדומיינת שלו. הוא עורך השלכה בכך שהוא מייחס את הצדדים השליליים בהתנהגותו למישהו אחר ולכן הוא יכול להתעלם מתכונותיו ומדחפיו).
- אם הייתם רוצים חבר כמו טינטן, מה תעשו ביחד? (למורה: יש לשים לב שהדברים שנאמרים בכיתה הם חיוביים).
משימה
- בחברותא, בקשו מהתלמידים לחשוב איך נראה טינטן ולצייר אותו. השיח בין התלמידים יאפשר שיתוף הדדי של העולם הדמיוני של כל אחד מהם.
- בקשו להציג את הציור בכיתה ולהסביר מדוע הם בחרו לצייר כך את טינטן.
- הצעה נוספת: ניתן לבקש מהתלמידים להציג את השיר בהמחזה בקבוצות.
כתבה: רחל אורנשטיין
ציטוט מהמקורות: "אַנְשֵׁי שְׁלוֹמְךָ יִהְיוּ רַבִּים, וּבַעַל סוֹדְךָ אֶחַד מֵאָלֶף" (ספר חוכמת בן סירא).
הספר "חכמת בן סירא" נכלל באוצר הספרים החיצוניים וכתיבתו מיוחסת לשמעון בן ישוע בן אלעזר בן סירא בירושלים, במאה השנייה לפני הספירה. הספר כולל הנחיות מוסריות, דברי חוכמה, קריאה לשמירת התורה, ועוד. הספר נכתב בשפה העברית ותורגם למספר שפות.
השיר "טינטן" מובא כמונולוג של ילד קטן, המבטא תופעה מוכרת של הגיל הרך כאשר ילד ממציא דמות דמיונית שלה תפקיד חשוב בחיי הנפש שלו. הילד מספר על יחסיו עם טינטן, החבר הסודי הקטן שלו. שמירת סוד החברות שלהם מאפשרת לדובר בשיר להתמודד עם רגשות ומחשבות שמצד אחד מחזקות אותו ומצד אחר, מאפשרת לו להתמודד עם הצדדים הפחות טובים של הדובר בשיר.
ערכים מובילים בשיר: התמודדות, חברות, חוסן, העצמה, חברות, דמיון.
- ספרו לתלמידים על שיר שישמעו וילמדו בנושא שמירת סוד.
- מתי שומרים סוד ומתי צריך לספר את הסוד? (למורה: חשוב מאד להבחין בין סוד שחשיפתו מונעת סיכון או פגיעה [לילד או לזולתו] ולכן חובה לשתף בו אדם מבוגר [הורה, מורה, איש מקצוע], לבין סודות פרטיים, שיש לשמור כאינדיבידואלים ולהימנע לספרם לאחרים).
- השמיעו את השיר ושאלו את התלמידים:
- הדובר בשיר מספר על חוויות שקורות בחייו והוא שומר אותן בסוד. מהן החוויות הללו? מדוע, לדעתכם, הוא שומר אותן בסוד?
- האם הוא צריך לשמור עליהן או לספרן? הסבירו.
- הציגו את הפתגם של חוכמת בן סירא להרחבה ולהעמקת הדיון: "אַנְשֵׁי שְׁלוֹמְךָ יִהְיוּ רַבִּים, וּבַעַל סוֹדְךָ אֶחַד מֵאָלֶף". פתגם זה דן בלגיטימציה לשמור על דברים מסוימים בסוד ולגלות אותם רק לחבר קרוב. ישנה הבחנה בין הרשות הפרטית לרשות הרבים ועצה לבחור באופן מושכל חבר נבחר (חבר אמיתי) לשיתוף הסוד (ראו פירוש למושג אנשי שלומך).
- הסבירו במליאה את פתגם החוכמה.
- בקשו מהתלמידים לקרוא שוב את השיר ושאלו: מדוע הדובר בשיר בחר בטינטן להיות בעל הסוד שלו (אחד מאלף) מה מיוחד בו?
- הדגישו/מצאו את המשפט המתאים לבחירתו של הדובר בשיר בטינטן לבעל הסוד אחד מאלף.
משימה
- בחברותא, בקשו מהתלמידים לחפש במאגרי מידע פתגמים או אמרות בנושא "סוד". כתבו את הפתגם ואיירו אותו.
- בקשו מהתלמידים להציג את הפתגמים בכיתה. אפשר לשחק משחק של הצגת הפתגם בפנטומימה, איש תלוי וכדומה (ודאו שכל הפתגמים תלויים על לוח הכיתה).
כתבה: רחל אורנשטיין
ציטוט מהמקורות: "אַנְשֵׁי שְׁלוֹמְךָ יִהְיוּ רַבִּים, וּבַעַל סוֹדְךָ אֶחַד מֵאָלֶף" (ספר חוכמת בן סירא).
הספר "חכמת בן סירא" נכלל באוצר הספרים החיצוניים וכתיבתו מיוחסת לשמעון בן ישוע בן אלעזר בן סירא בירושלים, במאה השנייה לפני הספירה. הספר כולל הנחיות מוסריות, דברי חוכמה, קריאה לשמירת התורה, ועוד. הספר נכתב בשפה העברית ותורגם למספר שפות.
השיר "טינטן" מובא כמונולוג של ילד קטן, המבטא תופעה מוכרת של הגיל הרך כאשר ילד ממציא דמות דמיונית שלה תפקיד חשוב בחיי הנפש שלו. הילד מספר על יחסיו עם טינטן, החבר הסודי הקטן שלו. שמירת סוד החברות שלהם מאפשרת לדובר בשיר להתמודד עם רגשות ומחשבות שמצד אחד מחזקות אותו ומצד אחר, מאפשרת לו להתמודד עם הצדדים הפחות טובים של הדובר בשיר.
ערכים מובילים בשיר: התמודדות, חברות, חוסן, העצמה, חברות, דמיון.
השיר עלול להישמע לתלמידים בוגרים כשיר מעט ילדותי ולכן כדאי להסב את תשומת הלב בשיח הכיתתי בעיקר לנושא של עולם הדמיון כחלק מהאישיות שלנו ולהדגיש את החשיבות שלו להתפתחות האישית של הילדים ודרך להבעת רגשות.
טינטן הוא יצור דמיוני, ויש לו קשר מיוחד עם הילד, הדובר בשיר. קיומו של טינטן נשמר בסוד מהמבוגרים והוא בוחר להשאיר חלק מהעולם הדמיוני-פנימי שלו לעצמו.
נתמקד בשני הבתים הללו:
וכשאני שוכב לישון
הוא מספר לי על שמשון.
שמשון היה גדול, ענק,
שמשון היה גיבור חזק.
וגם טינטן שלי גיבור –
אינו פוחד לישון בלי אור,
אינו פוחד משום דבר, –
אינו פוחד מפני עכבר!
- הסבירו לתלמידים שטינטן מספר לילד על שמשון הגיבור הגדול, הענק והחזק, ועורך השוואה לחברו הסודי.
- שאלו: מה דעתכם על ההשוואה? למי מיוחסות התכונות של שמשון הגיבור? הסבירו את תשובתכם.
- ספרו על הדמות בחייכם שעוזרת לכם להרגיש חזקים ומעניקה לכם ביטחון (למורה: הדמות יכולה להיות מציאותית מן המעגל הקרוב אל התלמידים ועד למעגל הרחוק, או דמות בדיונית, דמות תנכ"ית, דמויות מתוך ספרים, סדרות טלוויזיה וכדומה).
- אילו כוחות אתם שואבים מהדמות?
- כיצד הדמות עוזרת לכם להתגבר על פחדים או חששות?