זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
השיר שלפנינו עוסק בניגוד בין קבלת המציאות כפי שהיא ובין הרצון לשאוף ליותר, כאשר מודגשת המילה יותר לאורך כל השיר כשאיפה מתמדת לשיפור יחסים בין חברים," כולם רוצים להיות טובים, אבל אפשר היה יותר".
כיתות א-ב
1. בקשו מהתלמידים לסמן את המילה "יותר" בשיר, כמה פעמים מופיעה המילה ?
2. בקשו מהתלמידים לערוך רשימה- מהם הדברים שרוצה כותב השיר יותר?
(אהבה, הקשבה, אמונה בין אדם לאדם, שלום, תקווה, שמחה, הבנה וכו'…)
3. בשיר מדובר על רצון שיהיה יותר טוב בתחומים שונים. תשאלו את התלמידים:- מי אחראי שיהיה יותר טוב? שיהיה יותר אהבה, יותר הבנה וכו'? (ראש הממשלה, המורה, ההורים?)
4. כתבו על הלוח:
"אם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי") ?אבות, א יג).
בררו עם התלמידים את משמעות המקור.
אם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? – אם אדם לא ידאג לעצמו מי ידאג לו? כל אדם חייב לקחת אחריות על גורלו ולפעול בנחישות לשיפור תנאי חייו ועולמו.
וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? אם אדם חושב רק על עצמו בלבד, מה ערכו? אין האדם יכול להגיע למיצוי יכולתו לדאוג רק לעצמו מבלי שיתרום ויהיה נתרם מחיי החברה בה הוא חי.
[שני חלקי מאמרו זה של הלל משלימים זה את זה ואינם ניתנים להפרדה. הלל מלמד אותנו את על היחס הנכון בין היחיד לבין היחד. יש למצוא את דרך הביניים המשלבת בין שני חלקי מאמרו של הלל.]
וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי ?אם אדם חש שעליו לעשות מעשה ראוי ולהשתפר, עכשיו הוא הזמן ואולי לא תהיה לי הזדמנות ? (הלל הזקן).
לפי המשנה מי אחראי שיהיה יותר טוב?
5. בקשו מהתלמידים להביא דוגמאות מחייהם הממחישות את האמירה:
אם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? ושאני לעצמי מה אני" במה כל אחד יכול לקחת אחריות ולעשות יותר לטובת החברה ההנחה של השיר שזה בעיקר בידינו: " כולם רוצים להיות טובים, אבל אפשר היה יותר". איך ובמה כל אחד יכול להיות אדם יותר טוב, ולא לדאוג רק לעצמו?
לסיכום:
- למדנו והבנו את הדואליות בין לשמוח במה שיש לבין החתירה המתמדת לשיפור ועבודה על אחריות וערבות הדדית.
- הכרנו ציטוטים מן המקורות התומכים בערכים אלו.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
השיר שלפנינו עוסק בניגוד בין קבלת המציאות כפי שהיא ובין הרצון לשאוף ליותר, כאשר מודגשת המילה יותר לאורך כל השיר כשאיפה מתמדת לשיפור יחסים בין חברים," כולם רוצים להיות טובים, אבל אפשר היה יותר".
כיתות ג-ד
"כולם רוצים להיות טובים אבל אפשר היה יותר"
1. שירו עם התלמידים את השיר וציינו היכן וכיצד מוצע בשיר להשתפר ולשאוף ליותר.
2. ערכו טבלה ומלאו אותה עם התלמידים (ניתן באמצעות מחסן מילים): לפי מילות השיר, באלו ערכים יש צורך להשתפר ולשאוף תמיד ליותר. ואלו התנהגויות ותכונות עלינו לפעול כדי לצמצמן.
יותר
|
פחות
|
יותר טובים
|
קנאה ושנאת חינם
|
יותר אהבה
|
פחות לבד
|
יותר הקשבה
|
פחות שקרים
|
יותר אמונה בין אדם לאדם
|
פחות דמעות
|
יותר שלום
|
פחות למות
|
יותר תקווה
|
|
יותר הבנה ביני לבינך
|
|
יותר שמחה
|
|
יותר חיים
|
|
יותר נשמה
|
|
יותר אלוהים
|
|
יותר לחיות
|
|
3. לפי תוצאות הטבלה, במה מתמקד השיר ומדוע? (בצורך להשתפר ולשאוף ליותר תכונות וערכים חיוביים).
4. בקשו מהתלמידים להסתכל על הטבלה ולהגיד במה הם היו רוצים יותר, וממה הם היו רוצים פחות בכיתה. שאלו אותם אם יש משהו שהם היו רוצים יותר ממנו שלא מופיע בטבלה
5. מי אחראי שלכולם יהיה יותר טוב בכיתה? בחברה?
6. בררו עם התלמידים את המשמעות המקור-
"אם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי) ?"אבות, א יג)
"אם אין אני לי מי לי"- כל אדם חייב לקחת אחריות על גורלו ולפעול בנחישות לשיפור תנאי חייו ועולמו.
וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? אם אדם חושב רק על עצמו בלבד, מה ערכו? אין האדם יכול להגיע למיצוי יכולתו לדאוג רק לעצמו מבלי שיתרום ויהיה נתרם מחיי החברה בה הוא חי.
וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי ?אם אדם חש שעליו לעשות מעשה ראוי ולהשתפר, עכשיו הוא הזמן ואולי לא תהיה לי הזדמנות ?
מי אחראי שלכולם יהיה יותר טוב לפי המשנה?
7. דונו בחברותות- מה כל אחד יכול לקחת אחריות ולעשות "יותר" כדי שיהיה לו ולכיתה/חברה יותר טוב.
לסיכום:
- למדנו והבנו את הדואליות בין לשמוח במה שיש לבין החתירה המתמדת לשיפור ועבודה על אחריות וערבות הדדית.
- הכרנו ציטוטים מן המקורות התומכים בערכים אלו.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
השיר שלפנינו עוסק בניגוד בין קבלת המציאות כפי שהיא ובין הרצון לשאוף ליותר, כאשר מודגשת המילה יותר לאורך כל השיר כשאיפה מתמדת לשיפור יחסים בין חברים," כולם רוצים להיות טובים, אבל אפשר היה יותר".
כיתות ה-ו
בקשו מהתלמידים להכין כרזה של כל מקור:
"אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (משנה מסכת אבות ד, א)
- דונו בחברותות ובררו את המשמעות של המקור.
- חפשו את הקשר בין המקור למילות השיר. (נלמד לחיות עם מה שיש לא נבקש דבר אחר)
- ערכו טבלה ומלאו אותה עם התלמידים (ניתן באמצעות מחסן מילים): לפי מילות השיר, באלו ערכים יש צורך להשתפר ולשאוף תמיד ליותר. ואלו התנהגויות ותכונות עלינו לפעול כדי לצמצמן.
- בקשו מהתלמידים להוסיף לטבלה תכונות וערכים אשר אינם מצוינים בשיר.
- שאלו את התלמידים: האם יש סתירה בין הבקשה לשמוח בחלקנו "לחיות עם מה שיש לא לבקש דבר אחר" לבין הקריאה בשיר לעשות יותר? (כמובן יש מצבים בחיים שצריך לשמוח במה שיש, אך בכל מה שנוגע למידות טובות ולערכים יש מקום לשיפור תמיד כדי שלכולם יהיה יותר טוב).
- רשמו על הלוח את המשנה "אם אין אני לי- מי לי? כשאני לעצמי- מה אני? ואם לא עכשיו אימתי?" (משנה, מסכת אבות א, יג).
- הסבירו לתלמידים את המשנה- מי אחראי לדאוג שיהיה פה יותר טוב לפי המשנה?
- סיכום- בשיר יש שני דרכים להסתכל על העולם, מצד אחד לקבל את המציאות כמו שהיא ולשמוח על מה שיש. יחד עם זאת ההבנה שכל אחד יכול בתחומים מסוימים לעשות יותר, כדי שלכולם יהיה יותר טוב.
לסיכום:
- למדנו והבנו את הדואליות בין לשמוח במה שיש לבין החתירה המתמדת לשיפור ועבודה על אחריות וערבות הדדית.
- הכרנו ציטוטים מן המקורות התומכים בערכים אלו.