"אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ…" (דברים, פרק ט"ז, פסוק י"ז).
הפרק מתוך ספר דברים מפרט את החגים שבהם מקיימים את מצוות העלייה לרגל (שלוש הרגלים). באחדות ממצוות העלייה לרגל מביאים תשורות, מתנות כהודיה. הפסוק מתאר את הנתינה שאינה מוגדרת, אלא כל אחד מביא כרצונו ומיוזמתו. בשיר, המנטור המבוגר והילדה שרים אחד לשני ומביאים מתנות אחד לשנייה: מילים של הערכה, תודה ונתינה הדדית.
ערכים מובילים בשיר: נתינה, הודיה, העצמה, ביטחון.
כיתות א'-ב'
ספרו לתלמידים שהם עומדים להאזין לשיר שהביצוע שלו הוא דואט. הסבירו מהו דואט (יצירה מוזיקלית, המיועדת לביצוע על ידי שני מוזיקאים).
הקשיבו יחד לשיר.
שאלו את התלמידים:
- מה מיוחד בשיר הזה? (דואט של זמר ידוע וזמרת צעירה).
- אילו שורות שרה הזמרת הצעירה?
- אילו שורות שר זמר הוותיק?
התמקדו בפזמון שבו שני הזמרים שרים אחד לשנייה ושאלו:
כמה עוד שירים אני אשיר לך באהבה
כדי להודות על מה שיש בך
כמה עוד מילים אני אתן לך מהנשמה
שיהיה לך טוב
בשורות הללו שני הזמרים מעניקים אחד לשני כמה דברים. מה הם מעניקים? (שירים באהבה ומילים מהנשמה) ומדוע? (כדי להודות וכדי שיהיה אחד לשני טוב).
בחברותא, בקשו מהתלמידים לשתף בקשר דומה של נתינה הדדית, שבו הם מרגישים שהם מעניקים ומקבלים אהבה מהנשמה.
משימה
בקשו מהתלמידים להביא לידי ביטוי אומנותי כלשהו (באמצעות ציור, איור, פלסטלינה, גזרי נייר, צבעי גואש) את הקשר שיש בין הזמרים בדואט, המבטא את הקשר שיש להם בסיפור האישי שלהם.
"אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ…" (דברים, פרק ט"ז, פסוק י"ז).
הפרק מתוך ספר דברים מפרט את החגים שבהם מקיימים את מצוות העלייה לרגל (שלוש הרגלים). באחדות ממצוות העלייה לרגל מביאים תשורות, מתנות כהודיה. הפסוק מתאר את הנתינה שאינה מוגדרת, אלא כל אחד מביא כרצונו ומיוזמתו. בשיר, המנטור המבוגר והילדה שרים אחד לשני ומביאים מתנות אחד לשנייה: מילים של הערכה, תודה ונתינה הדדית.
ערכים מובילים בשיר: נתינה, הודיה, העצמה, ביטחון.
כיתות ג'-ד'
בחברותא או במליאה, בקשו מהתלמידים לשתף במקרה שבו הם הרגישו שמבוגר כלשהו דואג להם ומנחה אותם (מהמשפחה הקרובה, המורחבת, ממעגלים שונים בחייהם). בקשו לשתף ברגשות ובתחושות שהמבוגר מעניק להם (ביטחון, אהבה, שייכות, העצמה וכדומה).
הסבירו לתלמידים שהם עומדים לשמוע דואט. שאלו האם הם מכירים את המונח והסבירו אותו.
השמיעו את השיר וקרינו את הסרטון (ייתכן שהתלמידים יזהו את אגם בוחבוט בתחילת דרכה האומנותית). התמקדו באחד הבתים של השיר:
בואי ילדה קטנה הישארי
יהיה לך כאן מקום בטוח
יש לנו דרך שתלמדי איך
להיות כל מה שאת רוצה
שאלו את התלמידים:
- בשיר, המבוגר (המנטור של אגם בוחבוט, משה פרץ) מזמין את הילדה להישאר לידו (אתו, בקרבתו) והוא מעניק לה כמה דברים. מהם? (מקום בטוח, הנחיה להתפתחות אישית).
- השוו בין הרגשות שעלו מתוך הסיפורים האישיים שלכם להזמנתו של משה פרץ לילדה. האם ישנם דברים משותפים? מהם?
- הציגו את הפסוק מתוך ספר דברים פרק ט"ז פסוק י"ז אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ… והסבירו אותו.
- שאלו: באיזה אופן הפסוק הזה דומה לבית מתוך השיר שקראנו ושונה ממנו? (שניהם עוסקים בהענקה של "מתנות". הפסוק המקראי עוסק במתנות מוחשיות והשיר עוסק בהענקת מתנות רגשיות).
"אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ…" (דברים, פרק ט"ז, פסוק י"ז).
הפרק מתוך ספר דברים מפרט את החגים שבהם מקיימים את מצוות העלייה לרגל (שלוש הרגלים). באחדות ממצוות העלייה לרגל מביאים תשורות, מתנות כהודיה. הפסוק מתאר את הנתינה שאינה מוגדרת, אלא כל אחד מביא כרצונו ומיוזמתו. בשיר, המנטור המבוגר והילדה שרים אחד לשני ומביאים מתנות אחד לשנייה: מילים של הערכה, תודה ונתינה הדדית.
ערכים מובילים בשיר: נתינה, הודיה, העצמה, ביטחון.
כיתות ה'-ו'
- הציגו בכיתה את השיר ואת הסרטון.
- בקשו מהתלמידים לזהות את הזמרים.
- מה אתם רואים בסרטון? כיצד לדעתכם מרגישים הזמרים אחד כלפי השנייה?
- במה עוסק השיר? (נתינה, העצמה, קשר בין ילדה קטנה לאדם מבוגר שמדריך ומנחה אותה).
- איזו סוג של נתינה באה לידי ביטוי בין שני הזמרים? (לא נתינה חומרית, אלא נתינה של הנחיה, נתינה שבאה מהלב, נתינה מתוך רצון להעצים ולהעניק תמיכה לאחר).
- בקשו מהתלמידים למצוא את המילים בשיר המבטאות את הקשר הזה בין שני הזמרים ("אשיר לך באהבה", "להודות לך", "אתן לך את הנשמה", "מקום בטוח") וסמנו אותן.
- הציגו את הפסוק מספר דברים ט"ז, פסוק י"ז – אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ ובקשו מהתלמידים לחשוב בחברותא מה פירוש "כמתנת ידו" (מתנה שהוא מכין, יוצר ולא קונה, מתנה שהוא יכול לתת, לא כולם צריכים לתת את אותה מתנה, כל אחד נותן לפי יכולתו).
- בקשו מהתלמידים לזהות בשיר היכן הפסוק בא לידי ביטוי ביחסים שבין שני הזמרים (המנטור מעניק מתנות לילדה: "יהיה לך כאן מקום בטוח", "יש לנו דרך שתלמדי איך להיות כל מה שאת רוצה", "אשיר לך באהבה", "להודות על מה שיש בך", "אתן לך מהנשמה", "שיהיה לך טוב").
משימה
בקשו מתלמידים לחשוב על מתנה שאינה חומרית, שהם יכולים להעניק למבוגר שמעצים אותם ותומך בהם. הציעו להם לתעד את המתנה ולספר בכיתה איך הרגישו ואיך הרגיש מקבל המתנה (למשל: להכין ארוחת ערב כהפתעה להורים, לשיר לאח הקטן שיר ערש לפני השינה / לקרוא לו סיפור, לאחל לילה טוב לסבא וסבתא וכדומה).