הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על סובלנות וקבלה, על אחדות ועל חיבור בין עולמות שונים
מצורף נספח 1
עבודת בקבוצות
פעילות משחק מקדימה לעבודה:
(למורה: העזר בנספח למשחק מילים והיפוכן והכן כרטיסי מילים לכל קבוצה, סה"כ 18 כרטיסי מילים/ ביטויים.
הסבירו לתלמידים כי לפניהם כרטיסיות מילים/ ביטויים מתוך השיר. הנחו אותם לשחק את משחק הזיכרון ולמצוא את זוגות הכרטיסים המתאימים זה לזה- מילים והיפוכן. בקשו מהם לתת דוגמא למצב/מקרה מחייהם אשר יתאים לזוג הביטויים ולהתייחס לשאלה כיצד הרגישו. לדוגמה: לראות את האופק- להתייאש- "פעם קרה לי שבן משפחתי חלה במחלה וכולם שקעו בייאוש ובחוסר תקווה, אבל בן המשפחה שלי המשיך להיות חיובי ומלא תקווה והקפיד לראות את האופק. הרגשתי תקווה וגאווה בכוחות שבן משפחתי גילה."
ניתן לכוון את התלמידים להתייחס לכרטיסיות ההפכים שהתאימו בהשלמת המשפט: "פעם קרה לי..")
קראו יחד עם התלמידים את השיר, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
1. "רוחות נושבות על הספינה שלנו ככה
אחד מושך לכאן, אחר לשם, חותרים בלי מטרה
בוא נכוון את זה נכון, נמשיך ביחד
אחרי הכל, עוד מעט כבר יבשה".
- ב"ספינת הכיתה שלנו" ילדים רבים, דומים ושונים… שתפו: מה אתם אוהבים בספינת הכיתה ומה מאתגר בה? מדוע כדאי ונחמד ללמוד בכיתה אחת עם ילדים הדומים לכם בתחביבים ובהתנהגויות, ומתי זה יוצר אתגר וקושי?
- "אחד מושך לכאן, אחר לשם"- ספרו על מקרה בו הרגשתם שאין הסכמה/ יכולת להחליט יחד בכיתה או בקבוצה? כיצד מרגיש מי שדעתו או רצונו לא מתקבל בכיתה/ קבוצה?
* "עוד מעט כבר יבשה"- ספרו על מקרה בו קיוויתם להגיע כבר ל"חוף מבטחים"… לסיים תהליך/מסע, להרגיש בטוחים, רגועים.
- ציירו את ספינת כיתה. מי על הספינה? לאן היא שטה? מיהם המורים/ המבוגרים המצטרפים למסע? אילו תפקידים ותנאים נדרשים בכדי לצאת למסע? מה התפקידים אותם לוקח כל שותף? איזה תפקיד הייתם רוצים אתם עבורכם?
2. "מכל מקום אפשר לראות כאן את האופק
אך כל אחד רואה כיוון אחר של התמונה
השוני לא יטריד את כל היופי
אם לא נשכח, אחי, להקשיב לנשמה"
- כל אחד רואה כיוון אחר של התמונה- מה דעתכם על משפט זה? מתי מצב בו כל אחד רואה אחרת את הדברים, הינו מצב מקשה ומתי מצב מקדם וחיובי דווקא?
- במה אתם שונים מחבריכם? במה אתם דומים להם?
- השלימו את המשפט: פעם אני וחבר/ה שלי לא הצלחנו להגיע להסכמה/ להחליט ביחד על משהו ו…
3. "כשהגל ישטוף את כל הפחד
אז נישאר זכים ונקיים מכל דעה קדומה
אחרי הכל זו הספינה שלנו יחד
אז בוא נוביל אותה אל דרך נכונה".
- ספרו על מקרה בו חשבתם משהו על מישהו, וגיליתם כי טעיתם. מה הבנתם על אותו ילד/ אדם? כיצד הרגשתם כשטעיתם לגביו?
- כיצד הגל ישטוף את הפחד? ומדוע קיימת תחושת פחד כשביחד?
- "אחרי הכל זו הספינה שלנו יחד,
אז בוא נוביל אותה אל הדרך הנכונה"- מהי לדעתכם הדרך הנכונה שהספינה צריכה להגיע אליה? תנו דוגמא מחיי היומיום של כיתתכם.
- שתפו במקרה בו אתם הייתם אילו שהובילו? אילו תחושות ומחשבות מלוות תחושת הובלה?
- שתפו במקרה בו אתם הייתם מובלים? אילו תחושות ומחשבות מלווה תחושה בה אתם מובלים?
4. "אז בוא נביט אל השמיים
ונבקש ביחד את התשובה
אחרי הכל אנחנו שניים
מייחלים לטוב, רוצים תקווה
מהעולם שלי מהעולם שלך
נניף את דגל האהבה"
- " אחרי הכל אנחנו שניים"- מהם היתרונות ומהם החסרונות, לדעתכם, במציאת פתרון בשניים/ יחד עם חבר? ספרו על מקרה שימחיש את דעתכם.
- מהו דגל האהבה לדעתכם? מה תרצו לכתוב עליו, לחרוט בו?
הכינו דגל אהבה קבוצתי. החליטו יחד מה תירצו לכתוב על הדגל, מה תרצו לצייר עליו, מהם הצבעים שתרצו לעצב בהם את דגלכם, למי או למען מה הייתם מגישים/ מקדישים דגל זה?
- מדוע לדעתכם שמו של השיר הינו "כיוון אחר"? מהו הכיוון האחר שמתכוונים אליו בשיר?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
ערכו יחד על גבי דף את רשימת הדומה והמשותף בין כל חברי הקבוצה (למשל: לכל חברי הקבוצה עיניים חומות, כל חברי הקבוצה הינם ילדים בכורים, כל חברי הקבוצה משתתפים בחוג ספורטיבי, כל החברים בקבוצה מבקרים בתנועת נוער)
מצאו כמה שיותר פריטים המשותפים לכולכם.
הגישו את רשימת הפריטים למורה ללא שמות, ובקשו מחבריכם לנחש באיזו קבוצה מדובר.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על סובלנות וקבלה, על אחדות ועל חיבור בין עולמות שונים
מצורף נספח 1
עבודת בקבוצות
פעילות משחק מקדימה לעבודה:
(למורה: העזר בנספח למשחק מילים והיפוכן והכן כרטיסי מילים לכל קבוצה, סה"כ 18 כרטיסי מילים/ ביטויים.
הסבירו לתלמידים כי לפניהם כרטיסיות מילים/ ביטויים מתוך השיר. הנחו אותם לשחק את משחק הזיכרון ולמצוא את זוגות הכרטיסים המתאימים זה לזה- מילים והיפוכן. בקשו מהם לתת דוגמא למצב/מקרה מחייהם אשר יתאים לזוג הביטויים ולהתייחס לשאלה כיצד הרגישו. לדוגמה: לראות את האופק- להתייאש- "פעם קרה לי שבן משפחתי חלה במחלה וכולם שקעו בייאוש ובחוסר תקווה, אבל בן המשפחה שלי המשיך להיות חיובי ומלא תקווה והקפיד לראות את האופק. הרגשתי תקווה וגאווה בכוחות שבן משפחתי גילה."
ניתן לכוון את התלמידים להתייחס לכרטיסיות ההפכים שהתאימו בהשלמת המשפט: "פעם קרה לי..")
קראו יחד עם התלמידים את השיר, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
1. "רוחות נושבות על הספינה שלנו ככה
אחד מושך לכאן, אחר לשם, חותרים בלי מטרה
בוא נכוון את זה נכון, נמשיך ביחד
אחרי הכל, עוד מעט כבר יבשה".
- ב"ספינת הכיתה שלנו" ילדים רבים, דומים ושונים… שתפו: מה אתם אוהבים בספינת הכיתה ומה מאתגר בה? מדוע כדאי ונחמד ללמוד בכיתה אחת עם ילדים הדומים לכם בתחביבים ובהתנהגויות, ומתי זה יוצר אתגר וקושי?
- "אחד מושך לכאן, אחר לשם"- ספרו על מקרה בו הרגשתם שאין הסכמה/ יכולת להחליט יחד בכיתה או בקבוצה? כיצד מרגיש מי שדעתו או רצונו לא מתקבל בכיתה/ קבוצה?
* "עוד מעט כבר יבשה"- ספרו על מקרה בו קיוויתם להגיע כבר ל"חוף מבטחים"… לסיים תהליך/מסע, להרגיש בטוחים, רגועים.
- ציירו את ספינת כיתה. מי על הספינה? לאן היא שטה? מיהם המורים/ המבוגרים המצטרפים למסע? אילו תפקידים ותנאים נדרשים בכדי לצאת למסע? מה התפקידים אותם לוקח כל שותף? איזה תפקיד הייתם רוצים אתם עבורכם?
2. "מכל מקום אפשר לראות כאן את האופק
אך כל אחד רואה כיוון אחר של התמונה
השוני לא יטריד את כל היופי
אם לא נשכח, אחי, להקשיב לנשמה"
- כל אחד רואה כיוון אחר של התמונה- מה דעתכם על משפט זה? מתי מצב בו כל אחד רואה אחרת את הדברים, הינו מצב מקשה ומתי מצב מקדם וחיובי דווקא?
- במה אתם שונים מחבריכם? במה אתם דומים להם?
- השלימו את המשפט: פעם אני וחבר/ה שלי לא הצלחנו להגיע להסכמה/ להחליט ביחד על משהו ו…
3. "כשהגל ישטוף את כל הפחד
אז נישאר זכים ונקיים מכל דעה קדומה
אחרי הכל זו הספינה שלנו יחד
אז בוא נוביל אותה אל דרך נכונה".
- ספרו על מקרה בו חשבתם משהו על מישהו, וגיליתם כי טעיתם. מה הבנתם על אותו ילד/ אדם? כיצד הרגשתם כשטעיתם לגביו?
- כיצד הגל ישטוף את הפחד? ומדוע קיימת תחושת פחד כשביחד?
- "אחרי הכל זו הספינה שלנו יחד,
אז בוא נוביל אותה אל הדרך הנכונה"- מהי לדעתכם הדרך הנכונה שהספינה צריכה להגיע אליה? תנו דוגמא מחיי היומיום של כיתתכם.
- שתפו במקרה בו אתם הייתם אילו שהובילו? אילו תחושות ומחשבות מלוות תחושת הובלה?
- שתפו במקרה בו אתם הייתם מובלים? אילו תחושות ומחשבות מלווה תחושה בה אתם מובלים?
4. "אז בוא נביט אל השמיים
ונבקש ביחד את התשובה
אחרי הכל אנחנו שניים
מייחלים לטוב, רוצים תקווה
מהעולם שלי מהעולם שלך
נניף את דגל האהבה"
- " אחרי הכל אנחנו שניים"- מהם היתרונות ומהם החסרונות, לדעתכם, במציאת פתרון בשניים/ יחד עם חבר? ספרו על מקרה שימחיש את דעתכם.
- מהו דגל האהבה לדעתכם? מה תרצו לכתוב עליו, לחרוט בו?
הכינו דגל אהבה קבוצתי. החליטו יחד מה תירצו לכתוב על הדגל, מה תרצו לצייר עליו, מהם הצבעים שתרצו לעצב בהם את דגלכם, למי או למען מה הייתם מגישים/ מקדישים דגל זה?
- מדוע לדעתכם שמו של השיר הינו "כיוון אחר"? מהו הכיוון האחר שמתכוונים אליו בשיר?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
ערכו יחד על גבי דף את רשימת הדומה והמשותף בין כל חברי הקבוצה (למשל: לכל חברי הקבוצה עיניים חומות, כל חברי הקבוצה הינם ילדים בכורים, כל חברי הקבוצה משתתפים בחוג ספורטיבי, כל החברים בקבוצה מבקרים בתנועת נוער)
מצאו כמה שיותר פריטים המשותפים לכולכם.
הגישו את רשימת הפריטים למורה ללא שמות, ובקשו מחבריכם לנחש באיזו קבוצה מדובר.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על סובלנות וקבלה, על אחדות ועל חיבור בין עולמות שונים
מצורף נספח 1
עבודת בקבוצות
פעילות משחק מקדימה לעבודה:
(למורה: העזר בנספח למשחק מילים והיפוכן והכן כרטיסי מילים לכל קבוצה, סה"כ 18 כרטיסי מילים/ ביטויים.
הסבירו לתלמידים כי לפניהם כרטיסיות מילים/ ביטויים מתוך השיר. הנחו אותם לשחק את משחק הזיכרון ולמצוא את זוגות הכרטיסים המתאימים זה לזה- מילים והיפוכן. בקשו מהם לתת דוגמא למצב/מקרה מחייהם אשר יתאים לזוג הביטויים ולהתייחס לשאלה כיצד הרגישו. לדוגמה: לראות את האופק- להתייאש- "פעם קרה לי שבן משפחתי חלה במחלה וכולם שקעו בייאוש ובחוסר תקווה, אבל בן המשפחה שלי המשיך להיות חיובי ומלא תקווה והקפיד לראות את האופק. הרגשתי תקווה וגאווה בכוחות שבן משפחתי גילה."
ניתן לכוון את התלמידים להתייחס לכרטיסיות ההפכים שהתאימו בהשלמת המשפט: "פעם קרה לי..")
קראו יחד עם התלמידים את השיר, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
1. "רוחות נושבות על הספינה שלנו ככה
אחד מושך לכאן, אחר לשם, חותרים בלי מטרה
בוא נכוון את זה נכון, נמשיך ביחד
אחרי הכל, עוד מעט כבר יבשה".
- ב"ספינת הכיתה שלנו" ילדים רבים, דומים ושונים… שתפו: מה אתם אוהבים בספינת הכיתה ומה מאתגר בה? מדוע כדאי ונחמד ללמוד בכיתה אחת עם ילדים הדומים לכם בתחביבים ובהתנהגויות, ומתי זה יוצר אתגר וקושי?
- "אחד מושך לכאן, אחר לשם"- ספרו על מקרה בו הרגשתם שאין הסכמה/ יכולת להחליט יחד בכיתה או בקבוצה? כיצד מרגיש מי שדעתו או רצונו לא מתקבל בכיתה/ קבוצה?
* "עוד מעט כבר יבשה"- ספרו על מקרה בו קיוויתם להגיע כבר ל"חוף מבטחים"… לסיים תהליך/מסע, להרגיש בטוחים, רגועים.
- ציירו את ספינת כיתה. מי על הספינה? לאן היא שטה? מיהם המורים/ המבוגרים המצטרפים למסע? אילו תפקידים ותנאים נדרשים בכדי לצאת למסע? מה התפקידים אותם לוקח כל שותף? איזה תפקיד הייתם רוצים אתם עבורכם?
2. "מכל מקום אפשר לראות כאן את האופק
אך כל אחד רואה כיוון אחר של התמונה
השוני לא יטריד את כל היופי
אם לא נשכח, אחי, להקשיב לנשמה"
- כל אחד רואה כיוון אחר של התמונה- מה דעתכם על משפט זה? מתי מצב בו כל אחד רואה אחרת את הדברים, הינו מצב מקשה ומתי מצב מקדם וחיובי דווקא?
- במה אתם שונים מחבריכם? במה אתם דומים להם?
- השלימו את המשפט: פעם אני וחבר/ה שלי לא הצלחנו להגיע להסכמה/ להחליט ביחד על משהו ו…
3. "כשהגל ישטוף את כל הפחד
אז נישאר זכים ונקיים מכל דעה קדומה
אחרי הכל זו הספינה שלנו יחד
אז בוא נוביל אותה אל דרך נכונה".
- ספרו על מקרה בו חשבתם משהו על מישהו, וגיליתם כי טעיתם. מה הבנתם על אותו ילד/ אדם? כיצד הרגשתם כשטעיתם לגביו?
- כיצד הגל ישטוף את הפחד? ומדוע קיימת תחושת פחד כשביחד?
- "אחרי הכל זו הספינה שלנו יחד,
אז בוא נוביל אותה אל הדרך הנכונה"- מהי לדעתכם הדרך הנכונה שהספינה צריכה להגיע אליה? תנו דוגמא מחיי היומיום של כיתתכם.
- שתפו במקרה בו אתם הייתם אילו שהובילו? אילו תחושות ומחשבות מלוות תחושת הובלה?
- שתפו במקרה בו אתם הייתם מובלים? אילו תחושות ומחשבות מלווה תחושה בה אתם מובלים?
4. "אז בוא נביט אל השמיים
ונבקש ביחד את התשובה
אחרי הכל אנחנו שניים
מייחלים לטוב, רוצים תקווה
מהעולם שלי מהעולם שלך
נניף את דגל האהבה"
- " אחרי הכל אנחנו שניים"- מהם היתרונות ומהם החסרונות, לדעתכם, במציאת פתרון בשניים/ יחד עם חבר? ספרו על מקרה שימחיש את דעתכם.
- מהו דגל האהבה לדעתכם? מה תרצו לכתוב עליו, לחרוט בו?
הכינו דגל אהבה קבוצתי. החליטו יחד מה תירצו לכתוב על הדגל, מה תרצו לצייר עליו, מהם הצבעים שתרצו לעצב בהם את דגלכם, למי או למען מה הייתם מגישים/ מקדישים דגל זה?
- מדוע לדעתכם שמו של השיר הינו "כיוון אחר"? מהו הכיוון האחר שמתכוונים אליו בשיר?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
ערכו יחד על גבי דף את רשימת הדומה והמשותף בין כל חברי הקבוצה (למשל: לכל חברי הקבוצה עיניים חומות, כל חברי הקבוצה הינם ילדים בכורים, כל חברי הקבוצה משתתפים בחוג ספורטיבי, כל החברים בקבוצה מבקרים בתנועת נוער)
מצאו כמה שיותר פריטים המשותפים לכולכם.
הגישו את רשימת הפריטים למורה ללא שמות, ובקשו מחבריכם לנחש באיזו קבוצה מדובר.