הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות אישיותו המיוחדת של דוד המלך, "נעים זמירות ישראל" , ועל כוחו של הניגון והשפעתו על נפש האדם.
מצורף נספח 1
עבודת הכנה לשיר
בקשו מהתלמידים להיזכר בשיר/ניגון שהוא אוהב במיוחד ולהביא לכיתה את מילות השיר.
בכיתה יספר כל תלמיד לחבריו אודות השיר/הניגון שבחר: מדוע בחר בו? מה הוא מזכיר לו? לאן הוא לוקח אותו? מה הוא מאפשר לו? אלו מחשבות ותחושות פוקדות אותו בשעת שמיעת השיר? כיצד הוא מרגיש לאחר שמיעת השיר? (ניתן לשיר ביחד בית אחד מכל שיר).
קיימו דיון קצר: איזה כוח יש לשירים/ניגונים בעיניכם?
לדיון ושיח במליאה
1. "לפני שנים רבות שמעו בארץ ישראל
קולות ניגון שירה ומזמורים,
בצליל כה מיוחד ובנעימה טובה
כשיר ציפור זמיר בין העלים"
- שער, כיצד השפיעה נגינתו של דוד המלך על כל תושבי הארץ?
- למה מדמה המשורר את הנגינה הזו?
- נסה לדמיין את המנגינה הנשמעת למרחוק.
- תארו לכם שבדרככם כל בוקר מהבית לבית הספר, מתנגנים שירים ברחבי העיר. מה תרגישו מה זה יתרום לכם? מה תרצו לומר למי שמשמיע את המנגינות?
2. "זה כינור דוד ביד דוד המלך
הפורט על מיתריו"
- בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר הבא שכתב אהוד בנאי על שאול ודוד מלכי ישראל.
"שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול ער, קודר
מרים לדוד טלפון
אולי תקפוץ אלי יא דוד
נפשי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אור
דוד בא מיד רגוע
מתיישב ומכוון
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן
עשר אצבעות לדוד
קצה כל אצבע קרן אור
כשהוא פורט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור…"
3. "נפשי אגם שחור"
- האם יש בכוחו של השיר לשמח? לשפר את מצב הרוח? ספרו כיצד האזנה לשיר עודדה אתכם.
- ספרו כיצד הצלחת אתה בעזרת שירה/נגינה לשמח חבר עצוב.
4. "הזמן זורם לו לאחור"
- כיצד זורם הזמן לאחור?
- כיצד משפיע הניגון על הדמיון?
5. "כי באצבעותיך אור" (אהוד בנאי).
"ובעיניה אור" (אביהו מדינה).
- אלו סגולות מעניקים המשוררים לניגון?
- האם אתם מזדהה עם תחושות אלה? הסבירו והדגימו
6. "חלפו שנים רבות מתהילת תהילים,
עוד מיתרי כינור דוד נוגנים
אומרים ישנו מקום ובו הצדיקים
עם ערב את כינור דוד שומעים"
- כיצד משפיעה עלינו נגינתו של דוד המלך עד ימינו אנו?
7. ממרחק של שנים
- מה תרצו לומר לדוד המלך?
- מה תרצו לשאול אותו?
- מה תרצו לבקש ממנו?
- מה תרצו לתת לו?
הפעלות ושיח במליאה
1. ערכם של הניגון והשיר: (כתות ד-ו)
לפניכם היגדים אודות ערכם של הניגון והשיר. קראו אותם וסמנו לגבי כל אחד: מסכים/מסכים במידה מסוימת/לא מסכים. (מופיע בקובץ מצורף: ערכם של הניגון והשיר-טבלה).
לאחר מילוי הטבלה, קיימו עם התלמידים דיון מסכם על מהותם של השיר והניגון בעיני התלמידים.
2. גרפיטי
בחרו קיר בכיתה/במסדרון בית הספר וכסו אותו בגיליונות נייר לבנים. כתבו כותרת גדולה כגון: "שירים הם חברים"/"בא לי לשיר לעולם"/ "מעלה מעלה מעלה עם כל השירים והמנגינות" וכד'.
בקשו מהתלמידים לכתוב ולצייר בגרפיטי את מה שהם חושבים ומרגישים כלפי הניגונים והשירים. בקשו מהם להשתמש בציטוטים משירים שונים, במשפטים אישיים, בשירים שחיברו, קטעי עיתונות וכד'.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות אישיותו המיוחדת של דוד המלך, "נעים זמירות ישראל" , ועל כוחו של הניגון והשפעתו על נפש האדם.
מצורף נספח 1
עבודת הכנה לשיר
בקשו מהתלמידים להיזכר בשיר/ניגון שהוא אוהב במיוחד ולהביא לכיתה את מילות השיר.
בכיתה יספר כל תלמיד לחבריו אודות השיר/הניגון שבחר: מדוע בחר בו? מה הוא מזכיר לו? לאן הוא לוקח אותו? מה הוא מאפשר לו? אלו מחשבות ותחושות פוקדות אותו בשעת שמיעת השיר? כיצד הוא מרגיש לאחר שמיעת השיר? (ניתן לשיר ביחד בית אחד מכל שיר).
קיימו דיון קצר: איזה כוח יש לשירים/ניגונים בעיניכם?
לדיון ושיח במליאה
1. "לפני שנים רבות שמעו בארץ ישראל
קולות ניגון שירה ומזמורים,
בצליל כה מיוחד ובנעימה טובה
כשיר ציפור זמיר בין העלים"
- שער, כיצד השפיעה נגינתו של דוד המלך על כל תושבי הארץ?
- למה מדמה המשורר את הנגינה הזו?
- נסה לדמיין את המנגינה הנשמעת למרחוק.
- תארו לכם שבדרככם כל בוקר מהבית לבית הספר, מתנגנים שירים ברחבי העיר. מה תרגישו מה זה יתרום לכם? מה תרצו לומר למי שמשמיע את המנגינות?
2. "זה כינור דוד ביד דוד המלך
הפורט על מיתריו"
- בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר הבא שכתב אהוד בנאי על שאול ודוד מלכי ישראל.
"שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול ער, קודר
מרים לדוד טלפון
אולי תקפוץ אלי יא דוד
נפשי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אור
דוד בא מיד רגוע
מתיישב ומכוון
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן
עשר אצבעות לדוד
קצה כל אצבע קרן אור
כשהוא פורט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור…"
3. "נפשי אגם שחור"
- האם יש בכוחו של השיר לשמח? לשפר את מצב הרוח? ספרו כיצד האזנה לשיר עודדה אתכם.
- ספרו כיצד הצלחת אתה בעזרת שירה/נגינה לשמח חבר עצוב.
4. "הזמן זורם לו לאחור"
- כיצד זורם הזמן לאחור?
- כיצד משפיע הניגון על הדמיון?
5. "כי באצבעותיך אור" (אהוד בנאי).
"ובעיניה אור" (אביהו מדינה).
- אלו סגולות מעניקים המשוררים לניגון?
- האם אתם מזדהה עם תחושות אלה? הסבירו והדגימו
6. "חלפו שנים רבות מתהילת תהילים,
עוד מיתרי כינור דוד נוגנים
אומרים ישנו מקום ובו הצדיקים
עם ערב את כינור דוד שומעים"
- כיצד משפיעה עלינו נגינתו של דוד המלך עד ימינו אנו?
7. ממרחק של שנים
- מה תרצו לומר לדוד המלך?
- מה תרצו לשאול אותו?
- מה תרצו לבקש ממנו?
- מה תרצו לתת לו?
הפעלות ושיח במליאה
1. ערכם של הניגון והשיר: (כתות ד-ו)
לפניכם היגדים אודות ערכם של הניגון והשיר. קראו אותם וסמנו לגבי כל אחד: מסכים/מסכים במידה מסוימת/לא מסכים. (מופיע בקובץ מצורף: ערכם של הניגון והשיר-טבלה).
לאחר מילוי הטבלה, קיימו עם התלמידים דיון מסכם על מהותם של השיר והניגון בעיני התלמידים.
2. גרפיטי
בחרו קיר בכיתה/במסדרון בית הספר וכסו אותו בגיליונות נייר לבנים. כתבו כותרת גדולה כגון: "שירים הם חברים"/"בא לי לשיר לעולם"/ "מעלה מעלה מעלה עם כל השירים והמנגינות" וכד'.
בקשו מהתלמידים לכתוב ולצייר בגרפיטי את מה שהם חושבים ומרגישים כלפי הניגונים והשירים. בקשו מהם להשתמש בציטוטים משירים שונים, במשפטים אישיים, בשירים שחיברו, קטעי עיתונות וכד'.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות אישיותו המיוחדת של דוד המלך, "נעים זמירות ישראל" , ועל כוחו של הניגון והשפעתו על נפש האדם.
מצורף נספח 1
עבודת הכנה לשיר
בקשו מהתלמידים להיזכר בשיר/ניגון שהוא אוהב במיוחד ולהביא לכיתה את מילות השיר.
בכיתה יספר כל תלמיד לחבריו אודות השיר/הניגון שבחר: מדוע בחר בו? מה הוא מזכיר לו? לאן הוא לוקח אותו? מה הוא מאפשר לו? אלו מחשבות ותחושות פוקדות אותו בשעת שמיעת השיר? כיצד הוא מרגיש לאחר שמיעת השיר? (ניתן לשיר ביחד בית אחד מכל שיר).
קיימו דיון קצר: איזה כוח יש לשירים/ניגונים בעיניכם?
לדיון ושיח במליאה
1. "לפני שנים רבות שמעו בארץ ישראל
קולות ניגון שירה ומזמורים,
בצליל כה מיוחד ובנעימה טובה
כשיר ציפור זמיר בין העלים"
- שער, כיצד השפיעה נגינתו של דוד המלך על כל תושבי הארץ?
- למה מדמה המשורר את הנגינה הזו?
- נסה לדמיין את המנגינה הנשמעת למרחוק.
- תארו לכם שבדרככם כל בוקר מהבית לבית הספר, מתנגנים שירים ברחבי העיר. מה תרגישו מה זה יתרום לכם? מה תרצו לומר למי שמשמיע את המנגינות?
2. "זה כינור דוד ביד דוד המלך
הפורט על מיתריו"
- בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר הבא שכתב אהוד בנאי על שאול ודוד מלכי ישראל.
"שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול ער, קודר
מרים לדוד טלפון
אולי תקפוץ אלי יא דוד
נפשי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אור
דוד בא מיד רגוע
מתיישב ומכוון
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן
עשר אצבעות לדוד
קצה כל אצבע קרן אור
כשהוא פורט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור…"
3. "נפשי אגם שחור"
- האם יש בכוחו של השיר לשמח? לשפר את מצב הרוח? ספרו כיצד האזנה לשיר עודדה אתכם.
- ספרו כיצד הצלחת אתה בעזרת שירה/נגינה לשמח חבר עצוב.
4. "הזמן זורם לו לאחור"
- כיצד זורם הזמן לאחור?
- כיצד משפיע הניגון על הדמיון?
5. "כי באצבעותיך אור" (אהוד בנאי).
"ובעיניה אור" (אביהו מדינה).
- אלו סגולות מעניקים המשוררים לניגון?
- האם אתם מזדהה עם תחושות אלה? הסבירו והדגימו
6. "חלפו שנים רבות מתהילת תהילים,
עוד מיתרי כינור דוד נוגנים
אומרים ישנו מקום ובו הצדיקים
עם ערב את כינור דוד שומעים"
- כיצד משפיעה עלינו נגינתו של דוד המלך עד ימינו אנו?
7. ממרחק של שנים
- מה תרצו לומר לדוד המלך?
- מה תרצו לשאול אותו?
- מה תרצו לבקש ממנו?
- מה תרצו לתת לו?
הפעלות ושיח במליאה
1. ערכם של הניגון והשיר: (כתות ד-ו)
לפניכם היגדים אודות ערכם של הניגון והשיר. קראו אותם וסמנו לגבי כל אחד: מסכים/מסכים במידה מסוימת/לא מסכים. (מופיע בקובץ מצורף: ערכם של הניגון והשיר-טבלה).
לאחר מילוי הטבלה, קיימו עם התלמידים דיון מסכם על מהותם של השיר והניגון בעיני התלמידים.
2. גרפיטי
בחרו קיר בכיתה/במסדרון בית הספר וכסו אותו בגיליונות נייר לבנים. כתבו כותרת גדולה כגון: "שירים הם חברים"/"בא לי לשיר לעולם"/ "מעלה מעלה מעלה עם כל השירים והמנגינות" וכד'.
בקשו מהתלמידים לכתוב ולצייר בגרפיטי את מה שהם חושבים ומרגישים כלפי הניגונים והשירים. בקשו מהם להשתמש בציטוטים משירים שונים, במשפטים אישיים, בשירים שחיברו, קטעי עיתונות וכד'.