ציטוט מהמקורות: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן-הָאֶחָד, אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם" (קהלת, ד', ט').
ערכים מובילים בשיר: נתינה, ערבות הדדית, תקווה, הגשמה.
השיר עוסק בערך של קירוב לבבות מתוך הגשמה עצמית וחברתית. השיר מביע תחושה של מחויבות של היחיד, החולם להגשים חלומות כלפי החברה ומימושו על ידי עשייה משותפת, תוך תחושה של אחריות ומחויבות חברתית. השיר מעודד את ערכי הנתינה וההתנדבות.
הצעות פתיחה לשיח רגשי-ערכי בעקבות כותרת השיר לכל שכבות הגיל:
כותרת השיר מזמנת שיח על ערכי נתינה ופתיחת הלב כבסיס לאיחוד ולשיתוף כוחות כדי ליצור את הכוח של היחד והשיתוף והחוויה של הצלחה ותרומה. השיר מוביל לעשייה משותפת, המעצימה את האחד ואת הרבים.
כותרת השיר – "מקום בלב", מעוררת מחשבה על מקום שמהווה מפגש של רגשות חיוביים. המקום יכול להיות פיזי וגם דמיוני, אולם הלב הוא המרכז שבו מתקבצים כל הרגשות.
מהלך פעילות הפתיחה (לכל הגילאים):
1. כתבו את כותרת השיר על הלוח: "מקום בלב".
- בקשו מהתלמידים לחשוב אילו תחושות ורגשות הכותרת מעוררת בהם.
3. שאלו את התלמידים:
- למה הכוונה "מקום בלב"? איך נראה המקום בלב?
- מדוע, לדעתכם, נבחרה מילה "לב" כדי לציין מקום?
- אילו סוגי רגשות המקום בלב יכול לעורר?
- האם במקום שאתם חושבים עליו (בלב או במקום אחר), יש מקום לאנשים נוספים? מהי ההרגשה כשמצרפים אנשים נוספים למקום שלכם?
ציטוט מהמקורות: נציע להעמקה את הפסוק המוכר מספר קהלת: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן-הָאֶחָד, אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם" (קהלת, ד', ט').
פסוק זה מחזק את ערך השיתוף ופתחון הלב, כחלק מחיים משותפים.
השיר מביא אתו רוח של אופטימיות ושל ראיית הטוב באדם. כאשר בני אדם משתפים פעולה זה עם זה, הם נותנים ביטוי לטוב שקיים בהם, ויחד השניים טובים יותר מן האחד. שיתוף הפעולה ביניהם מועיל ליחיד, לזולתו ולכלל החברה.
לאחר פעילות הפתיחה:
- בקשו להרחיב את הידע הלשוני של התלמידים ולהתמקד בביטויים עם המילה "לב".
- שאלו את התלמידים: אילו צירופי לשון נוספים הם מכירים עם המילה "לב"?
3. הציגו את הביטויים הבאים עם המילה "לב" ובחרו מתוכם ביטויים אחדים, כגון: אומץ לב, רוחב לב, נוגע ללב, אחד בפה ואחד בלב, לב פתוח.
4. שאלו את התלמידים: מה משותף לכל הביטויים הללו? מה הלב מבטא בהם?
- בקשו מהתלמידים להציג ולהמחיז את הביטויים.
משימה
- חלקו את התלמידים לחברותות ובקשו מהם לחשוב ואחר כך גם לכתוב משפט משלהם שעושה שימוש באחד מהביטויים האלו. בקשו לרשום מסביבו את הרגשות שהמשפט מעורר בהם ולאחר מכן להביע את הדברים בציור.
2. בקשו מהתלמידים להציג במליאה את המשפט ואת הציור ולהסביר את הבחירה.
- כתבו את הרגשות השונים על הלוח.
- השמיעו את השיר והקרינו את מילותיו על הלוח.
- בקשו מהתלמידים להבחין/לסמן את הרגשות בשיר.
6. זהו את הרגשות המשותפים לשיר ולתלמידים (הרגשות שצוינו לעיל על הלוח) ושאלו: מה הקשר בין הרגשות ללב?
ציטוט מהמקורות: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן-הָאֶחָד, אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם" (קהלת, ד', ט').
ערכים מובילים בשיר: נתינה, ערבות הדדית, תקווה, הגשמה.
השיר עוסק בערך של קירוב לבבות מתוך הגשמה עצמית וחברתית. השיר מביע תחושה של מחויבות של היחיד, החולם להגשים חלומות כלפי החברה ומימושו על ידי עשייה משותפת, תוך תחושה של אחריות ומחויבות חברתית. השיר מעודד את ערכי הנתינה וההתנדבות.
הצעות פתיחה לשיח רגשי-ערכי בעקבות כותרת השיר לכל שכבות הגיל:
כותרת השיר מזמנת שיח על ערכי נתינה ופתיחת הלב כבסיס לאיחוד ולשיתוף כוחות כדי ליצור את הכוח של היחד והשיתוף והחוויה של הצלחה ותרומה. השיר מוביל לעשייה משותפת, המעצימה את האחד ואת הרבים.
כותרת השיר – "מקום בלב", מעוררת מחשבה על מקום שמהווה מפגש של רגשות חיוביים. המקום יכול להיות פיזי וגם דמיוני, אולם הלב הוא המרכז שבו מתקבצים כל הרגשות.
מהלך פעילות הפתיחה (לכל הגילאים):
1. כתבו את כותרת השיר על הלוח: "מקום בלב".
- בקשו מהתלמידים לחשוב אילו תחושות ורגשות הכותרת מעוררת בהם.
3. שאלו את התלמידים:
- למה הכוונה "מקום בלב"? איך נראה המקום בלב?
- מדוע, לדעתכם, נבחרה מילה "לב" כדי לציין מקום?
- אילו סוגי רגשות המקום בלב יכול לעורר?
- האם במקום שאתם חושבים עליו (בלב או במקום אחר), יש מקום לאנשים נוספים? מהי ההרגשה כשמצרפים אנשים נוספים למקום שלכם?
ציטוט מהמקורות: נציע להעמקה את הפסוק המוכר מספר קהלת: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן-הָאֶחָד, אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם" (קהלת, ד', ט').
פסוק זה מחזק את ערך השיתוף ופתחון הלב, כחלק מחיים משותפים.
השיר מביא אתו רוח של אופטימיות ושל ראיית הטוב באדם. כאשר בני אדם משתפים פעולה זה עם זה, הם נותנים ביטוי לטוב שקיים בהם, ויחד השניים טובים יותר מן האחד. שיתוף הפעולה ביניהם מועיל ליחיד, לזולתו ולכלל החברה.
לאחר פעילות הפתיחה:
- השמיעו את השיר והציגו את מילותיו על הלוח.
2. שאלו את התלמידים: לפי השיר, מה צריך לעשות כדי להגשים חלום? כתבו בשני טורים (שתי קבוצות ביטויים): מה לא עושים ומה כן עושים? (לא עושים – לא עוצמים עיניים, לא אוטמים אוזניים. ועושים: מוכנים, זוכרים, מתחייבים).
- בקשו מהתלמידים להסביר את ההבדלים בין שתי הקבוצות.
- הציגו לתלמידים את הציור של שלושת הקופים ושאלו: מה, לדעתכם, הוא מתאר? כיצד הציור קשור לשיר?
- בקשו מהתלמידים לחשוב על דוגמה של מקרה שקרה בכיתה או בבית הספר שבו הם לא עצמו עיניים או לא אטמו אוזניים בהקשר אישי וחברתי.
6. שאלו את התלמידים: כיצד הם ומשתתפים אחרים באירוע הרגישו? ומה היה קורה אם היו בוחרים לעצום את העיניים ולאטום את האוזניים?
- שאלו: מדוע הפעלים בשיר מופיעים בצורת רבים? (למורה: הרגשה של עשייה משותפת לטובת הכלל, אחריות הכלל).
8. הציגו את הפסוק מספר קהלת ובקשו להסביר אותו ואת הקשרו לשיר.
- בסיכום חדדו את הקשר בין המסרים בפסוק (שיתוף פעולה, מוביל להצלחה אישית וחברתית) למסרים העוברים בשיר באמצעות הפעלים? (שיתוף פעולה הבא לידי ביטוי בשיר ובפסוק מביא להצלחה משותפת ["שכר"] של הגשמת חלומות).
ציטוט מהמקורות: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן-הָאֶחָד, אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם" (קהלת, ד', ט').
ערכים מובילים בשיר: נתינה, ערבות הדדית, תקווה, הגשמה.
השיר עוסק בערך של קירוב לבבות מתוך הגשמה עצמית וחברתית. השיר מביע תחושה של מחויבות של היחיד, החולם להגשים חלומות כלפי החברה ומימושו על ידי עשייה משותפת, תוך תחושה של אחריות ומחויבות חברתית. השיר מעודד את ערכי הנתינה וההתנדבות.
הצעות פתיחה לשיח רגשי-ערכי בעקבות כותרת השיר לכל שכבות הגיל:
כותרת השיר מזמנת שיח על ערכי נתינה ופתיחת הלב כבסיס לאיחוד ולשיתוף כוחות כדי ליצור את הכוח של היחד והשיתוף והחוויה של הצלחה ותרומה. השיר מוביל לעשייה משותפת, המעצימה את האחד ואת הרבים.
כותרת השיר – "מקום בלב", מעוררת מחשבה על מקום שמהווה מפגש של רגשות חיוביים. המקום יכול להיות פיזי וגם דמיוני, אולם הלב הוא המרכז שבו מתקבצים כל הרגשות.
מהלך פעילות הפתיחה (לכל הגילאים):
1. כתבו את כותרת השיר על הלוח: "מקום בלב".
- בקשו מהתלמידים לחשוב אילו תחושות ורגשות הכותרת מעוררת בהם.
3. שאלו את התלמידים:
- למה הכוונה "מקום בלב"? איך נראה המקום בלב?
- מדוע, לדעתכם, נבחרה מילה "לב" כדי לציין מקום?
- אילו סוגי רגשות המקום בלב יכול לעורר?
- האם במקום שאתם חושבים עליו (בלב או במקום אחר), יש מקום לאנשים נוספים? מהי ההרגשה כשמצרפים אנשים נוספים למקום שלכם?
ציטוט מהמקורות: נציע להעמקה את הפסוק המוכר מספר קהלת: "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן-הָאֶחָד, אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם" (קהלת, ד', ט').
פסוק זה מחזק את ערך השיתוף ופתחון הלב, כחלק מחיים משותפים.
השיר מביא אתו רוח של אופטימיות ושל ראיית הטוב באדם. כאשר בני אדם משתפים פעולה זה עם זה, הם נותנים ביטוי לטוב שקיים בהם, ויחד השניים טובים יותר מן האחד. שיתוף הפעולה ביניהם מועיל ליחיד, לזולתו ולכלל החברה.
כיתות ה'-ו'
לאחר פעילות הפתיחה:
- בקשו מהתלמידים להסביר מהו חלום? נשים-לב למשמעות הדואליות (הכפולה) של המילה.
- נתבו את הדיון למשמעות כפולה זו: ראשית, מציאות מדומה שחווים בדרך כלל מתוך שינה; שנית, רצון עז להגשים מטרה עתידית, שאיפה, חזון.
- הציגו את השיר ושאלו:
- אילו חלומות, לדעתכם, אפשר להגשים לבד ואילו חלומות צריך להגשים באמצעות אנשים רבים?
- מהם היתרונות והחסרונות בכל מצב?
- קראו את הבית השני של השיר ושאלו: מה מוכנים לעשות מיליון החולמים על מנת להגשים את החלום שלהם?
- חשבו, מדוע אחרי הדברים שהם מוכנים לעשות כדי להגשים את החלום, נשאר להם מקום בלב?
משימה
- חפשו במרשתת (או היזכרו) בסיפורים על הגשמת חלום של אישים או קבוצות אנשים בתחומי חיים שונים (למשל: עמותת הגשמת חלומות, אישים כמו הרצל, ג'יי קיי רולינג וכדומה). כתבו/ספרו מה הם עשו כדי להגשים את החלום?
- מה מתוך הדברים שאתם יודעים/חקרתם באים לידי ביטוי בשיר? (נחישות: לא לעצום עיניים… , להתאהב, להתחייב וכדומה).
- הציגו את הפסוק בספר קהלת ושאלו: במה "טובים השניים מן האחד" בהקשר של הגשמת חלומות?
- לסיכום, ניתן לבקש מהתלמידים לחשוב על חלום שאותו ירצו ליישם ביחד. חלום הקשור לשינוי כיתתי, בית ספרי, קהילתי או ארצי.