אָנוּ לָךְ בַּקְּרָב וּבֶעָמָל!
אָנוּ לָךְ בַּקְּרָב וּבֶעָמָל!
בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם. (בראשית ג, י"ט)
שַלְמַת – שמלה
מַרְבַדֵּי – יריעות (בד) ששוטחים על הרצפה, שטיחים
הַדָּגָן – תבואה חקלאית הכוללת חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ושיפון
יַרְנִין – ישמיע רינה, ישיר
נַעְפִּילָה – נעלה למקום גבוה
חָלָל – מי שמת בקרב
השיר "שיר בוקר" מאפשר שיח על אהבת המולדת, תחושת השתייכות ותרומה למקום אהוב
אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת,
בְּשִׂמְחָה, בְּשִׁיר וּבְעָמָל.
מה המשמעות של לאהוב מולדת? מה גורם לנו לאהוב את המקום שבו נולדנו? מדוע אנו נדרשים לשמחה, לשיר ולעמל במדינת המולדת שלנו?
מִמּוֹרְדוֹת הַלְּבָנוֹן עַד יָם הַמֶּלַח
נַעֲבֹר אוֹתָךְ בְּמַחְרֵשׁוֹת,
מהצפון ועד הדרום, נעבור את המדינה במחרשות, לשם מה? מדוע חשוב לנו להכיר היטב את כל אזורי המולדת שלנו?
אָנוּ עוֹד נִטַּע לָךְ וְנִבְנֶה לָךְ,
אָנוּ נְיַפֶּה אוֹתָךְ מְאוֹד.
מדוע חשוב לנו יופייה של המדינה שלנו? מה אנו מוכנים לעשות למען מקום שחשוב לנו?
מַה נִּתֵּן לָךְ עוֹד לְהוֹד וָשֹׂבַע,
מָה עוֹד לֹא נָתַנּוּ וְנִתֵּן.
אילו מתנות אנו יכולים להעניק למקום שאנו אוהבים? האם המתנות הן קונקרטיות, או יכולות להיות מתנות רגשיות?
הָאֶתְמוֹל נִשְׁאַר מֵאֲחוֹרֵינוּ,
אַךְ רַבָּה הַדֶּרֶךְ לַמָּחָר.
האם חשובה לנו ההיסטוריה של המקום שבו נולדנו? האם נכון להשאיר את האתמול מאחור? באילו מצבי חיים אנו בוחרים להתבונן בעתיד ולא בעבר?
מדוע רבה הדרך לעתיד?
אִם קָשָׁה הִיא הַדֶּרֶךְ וּבוֹגֶדֶת,
האם צפויים לנו קשיים בדרך לאהבת המולדת?
מדוע אנו יכולים לחוש בגידה?
איך אנו מרגישים כאשר בוגדים בנו? באמון שלנו?
עַד עוֹלָם נֹאהַב אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת,
אָנוּ לָךְ בַּקְּרָב וּבֶעָמָל!
מה גורם לנו לחוש שעד עולם (תמיד) נאהב אותך מולדת?
מדוע אנו מוכנים לצאת לקרב ולעבוד קשה בעבור מקום אהוב? האם זה נכון? שווה?
אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת
מה אני אוהב בארץ מולדתי?
כשאני שומע את השם "ארץ ישראל" מה אני מרגיש?
מה אני עושה למען המולדת שלי?
מה הייתי רוצה לעשות אחרת במולדת שלי?
מה הכי מסמל בעיניי את מולדתי?
כתבו מכתב או שיר למולדת שלי. במכתב או בשיר השתמשו במילים האלה:
דוד בן-גוריון אמר: "מולדת אי אפשר לקנות בכסף או לכבוש בחרב. צריך אתה ליצור אותה בזעת אפיך".
לא בכסף, לא בחרב. מהם המאמצים הרגשיים הנדרשים לגיוס למען המולדת?
השיר "שיר בוקר" מאפשר שיח על אהבת המולדת, תחושת השתייכות ותרומה למקום אהוב
אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת,
בְּשִׂמְחָה, בְּשִׁיר וּבְעָמָל.
מה המשמעות של לאהוב מולדת? מה גורם לנו לאהוב את המקום שבו נולדנו? מדוע אנו נדרשים לשמחה, לשיר ולעמל במדינת המולדת שלנו?
מִמּוֹרְדוֹת הַלְּבָנוֹן עַד יָם הַמֶּלַח
נַעֲבֹר אוֹתָךְ בְּמַחְרֵשׁוֹת,
מהצפון ועד הדרום, נעבור את המדינה במחרשות, לשם מה? מדוע חשוב לנו להכיר היטב את כל אזורי המולדת שלנו?
אָנוּ עוֹד נִטַּע לָךְ וְנִבְנֶה לָךְ,
אָנוּ נְיַפֶּה אוֹתָךְ מְאוֹד.
מדוע חשוב לנו יופייה של המדינה שלנו? מה אנו מוכנים לעשות למען מקום שחשוב לנו?
מַה נִּתֵּן לָךְ עוֹד לְהוֹד וָשֹׂבַע,
מָה עוֹד לֹא נָתַנּוּ וְנִתֵּן.
אילו מתנות אנו יכולים להעניק למקום שאנו אוהבים? האם המתנות הן קונקרטיות, או יכולות להיות מתנות רגשיות?
הָאֶתְמוֹל נִשְׁאַר מֵאֲחוֹרֵינוּ,
אַךְ רַבָּה הַדֶּרֶךְ לַמָּחָר.
האם חשובה לנו ההיסטוריה של המקום שבו נולדנו? האם נכון להשאיר את האתמול מאחור? באילו מצבי חיים אנו בוחרים להתבונן בעתיד ולא בעבר?
מדוע רבה הדרך לעתיד?
אִם קָשָׁה הִיא הַדֶּרֶךְ וּבוֹגֶדֶת,
האם צפויים לנו קשיים בדרך לאהבת המולדת?
מדוע אנו יכולים לחוש בגידה?
איך אנו מרגישים כאשר בוגדים בנו? באמון שלנו?
עַד עוֹלָם נֹאהַב אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת,
אָנוּ לָךְ בַּקְּרָב וּבֶעָמָל!
מה גורם לנו לחוש שעד עולם (תמיד) נאהב אותך מולדת?
מדוע אנו מוכנים לצאת לקרב ולעבוד קשה בעבור מקום אהוב? האם זה נכון? שווה?
אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת
מה אני אוהב בארץ מולדתי?
כשאני שומע את השם "ארץ ישראל" מה אני מרגיש?
מה אני עושה למען המולדת שלי?
מה הייתי רוצה לעשות אחרת במולדת שלי?
מה הכי מסמל בעיניי את מולדתי?
כתבו מכתב או שיר למולדת שלי. במכתב או בשיר השתמשו במילים האלה:
דוד בן-גוריון אמר: "מולדת אי אפשר לקנות בכסף או לכבוש בחרב. צריך אתה ליצור אותה בזעת אפיך".
לא בכסף, לא בחרב. מהם המאמצים הרגשיים הנדרשים לגיוס למען המולדת?
השיר "שיר בוקר" מאפשר שיח על אהבת המולדת, תחושת השתייכות ותרומה למקום אהוב
אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת,
בְּשִׂמְחָה, בְּשִׁיר וּבְעָמָל.
מה המשמעות של לאהוב מולדת? מה גורם לנו לאהוב את המקום שבו נולדנו? מדוע אנו נדרשים לשמחה, לשיר ולעמל במדינת המולדת שלנו?
מִמּוֹרְדוֹת הַלְּבָנוֹן עַד יָם הַמֶּלַח
נַעֲבֹר אוֹתָךְ בְּמַחְרֵשׁוֹת,
מהצפון ועד הדרום, נעבור את המדינה במחרשות, לשם מה? מדוע חשוב לנו להכיר היטב את כל אזורי המולדת שלנו?
אָנוּ עוֹד נִטַּע לָךְ וְנִבְנֶה לָךְ,
אָנוּ נְיַפֶּה אוֹתָךְ מְאוֹד.
מדוע חשוב לנו יופייה של המדינה שלנו? מה אנו מוכנים לעשות למען מקום שחשוב לנו?
מַה נִּתֵּן לָךְ עוֹד לְהוֹד וָשֹׂבַע,
מָה עוֹד לֹא נָתַנּוּ וְנִתֵּן.
אילו מתנות אנו יכולים להעניק למקום שאנו אוהבים? האם המתנות הן קונקרטיות, או יכולות להיות מתנות רגשיות?
הָאֶתְמוֹל נִשְׁאַר מֵאֲחוֹרֵינוּ,
אַךְ רַבָּה הַדֶּרֶךְ לַמָּחָר.
האם חשובה לנו ההיסטוריה של המקום שבו נולדנו? האם נכון להשאיר את האתמול מאחור? באילו מצבי חיים אנו בוחרים להתבונן בעתיד ולא בעבר?
מדוע רבה הדרך לעתיד?
אִם קָשָׁה הִיא הַדֶּרֶךְ וּבוֹגֶדֶת,
האם צפויים לנו קשיים בדרך לאהבת המולדת?
מדוע אנו יכולים לחוש בגידה?
איך אנו מרגישים כאשר בוגדים בנו? באמון שלנו?
עַד עוֹלָם נֹאהַב אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת,
אָנוּ לָךְ בַּקְּרָב וּבֶעָמָל!
מה גורם לנו לחוש שעד עולם (תמיד) נאהב אותך מולדת?
מדוע אנו מוכנים לצאת לקרב ולעבוד קשה בעבור מקום אהוב? האם זה נכון? שווה?
אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת
מה אני אוהב בארץ מולדתי?
כשאני שומע את השם "ארץ ישראל" מה אני מרגיש?
מה אני עושה למען המולדת שלי?
מה הייתי רוצה לעשות אחרת במולדת שלי?
מה הכי מסמל בעיניי את מולדתי?
כתבו מכתב או שיר למולדת שלי. במכתב או בשיר השתמשו במילים האלה:
דוד בן-גוריון אמר: "מולדת אי אפשר לקנות בכסף או לכבוש בחרב. צריך אתה ליצור אותה בזעת אפיך".
לא בכסף, לא בחרב. מהם המאמצים הרגשיים הנדרשים לגיוס למען המולדת?
"אנו אוהבים אותך מולדת" אומר הדובר בשיר, האהבה למולדת באה לידי ביטוי "בשמחה, בשיר ובעמל" – בעבודה. בשיר פְּעָלִים רבים המציינים את עבודת החלוץ העובד את אדמתו, את המולדת.
בשיר מהדהדים ביטויים הלקוחים מהתרבות היהודית-ישראלית:
1. מולדת – "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בראשית, פרק יב, פסוק א). מולדת ע"פ התורה היא המקום שבוו אדם נולד וחי. לעומת הגדרה זו כתוב במגילת אסתר "לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ: כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד (אסתר, פרק ב, פסוק י). אסתר לא נולדה או חיה בארץ ישראל, היא חיה בגלות פרס. עבור אסתר הזיקה, הסמל והכיסופים הם המייצגים את המולדת. במהלך הגלות הארוכה שחווה עם ישראל הפך המושג מולדת ממושג ממשי וקונקרטי שבו נולדים וחיים למושא של כיסופים – המולדת מוגדרת ארץ אשר לעם ישראל יש אליה זיקה היסטורית ארוכה.
2. בֶּהָרִים, בֶּהָרִים זָרַח אוֹרֵנוּ, אָנוּ נַעְפִּילָה אֶל הָהָר (שיר בוקר). השיר מרמז על ה"מעפילים" הראשונים אשר באהבתם את ארץ ישראל ניסו לעלות אליה למרותת הגזרה של הליכה במדבר במשך 40 שנה, שנגזרה על עם ישראל בצאתו ממצרים.
-: "וַיַּשְׁכִּ֣מוּ בַבֹּ֔קֶר וַיַּֽעֲל֥וּ אֶל־רֹאשׁ־הָהָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֶּ֗נּוּ וְעָלִ֛ינוּ אֶל־הַמָּק֛וֹם אֲשֶׁר־אָמַ֥ר יְקֹוָ֖ק כִּ֥י חָטָֽאנו… (מד) וַיַּעְפִּ֕לוּ לַעֲל֖וֹת אֶל־רֹ֣אשׁ הָהָ֑ר……… השיר אומר: "הם לא הצליחו ואנחנו נמשיך בדרכם ונצליח". (במדבר פרק יד פסוק מ)
נבחן עם התלמידים את המושג מולדת:
יצירה
התלמידים יבחרו שורה מהשיר המתארת מבחינתם את אהבת המולדת, יציירו אותה או יגזרו דימויים מעיתונים ומגזינים ויציגו אותה בעבודת קולאז'.
רקע היסטורי
"שיר בוקר", הידוע בשורותיו הראשונות "בהרים כבר השמש מלהטת", נכתב ע"י נתן אלתרמן (1910-1970) לסרט ההסברה הציוני "לחיים חדשים" בשנת 1935.
הסרט הופק בעבור קרן היסוד לצורך גיוס כספים לפעולות ההתיישבות בארץ.
"אנו אוהבים אותך מולדת" אומר הדובר בשיר, האהבה למולדת באה לידי ביטוי "בשמחה, בשיר ובעמל" – בעבודה. בשיר פְּעָלִים רבים המציינים את עבודת החלוץ העובד את אדמתו, את המולדת.
בשיר מהדהדים ביטויים הלקוחים מהתרבות היהודית-ישראלית:
1. מולדת – "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בראשית, פרק יב, פסוק א). מולדת ע"פ התורה היא המקום שבוו אדם נולד וחי. לעומת הגדרה זו כתוב במגילת אסתר "לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ: כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד (אסתר, פרק ב, פסוק י). אסתר לא נולדה או חיה בארץ ישראל, היא חיה בגלות פרס. עבור אסתר הזיקה, הסמל והכיסופים הם המייצגים את המולדת. במהלך הגלות הארוכה שחווה עם ישראל הפך המושג מולדת ממושג ממשי וקונקרטי שבו נולדים וחיים למושא של כיסופים – המולדת מוגדרת ארץ אשר לעם ישראל יש אליה זיקה היסטורית ארוכה.
2. בֶּהָרִים, בֶּהָרִים זָרַח אוֹרֵנוּ, אָנוּ נַעְפִּילָה אֶל הָהָר (שיר בוקר). השיר מרמז על ה"מעפילים" הראשונים אשר באהבתם את ארץ ישראל ניסו לעלות אליה למרותת הגזרה של הליכה במדבר במשך 40 שנה, שנגזרה על עם ישראל בצאתו ממצרים.
-: "וַיַּשְׁכִּ֣מוּ בַבֹּ֔קֶר וַיַּֽעֲל֥וּ אֶל־רֹאשׁ־הָהָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֶּ֗נּוּ וְעָלִ֛ינוּ אֶל־הַמָּק֛וֹם אֲשֶׁר־אָמַ֥ר יְקֹוָ֖ק כִּ֥י חָטָֽאנו… (מד) וַיַּעְפִּ֕לוּ לַעֲל֖וֹת אֶל־רֹ֣אשׁ הָהָ֑ר……… השיר אומר: "הם לא הצליחו ואנחנו נמשיך בדרכם ונצליח". (במדבר פרק יד פסוק מ)
נבחן עם התלמידים את המושג מולדת:
יצירה
התלמידים יבחרו שורה מהשיר המתארת מבחינתם את אהבת המולדת, יציירו אותה או יגזרו דימויים מעיתונים ומגזינים ויציגו אותה בעבודת קולאז'.
רקע היסטורי
"שיר בוקר", הידוע בשורותיו הראשונות "בהרים כבר השמש מלהטת", נכתב ע"י נתן אלתרמן (1910-1970) לסרט ההסברה הציוני "לחיים חדשים" בשנת 1935.
הסרט הופק בעבור קרן היסוד לצורך גיוס כספים לפעולות ההתיישבות בארץ.
"אנו אוהבים אותך מולדת" אומר הדובר בשיר, האהבה למולדת באה לידי ביטוי "בשמחה, בשיר ובעמל" – בעבודה. בשיר פְּעָלִים רבים המציינים את עבודת החלוץ העובד את אדמתו, את המולדת.
בשיר מהדהדים ביטויים הלקוחים מהתרבות היהודית-ישראלית:
1. מולדת – "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בראשית, פרק יב, פסוק א). מולדת ע"פ התורה היא המקום שבוו אדם נולד וחי. לעומת הגדרה זו כתוב במגילת אסתר "לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ: כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד (אסתר, פרק ב, פסוק י). אסתר לא נולדה או חיה בארץ ישראל, היא חיה בגלות פרס. עבור אסתר הזיקה, הסמל והכיסופים הם המייצגים את המולדת. במהלך הגלות הארוכה שחווה עם ישראל הפך המושג מולדת ממושג ממשי וקונקרטי שבו נולדים וחיים למושא של כיסופים – המולדת מוגדרת ארץ אשר לעם ישראל יש אליה זיקה היסטורית ארוכה.
2. בֶּהָרִים, בֶּהָרִים זָרַח אוֹרֵנוּ, אָנוּ נַעְפִּילָה אֶל הָהָר (שיר בוקר). השיר מרמז על ה"מעפילים" הראשונים אשר באהבתם את ארץ ישראל ניסו לעלות אליה למרותת הגזרה של הליכה במדבר במשך 40 שנה, שנגזרה על עם ישראל בצאתו ממצרים.
-: "וַיַּשְׁכִּ֣מוּ בַבֹּ֔קֶר וַיַּֽעֲל֥וּ אֶל־רֹאשׁ־הָהָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֶּ֗נּוּ וְעָלִ֛ינוּ אֶל־הַמָּק֛וֹם אֲשֶׁר־אָמַ֥ר יְקֹוָ֖ק כִּ֥י חָטָֽאנו… (מד) וַיַּעְפִּ֕לוּ לַעֲל֖וֹת אֶל־רֹ֣אשׁ הָהָ֑ר……… השיר אומר: "הם לא הצליחו ואנחנו נמשיך בדרכם ונצליח". (במדבר פרק יד פסוק מ)
נבחן עם התלמידים את המושג מולדת:
יצירה
התלמידים יבחרו שורה מהשיר המתארת מבחינתם את אהבת המולדת, יציירו אותה או יגזרו דימויים מעיתונים ומגזינים ויציגו אותה בעבודת קולאז'.
רקע היסטורי
"שיר בוקר", הידוע בשורותיו הראשונות "בהרים כבר השמש מלהטת", נכתב ע"י נתן אלתרמן (1910-1970) לסרט ההסברה הציוני "לחיים חדשים" בשנת 1935.
הסרט הופק בעבור קרן היסוד לצורך גיוס כספים לפעולות ההתיישבות בארץ.
הרחבה
הרחבה
הרחבה
"שיר בוקר", הידוע יותר בשורותיו הראשונות "בהרים כבר השמש מלהטת", נכתב לסרט ההסברה הציוני: "לחיים חדשים" בשנת 1935. הסרט הופק לצורך גיוס כספים להתיישבות בארץ.
השיר מלא מרץ, אמונה ושמחה, ומושם בו דגש על עבודת האדמה, סלילת דרכים ובניית הבתים כחלק חשוב מהגשמת הרעיון הציוני.