השיר שמור עלי יצא לקראת הימים הנוראים במסגרת המיזם "ותן חלקנו", שיזם הרב דוד קובלסקי, ללימוד יומי של קטעים מהגמרא, המשנה וההלכה. מילות השיר שכתבו אבי אוחיון ורותם כהן לוקחות השראה מהפיוט "ריבון העולמים" שנוהגים לשיר במוצאי שבת.
"וּפְתַח לָנוּ ה' אֱלהֵינוּ בְּזֶה הַשָּׁבוּעַ וּבְכָל שָׁבוּעַ וְשָׁבוּעַ שַׁעֲרֵי אורָה, שַׁעֲרֵי בְרָכָה, שַׁעֲרֵי גִילָה …
שַׁעֲרֵי זִמְרָה, שַׁעֲרֵי חֶדְוָה … שַׁעֲרֵי סְלִיחָה … שַׁעֲרֵי תְפִלָּה, שַׁעֲרֵי תְשׁוּבָה, שַׁעֲרֵי תְשׁוּעָה".
השיר הוקלט בהשתתפות 22 אומנים, כגון: אביב אלוש, לי בירן, הפרויקט של רביבו, עקיבא,
עידן חביב, דודו אהרון, גיא זוארץ, רביב כנר, שלומי סרנגה, לירן דנינו, אברהם טל, ליאור נרקיס, ועוד.
בתי השיר מאופיינים במקצב ריתמי חוזר. הפזמון של השיר "שמור עלי" מתבטא בירידה של שלושה צלילים עוקבים מספר פעמים בסקוונצות, ובסוף הפזמון "מה עוד נשאר בחיים" ישנה עלייה המסתיימת בצליל הדומיננטה. קטעי המעבר מבוצעים בטוטי על ידי כל הזמרים יחד.
כיתות א'-ב'
- האזנה ודיון: בקשו מהתלמידים להסתכל על מילות בתי השיר ולסמן את כל סוגי השערים (אהבה, גאולה, הודיה, זמרה, טהרה, מזל, סליחה).
- שאלו את התלמידים: אילו מילים חוזרות על עצמם הכי הרבה פעמים בבתי השיר? ("ופתח לנו").
- דונו עם התלמידים: איזה מהשערים הללו הכי הייתם רוצים שייפתח לכם, ומדוע?
- תנועות במעגל:
- בקשו מהתלמידים: להציע תנועות ידיים מתאימות לסוגי השערים השונים.
- בקשו מהתלמידים לעמוד במעגל. במהלך ההאזנה, בכל משפט מוזיקלי בבתי השיר ("ופתח לנו"), כל תלמיד בתורו יראה את התנועה ל"שער" שבחר. בפזמון, "שמור עלי", התלמידים ישימו את הידיים על כתפי חבריהם במעגל וינועו מצד לצד.
- תנועה בזוגות: התלמידים יעמדו בזוגות זה מול זה ויחזיקו ידיים, כך שייווצר ביניהם "שער".
בכל אחד מן השערים, התלמידים יקישו כף אל כף את המקצב הבא:
(במילים: "שערי אהבה", "שערי גאולה" וכו').
בפזמון, התלמידים יתנו ידיים בזוגות וילכו במרחב החדר.
בבתים הבאים ניתן למצוא בן זוג חדש ולהמשיך את הפעילות.
- משחק "יש לנו תיש": כל התלמידים יעמדו בזוגות ויחזיקו ידיים כאשר כולם עומדים בטור זה לצד זה, כמו במשחק לשיר "יש לנו תיש". בכל אחד מן השערים, זוג אחד של תלמידים יקישו בכל "שער", כף אל כף, את המקצב החוזר:

בפזמון, "שמור עלי", כל התלמידים נכנסים לתוך השער של הזוג הראשון, עד שכולם חוזרים למקומם המקורי, כאשר הזוג הראשון הופך לאחרון וכן הלאה.
השיר שמור עלי יצא לקראת הימים הנוראים במסגרת המיזם "ותן חלקנו", שיזם הרב דוד קובלסקי, ללימוד יומי של קטעים מהגמרא, המשנה וההלכה. מילות השיר שכתבו אבי אוחיון ורותם כהן לוקחות השראה מהפיוט "ריבון העולמים" שנוהגים לשיר במוצאי שבת.
"וּפְתַח לָנוּ ה' אֱלהֵינוּ בְּזֶה הַשָּׁבוּעַ וּבְכָל שָׁבוּעַ וְשָׁבוּעַ שַׁעֲרֵי אורָה, שַׁעֲרֵי בְרָכָה, שַׁעֲרֵי גִילָה …
שַׁעֲרֵי זִמְרָה, שַׁעֲרֵי חֶדְוָה … שַׁעֲרֵי סְלִיחָה … שַׁעֲרֵי תְפִלָּה, שַׁעֲרֵי תְשׁוּבָה, שַׁעֲרֵי תְשׁוּעָה".
השיר הוקלט בהשתתפות 22 אומנים, כגון: אביב אלוש, לי בירן, הפרויקט של רביבו, עקיבא,
עידן חביב, דודו אהרון, גיא זוארץ, רביב כנר, שלומי סרנגה, לירן דנינו, אברהם טל, ליאור נרקיס, ועוד.
בתי השיר מאופיינים במקצב ריתמי חוזר. הפזמון של השיר "שמור עלי" מתבטא בירידה של שלושה צלילים עוקבים מספר פעמים בסקוונצות, ובסוף הפזמון "מה עוד נשאר בחיים" ישנה עלייה המסתיימת בצליל הדומיננטה. קטעי המעבר מבוצעים בטוטי על ידי כל הזמרים יחד.
כיתות ג'-ד'
- 1. הקשת המקצב החוזר בקולות גוף שונים: התלמידים יקראו מהלוח את המקצב החוזר

המופיע במילים "שערי ברכה", "תן קצת משלך", "שערי גאולה", "תן לנו תקוה" ועוד,
ויביעו את המקצב בקולות גוף שונים, כגון: מחיאות כף, טפיחות על הברכיים, רקיעות, אצבע צרדה.
- הבעת גובה הצליל במחיאות: התלמידים יסתכלו על התווים הרשומים על הלוח

ויענו על השאלות הבאות:
- לפי החץ המסומן, האם קוראים את הצלילים מימין לשמאל או משמאל לימין? (משמאל לימין).
- האם הצלילים עולים או יורדים? (יורדים).
- התלמידים יקישו שלוש מחיאות, מלמעלה למטה.
- הבעת המקצב וגובה הצליל: הכיתה תתחלק לקבוצות של ארבעה תלמידים בכל קבוצה.
כל אחד בתורו מראה את המקצב החוזר בתנועות גוף משלו.
בפזמון – כל התלמידים ביחד מקישים שלוש מחיאות מלמעלה למטה במילים "שמור עלי"
, ולאחר מכן חוזרים על ההקשות, כאשר ירידה זו חוזרת שוב בסקוונצות שונות.
4. תזמור: התלמידים יתחלקו לחמש קבוצות, כאשר ארבע קבוצות ינגנו את המקצב החוזר
בסוג אחר של כלי הקשה (למשל: מקלות מקצב, תיבות סיניות, שליש, תופים).
הקבוצה החמישית תחזיק מטפחות צבעוניות. בפזמון השיר, הקבוצה החמישית תביע את גובה הצלילים באמצעות שימוש במטפחות.
לאחר מכן, ניתן להחליף בתפקידים בין הקבוצות.
השיר שמור עלי יצא לקראת הימים הנוראים במסגרת המיזם "ותן חלקנו", שיזם הרב דוד קובלסקי, ללימוד יומי של קטעים מהגמרא, המשנה וההלכה. מילות השיר שכתבו אבי אוחיון ורותם כהן לוקחות השראה מהפיוט "ריבון העולמים" שנוהגים לשיר במוצאי שבת.
"וּפְתַח לָנוּ ה' אֱלהֵינוּ בְּזֶה הַשָּׁבוּעַ וּבְכָל שָׁבוּעַ וְשָׁבוּעַ שַׁעֲרֵי אורָה, שַׁעֲרֵי בְרָכָה, שַׁעֲרֵי גִילָה …
שַׁעֲרֵי זִמְרָה, שַׁעֲרֵי חֶדְוָה … שַׁעֲרֵי סְלִיחָה … שַׁעֲרֵי תְפִלָּה, שַׁעֲרֵי תְשׁוּבָה, שַׁעֲרֵי תְשׁוּעָה".
השיר הוקלט בהשתתפות 22 אומנים, כגון: אביב אלוש, לי בירן, הפרויקט של רביבו, עקיבא,
עידן חביב, דודו אהרון, גיא זוארץ, רביב כנר, שלומי סרנגה, לירן דנינו, אברהם טל, ליאור נרקיס, ועוד.
בתי השיר מאופיינים במקצב ריתמי חוזר. הפזמון של השיר "שמור עלי" מתבטא בירידה של שלושה צלילים עוקבים מספר פעמים בסקוונצות, ובסוף הפזמון "מה עוד נשאר בחיים" ישנה עלייה המסתיימת בצליל הדומיננטה. קטעי המעבר מבוצעים בטוטי על ידי כל הזמרים יחד.
כיתות ה'-ו'
- 1. צפייה בשיר "שמור עלי": התלמידים יצפו בווידאו קליפ של השיר ויענו על השאלות הבאות:
- מי הזמר המבצע של השיר? (זמרים רבים).
- האם הם שרים לבד (סולו) או ביחד (טוטי)? (רוב השיר הם שרים סולו).
- באיזה חלק הם שרים ביחד? (בקטע המעבר).
- מי מבין משתתפי השיר הם להקה ששרה ביחד? (הפרויקט של רביבו).
- האם שרתם פעם עם כל הכיתה/במקהלה/באירוע שירה בציבור/ באירוע שירת המונים?
- שירה בסולו וטוטי: בחרו שיר שהתלמידים מכירים, למשל: "הנה מה טוב ומה נעים" ותלמיד אחד כסולן. הסולן ישיר את המשפט הראשון, ויתר התלמידים בכיתה ישירו ביחד את המשפט השני, החוזר אחריו במדויק, וכך לאורך כל השיר.
- 3. שירת סולו מול שירה משותפת: התלמידים ילמדו לשיר את השיר "שמור עלי".
כל תלמיד יקבל כרטיסייה עם שורה מהשיר: "ופתח לנו שערי אהבה", "ברך אותנו תן קצת משלך" וכו', וישיר בסולו את השורה שלו.
את פזמון השיר ואת קטעי המעבר, כל הילדים ישירו ביחד.
כהרחבה
להלן דוגמאות לארבעה שירים נוספים של אומנים שהתאחדו לשירה משותפת עבור מטרה חשובה.
1. שבט אחים ואחיות (דורון מדלי/עידן רייכל) לרגל 71 שנים למדינת ישראל
https://www.youtube.com/watch?v=xWx3R7WaAQY
- כתונת פסים (מאיר אריאל/ארקדי דוכין) בשיתוף המשרד לקליטת עלייה
https://www.youtube.com/watch?v=1annGalzdnU
- עם אחד שיר אחד (אלון אבידר/דוד קריבושי) עבור עמותה לילד הנכה
https://www.youtube.com/watch?v=wZeCg086Iig
- We are the world (Michael Jackson/ Lionel Richie) מפעל צדקה של ארה"ב עבור אפריקה
https://www.youtube.com/watch?v=WbachP6QhGk
התלמידים יצפו בווידאו קליפים של השירים ויענו על השאלות הבאות:
- מה גורם לאומנים שונים לשתף פעולה ולהשתתף בשירה משותפת?
- איזה מן הביצועים הללו הכי אהבת ומדוע?
מה למדנו?
- ריקוד מעגל המבטא בתנועה את השערים השונים המופיעים בשיר.
- הבחנה בין הבית לפזמון, באמצעות תנועות משותפות במעגל ובזוגות.
- הקשת המקצב החוזר בקולות גוף שונים בבתי השיר.
- הקשת גובה הצליל בפזמון השיר.
- תזמור של השיר בהתייחס למקצבים החוזרים ולגובה הצליל.
- הבחנה בין שירת סולו וטוטי בשיר.
- שירת קטעי סולו בבתי השיר, מול שירה משותפת בפזמון ובקטעי המעבר.
- האזנה לביצועים שונים של שירה משותפת של אומנים רבים.