ציטוט מן המקורות: "אֵיזֶה הוּא עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (מַסֶּכֶת אָבוֹת ד', א').
ערכים מובילים בשיר: שמחה, הסתפקות במועט, אופטימיות, ראיית חצי הכוס המלאה.
כיתות א'-ב'
אוריינות
- כתבו את כותרת השיר על הלוח ושאלו את התלמידים מה לדעתם נושא שיר? מה יהיה תוכנו? (שימו לב למילת הקישור "רק" בלבד שתחייך).
- שאלו: למה מחייכים? איך מרגישים כשמחייכים?
- הציגו את השיר והתמקדו בפזמון.
- בקשו מהתלמידים למספר את הדברים שהדוברת בשיר מבקשת ("שרק תחייך כל החיים"; "בית קטן"; "גינה לילדים").
- שאלו: מה דעתכם על הבקשות של הדוברת בשיר? (הבקשות שלה צנועות וקשורות לדברים שגורמים לאושר).
- כעת, בקשו מהתלמידים לחשוב על שלושה דברים שחשובים להם, שיביאו להם תחושה של שמחה ואושר.
משימה
- בקשו מהתלמידים לצייר את הבקשות של הדוברת בשיר ולצד זה לצייר את הבקשות שלהם.
- הציגו את הפתגם מתוך במסכת אבות (ד', א') "אֵיזֶה הוּא עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" ושאלו:
- מהי השאלה שחז"ל שואלים? ("איזה הוא עשיר").
- מה תשובת המשנה? ("השמח בחלקו").
- האם התשובה הפתיעה אתכם? הסבירו.
ציטוט מן המקורות: "אֵיזֶה הוּא עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (מַסֶּכֶת אָבוֹת ד', א').
ערכים מובילים בשיר: שמחה, הסתפקות במועט, אופטימיות, ראיית חצי הכוס המלאה.
כיתות ג'-ד'
אוריינות
- בחברותא, בקשו מהתלמידים לחשוב על שלושה דברים שחשובים להם ומעניקים להם תחושה של שמחה ואושר. לאחר מכן, בקשו במליאה לשתף את החברים.
- הציגו בפני התלמידים את שני הבתים הראשונים של השיר.
לֹא צָרִיךְ לְמַהֵר
הַכֹּל יִסְתַּדֵּר
זֶה יָבוֹא עִם הַזְּמַן
יֵשׁ דְּבָרִים חֲשׁוּבִים בֶּאֱמֶת
זֶה בַּסּוֹף בָּפְּרָטִים הַקְּטַנִּים
לִפְעָמִים לֹא צָרִיךְ לְדַבֵּר
גַּם בָּשֶׁקֶט מָצָאנוּ מִלִּים
- שאלו: אל מי, לדעתכם, הדוברת פונה בשיר?
- מה היא אומרת לו/לה? סמנו/מצאו את המילים המתאימות (למורה: הדוברת בשיר פונה אל נמען שקרוב אליה ומבקשת/מנסה להרגיע אותו/ה).
- חפשו את השורה בשיר המעידה על קרבה בין הדוברת בשיר לבין הנמען (למי שהיא פונה) (לפעמים לא צריך לדבר…).
- האם גם לכם קרה מצב שבו לא הייתם צריכים לדבר והבינו אתכם. ספרו עליו.
- בקשו התלמידים לקרוא את הפזמון:
שֶׁרַק תְּחַיֵּךְ כָּל הַחַיִּים
זֶה כָּל מָה שֶׁאֲנִי מְבַקֶּשֶׁת
בַּיִת קָטָן, גִּנָּה לַיְלָדִים
תַּאֲמִין אֲנִי מְאֻשֶּׁרֶת
תֵּדַע שֶׁאֲנִי לְתָמִיד
עָלֵינוּ שׁוֹמֶרֶת
הדוברת בשיר מפרטת מפני הנמען דברים פשוטים שיגרמו להם להיות מאושרים ביחד.
- הציגו את הפתגם במסכת אבות (ד', א'): "אֵיזֶה הוּא עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ".
- בקשו התלמידים להסביר את הפתגם במילים שלהם.
- שאלו: כיצד הפתגם קשור לבקשותיה של הדוברת בשיר? (למורה: שניהם מסתפקים בדברים פשוטים ושמחים במה שיש להם, מכאן נובע האושר=העושר הרוחני שלהם).
- בקשו מהתלמידים לתת דוגמה למצב שבו הם הסתפקו בדבר פשוט או לתאר מצב שבו הם שמחים במה שיש להם.
משימה: פעילות בחברותא
- בקשו מהתלמידים לצייר במחברת מכל ובתוכו לרשום את כל הדברים שיש להם שגורמים להם להיות שמחים (אפשר להזכיר שהמשוררת מדברת על "רק תחייך כל החיים". כלומר, הדברים לא חייבים להיות מוחשיים אלא אפשר גם רגשות, תחושות, זיכרונות וכדומה). כך שהם ממלאים את המכלים שלהם ומרגישים את העושר הרב שיש להם.
- כעת חלקו את התלמידים לקבוצות של שלושה עד ארבעה תלמידים ואפשרו להם לשתף במה שהכניסו למכלים. אם הם שומעים מחבר רעיון שהם לא חשבו עליו והוא רלוונטי גם להם – הם יכולים להוסיף אותו למכל שלהם.
ציטוט מן המקורות: "אֵיזֶה הוּא עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (מַסֶּכֶת אָבוֹת ד', א').
ערכים מובילים בשיר: שמחה, הסתפקות במועט, אופטימיות, ראיית חצי הכוס המלאה.
כיתות ה'-ו'
אוריינות
בשיר מתקיים דו-שיח בין הדוברת לדמות נוספת (בעל, אהוב).
- הציגו את השיר ושאלו את התלמידים:
- מהם הדברים שהדוברת מבקשת?
- מדוע, לדעתכם, היא מבקשת אותם?
- בפזמון שחוזר כמה פעמים בשיר, הדוברת אומרת את המשפט הזה: תֵּדַע שֶׁאֲנִי לְתָמִיד עָלֵינוּ שׁוֹמֶרֶת. על מה, לדעתכם, היא שומרת? מפני מה?
- שאלו (כמו בכיתות ג'-ד') על הקשר שבין השיר והפתגם ועל הדגמה שלו בחיי התלמידים. יש להניח שהבנת הפתגם והדגמתו תבטא גם את התבגרותם של התלמידים.
- בקשו מהתלמידים לנמק מדוע עושר אינו נמדד, לפי הפתגם שבמשנה, בכמות הכסף והרכוש שיש לאדם. האם אדם עני ברכוש יכול להיות עשיר? והאם אדם שיש לו רכוש רב יכול להיות בעצם "עני"? מדוע?
- הביאו דוגמאות לדברים שאינם רכוש, שעשויים לגרום לאדם להיות שמח בחלקו ולהרגיש עשיר.
משימה
- כתבו במחברת שלושה דברים שתרצו לשמור. זה יכול להיות משהו מוחשי או מופשט. בחברותא, שתפו את החברים שלכם ובדקו אם מצאתם דברים משותפים. הרחיבו את החיפוש לכל ילדי הכיתה.
- הביעו את הדברים בכרזה כיתתית מתאימה תחת הכותרת: יֵשׁ דְּבָרִים חֲשׁוּבִים בֶּאֱמֶת …