ציטוט מוביל: "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה" (בראשית, פרק י"ג, פסוק י"ז).
הפסוק הזה נאמר לאברהם כהבטחה שארץ ישראל שייכת לו ולבניו. אברהם לא הצטווה לשבת במקום מסוים בארץ, והוא "התהלך בארץ לארכה ולרחבה", כדי להמחיש כיצד הארץ כולה שייכת לו ולזרעו אחריו, בבחינת 'מעשה אבות סימן לבנים'. כשם שאברהם התהלך בארץ – כך בניו ובנותיו, וכל הדורות אחריו, עד ימינו. פסוק זה, יחד עם אינספור מקורות נוספים על ארץ ישראל כארצו של העם היהודי, מן התנ"ך ואילך – עמדו בבסיס החזרה של עם ישראל לארצו בתקופת הציונות.
פזמון השיר שלפנינו מוכר מן הסתם לחלק מהתלמידים בכיתה, שכן זהו שיר שמושמע בהרבה מסיבות של יום המשפחה כבר בגן הילדים. השיר מזמן לנו אפשרות נפלאה לשוב אליו גם ממקום בוגר יותר – לשירה משותפת בכיתה, אשר מרוממת את מצב הרוח ומיטיבה את האקלים הכיתתי.
מילות השיר מאוד פשוטות ומובנות ומדברות הישר לליבו של התלמיד. השיר גם נותן לנו איזו קריצה הומוריסטית מנקודת המבט של הילד, שאותה נוכל לשלב במהלך הפעילות הכיתתית.
ערך המשפחה עולה פה באופן מאוד טבעי – הפעילות והכיף של 'היחד' – בין אם זה בטיול משפחתי או בכל פעילות משותפת שהמשפחה בוחרת ואוהבת לעשות כדי לתת משמעות לזמן המשותף.
ערכים מובילים בשיר: אהבת הארץ, מורשת, ציונות, משפחתיות.
כיתות א'-ב'
השיר הזה על המקומות הגיאוגרפיים בארץ, אשר מוזכרים בו, מהווה הזדמנות להיכרות עם מפת ישראל. מומלץ שמפה של ישראל תלווה את מהלך כל הפעילות על השיר.
הקרינו על הלוח מפה ידידותית של ישראל – כדוגמת מפה זו:

https://www.wallashops.co.il/%D7%A4%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%A1%D7%9E%D7%98-%D7%9E%D7%A4%D7%AA-%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/9GE1232323.html
- במקביל להתבוננות במפה הציגו את מילות השיר.
- קראו את המילים יחד עם התלמידים.
- בקשו מהתלמידים לסמן על המפה את שמות המקומות המוזכרים בשיר.
- שאלו: מי מכיר את המקומות האלו?
- מי טייל בהם או ביקר בהם עם המשפחה? באילו נסיבות?
- שאלו את התלמידים לשמות של מקומות נוספים שבהם טיילו וסמנו גם אותם על המפה.
- חלקו לתלמידים מפה לצביעה כדוגמת מפה זו:

- ניתן לתלמידים דקות ספורות לצבוע את המפה בהתאם למפתח צבעים מסוים:
צבע כחול – המקום שבו הם גרים.
צבע סגול – המקום שבו סבא וסבתא גרים (אפשר להוסיף בני משפחה קרובים נוספים – אחים גדולים, דודים וכדומה).
צבע ירוק – מקומות שבהם הם טיילו עם המשפחה.
צבע צהוב – מקומות שעליהם הם שמעו ובהם היו רוצים לטייל בעתיד עם המשפחה.
- השמיעו את הפזמון מן הקליפ של השיר ושאלו את התלמידים: מה מבקשת הדוברת בשיר? ומדוע?
https://www.youtube.com/watch?v=n2e21o3lEWc
- איך, לדעתכם, הדוברת בשיר מרגישה?
בעוד התלמידים צובעים התחילו להשמיע את השיר, וכשיגיע הפזמון שירו אותו בקול רם יחד עם הכיתה. ניתן להשמיע את השיר ברצף פעמיים או שלוש פעמים עד שהתלמידים יסיימו את פעילות הצביעה.
ציטוט מוביל: "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה" (בראשית, פרק י"ג, פסוק י"ז).
הפסוק הזה נאמר לאברהם כהבטחה שארץ ישראל שייכת לו ולבניו. אברהם לא הצטווה לשבת במקום מסוים בארץ, והוא "התהלך בארץ לארכה ולרחבה", כדי להמחיש כיצד הארץ כולה שייכת לו ולזרעו אחריו, בבחינת 'מעשה אבות סימן לבנים'. כשם שאברהם התהלך בארץ – כך בניו ובנותיו, וכל הדורות אחריו, עד ימינו. פסוק זה, יחד עם אינספור מקורות נוספים על ארץ ישראל כארצו של העם היהודי, מן התנ"ך ואילך – עמדו בבסיס החזרה של עם ישראל לארצו בתקופת הציונות.
פזמון השיר שלפנינו מוכר מן הסתם לחלק מהתלמידים בכיתה, שכן זהו שיר שמושמע בהרבה מסיבות של יום המשפחה כבר בגן הילדים. השיר מזמן לנו אפשרות נפלאה לשוב אליו גם ממקום בוגר יותר – לשירה משותפת בכיתה, אשר מרוממת את מצב הרוח ומיטיבה את האקלים הכיתתי.
מילות השיר מאוד פשוטות ומובנות ומדברות הישר לליבו של התלמיד. השיר גם נותן לנו איזו קריצה הומוריסטית מנקודת המבט של הילד, שאותה נוכל לשלב במהלך הפעילות הכיתתית.
ערך המשפחה עולה פה באופן מאוד טבעי – הפעילות והכיף של 'היחד' – בין אם זה בטיול משפחתי או בכל פעילות משותפת שהמשפחה בוחרת ואוהבת לעשות כדי לתת משמעות לזמן המשותף.
ערכים מובילים בשיר: אהבת הארץ, מורשת, ציונות, משפחתיות.
כיתות ג'-ד'
השיר הזה, על המקומות הגיאוגרפיים המוזכרים בו, מהווה הזדמנות להיכרות עם מפת ישראל. מומלץ שמפה של ישראל תלווה את מהלך כל הפעילות על השיר.
תלו או הקרינו על הלוח מפה ידידות של ישראל – כדוגמת מפה זו:

- הקשיבו יחד לשיר. יש להניח שחלק מהתלמידים גם יוכלו להצטרף לשירה בגלל היכרותם המוקדמת עם השיר. בסיום, חלקו את התלמידים לקבוצות של ארבעה ותנו להם משימה משותפת:
אתם נמצאים בוועדת הכיתה ונבחרתם לשרטט את מסלול הטיול השנתי לפי המקומות שבשיר.
לפניכם כמה משימות:
- לארגן מסלול כיפי העובר בין כל המקומות המוזכרים בשיר.
- אתם צריכים להחליט (על פי המקום הגיאוגרפי שממנו יוצאים, בהתאם למיקום בית הספר) את סדר
המסלול – מהיכן לצאת, סדר האתרים והמקומות שבהם יבקרו, מקום להפסקת צוהריים.
- אפשר לחלק לכל קבוצה מפה מפורטת של ישראל כדי שיוכלו להיעזר בה.
- המורה תסתובב בין הקבוצות ותסייע במידע ובפרטים נחוצים.
- לאחר מספר דקות של עבודה קבוצתית, כל קבוצה תציג מול הכיתה את המסלול שהיא בחרה, תוך שהיא מדגימה על המפה את המסלול ואת פרטי התכנון.
- לסיכום הפעילות נשמע שוב יחד את השיר ונצטרף לשירה בפזמון.
ציטוט מוביל: "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה" (בראשית, פרק י"ג, פסוק י"ז).
הפסוק הזה נאמר לאברהם כהבטחה שארץ ישראל שייכת לו ולבניו. אברהם לא הצטווה לשבת במקום מסוים בארץ, והוא "התהלך בארץ לארכה ולרחבה", כדי להמחיש כיצד הארץ כולה שייכת לו ולזרעו אחריו, בבחינת 'מעשה אבות סימן לבנים'. כשם שאברהם התהלך בארץ – כך בניו ובנותיו, וכל הדורות אחריו, עד ימינו. פסוק זה, יחד עם אינספור מקורות נוספים על ארץ ישראל כארצו של העם היהודי, מן התנ"ך ואילך – עמדו בבסיס החזרה של עם ישראל לארצו בתקופת הציונות.
פזמון השיר שלפנינו מוכר מן הסתם לחלק מהתלמידים בכיתה, שכן זהו שיר שמושמע בהרבה מסיבות של יום המשפחה כבר בגן הילדים. השיר מזמן לנו אפשרות נפלאה לשוב אליו גם ממקום בוגר יותר – לשירה משותפת בכיתה, אשר מרוממת את מצב הרוח ומיטיבה את האקלים הכיתתי.
מילות השיר מאוד פשוטות ומובנות ומדברות הישר לליבו של התלמיד. השיר גם נותן לנו איזו קריצה הומוריסטית מנקודת המבט של הילד, שאותה נוכל לשלב במהלך הפעילות הכיתתית.
ערך המשפחה עולה פה באופן מאוד טבעי – הפעילות והכיף של 'היחד' – בין אם זה בטיול משפחתי או בכל פעילות משותפת שהמשפחה בוחרת ואוהבת לעשות כדי לתת משמעות לזמן המשותף.
ערכים מובילים בשיר: אהבת הארץ, מורשת, ציונות, משפחתיות.
כיתות ה'-ו'
הקשיבו יחד לשיר.
כאמור, השיר מהווה הזדמנות להיכרות עם מפת ישראל. מומלץ שמפה של ישראל תלווה את מהלך כל הפעילות על השיר.
שאלו את התלמידים:
- מי מכיר את השיר ובאיזו הזדמנות הם שמעו אותו (בגן, במסיבות יום משפחה, בטיולים משפחתיים).
- האם הם אוהבים לצאת לטיולים עם המשפחה?
- מה המקום המועדף עליהם בטיולים?
- האם הם מכירים את כל המקומות המוזכרים בשיר?
- בקשו מהתלמידים לסמן על המפה את המקומות האלו.
- גלבוע
- מצדה
- אגם החולה
- הכרמל
- מערה (מערת הקשת, מערת הנטיפים)

- עברו לחלק השני של הפעילות והפעם התייחסו להקשרי תוכן רחבים היוצאים מתוך השיר.
- הסבו את תשומת ליבם של התלמידים למשפט: "ארץ ישראל פה לעולם תישאר".
- בקשו מהם להסביר את המשפט בהתאם להבנתם.
- רשמו על הלוח את התשובות שלהם (למשל: ישראל היא מדינה עתיקה, עם ישראל תמיד בארץ ישראל, למדנו את זה בשיעורי תנ"ך, ועוד).
- לאחר התייחסות לתשובות התלמידים הציגו לתלמידים את הפסוק מספר בראשית (ראו לעיל).
- לאחר הקריאה המשותפת בפסוק, נהלו שיחה שמטרתה לברר את המשמעות של הליכה ברגל בהקשר להכרת הארץ, הזיקה והאהבה אליה, מה הערך המיוחד של הליכה ברגל? וכדומה.
- חלקו את התלמידים לקבוצות קטנות שבהן הם יספרו זה לזה על טיול בטבע שבו השתתפו ומה היה מיוחד בו (טיול משפחתי, טיול עם חברים, טיול עם תנועת הנוער, חוג סיירות).
- התלמידים ישוחחו ביניהם על החשיבות של לטייל בארץ: האם חשוב שהטיול יהיה רגלי? בטבע? להכיר מקום התיישבות חדש? צורת חיים אחרת מזו המוכרת להם?
לאחר הפעילות הקבוצתית קיימו סבב שיתופי במליאה. אפשר לסיים בהאזנה חוזרת לשיר.