חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
רבי שלום בן יוסף שבזי נחשב לגדול משוררי יהדות תימן, חי במאה ה-17 ונודע בכינוי הכבוד "אבא מורי שלם שבזי". השיר שלפנינו מבוסס על אגדה פלאית לפיה, רבי שלום שבזי עובד במהלך השבוע בעירו, ובכל ערב שבת הוא, "טָס עַל כְּנַף הָרוּחַ", ובא לארץ ישראל לערוך בה את השבת, ואחרי מוצאי השבת שב אל ארצו.
הפתגם המלווה שיר זה הוא, "אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְֹנָא אֶת הָרַבָּנוּת." (משנה, מסכת אבות, א, י). הפתגם מבטא הערכה רבה לעיסוק במלאכת כפיים, לעבודה ורתיעה מתפקידי כבוד ושררה של מנהיגים או בעלי תפקידים. בשיר מתוארים פועלו ועשייתו של רבי שלום שבזי ,"אוֹרֵג הוּא וְטוֹוֶה, גּוֹזֵר בְּמִסְפָּרַיִם", ומצוטט פתגם החכמים המעיד עליו שהוא, " אוֹהֵב אֶת הַמְּלָאכָה – וְשׂוֹנֵא רַבָּנוּת".
נקרא עם התלמידים את הבית הראשון
- התלמידים יציינו מה הם עושים במהלך השבוע.
- התלמידים יכתבו בית נוסף לשיר, בו הם מציינים מה הם עושים במהלך השבוע.
- התלמידים יכתבו בית לשיר, בו הם מציינים מה הם עושים במהלך השבת.
יצירה
נחלק לתלמידים עיגול ונקרא לו "עוגה" ובו חלוקה ל- 7 ימי השבוע.
התלמידים יכתבו את שם היום על פרוסת העוגה ויאיירו את אשר הם עושים במהלך יום זה.
במליאה- התלמידים יציגו את עבודותיהם ויסבירו מה המשמעות של ימי השבוע ומה משמעותה של השבת מבחינתם.
לאחר הדיון, נחזור למילות השיר ונחדד כיצד השבוע והשבת עוברים על רבי שלום שבאזי.
נשאל ונברר מי היה בירושלים? מה הוא יכול לספר לנו על עיר זאת, ומהי העיר ירושלים לעם היהודי ( בירת ישראל, עיר אליה שנים התגעגענו).
כיתות ג-ד
1. רשמו את המילים: "מנהיג", "מנהיגה", על הלוח.
- מה פירוש המילה "מנהיגות" ומה משמעותה, (יכולת של אדם להוביל אנשים אחריו אל עבר מטרה משותפת)?
- איזה מנהיגים התלמידים מכירים? מה מאפיין כל דמות?
2. "אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְֹנָא אֶת הָרַבָּנוּת", (שנא את הרבנות- שנא את האדנות והשררה , וכמנהיג התרחק ככל שתוכל מלנהוג שררה בציבור)
- מה המשמעות של הפתגם המלווה את השיר ומופיע בו?
3. מהו מנהיג? איזה סוגים של מנהיגות התלמידים מכירים? (מנהיג הוא אדם שנבחר או התמנה להוביל קבוצה מסוימת למטרה מסוימת לטובת הציבור או הקבוצה, מורים מנהיגים את תלמידי כיתתם, מנהלת בית ספר מנהיגה את מורי בית הספר ותלמידיו. מפקד בצבא מנהיג את חייליו, ראש עיר מנהיג את תושבי עירו, ראש ממשלה מנהיג את תושבי המדינה וכ"ו.)
- למידה בחברותא:
- התלמידים יצרו שמש אסוציאציות למושג "מנהיגות" ויציינו לפחות עשרה מושגים הקשורים למושג מנהיגות.
- התלמידים יציינו בעזרת קוים את ההקשרים שבין המושגים ויכתבו לצידם את ההקשר.
- הצגת התוצרים במליאה
- אילו תכונות ומושגים נכתבו בהקשר של מנהיגות ומדוע?
- האם יש מנהיגות חיובית ומנהיגות שלילית? וניתן דוגמאות
4. האזינו לשיר המתאר את אותה אגדה בה רבי שלום שבזי ," טָס עַל כְּנַף הָרוּחַ " לירושלים
- התלמידים יבררו היכן מופיע המשפט, "אוֹהֵב אֶת הַמְּלָאכָה – וְשׂוֹנֵא רַבָּנוּת" ובאיזה הקשר?
- מה אומר משפט זה על רבי שלום שבזי?
לסיכום
- בחנו את המושג מנהיגות.
- הבחנו בין מנהיגות חיובית למנהיגות שלילית.
- הכרנו את דמותו של רבי שלום שבזי, גדול משוררי יהדות תימן ומנהיג הקהילה.