אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ
בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא
לְעֵת נַעֲשָׂה בְּחֶפְצוֹ כֹּל
אֲזַי מֶלֶךְ שְׁמוֹ נִקְרָא.
וְאַחֲרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל
לְבַדּוֹ יִמְלֹךְ נוֹרָא
וְהוּא הָיָה, וְהוּא הֹוֶה
וְהוּא יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה
אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ
בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא
לְעֵת נַעֲשָׂה בְּחֶפְצוֹ כֹּל
אֲזַי מֶלֶךְ שְׁמוֹ נִקְרָא.
וְאַחֲרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל
לְבַדּוֹ יִמְלֹךְ נוֹרָא
וְהוּא הָיָה, וְהוּא הֹוֶה
וְהוּא יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה
פעילות הכנה לפני הדיון בשיר
אפשרויות:
מהלך הפעילות
אפשרויות:
אֲדוֹן עוֹלָם הוא פיוט המופיע בסידורים של רבות מקהילות ישראל בטרם תפילת שחרית. המחבר אינו ידוע.
הפיוט עוסק בשבח לאלוהים על גודלו מעל העולם ואי-תלותו בו. בסוף הפיוט ישנה אמירה המביעה את הביטחון באל בעת שהאדם הולך לישון, כאשר רוחו מופקדת בידי בורא העולם.
בין המפורסמים ביותר בישראל ובעולם הוא הלחן שהלחין ושר עוזי חיטמן יחד עם עודד בן חור בפסטיבל הזמר החסידי ב-1976. הביצוע זכה במקום השני בפסטיבל והוא מושר בעיקר בחגיגות ובשמחות. על אף שאינו לחן מסורתי, לעיתים הוא משולב בתפילה בקרב קהילות יהודיות בארץ ובעולם (הלה שבו על פי ויקיפדיה).
הזמנה למורה
הקשיבו ליצירה שהלחין עוזי חיטמן ולמילים מהמקורות.
מה מעלה בך היצירה? האם כל אדם יכול להתחבר ליצירה הזו?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "אדון עולם" מאפשר לתלמידים מקהילות שונות לדון בנושאים: תפילה, אמונה וטוב מתוך כבוד לכל אדם, "איש באמונתו יחיה".
פעילות הכנה לפני הדיון בשיר
אפשרויות
מהלך הפעילות
אפשרויות
אֲדוֹן עוֹלָם הוא פיוט המופיע בסידורים של רבות מקהילות ישראל בטרם תפילת שחרית. המחבר אינו ידוע.
הפיוט עוסק בשבח לאלוהים על גודלו מעל העולם ואי-תלותו בו. בסוף הפיוט ישנה אמירה המביעה את הביטחון באל בעת שהאדם הולך לישון, כאשר רוחו מופקדת בידי בורא העולם.
בין המפורסמים ביותר בישראל ובעולם הוא הלחן שהלחין ושר עוזי חיטמן יחד עם עודד בן חור בפסטיבל הזמר החסידי ב-1976. הביצוע זכה במקום השני בפסטיבל והוא מושר בעיקר בחגיגות ובשמחות. על אף שאינו לחן מסורתי, לעיתים הוא משולב בתפילה בקרב קהילות יהודיות בארץ ובעולם (הלה שבו על פי ויקיפדיה).
הזמנה למורה
הקשיבו ליצירה שהלחין עוזי חיטמן ולמילים מהמקורות.
מה מעלה בך היצירה? האם כל אדם יכול להתחבר ליצירה הזו?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "אדון עולם" מאפשר לתלמידים מקהילות שונות לדון בנושאים: תפילה, אמונה וטוב מתוך כבוד לכל אדם, "איש באמונתו יחיה".
פעילות הכנה לפני הדיון בשיר
אפשרויות
מהלך הפעילות
אפשרויות
אדון עולם
מילים: סידור התפילה
לחן: עוזי חיטמן (ישנם גם לחנים נוספים)
אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ
בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא
לְעֵת נַעְשָׂה בְחֶפְצוֹ כֹּל
אֲזַי מֶלֶךְ שְׁמוֹ נִקְרָא
וְאַחְרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל
לְבַדּוֹ יִמְלֹךְ נוֹרָא
וְהוּא הָיָה וְהוּא הֹוֶה
וְהוּא יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה
וְהוּא אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי
לְהַמְשִׁילוֹ וּלְהַחְבִּירָה
בְּלִי רֵאשִׁית בְּלִי תַכְלִית
וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה
וְהוּא אֵלִי וְחַי גּוֹאֲלִי
וְצוּר חֶבְלִי בְּיוֹם צָרָה
וְהוּא נִסִּי וּמָנוּסִי
מְנָת כּוֹסִי בְּיוֹם אֶקְרָא
בְּיָדוֹ אַפְקִיד רוּחִי
בְּעֵת אִישַׁן וְאָעִירָה
וְעִם רוּחִי גְּוִיָּתִי
אֲדֹנָי לִי וְלֹא אִירָא
ביאורי מילים:
– לְעֵת נַעֲשָׂה בְחֶפְצו כֹּל: בזמן שהעולם נברא ברצונו.
– וְאַחֲרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל: אחרי סוף העולם.
– נוֹרא: כינו לאלוהים (מהשורש יר"א, מי שיראים מפניו).
– לְהַמְשִׁילֹ: לְדַמּוֹת (אין לְדַמּוֹת לו דבר, כיוון שהוא אחד ויחיד.) – לְהַחְבִּירָה: מלשון חיבור, חבר, חֶברָה (שוב, הוא אחד ויחיד).
– וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה: לו הכוח והשררה, השלטון.
– חַי: כינוי לה' הקיים לנצח.
– וְצוּר חֶבְלִי: המחסה שאליו אני נמלט בזמן כאב. – ניסי: הנס שלי (דגל שמראה את הדרך, וגם נס = פלא). – ומנוס לי: מי שאפשר לנוס אליו, לברוח לשם הצלחה.
– מְנַת כּוֹסִי: מה שנופל בחלקי, גורלי. – וְעִם רוּחִי גְּוִיָּתִי: כשיגיע מותי.
על הפיוט
"אדון עולם" הוא פיוט מן התפילה (נבהיר לתלמידים מהו פיוט), מן הידועים בקהילות ישראל.
פיוט זה עוסק בתיאור האל ובשבחו על פי האמונה היהודית, והוא מהווה מעין "קבלת עול מלכות שמיים" ו"הצהרת אמונים" של האדם באל. הפיוט כולל בתוכו ברמז את עיקרי האמונה היהודית: קיום האל, בריאתו את העולם, היותו אחד ויחיד, נצחי ובלתי גשמי, וכן היותו קשוב לאדם ולמצוקותיו, מקור של עזרה והצלה. יש בפיוט גם רמז לאמונה בגאולה ובתחיית המתים.
הפיוט מושר בתפילות השבת והחג. בזכות הלחן הרגיש, האהוב והמוכר של עוזי חיטמן, הפיוט יצא מגבולות בית הכנסת והגיע אל כל שכבות הציבור הישראלי.
ערכים מובילים בפיוט: הכרת הטוב, אופטימיות, אמונה, ביטחון.
לפניכם תכונות שונות. בחרו מי מהן מתאימות למלך טוב והסבירו: חכם, נדיב, בעל כוח, טיפש, אחראי, לא אכפת לו מהעם, נשלט, אמיץ, נותן ביטחון לעם, קמצן, שולט, פחדן (למורה: ניתן להכין פתקיות עם התכונות ולמיין בזוגות).
התמקדו בבתים הראשון והשני:
אדון עולם אשר מלך
בטרם כל יציר נברא
לעת נעשה בחפצו כל
אזי מלך שמו נקרא.
ואחרי ככלות הכל
לבדו ימלוך נורא
והוא היה, והוא הווה
והוא יהיה בתפארה
משימה
אדון עולם
מילים: סידור התפילה
לחן: עוזי חיטמן (ישנם גם לחנים נוספים)
אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ
בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא
לְעֵת נַעְשָׂה בְחֶפְצוֹ כֹּל
אֲזַי מֶלֶךְ שְׁמוֹ נִקְרָא
וְאַחְרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל
לְבַדּוֹ יִמְלֹךְ נוֹרָא
וְהוּא הָיָה וְהוּא הֹוֶה
וְהוּא יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה
וְהוּא אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי
לְהַמְשִׁילוֹ וּלְהַחְבִּירָה
בְּלִי רֵאשִׁית בְּלִי תַכְלִית
וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה
וְהוּא אֵלִי וְחַי גּוֹאֲלִי
וְצוּר חֶבְלִי בְּיוֹם צָרָה
וְהוּא נִסִּי וּמָנוּסִי
מְנָת כּוֹסִי בְּיוֹם אֶקְרָא
בְּיָדוֹ אַפְקִיד רוּחִי
בְּעֵת אִישַׁן וְאָעִירָה
וְעִם רוּחִי גְּוִיָּתִי
אֲדֹנָי לִי וְלֹא אִירָא
ביאורי מילים:
– לְעֵת נַעֲשָׂה בְחֶפְצו כֹּל: בזמן שהעולם נברא ברצונו.
– וְאַחֲרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל: אחרי סוף העולם.
– נוֹרא: כינו לאלוהים (מהשורש יר"א, מי שיראים מפניו).
– לְהַמְשִׁילֹ: לְדַמּוֹת (אין לְדַמּוֹת לו דבר, כיוון שהוא אחד ויחיד.) – לְהַחְבִּירָה: מלשון חיבור, חבר, חֶברָה (שוב, הוא אחד ויחיד).
– וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה: לו הכוח והשררה, השלטון.
– חַי: כינוי לה' הקיים לנצח.
– וְצוּר חֶבְלִי: המחסה שאליו אני נמלט בזמן כאב. – ניסי: הנס שלי (דגל שמראה את הדרך, וגם נס = פלא). – ומנוס לי: מי שאפשר לנוס אליו, לברוח לשם הצלחה.
– מְנַת כּוֹסִי: מה שנופל בחלקי, גורלי. – וְעִם רוּחִי גְּוִיָּתִי: כשיגיע מותי.
על הפיוט
"אדון עולם" הוא פיוט מן התפילה (נבהיר לתלמידים מהו פיוט), מן הידועים בקהילות ישראל.
פיוט זה עוסק בתיאור האל ובשבחו על פי האמונה היהודית, והוא מהווה מעין "קבלת עול מלכות שמיים" ו"הצהרת אמונים" של האדם באל. הפיוט כולל בתוכו ברמז את עיקרי האמונה היהודית: קיום האל, בריאתו את העולם, היותו אחד ויחיד, נצחי ובלתי גשמי, וכן היותו קשוב לאדם ולמצוקותיו, מקור של עזרה והצלה. יש בפיוט גם רמז לאמונה בגאולה ובתחיית המתים.
הפיוט מושר בתפילות השבת והחג. בזכות הלחן הרגיש, האהוב והמוכר של עוזי חיטמן, הפיוט יצא מגבולות בית הכנסת והגיע אל כל שכבות הציבור הישראלי.
ערכים מובילים בפיוט: הכרת הטוב, אופטימיות, אמונה, ביטחון.
אדון עולם אשר מלך
בטרם כל יציר נברא
לעת נעשה בחפצו כל
אזי מלך שמו נקרא.
ואחרי ככלות הכל
לבדו ימלוך נורא
והוא היה, והוא הווה
והוא יהיה בתפארה
משימה
אדון עולם
מילים: סידור התפילה
לחן: עוזי חיטמן (ישנם גם לחנים נוספים)
אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ
בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא
לְעֵת נַעְשָׂה בְחֶפְצוֹ כֹּל
אֲזַי מֶלֶךְ שְׁמוֹ נִקְרָא
וְאַחְרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל
לְבַדּוֹ יִמְלֹךְ נוֹרָא
וְהוּא הָיָה וְהוּא הֹוֶה
וְהוּא יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה
וְהוּא אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי
לְהַמְשִׁילוֹ וּלְהַחְבִּירָה
בְּלִי רֵאשִׁית בְּלִי תַכְלִית
וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה
וְהוּא אֵלִי וְחַי גּוֹאֲלִי
וְצוּר חֶבְלִי בְּיוֹם צָרָה
וְהוּא נִסִּי וּמָנוּסִי
מְנָת כּוֹסִי בְּיוֹם אֶקְרָא
בְּיָדוֹ אַפְקִיד רוּחִי
בְּעֵת אִישַׁן וְאָעִירָה
וְעִם רוּחִי גְּוִיָּתִי
אֲדֹנָי לִי וְלֹא אִירָא
ביאורי מילים:
– לְעֵת נַעֲשָׂה בְחֶפְצו כֹּל: בזמן שהעולם נברא ברצונו.
– וְאַחֲרֵי כִּכְלוֹת הַכֹּל: אחרי סוף העולם.
– נוֹרא: כינו לאלוהים (מהשורש יר"א, מי שיראים מפניו).
– לְהַמְשִׁילֹ: לְדַמּוֹת (אין לְדַמּוֹת לו דבר, כיוון שהוא אחד ויחיד.) – לְהַחְבִּירָה: מלשון חיבור, חבר, חֶברָה (שוב, הוא אחד ויחיד).
– וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה: לו הכוח והשררה, השלטון.
– חַי: כינוי לה' הקיים לנצח.
– וְצוּר חֶבְלִי: המחסה שאליו אני נמלט בזמן כאב. – ניסי: הנס שלי (דגל שמראה את הדרך, וגם נס = פלא). – ומנוס לי: מי שאפשר לנוס אליו, לברוח לשם הצלחה.
– מְנַת כּוֹסִי: מה שנופל בחלקי, גורלי. – וְעִם רוּחִי גְּוִיָּתִי: כשיגיע מותי.
על הפיוט
"אדון עולם" הוא פיוט מן התפילה (נבהיר לתלמידים מהו פיוט), מן הידועים בקהילות ישראל.
פיוט זה עוסק בתיאור האל ובשבחו על פי האמונה היהודית, והוא מהווה מעין "קבלת עול מלכות שמיים" ו"הצהרת אמונים" של האדם באל. הפיוט כולל בתוכו ברמז את עיקרי האמונה היהודית: קיום האל, בריאתו את העולם, היותו אחד ויחיד, נצחי ובלתי גשמי, וכן היותו קשוב לאדם ולמצוקותיו, מקור של עזרה והצלה. יש בפיוט גם רמז לאמונה בגאולה ובתחיית המתים.
הפיוט מושר בתפילות השבת והחג. בזכות הלחן הרגיש, האהוב והמוכר של עוזי חיטמן, הפיוט יצא מגבולות בית הכנסת והגיע אל כל שכבות הציבור הישראלי.
ערכים מובילים בפיוט: הכרת הטוב, אופטימיות, אמונה, ביטחון.
והוא אחד ואין שני
להמשילו להחבירה.
בלי ראשית בלי תכלית
ולו העוז והמשרה.
והוא אלי וחי גואלי
וצור חבלי בעת צרה.
והוא נסי ומנוסי
מנת כוסי ביום אקרא
משימה
אדון עולם" הוא מבין הפיוטים הידועים ביותר והוא מופיע בסידורים של רוב קהילות ישראל לפני תפילת שחרית. הפיוט זכה ללחנים רבים, ואחד המוכרים והידועים שבהם הוא הלחן שכתב הזמר והמלחין עוזי חיטמן לפסטיבל הזמר החסידי בשנת תשל"ו – 1976. בזכות לחן זה היה הפיוט לחלק מן התרבות הישראלית המתחדשת.
הפיוט זכה לביצועים רבים: של עוזי חיטמן ועודד בן חור בשנת 1967 בפסטיבל הזמר החסידי, של מקהלת הצבא האדום, צמד רעים, מיקי קם ואלי גורנשטיין.
בביצוע השיר עוזי חיטמן ועודד בן חור בונים את הפיוט בהדרגה. פתיח מוזיקלי בפסנתר עם מוטיב חוזר (אוסטינטו), שאליו מצטרפים כלי הקשת. הזמר עוזי חיטמן שר סולו, אליו מצטרף עודד בן חור באוניסונו (באותו הצליל). בפזמון הם שרים בשני קולות, ואז התזמור מתעבה (תוספת כלים), האנרגיה משתנה, הטמפו עולה, מצטרפים קולות של נשים וגברים המלווים את הזמרים, מודולציה (עלייה בסולם המוזיקלי) ובסיום הסוער העצה משמעותית בטמפו.
לשיר שני חלקים שונים מאוד זה מזה. בחלק הראשון של משפטים מוזיקליים קצרים, עם צלילים ארוכים בסופם והפסקות. בחלק השני של השיר (אותו הטקס כמו החלק הראשון) הצלילים מהירים (חלקי שש עשרה), עם תבניות החוזרות על עצמן (סקוונצות) ובצעדים קטנים (מרווחי סקונדה).
סיום המשפט הראשון בירידה עד דו נמוך
המשפט השני בעלייה עד דו גבוה
(למורה: רצוי לקרוא משפטים מתוך מאגר המשפטים בצורה מעורבבת ולתת לתלמידים להצביע באצבע אחת אם המשפט מתאים לחלק הראשון ובשתי אצבעות אם המשפט מתאר את החלק השני).
דוגמה למשפטים המתארים את החלק הראשון: רגוע, משפטים ארוכים, הרבה נשימות, חלק שירתי, מנגינה המתארת תפילה.
משפטים המתארים את החלק השני: מלא מרץ, טמפו מהיר, צלילים מהירים, מוטיב החוזר על עצמו ,תנועה סיבובית כמעט ללא נשימות).
מה למדנו?
כיתות א'-ב'
הוספנו תנועות מתאימות ושונות לכל חלק בשיר.
אדון עולם" הוא מבין הפיוטים הידועים ביותר והוא מופיע בסידורים של רוב קהילות ישראל לפני תפילת שחרית. הפיוט זכה ללחנים רבים, ואחד המוכרים והידועים שבהם הוא הלחן שכתב הזמר והמלחין עוזי חיטמן לפסטיבל הזמר החסידי בשנת תשל"ו – 1976. בזכות לחן זה היה הפיוט לחלק מן התרבות הישראלית המתחדשת.
הפיוט זכה לביצועים רבים: של עוזי חיטמן ועודד בן חור בשנת 1967 בפסטיבל הזמר החסידי, של מקהלת הצבא האדום, צמד רעים, מיקי קם ואלי גורנשטיין.
בביצוע השיר עוזי חיטמן ועודד בן חור בונים את הפיוט בהדרגה. פתיח מוזיקלי בפסנתר עם מוטיב חוזר (אוסטינטו), שאליו מצטרפים כלי הקשת. הזמר עוזי חיטמן שר סולו, אליו מצטרף עודד בן חור באוניסונו (באותו הצליל). בפזמון הם שרים בשני קולות, ואז התזמור מתעבה (תוספת כלים), האנרגיה משתנה, הטמפו עולה, מצטרפים קולות של נשים וגברים המלווים את הזמרים, מודולציה (עלייה בסולם המוזיקלי) ובסיום הסוער העצה משמעותית בטמפו.
לשיר שני חלקים שונים מאוד זה מזה. בחלק הראשון של משפטים מוזיקליים קצרים, עם צלילים ארוכים בסופם והפסקות. בחלק השני של השיר (אותו הטקס כמו החלק הראשון) הצלילים מהירים (חלקי שש עשרה), עם תבניות החוזרות על עצמן (סקוונצות) ובצעדים קטנים (מרווחי סקונדה).
מה למדנו?
כיתות ג'-ד'
אדון עולם" הוא מבין הפיוטים הידועים ביותר והוא מופיע בסידורים של רוב קהילות ישראל לפני תפילת שחרית. הפיוט זכה ללחנים רבים, ואחד המוכרים והידועים שבהם הוא הלחן שכתב הזמר והמלחין עוזי חיטמן לפסטיבל הזמר החסידי בשנת תשל"ו – 1976. בזכות לחן זה היה הפיוט לחלק מן התרבות הישראלית המתחדשת.
הפיוט זכה לביצועים רבים: של עוזי חיטמן ועודד בן חור בשנת 1967 בפסטיבל הזמר החסידי, של מקהלת הצבא האדום, צמד רעים, מיקי קם ואלי גורנשטיין.
בביצוע השיר עוזי חיטמן ועודד בן חור בונים את הפיוט בהדרגה. פתיח מוזיקלי בפסנתר עם מוטיב חוזר (אוסטינטו), שאליו מצטרפים כלי הקשת. הזמר עוזי חיטמן שר סולו, אליו מצטרף עודד בן חור באוניסונו (באותו הצליל). בפזמון הם שרים בשני קולות, ואז התזמור מתעבה (תוספת כלים), האנרגיה משתנה, הטמפו עולה, מצטרפים קולות של נשים וגברים המלווים את הזמרים, מודולציה (עלייה בסולם המוזיקלי) ובסיום הסוער העצה משמעותית בטמפו.
לשיר שני חלקים שונים מאוד זה מזה. בחלק הראשון של משפטים מוזיקליים קצרים, עם צלילים ארוכים בסופם והפסקות. בחלק השני של השיר (אותו הטקס כמו החלק הראשון) הצלילים מהירים (חלקי שש עשרה), עם תבניות החוזרות על עצמן (סקוונצות) ובצעדים קטנים (מרווחי סקונדה).
מה למדנו?
כיתות ה'-ו'