הוּא [הלל הזקן] הָיָה אוֹמֵר: […] 'בִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ' (משנה, אבות ב', ה').
המשנה במסכת אבות מדברת על כך, שבמקום שאין אנשים ראויים, אנשים שמתנהגים באופן ישר וצודק – עליך להשתדל 'להיות איש', כלומר להיות נאמן לעצמך, לצלם אלוהים שבך. גם השיר עוסק בשאלת ה'מקום': הילד הדובר בשיר רוצה להחליף את המקום שלו, כילד, עם ראש העיר: 'רק ליום אחד נחליף בכיסאות'. הילד רוצה להתאים את העיר לילדים: זוהי עיר שבה גם ילדים יוכלו לראות סרטים (כנראה בשעות מאוחרות); עיר מקושטת במגרשים של קוביות, עיר שיש בה מצעדים וקרנבלים.
השיר מזמן שיח עם התלמידים על המשמעות של להיות ראש עיר (כלומר, להיות אחראי על ציבור גדול בעל צרכים שונים). עם התלמידים הבוגרים יותר נדגיש את הפן של האחריות. המשנה הזאת מביאה איתה חוכמת חיים האומרת שאל לנו לא לעשות דברים בטענת חוסר זמן. יש פה עידוד לאדם שהוא יכול לפנות זמן לדברים החשובים ולנצל את זמנו בדרך שמאפשרת לו כיחיד לתרום לסביבה שלו. לצד זה, יש דמיון של ילד שמביא מעולמו הפנימי מה צריך להיות בעיר שמתאימה לילדים: קוביות קרנבל, אין מיסים וכדומה. אם נשתמש בלשון של המשנה, הילד הדובר בשיר אומר, שבעיר הזאת יש אולי 'אנשים', אבל היא מותאמת לאנשים מבוגרים דווקא. הפנטזיה שלו היא שבמקום שאין אנשים-ילדים – להשתדל להיות ילד, ולהפוך את העיר למקום שבו לילדים יש יותר מקום, יותר מרחב להביע את עצמם וללמד משהו חשוב את המבוגרים.
ערכים מובילים בשיר: היחיד והיחד, אחריות קהילתית וסביבתית, יוזמה.
- כיתות א'-ב'
השמיעו לתלמידים את השיר.
- בקשו מהתלמידים לזהות שלושה דברים שהילד הדובר בשיר היה עושה אילו הוא היה ראש העיר.
שאלו את התלמידים:
- האם גם אתם הייתם בוחרים בשלושת הדברים האלו?
- מה אתם הייתם בוחרים לשנות בעיר שלכם?
- אם ראש העיר היה מזמין אתכם לפגישה – מה הייתם רוצים לומר לו?
- התלמידים יתחלקו לחברותא ויכינו את עצמם למפגש עם ראש העיר.
- התלמידים יכתבו לראש העיר בקשה מנומקת עם שלושה דברים שהיו רוצים לשנות בעיר שלהם.
- לאחר כמה דקות של עבודה בקבוצות, הזמינו את התלמידים להציג את השיחה מול המליאה.
- לסיכום הפעילות ניתן לשמוע שוב את השיר שהוא שיר מוכר ולהצטרף בשירה משותפת בפזמון.
הוּא [הלל הזקן] הָיָה אוֹמֵר: […] 'בִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ' (משנה, אבות ב', ה').
המשנה במסכת אבות מדברת על כך, שבמקום שאין אנשים ראויים, אנשים שמתנהגים באופן ישר וצודק – עליך להשתדל 'להיות איש', כלומר להיות נאמן לעצמך, לצלם אלוהים שבך. גם השיר עוסק בשאלת ה'מקום': הילד הדובר בשיר רוצה להחליף את המקום שלו, כילד, עם ראש העיר: 'רק ליום אחד נחליף בכיסאות'. הילד רוצה להתאים את העיר לילדים: זוהי עיר שבה גם ילדים יוכלו לראות סרטים (כנראה בשעות מאוחרות); עיר מקושטת במגרשים של קוביות, עיר שיש בה מצעדים וקרנבלים.
השיר מזמן שיח עם התלמידים על המשמעות של להיות ראש עיר (כלומר, להיות אחראי על ציבור גדול בעל צרכים שונים). עם התלמידים הבוגרים יותר נדגיש את הפן של האחריות. המשנה הזאת מביאה איתה חוכמת חיים האומרת שאל לנו לא לעשות דברים בטענת חוסר זמן. יש פה עידוד לאדם שהוא יכול לפנות זמן לדברים החשובים ולנצל את זמנו בדרך שמאפשרת לו כיחיד לתרום לסביבה שלו. לצד זה, יש דמיון של ילד שמביא מעולמו הפנימי מה צריך להיות בעיר שמתאימה לילדים: קוביות קרנבל, אין מיסים וכדומה. אם נשתמש בלשון של המשנה, הילד הדובר בשיר אומר, שבעיר הזאת יש אולי 'אנשים', אבל היא מותאמת לאנשים מבוגרים דווקא. הפנטזיה שלו היא שבמקום שאין אנשים-ילדים – להשתדל להיות ילד, ולהפוך את העיר למקום שבו לילדים יש יותר מקום, יותר מרחב להביע את עצמם וללמד משהו חשוב את המבוגרים.
ערכים מובילים בשיר: היחיד והיחד, אחריות קהילתית וסביבתית, יוזמה.
כיתות ג'-ד'
השיר יהווה פתיח והזדמנות ללמוד על הסביבה של בית הספר ועל מורכבות הניהול של מקום גדול כמו בית הספר, עיר, מועצה מקומית וכדומה.
שאלו את התלמידים:
- האם הם באמת היו רוצים שהדובר בשיר יהיה ראש העיר?
- לאילו תחומי חיים השיר לא מתייחס?
- מה לדעתכם התפקידים/האחריות של ראש העיר?
- תפקיד ראש העיר הוא תפקיד ציבורי ולכן הוא נבחר בבחירות. במדינה דמוקרטית, כמו ישראל, יש בחירות. אזרחי המדינה בוחרים את מי שייצג אותם בממשלה (קרי ברמה של המדינה) ומי ייצג אותם ברמה המקומית. תושבי העיר בוחרים את ראש העיר ואת חברי מועצת העיר.
יש הבדל בין ראש העיר וחברי המועצה שנבחרים, לעומת עובדי עירייה אחרים, שאינם נבחרים בבחירות, אלא שוכרים אותם לעבודה לפי התחום המקצועי שלהם.
בתום חמש השנים יש בחירות נוספות, שמהוות הזדמנות של התושבים להביע את דעתם על תפקוד ראש העיר ולהחליט האם לבחור בו שוב או לבחור במישהו אחר, שלדעתם יוכל לעשות עבודה טובה יותר.
הבחירות לרשויות המקומיות בארץ נערכות אחת לחמש שנים. התפקיד של ראש העיר וחברי מועצת העיר הנבחרים הוא לנהל את העיר, לדאוג שלתושבים בעיר יהיה נעים לחיות בה.
לאחר הדיון הקצר וההסבר חלקו את התלמידים לקבוצות של ארבעה עד חמישה תלמידים ובקשו מהם לכתוב נאום בחירות עבור תושבי העיר. בנאום הם צריכים לחשוב על כל הדברים החשובים ביותר שהעיר שלהם זקוקה (יותר גינות משחק ופינות ירוקות, ניקיון ברחובות, גינות כלבים, מגרשי ספורט, נגישות במדרכות, עזרה וסיוע לקשישים, ועוד)
- לאחר כמה דקות של עבודה קבוצתית בקשו שנציג של הקבוצה "יעלה לנאום".
- תוך כדי הנאום שלו רשמו על הלוח את הנקודות המרכזיות העולות בנאום שלו.
- בסוף כל הסבב, קיימו דיון מסכם: אילו נקודות משותפות עלו בכל הנאומים וערכו השוואה בין הדברים שהילד מבקש בעיר שלו. שוחחו על ההיתכנות שלהם (קרנבל, אין מיסים, פרסים). מה הוא מבקש בשיר ומה התלמידים מבקשים; מה אפשר ומה לא.
- לסיום הקשיבו יחד לשיר והצטרפו בשירה משותפת בפזמון המוכר.
הוּא [הלל הזקן] הָיָה אוֹמֵר: […] 'בִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ' (משנה, אבות ב', ה').
המשנה במסכת אבות מדברת על כך, שבמקום שאין אנשים ראויים, אנשים שמתנהגים באופן ישר וצודק – עליך להשתדל 'להיות איש', כלומר להיות נאמן לעצמך, לצלם אלוהים שבך. גם השיר עוסק בשאלת ה'מקום': הילד הדובר בשיר רוצה להחליף את המקום שלו, כילד, עם ראש העיר: 'רק ליום אחד נחליף בכיסאות'. הילד רוצה להתאים את העיר לילדים: זוהי עיר שבה גם ילדים יוכלו לראות סרטים (כנראה בשעות מאוחרות); עיר מקושטת במגרשים של קוביות, עיר שיש בה מצעדים וקרנבלים.
השיר מזמן שיח עם התלמידים על המשמעות של להיות ראש עיר (כלומר, להיות אחראי על ציבור גדול בעל צרכים שונים). עם התלמידים הבוגרים יותר נדגיש את הפן של האחריות. המשנה הזאת מביאה איתה חוכמת חיים האומרת שאל לנו לא לעשות דברים בטענת חוסר זמן. יש פה עידוד לאדם שהוא יכול לפנות זמן לדברים החשובים ולנצל את זמנו בדרך שמאפשרת לו כיחיד לתרום לסביבה שלו. לצד זה, יש דמיון של ילד שמביא מעולמו הפנימי מה צריך להיות בעיר שמתאימה לילדים: קוביות קרנבל, אין מיסים וכדומה. אם נשתמש בלשון של המשנה, הילד הדובר בשיר אומר, שבעיר הזאת יש אולי 'אנשים', אבל היא מותאמת לאנשים מבוגרים דווקא. הפנטזיה שלו היא שבמקום שאין אנשים-ילדים – להשתדל להיות ילד, ולהפוך את העיר למקום שבו לילדים יש יותר מקום, יותר מרחב להביע את עצמם וללמד משהו חשוב את המבוגרים.
ערכים מובילים בשיר: היחיד והיחד, אחריות קהילתית וסביבתית, יוזמה.
כיתות ה'-ו'
במסגרת שנת הבת/בר מצווה, שבה אנו רוצים ללמד את התלמידים לקחת אחריות על הסביבה שלהם, נמקד את הדיון והפעילות סביב השיר הזה על ההיבטים של אחריות תושבי העיר כלפי העיר/הסביבה שלהם. כיצד התושבים יכולים לעזור ולתרום לעירייה למלא את תפקידיה באופן הטוב ביותר עבור כל התושבים ולהתחשב במכלול הצרכים של האנשים הגרים בעיר.
- בקשו מהתלמידים לזהות שלושה עד ארבעה דברים שהילד הדובר בשיר אומר שהיה משנה אילו היה ראש העיר.
- האם גם לדעתכם הדברים האלה חשובים?
- האם לדעתכם גם השכנה המבוגרת שגרה בבניין שלכם תסכים לדעתכם?
- האם גם המוכר במכולת השכונתית יסכים לדעה שלכם?
- קיימו דיון על כך, שראש העיר מחויב לחשוב על הצרכים של כלל התושבים ולא רק של קבוצה מסוימת של האוכלוסייה בעיר.
להלן נציע תוכנית פעילות (לטווח הארוך) שמתאימה מאוד למחויבות אישית וחברתית בשנת בת/בר מצווה.
חלקו את התלמידים לקבוצות וחלקו לכל קבוצה משימה משלה. לפניכם הצעות אחדות, תוכלו כמובן להציע הצעות נוספות.
קבוצה 1 – הציעו מספר הצעות לשיפור גינות המשחקים בעיר.
מה הייתם עושים?
איך הייתם עושים?
איפה?
מדוע?
למה לדעתכם חשוב לשנות את המצב הקיים ומה כדאי לשמור?
מה אפשר לשפר ומה כדאי לשמור?
חשבו למי מיועדת גינת המשחקים?
הציעו הצעה לעירייה לשיפוץ גינת המשחקים הקרובה לבית הספר או גינה ליד הבית שלכם.
קבוצה 2 – בחנו את נושא הנגישות של המדרכות בסביבת בית הספר לאנשים עם מוגבלות.
חשבו על הדרך שאתם עושים ברגל כל יום לבית הספר.
האם הדרך הזאת נגישה גם למי שיושב על כיסא גלגלים?
האם היא נגישה למי שמתקשה לעלות ולרדת מדרגות? להורים עם עגלת של תינוקות? למי שרוכב על אופניים?
הציעו הצעה לראש העיר להנגשת הדרך.
קבוצה 3 – ניקיון
האם רחובות העיר שלכם נקיים? התייחסו בעיקר לסביבת מגוריכם או לסביבת בית הספר.
האם יש צואת כלבים על המדרכות? האם הכלבים עושים את צרכיהם ותושבי המקום לא מפנים אותם?
האם יש אשפה זרוקה בצדי הרחוב ולא בחדרי האשפה?
האם יש מכלי מחזור בעיר (בקבוקים, נייר, פלסטיק)?
הציעו לראש העיר הצעה מפורטת לשיפור דרכי הניקיון של העיר, כולל מסע פרסומי להגברת המודעות של התושבים לשמור על העיר שלהם נקייה.
שימו לב:
- בזמן העבודה בקבוצות השמיעו את השיר לעידוד העשייה של התלמידים.
- בסיום העבודה הקבוצתית, כל קבוצה תציג במליאה את התוכנית שלה.
- בסיום הסבב קיימו בחירות בכיתה. בחרו משימה אחת שאותה תיישמו במהלך השנה הקרובה.
- קבעו יחד עם התלמידים לוח זמנים ומשימות קבוצתיות ליישום הפרויקט כמחויבות הסביבתית של הכיתה לשנת הבת/בר מצווה.
- לסיכום ולשם עידוד הכיתה לקחת על עצמה אחריות סביבתית הציגו את המשנה: "וְאַל תֹּאמַר לִכְשֶׁאֶפָּנֶה אֶשְׁנֶה, שֶׁמָּא לֹא תִפָּנֶה".
הסבירו את המשנה כפי שהיא מובאת לעיל וקשרו אותה לפעילות הכיתתית.