דוד (הרפו) אברמזון ז"ל היה אחד מחלוצי הז'אנר היהודי מקורי. בתחילת דרכו, בשנות ה-90 של המאה ה-20, היה חבר בלהקת "רבע לשבע", שם הלחין וביצע את הלהיט "אהבת ישראל בנשמה", להיט רוק אקוסטי אהוב במיוחד, שעד היום מבוצעים לו גרסאות כיסוי חדשות.
השיר מתאר את הקשר העמוק בין עם ישראל לארץ ישראל, קשר שמתקיים ושומר על החיות שלו לאורך גלות ארוכה. השיר מתייחס לשיברון הלב כתוצאה מהריחוק, וכן ציפייה לביאת המשיח וכמיהה לאחדות ולאהבת חינם בתוך עם ישראל. הזמר אבישי רוזן, השתתף בעבר בלהקת ה"קינדרלעך" והוציא אלבום סולו בשנת 2011 בשם "תן לי סימן" בהיותו בגיל 12 וחצי. האלבום כולל גרסת כיסוי בסגנון פופ-רוק אלקטרוני לשיר "אהבת ישראל בנשמה". השיר כולל פסוקים מוזיקליים ארוכים וקצרים, שאינם שווים באורכם. בקטע המעבר, ישנו אוסטינטו חוזר במילים "בנשמה", המלווה במוזיקה אלקטרונית.
1. סימון אורך הפסוקים המוזיקליים בבתי השיר: בקשו מהתלמידים להסתכל על התבנית הבאה המבטאת את אורך הפסוקים המוזיקליים בשיר (למורה: אורך המשפטים לא נמדד לפי אורך או מספר המילים, אלא על פי אורך הפסוק המוזיקלי כולל ההפסקות).
א. סמנו באותו הצבע את הפסוקים המוזיקליים שהם באותו האורך.
ב. לאילו מהמשפטים אין בן זוג באותו האורך? (למורה: "מתי הגאולה?", "אהבת ישראל בנשמה").

- תנועה במרחב: חלקו את הכיתה לשתי קבוצות, ניתן לשים סלוטייפ במרכז החדר.
להלן הצעה לתנועות חוזרות לבתי השיר ולפזמון, בהתאם לאורך הפסוקים המוזיקליים בפעילות 1.
"אלפיים שנה אני נודד" – קבוצה ראשונה נעה במרחב באופן חופשי בצד שלה.
"מחפש את הארץ אותה אני אוהב" – קבוצה שנייה נעה במרחב באופן חופשי בצד שלה.
"כל יום מחדש הלב נשבר" – קבוצה ראשונה זזה מצד לצד עם ידיים מסוקלות על הלב.
"כל יום מחדש אולי מחר" – קבוצה שנייה זזה מצד לצד עם ידיים מסוקלות על הלב.
"מתי הגאולה?" – שתי הקבוצות יחד מזיזות את שתי כפות הידיים לצדדים.
"אני מאמין באמונה שלמה" – קבוצה ראשונה צועדת כלפי הסלוטייפ במרכז החדר.
"בביאת המשיח, בארץ ישראל של אהבה" – קבוצה שנייה צועדת כלפי הסלוטייפ במרכז החדר.
"בכל יום שיגיע הנה הנה זה בא" – כל תלמיד מוצא בן זוג בקבוצה השנייה ונותן לו יד.
"אהבת ישראל בנשמה" – התלמידים מקישים כף אל כף בזוגות.
בחלק המעבר "בנשמה" – התלמידים רוקדים בזוגות באופן חופשי.
- 3. שימוש באביזר "לב": התלמידים מכינים לב מבריסטול, כותבים עליו משפט של אחדות ואהבת ישראל ומקשטים אותו.
התלמידים חוזרים על פעילות 2 ונעים עם הלב במרחב החדר. בסוף הפזמון, במילים "אהבת ישראל בנשמה", התלמידים מוצאים חבר ומצמידים את הלבבות שלהם זה לזה.
בחלק המעבר "בנשמה" – התלמידים רוקדים עם הלבבות באופן חופשי.
לבסוף, ניתן לקשט את הכיתה עם הלבבות שהתלמידים יוצרים.
מה למדנו?
- הבענו בתנועה בשתי קבוצות את הפסוקים המוזיקליים באורכים שונים בשיר.
- השוונו בין ביצועים שונים לשיר על פי פרמטרים שונים.
- יצרנו גרסה אישית לשיר.
- ליווינו את השיר בסוגי אוסטינטו שונים, בדיבור, בכלי הקשה, במטלופונים ובשירה.
דוד (הרפו) אברמזון ז"ל היה אחד מחלוצי הז'אנר היהודי מקורי. בתחילת דרכו, בשנות ה-90 של המאה ה-20, היה חבר בלהקת "רבע לשבע", שם הלחין וביצע את הלהיט "אהבת ישראל בנשמה", להיט רוק אקוסטי אהוב במיוחד, שעד היום מבוצעים לו גרסאות כיסוי חדשות.
השיר מתאר את הקשר העמוק בין עם ישראל לארץ ישראל, קשר שמתקיים ושומר על החיות שלו לאורך גלות ארוכה. השיר מתייחס לשיברון הלב כתוצאה מהריחוק, וכן ציפייה לביאת המשיח וכמיהה לאחדות ולאהבת חינם בתוך עם ישראל. הזמר אבישי רוזן, השתתף בעבר בלהקת ה"קינדרלעך" והוציא אלבום סולו בשנת 2011 בשם "תן לי סימן" בהיותו בגיל 12 וחצי. האלבום כולל גרסת כיסוי בסגנון פופ-רוק אלקטרוני לשיר "אהבת ישראל בנשמה". השיר כולל פסוקים מוזיקליים ארוכים וקצרים, שאינם שווים באורכם. בקטע המעבר, ישנו אוסטינטו חוזר במילים "בנשמה", המלווה במוזיקה אלקטרונית.
- הכרת מבנה השיר ומושגים בו:
- בקשו מהתלמידים להסתכל על מילות השיר ולהאזין לביצוע של אבישי רוזן.
נסו לחלק עם עיפרון את השיר לחלקים הבאים: בית ראשון, בית שני, פזמון, קטע מעבר.
הסבירו לתלמידים את המונחים הבאים:
א. המונח "אוסטינטו", המתאר חזרה עיקשת על מוטיב ריתמי או מלודי לאורך זמן
(כמו המילים "בנשמה").
ב. המונח "קודה" באיטלקית פירושו זנב. קטע מוזיקלי הנוסף בסופה של מנגינה לשם הגברת כוח הסיום וליתר רושם.
- האזנה לביצועים נוספים של השיר:
א. בקשו מהתלמידים להאזין לשיר בביצועים של דוד אברמזון, אבישי רוזן ושל להקת MeshugaNotes, ולשים לב לנושאים הבאים: ז'אנר מוזיקלי, ליווי כלי,
טמפו, מבנה, קטע מעבר, קודה.
ב. בקשו מהתלמידים לציין מה דומה ומה שונה בין הביצועים, על פי הפרמטרים שבטבלה.
- 3. השוואה בין שלושה ביצועים שונים – התלמידים ימלאו את הטבלה הבאה:
|
דוד אברמזון |
אבישי רוזן |
להקת MeshugaNotes |
ז'אנר מוזיקלי |
רוק-בלוז |
פופ-רוק אלקטרוני |
פופ-רוק ווקאלי |
ליווי כלי (ניתן לציין מספר כלי נגינה) |
מפוחית, גיטרה, גיטרה חשמלית, תופים,
קול שני בשירה |
גיטרה, גיטרה חשמלית, תופים, ליווי עם אפקטים במחשב |
ליווי א-קפלה בקולות בלבד ללא כלי נגינה
עם ליווי ביט-בוקס |
טמפו |
בית ראשון ופזמון איטיים, בית שני בקצב מהיר |
כל השיר בקצב מהיר |
כל השיר בקצב מהיר |
מבנה |
בית ראשון-פזמון-בית שני-פזמון-קטע מעבר-קודה |
בית ראשון-פזמון-בית שני-פזמון-קטע מעבר-פזמון |
בית ראשון-פזמון-בית שני-פזמון-קטע מעבר-קודה |
קטע מעבר |
שירה על המילים "בנשמה" ואז קטע מעבר בגיטרה חשמלית ובמפוחית |
שירה על המילים "בנשמה", עם פילטר של מוזיקה אלקטרונית בליווי תופים וגיטרה חשמלית |
שירה על המילים "בנשמה"
בכמה קולות ובליווי המילים "נשמה" בכמה סוגי אוסטינטו |
קודה |
סיום בקודה
איטית במילים "אהבת ישראל בנשמה" |
אין |
סיום בקודה
איטית בקולות במילים "אהבת ישראל בנשמה" |
א. שאלו את התלמידים, אילו מן הביצועים הם הכי אהבו ומדוע?
ב. בקשו מהתלמידים ליצור גרסה אישית משלהם לשיר, המתאימה לתקופה שלנו.
חלק מהאפשרויות: להוסיף בית עם מילים חדשות, לשנות את הלחן, להוסיף קטע מעבר משלהם, להוסיף אוסטינטו משלהם, להוסיף קודה משלהם, ללוות את השיר בכלי הקשה המצויים בכיתה, ועוד.
להרחבה: צפו בעוד שני ביצועים מיוחדים לשיר "אהבת ישראל בנשמה":
א. מופע ליום העצמאות של היישוב עלי (מדקה 1:30), המתייחס למילות השיר. פעילות דומה שכתבה רונית יעקובי ומתייחסת למילות השיר ניתן למצוא בחוברת מזמור שיר ז' (עמ' 19-17).
ב. שירת המונים של ארגון "המזרחי" במלבורן, אוסטרליה, כתמיכה במדינת ישראל בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".
מה למדנו?
- הבענו בתנועה בשתי קבוצות את הפסוקים המוזיקליים באורכים שונים בשיר.
- השוונו בין ביצועים שונים לשיר על פי פרמטרים שונים.
- יצרנו גרסה אישית לשיר.
- ליווינו את השיר בסוגי אוסטינטו שונים, בדיבור, בכלי הקשה, במטלופונים ובשירה.
דוד (הרפו) אברמזון ז"ל היה אחד מחלוצי הז'אנר היהודי מקורי. בתחילת דרכו, בשנות ה-90 של המאה ה-20, היה חבר בלהקת "רבע לשבע", שם הלחין וביצע את הלהיט "אהבת ישראל בנשמה", להיט רוק אקוסטי אהוב במיוחד, שעד היום מבוצעים לו גרסאות כיסוי חדשות.
השיר מתאר את הקשר העמוק בין עם ישראל לארץ ישראל, קשר שמתקיים ושומר על החיות שלו לאורך גלות ארוכה. השיר מתייחס לשיברון הלב כתוצאה מהריחוק, וכן ציפייה לביאת המשיח וכמיהה לאחדות ולאהבת חינם בתוך עם ישראל. הזמר אבישי רוזן, השתתף בעבר בלהקת ה"קינדרלעך" והוציא אלבום סולו בשנת 2011 בשם "תן לי סימן" בהיותו בגיל 12 וחצי. האלבום כולל גרסת כיסוי בסגנון פופ-רוק אלקטרוני לשיר "אהבת ישראל בנשמה". השיר כולל פסוקים מוזיקליים ארוכים וקצרים, שאינם שווים באורכם. בקטע המעבר, ישנו אוסטינטו חוזר במילים "בנשמה", המלווה במוזיקה אלקטרונית.
למורה: התזמור המלא מופיע בנספח 1. (נמצא בקבצים להורדה)
- הקניית המושג אוסטינטו: הסבירו את המונח "אוסטינטו", המתאר חזרה עיקשת על מוטיב ריתמי או מלודי לאורך זמן.
- אוסטינטו ריתמי על המילה "בנשמה" – בקשו מהתלמידים לבצע בדיבור את המילה "בנשמה" לפי תבנית המקצב הבאה ברצף.

התלמידים יחזרו בדיבור על המקצב באופן עיקש, בזמן שהמורה ישיר את הבית הראשון של השיר.
לאחר מכן חזרו על הפעילות, כאשר התלמידים מנגנים במקלות מקצב בהתאם לתבנית המקצב.
- אוסטינטו מלודי חוזר בשיר: נגנו במטלופונים את תבנית א' הבאה וחזרו עליה שלוש פעמים. בפעם הרביעית נגנו את תבנית המקצב ב' פעם אחת.

חלקו את הכיתה לשתי קבוצות כאשר הקבוצה הראשונה תשיר את פזמון השיר והקבוצה השנייה תלווה אותם במטלופונים.
ראו את הפרטיטורה בשתי קולות (שירה וליווי במטלופונים) בנספח 1. (נמצא בקבצים להורדה)
תבנית מקצב א'

תבנית מקצב ב'

- שירה של חלק המעבר בשיר – "בנשמה": שירו את התיבות הבאות בסולפג' בעזרת "היד המזמרת" (קודאי), ולאחר מכן במילים "בנשמה".
בהמשך חלק המעבר, נגנו בפנטומימה בגיטרה החשמלית הבולטת בקטע.
מה למדנו?
- הבענו בתנועה בשתי קבוצות את הפסוקים המוזיקליים באורכים שונים בשיר.
- השוונו בין ביצועים שונים לשיר על פי פרמטרים שונים.
- יצרנו גרסה אישית לשיר.
- ליווינו את השיר בסוגי אוסטינטו שונים, בדיבור, בכלי הקשה, במטלופונים ובשירה.