השיר "אור גדול" נכתב והולחן בידי אמיר דדון, שמספר בריאיון עימו, שבדומה למילות השיר, השיר עצמו נכתב בשעות הלילה ועד הבוקר הוא הפציע:
"אני זוכר את הלילה שבו נולד השיר. המנגינה תפסה לי את הראש משך כמה ימים, ואז התיישבתי עם הגיטרה בשעות הקטנות והתחלתי לכתוב את המילים. ניגנתי ושרתי, וזה התחבר. ממש לפני שהאור של הבוקר עלה תפסתי שיש לי משהו שאני מבסוט ממנו… "
השיר הוא בלדה במשקל של ארבעה רבעים, בעלת מנעד רחב ובעלת פיסוק מוזיקלי ברור.
בבתי השיר, הכותב מתמודד עם הדרך בחיים שיש בה לעיתים קשיים, כמו עצבות ובדידות.
בפזמון האור מפציע באופטימיות, ומגיע הרגע ללמוד, לחיות בטוב ולהתחיל מהתחלה. הצלילים הגבוהים ביותר בשיא של השיר הם על המילים "כמו לנשום בפעם הראשונה", סוג של לידה מחדש.
כיתות א'-ב'
- השמיעו את השיר לתלמידים.
- פזרו על הרצפה כרטיסיות עם פתגמים הכוללים בתוכם את המילה "אור". למשל: "מְעַט מִן הָאוֹר דּוֹחֶה הַרְבֵּה מִן הַחֹשֶׁךְ", "הָאוֹר שֶׁבִּקְצֵה הַמִּנְהָרָה", "כָּל אֶחָד הוּא אוֹר קָטָן וְכֻלָּנוּ אוֹר אֵיתָן". דונו בקצרה מה משמעות האור בפתגמים אלו? (למורה: שמחה, אופטימיות, תקווה). בקשו מהתלמידים לשתף בנקודת אור שלהם.
- השמיעו את פזמון השיר ותנו לתלמידים לרקוד בסגנון חופשי את האור שבהם.
- (בישיבה) שירו את בתי השיר לאט, משפט אחרי משפט. בקשו מכל תלמיד בתורו (על פי המשפטים המוזיקליים) להציע תנועה לכל אחד מן המשפטים המוזיקליים בבתים של השיר. תלמיד שמסיים ייגע (או "יעביר" את התפקיד באמצעות תנועה אחרת שתבחרו ביחד) לתלמיד שנמצא לצידו וכך הלאה עד סוף השיר.
- בצעו את פעילות 3 במרחב. המורה תבצע את השיר בקולה. כל תלמיד בתורו יביע משפט מוזיקלי בתנועה ויתבקש להביע בתנועה גם את הצליל הארוך שמסיים אותו. שאר חברי הקבוצה יחקו אותו. בפזמון התלמידים ינועו במרחב החדר ויביעו את האור שבהם.
- הפעם בצעו את אותה פעילות בביצוע השיר על ידי אמיר דדון.
חלקו לכל התלמידים מקל עם סרט צבעוני בצבעי אור (צהוב/ כתום). האזינו לשיר בביצוע אמיר דדון. בקשו מהתלמידים להביע בתנועה את הצליל הארוך בסיומי המשפטים בבתי השיר ובפזמון. הנחו אותם לנוע עם הסרטים באופן חופשי.
מה למדנו?
- התחברנו למילה "אור" בפתגמים שונים ושיתפנו את הכתה בנקודות אור שיש לנו
- האזנו למנגינת הפזמון ורקדנו באופן חופשי את האור שלנו.
- המצאנו תנועות למשפטים בבתי השיר ושילבנו אותם תוך כדי האזנה לשיר
- הוספנו לתנועות גם ביטוי לצלילים הארוכים בסיומו של כל משפט מוזיקלי
השיר "אור גדול" נכתב והולחן בידי אמיר דדון, שמספר בריאיון עימו, שבדומה למילות השיר, השיר עצמו נכתב בשעות הלילה ועד הבוקר הוא הפציע:
"אני זוכר את הלילה שבו נולד השיר. המנגינה תפסה לי את הראש משך כמה ימים, ואז התיישבתי עם הגיטרה בשעות הקטנות והתחלתי לכתוב את המילים. ניגנתי ושרתי, וזה התחבר. ממש לפני שהאור של הבוקר עלה תפסתי שיש לי משהו שאני מבסוט ממנו… "
השיר הוא בלדה במשקל של ארבעה רבעים, בעלת מנעד רחב ובעלת פיסוק מוזיקלי ברור.
בבתי השיר, הכותב מתמודד עם הדרך בחיים שיש בה לעיתים קשיים, כמו עצבות ובדידות.
בפזמון האור מפציע באופטימיות, ומגיע הרגע ללמוד, לחיות בטוב ולהתחיל מהתחלה. הצלילים הגבוהים ביותר בשיא של השיר הם על המילים "כמו לנשום בפעם הראשונה", סוג של לידה מחדש.
כיתות ג'-ד'
- התאמנו עם התלמידים להקיש את תבנית המקצב הבאה, כך שאת התיבה הראשונה יקישו במחיאת כף ואת התיבה השנייה יקישו בטפיחות על הברכיים.

- התאמנו לנגן את התזמור הבא בשלישים ובתיבות סיניות ולוו אתו את בתי השיר.

- מוצע בזה ליווי מוזיקלי לפזמון השיר – שירו את הליווי בסולפג' באמצעות "היד המזמרת". בדומה, התאמנו לנגן את הליווי במטלופונים או בחליליות.
- בצעו את השיר מתחילתו ועד סופו בהתאם לכלים העומדים לרשותכם (כלי הקשה/ מטלופונים/ חליליות) ובשילוב הסולפג' שירת הבתים ו/או האזנה לביצוע. הרכיבו ביצוע שישלב את כל האפשרויות. אפשרו לכל תלמיד להתנסות גם בנגינה וגם בשירה.

מה למדנו?
- ביצענו ליווי לשירת בתי השיר באמצעות כלי הקשה על פי תזמור נתון.
- ליווינו את שירת הפזמון באמצעות סולפג' ובנגינה במטלופונים ו/או חליליות.
השיר "אור גדול" נכתב והולחן בידי אמיר דדון, שמספר בריאיון עימו, שבדומה למילות השיר, השיר עצמו נכתב בשעות הלילה ועד הבוקר הוא הפציע:
"אני זוכר את הלילה שבו נולד השיר. המנגינה תפסה לי את הראש משך כמה ימים, ואז התיישבתי עם הגיטרה בשעות הקטנות והתחלתי לכתוב את המילים. ניגנתי ושרתי, וזה התחבר. ממש לפני שהאור של הבוקר עלה תפסתי שיש לי משהו שאני מבסוט ממנו… "
השיר הוא בלדה במשקל של ארבעה רבעים, בעלת מנעד רחב ובעלת פיסוק מוזיקלי ברור.
בבתי השיר, הכותב מתמודד עם הדרך בחיים שיש בה לעיתים קשיים, כמו עצבות ובדידות.
בפזמון האור מפציע באופטימיות, ומגיע הרגע ללמוד, לחיות בטוב ולהתחיל מהתחלה. הצלילים הגבוהים ביותר בשיא של השיר הם על המילים "כמו לנשום בפעם הראשונה", סוג של לידה מחדש.
כיתות ה'-ו'
- שירו לתלמידים בית אחד ופזמון ראשון של השיר "אור גדול" ושאלו אותם מה מצב הרוח בבית לעומת הפזמון? איזו הרגשה עוברת אליהם דרך המילים והלחן בבית לעומת הפזמון?
- הקנו לתלמידים את המונח "מנעד" – הסבירו לתלמידים כי המילה "מנעד" מורכבת משתי מילים: "מן" ו-"עד". כלומר: המרווח בין הצליל הכי נמוך בשיר לצליל הכי גבוה בשיר.
- בדקו יחד עם התלמידים, מהאזנה בלבד, היכן בשיר הם שומעים שמנעד הצלילים רחב יותר וכולל קפיצה כלפי מעלה לצלילי שיא גבוהים ובאיזה חלק (בית או פזמון) מנעד הצלילים מצומצם ובנוי מצעדים מלודיים (למורה: בבית צעדים מלודיים ומנעד מצומצם ונמוך יותר לעומת הפזמון, שהמנעד שלו רחב וגבוה יותר ויש בו נסיקה לשתי קפיצות מלודיות בולטות).
- עקבו אחר המפה מוזיקלית בנספח 1 (נמצא בקבצים להורדה ). במפה משובצות המילים של הפזמון לאורך הקו המלודי. בקשו מהתלמידים להאזין לשיר, ובפזמון לעקוב אחרי הקו המלודי בצמוד למילים המופיעות בו.

תוכלו להעמיק ועל בסיס ניתוח המפה לבדוק עם התלמידים עבור כל אחד מהמשפטים המוזיקליים של הפזמון:
משפט מוזיקלי ראשון:
א. מהו הצליל הכי נמוך? (לה)
ב. מהו הצליל הכי גבוה? (לה)
ג. מהו המרווח ביניהם (8 צלילים – אוקטבה)
משפט מוזיקלי שני:
א. מהו הצליל הכי נמוך? (מי)
ב. מהו הצליל הכי גבוה? (רה)
ג. מהו המרווח ביניהם (14 צלילים)
(למורה: ניתן לבדוק מהן המילים שהקו המלודי מבליט אותן: מילים על צלילי שיא, מילים שיש בהן קפיצה, לאפשר פרשנויות כיצד הקו המלודי ואולי גם שילוב פרמטרים מוזיקליים נוספים "מציירים" את המשמעות שלהן. למשל: המילים שנמצאות על הצלילים הכי גבוהים בשיר הן "כמו לנשום בפעם הראשונה" ובנוסף במילה "לנשום" יש "קפיצת מלודית גדולה". ניתן לדון כיצד תורם הקו המלודי במילים אלו להדגשת התוכן שלהן).
מה למדנו?
- הבענו במילים את התחושות השונות שאנו מרגישים בבית לעומת הפזמון
- ביססנו את המושג "מנעד"
- אפיינו את הקו המלודי בבית לעומת הקו המלודי בפזמון
- האזנו לפזמון ועקבנו אחרי מפה מוזיקלית המביעה את הקו המלודי שלו בצמוד למילותיו
- ניתחנו את המאפיינים המוזיקליים של הקו המלודי בפזמון באמצעות המפה המוזיקלית