רגשי
שנות בית הספר היסודי הן שלב חשוב בהתפתחות החברתית והאישית של התלמיד. בשנים אלה מתעצבת ראייתו את העולם דרך עולמו הפנימי – רגשות, דרכי חשיבה והדיאלוג שהוא מקיים עם חברת הילדים שסביבו.
בגיל בית הספר היסודי, התלמיד מתחיל להתמודד עם המתח שבשמירה על האישיות שלו, מול היכרות עמוקה יותר של האישיות של חבריו. בשלבים אלו מבשילה בו יכולת העמידה מול החברה והוא בונה בתוכו כוחות פנימיים שיישארו אתו בהמשך חייו כבוגר.
הילדים בגיל היסודי עסוקים במיקום החברתי ובייחודיות שלהם. הם מתחילים להסתכל אחד על השני במבט משווה. חשוב לעזור לילד להביט על עצמו ועל השונות שבינו לבין חבריו במבט מיטיב ובטוח. ככל שילד בטוח ושליו יותר מול עצמו וכוחותיו, יהיה לו קל יותר להביט על הסביבה במבט מפרגן ומיטיב.
שאלות לשיח
- האם לפעמים קרה לכם שהסתכלתם על חבר ורציתם להיות בדיוק כמוהו?
- עד כמה אני מסתכל החוצה ורוצה להיות כמו אחרים ועד כמה אני מסתכל כמה פנימה?
- האם אני יכול להתבונן בחבר וללמוד ממנו אבל בלי לוותר על הנר שלי – התכונות שלי, הכוחות שבי?
- האם אני צריך להתאמץ להיות כמו החבר שלי כדי לגבש את האישיות שלי, או להיות יותר מדויק לעצמי?
- האם אני מתבונן על האור הפנימי שלי ומכבד את הנר הפנימי שלי?
- האם אני מאפשר לנר שבי לדלוק בביטחון ולהאיר?
- כשאני מסתכל על האור של האחר, האם זה מקטין או מגדיל אותי?
- איזה מבט על האחר עשוי להגדיל אותי ואיזה מבט על האחר עשוי להקטין אותי?
- מה ההבדל במבט של קנאה למבט של פרגון או למידה מהאחר? הקנאה – מקטינה את זה שמסתכל. לעומת זאת, הפרגון והלמידה מהאחר – מגדילים.
הצעה לפעילות: אימון "עין טובה" – האור שבאחר
בהפסקה הבאה התבוננו בחברי הכיתה. כתבו על כל אחד מהם בדף נייר תיאור של הנר שבהם: מעשים טובים, פעולות ותכונות חיוביות. כדאי לקיים את הפעילות כל פעם עם מספר קטן של תלמידים, כאשר התלמידים האחרים מתנהגים בחופשיות. לאחר שכל התלמידים השתתפו בפעילות קיימו דיון בכיתה.
שאלו:
- האם קל לי להביט על אחרים בעין טובה?
- איך ההרגשה למצוא דברים טובים באחרים?
- האם כשאני יודע שמתבוננים בי אני מתאמץ יותר?
כיתות א'-ב'
"וְאֵין נֵרוֹ כְּנֵר חֲבֵרוֹ"
- מה מיוחד בי?
- איזה כוחות אני מקבל מהורי, מאחיי?
- אלו כוחות אתם מעניקים אחד לשני במשפחה?
- הכינו נר לאבא, לאמא או למישהו אחר מהמשפחה שלכם. כתבו מה הוא מעניק לכם. העניקו להם את הנרות בבית.
רגשי
שנות בית הספר היסודי הן שלב חשוב בהתפתחות החברתית והאישית של התלמיד. בשנים אלה מתעצבת ראייתו את העולם דרך עולמו הפנימי – רגשות, דרכי חשיבה והדיאלוג שהוא מקיים עם חברת הילדים שסביבו.
בגיל בית הספר היסודי, התלמיד מתחיל להתמודד עם המתח שבשמירה על האישיות שלו, מול היכרות עמוקה יותר של האישיות של חבריו. בשלבים אלו מבשילה בו יכולת העמידה מול החברה והוא בונה בתוכו כוחות פנימיים שיישארו אתו בהמשך חייו כבוגר.
הילדים בגיל היסודי עסוקים במיקום החברתי ובייחודיות שלהם. הם מתחילים להסתכל אחד על השני במבט משווה. חשוב לעזור לילד להביט על עצמו ועל השונות שבינו לבין חבריו במבט מיטיב ובטוח. ככל שילד בטוח ושליו יותר מול עצמו וכוחותיו, יהיה לו קל יותר להביט על הסביבה במבט מפרגן ומיטיב.
שאלות לשיח
- האם לפעמים קרה לכם שהסתכלתם על חבר ורציתם להיות בדיוק כמוהו?
- עד כמה אני מסתכל החוצה ורוצה להיות כמו אחרים ועד כמה אני מסתכל כמה פנימה?
- האם אני יכול להתבונן בחבר וללמוד ממנו אבל בלי לוותר על הנר שלי – התכונות שלי, הכוחות שבי?
- האם אני צריך להתאמץ להיות כמו החבר שלי כדי לגבש את האישיות שלי, או להיות יותר מדויק לעצמי?
- האם אני מתבונן על האור הפנימי שלי ומכבד את הנר הפנימי שלי?
- האם אני מאפשר לנר שבי לדלוק בביטחון ולהאיר?
- כשאני מסתכל על האור של האחר, האם זה מקטין או מגדיל אותי?
- איזה מבט על האחר עשוי להגדיל אותי ואיזה מבט על האחר עשוי להקטין אותי?
- מה ההבדל במבט של קנאה למבט של פרגון או למידה מהאחר? הקנאה – מקטינה את זה שמסתכל. לעומת זאת, הפרגון והלמידה מהאחר – מגדילים.
הצעה לפעילות: אימון "עין טובה" – האור שבאחר
בהפסקה הבאה התבוננו בחברי הכיתה. כתבו על כל אחד מהם בדף נייר תיאור של הנר שבהם: מעשים טובים, פעולות ותכונות חיוביות. כדאי לקיים את הפעילות כל פעם עם מספר קטן של תלמידים, כאשר התלמידים האחרים מתנהגים בחופשיות. לאחר שכל התלמידים השתתפו בפעילות קיימו דיון בכיתה.
שאלו:
- האם קל לי להביט על אחרים בעין טובה?
- איך ההרגשה למצוא דברים טובים באחרים?
- האם כשאני יודע שמתבוננים בי אני מתאמץ יותר?
כיתות ג'-ד'
פעילויות
- "ואין נרו כנר חברו": האם העובדה שאנו שונים זה מזה תורמת לנו ככיתה?
- מה מיוחד בי? התלמידים מכינים על עצמם דף ובו פרטים על עצמם: שיעור/תחום למידה שאני אוהב, ספר אהוב, מה ארצה לעשות כשאהיה גדול. משהו שחברי בכיתה לא יודעים עלי.
- הקריאו לכיתה את התשובות שכתב כל תלמיד בלי להקריא את השם.
- תנו לתלמידים לנחש במי מדובר.
רגשי
שנות בית הספר היסודי הן שלב חשוב בהתפתחות החברתית והאישית של התלמיד. בשנים אלה מתעצבת ראייתו את העולם דרך עולמו הפנימי – רגשות, דרכי חשיבה והדיאלוג שהוא מקיים עם חברת הילדים שסביבו.
בגיל בית הספר היסודי, התלמיד מתחיל להתמודד עם המתח שבשמירה על האישיות שלו, מול היכרות עמוקה יותר של האישיות של חבריו. בשלבים אלו מבשילה בו יכולת העמידה מול החברה והוא בונה בתוכו כוחות פנימיים שיישארו אתו בהמשך חייו כבוגר.
הילדים בגיל היסודי עסוקים במיקום החברתי ובייחודיות שלהם. הם מתחילים להסתכל אחד על השני במבט משווה. חשוב לעזור לילד להביט על עצמו ועל השונות שבינו לבין חבריו במבט מיטיב ובטוח. ככל שילד בטוח ושליו יותר מול עצמו וכוחותיו, יהיה לו קל יותר להביט על הסביבה במבט מפרגן ומיטיב.
שאלות לשיח
- האם לפעמים קרה לכם שהסתכלתם על חבר ורציתם להיות בדיוק כמוהו?
- עד כמה אני מסתכל החוצה ורוצה להיות כמו אחרים ועד כמה אני מסתכל כמה פנימה?
- האם אני יכול להתבונן בחבר וללמוד ממנו אבל בלי לוותר על הנר שלי – התכונות שלי, הכוחות שבי?
- האם אני צריך להתאמץ להיות כמו החבר שלי כדי לגבש את האישיות שלי, או להיות יותר מדויק לעצמי?
- האם אני מתבונן על האור הפנימי שלי ומכבד את הנר הפנימי שלי?
- האם אני מאפשר לנר שבי לדלוק בביטחון ולהאיר?
- כשאני מסתכל על האור של האחר, האם זה מקטין או מגדיל אותי?
- איזה מבט על האחר עשוי להגדיל אותי ואיזה מבט על האחר עשוי להקטין אותי?
- מה ההבדל במבט של קנאה למבט של פרגון או למידה מהאחר? הקנאה – מקטינה את זה שמסתכל. לעומת זאת, הפרגון והלמידה מהאחר – מגדילים.
הצעה לפעילות: אימון "עין טובה" – האור שבאחר
בהפסקה הבאה התבוננו בחברי הכיתה. כתבו על כל אחד מהם בדף נייר תיאור של הנר שבהם: מעשים טובים, פעולות ותכונות חיוביות. כדאי לקיים את הפעילות כל פעם עם מספר קטן של תלמידים, כאשר התלמידים האחרים מתנהגים בחופשיות. לאחר שכל התלמידים השתתפו בפעילות קיימו דיון בכיתה.
שאלו:
- האם קל לי להביט על אחרים בעין טובה?
- איך ההרגשה למצוא דברים טובים באחרים?
- האם כשאני יודע שמתבוננים בי אני מתאמץ יותר?
כיתות ה'-ו'
- דונו בכיתה בשאלה – כמה חשוב להאיר בחברי את הטוב שבו. מה זה עושה עבורו? מה זה עושה
עבורי? האם משהו בי פוחת או מועצם כאשר אני עושה זאת?
תנו לכל זוג תלמידים למלא במחשב "ענן מילים" עם תכונות טובות של שני תלמידים אחרים בכיתה. לסיום, הדפיסו לכל אחד כמזכרת.
חשוב לחשוב עם התלמידים כיצד נוכל באופן יום-יומי להאיר בחברי את הטוב שבו ולא רק באופן חד-פעמי.
- עליו לעמול ולגלות – האם זה נעים לעמול?
- קרה לך פעם שבנית, עבדת, יצרת או למדת ולא הרגשת איך הזמן חלף?
- האם יש דברים שאני עושה ולא מרגיש איך הזמן חולף לו?
- מתי קשה לי לעבוד ומתי קל?
- מה גורם לי למוטיבציה/לרצון לעשות משהו גם אם לפעמים זה קשה?
- תנו לתלמידים לכתוב על כך. לאחר מכן שתפו בזוגות ולאחר מכן דונו במליאת הכיתה.
- חשבו יחד על מסקנות מעשיות כיצד הופכים את הלמידה בכיתה לנעימה יותר וכזו שנרגיש בה מוטיבציה גדולה יותר.