מילים: הָרַב אַבְרָהָם יִצְחָק הַכֹּהֵן קוּק
לחן: עוֹבַדְיָה חֲמָמָה
אמוניSEL: בין אדם לעצמו
פתיחה
מפתח הלב מתוך אמונה: בין אדם לעצמו. בין אדם לחברו. שונות. ביטחון. שונות מתוך ייחודיות. מעורבות חברתית (להאיר את העולם כולו)
פתיחה
חיבור למעגל השנה: חנוכה
פתיחה
אור הנר
מילים: הָרַב אַבְרָהָם יִצְחָק הַכֹּהֵן קוּק
לחן: עוֹבַדְיָה חֲמָמָה

צָרִיךְ שֶׁכָּל אִישׁ יֵדַע וְיָבִין שֶׁנֵּר דּוֹלֵק בְּתוֹכוֹ

וְאֵין נֵרוֹ שֶׁלּוֹ כְּנֵר חֲבֵרוֹ

וְאֵין אִישׁ שֶׁאֵין בּוֹ נֵר

 

וְצָרִיךְ שֶׁכָּל אִישׁ יֵדַע וְיָבִין שֶׁעָלָיו לַעֲמֹל וּלְגַלּוֹת

לַעֲמֹל וּלְגַלּוֹת אֶת אוֹר הַנֵּר בָּרַבִּים

וּלְאֲבוּקָה גְּדוֹלָה לְהַדְלִיקוֹ

 

וּלְהָאִיר, לְהָאִיר, לְהָאִיר, לְהָאִיר אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ

וּלְהָאִיר, לְהָאִיר, לְהָאִיר, לְהָאִיר אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ

מדריך למורה

מילון

לא נמצא תוכן

חלון לשיר של יום

מַעְלָה מַעְלָה
מילים: מירית שם אור
לחן: צביקה פיק
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
שִׁירַת רַבִּים
מילים: תלמה אליגון רוזן
לחן: תלמה אליגון רוזן
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
נֹחַ
מילים: יורם טהרלב
לחן: מתי כספי
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
יְדִידִי טִנְטָן
מילים: מרים ילן שטקליס
לחן: קובי אושרת
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
תֵּן לִי אֶת הַיּוֹם הַזֶּה
מילים: אהרון רזאל
לחן: אהרון רזאל
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
אֲדוֹן עוֹלָם
מילים: מסידורי התפילה
לחן: עוזי חיטמן
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
עוּף גּוֹזָל
מילים: אריק אינשטין
לחן: מיקי גבריאלוב
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
אוּלַי הַיּוֹם
מילים: נועם חורב
לחן: לורן פלד
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
בָּאָה אֲלֵיכֶם
מירי מסיקה
מילים: דידי שחר
לחן: דידי שחר
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
חֵלֶק בָּעוֹלָם
מילים: רחל שפירא
לחן: קובי אשרת
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
Play Video

אודות השיר

מילות השיר נכתבו על ידי כותב/ת לא ידוע, הולחנו ובוצעו על ידי אומנים רבים.

השיר מדמה את האדם וכוחותיו הפנימיים לנר דולק, כמאמר הפסוק "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם" (משלי כ, כ"ז). השיר  מספר על הקשר המופלא שבין האדם לנר.

בשלב הראשון מדובר על נפשו של האדם. על האדם להכיר ולהסתכל פנימה אל עצמו, לגלות בתוכו את כוחותיו הפנימיים, את יכולותיו וכישוריו האישיים. לכל אדם יש כוחות. השאיפה בשיר היא לגלות אותם.

רק לאחר שהאדם הכיר בכוחותיו האישיים, מגיע השלב השני: האדם צריך להכיר ולכבד את אישיותו ואת תכונותיו של חברו. הידיעה שגם נר חברי דולק וכי נרו שונה לגמרי משלי, מביאה את האדם לשמוח בחלקו, אך ללא ביטול, השוואה או תחרות עם האחר.

רק לאחר התבוננות פנימה והחוצה מגיע האדם לשלב שנמצא בבית השלישי: עליו להשקיע עבודה ועמל על מנת לגלות ולחשוף את כוחותיו ולממש את ייחודו ברבים, במעגלים החברתיים שבהם הוא חי ופועל. הכוח נמצא בתוך האדם פנימה. עליו רק להסיר את הכיסוי שמסתיר אותו.

הפצת האור האישי ברבים, יחד עם אורות אחרים שיופצו ברבים, תביא אור גדול לעולם כולו.

השיר מדבר על הקשר והדמיון שבין האדם לנר. כדי להבין את התכונה היפה שיש בנר, ערכו ניסוי בכיתה:

נסו להעביר מים מכוס לכוס – הראו לתלמידים כיצד כאשר מעבירים את המים לכוס אחרת הם פוחתים בכוס שהעניקה לאחרת את המים. כעת הדליקו נר. העבירו אש מנר לנר. האם הנר הראשון פחת מכך שהעביר מכוחו לנר השני?

דונו בכיתה:

  • איזו תכונה יש בנר?
  • במה אנו דומים לנרות?
  • מה אנחנו יכולים לתת אחד לשני שלא יפחית מאיתנו ולהיפך – יגביר ויעצים גם את זה שנותן?

נוכל לשמח, לספר לאחר מהן התכונות שהוא טוב בהן ובמה הוא מוסיף לעולם. בדרך זו נגביר את האור שלנו ושלו.

במדרש במדבר רבה כתוב: "הַמַּדְלִיק נֵר מִנֵּר, זֶה דּוֹלֵק וְזֶה אֵינוֹ חֲסר". כלומר, כאשר נר מדליק נר אחר, אורו אינו פוחת. גם אנו בני האדם יכולים להעניק זה לזה באמצעות חיזוק, מחמאה, פירגון או לשמח אחד את השני. כאשר אנחנו מעניקים כוח ושמחה לחבר אנחנו רק מגדילים את מעגל האור והטוב ולא מפחיתים מעצמנו.

נלמד מהנרות כיצד "זה נותן וזה אינו חסר".

תווי השיר

דילוג לתוכן