חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות
אנא בכח היא תפילה שבה העם מבקש מכל הלב את עזרת האל. העם נמצא מפוזר בין עמים אחרים ולא בארץ ישראל. זמן של מצוקה וקושי. האם יש מקום לתפילה כזאת גם בחיינו?
בקשת עזרה בזמן של קושי
אוריינות:
- השמיעו את הפיוט ותנו הסבר למשמעותו.
- בקשו מהילדים לבחור מילה מהפיוט, לכתוב אותה בדף ולקשטה. ניתן להציע לתלמידים חומרים שונים לעבודה. בסיום הפעילות אפשר לתלות את עבודות הילדים על פי הסדר של הפיוט.
ערך במבחן:
1. שאלו את הילדים אם פעם היו לבדם במקום שאינם מכירים.
- בקשו מהם לתאר את המצב ואת התחושות.
- שאלו אם ביקשו עזרה, ואם כן – ממי (הורים, מורים, חבר, מבוגרת וכו')
2. הסבירו שבשיר זה יש בקשה לעזרה (לפי המסורת היהודית מבקשים עזרה מהאל, למשל לחזור לארץ ישראל מהגולה, ולהיות חזק וחפשי.)
לסיכום:
- למדנו תפילה עתיקה
- הכרנו מילים מיוחדות
- שוחחנו על משמעות התפילה
חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות
אנא בכח היא תפילה שבה העם מבקש מכל הלב את עזרת האל. העם נמצא מפוזר בין עמים אחרים ולא בארץ ישראל. זמן של מצוקה וקושי. האם יש מקום לתפילה כזאת גם בחיינו?
הרכות שבעוצמה, העוצמה שברכות
אוריינות:
1. קראו את הפיוט עם התלמידים, ציינו שזאת פנייה לאל שישחרר את העם מהגלות. שמו של הפיוט נלקח מהמילים הראשונות בו: "אנא בכוח".
2. הסבירו שבפיוט כינויים לאל ולעם, כינויים אלה מתארים אותם, ואפשר ללמוד מהם על יחסי הגומלין בין העם לאל.
3. חלקו את הכיתה לחברותות ותנו לתלמידים את דף העבודה שבנספח 1. בקשו מהתלמידים למיין את הכינויים.
4. בדקו את העבודה במליאה ושוחחו עם התלמידים על משמעות הכינויים.
למורה:
האל נקרא בפיוט: נורא, גיבור, חסין, קדוש, יחיד, גאה, יודע תעלומות. מובלטת בכינויים גדולתו של האל בעולם.
העם נקרא בפיוט: עמך, דורשי ייחודך, עדתך, זוכרי קדושתך. כינויים אלה באים להדגיש את היחס לאל, האמונה והשייכות.
ערך במבחן:
שתי המילים הראשונות בפיוט, 'אנא בכוח', מציינות ניגוד בין חסד (אנא) לבין עוצמה (בכוח). שוחחו עם התלמידים על משמעות שני הכוחות:
אנא: חסד, רכות, פתיחות
כח: עצמה, החלטיות.
1. הורו לתלמידים לדון בחברותא במצבים שבהם נדרשים כוחות מנוגדים להתמודדות ובקשו מהם לחשוב על דוגמאות.
2. במליאה הזמינו את החברותות לשתף בדוגמאות שהעלו בדיון.
3. סכמו: בתפילה זו העם מתחנן אל האל להתייחסות רכה אבל עוצמתית, שתעזור לו להתמודד עם מצבם הקשה בגלות (הביאו גם את דבר התלמידים.)
לסיכום:
- למדנו תפילה עתיקה
- הכרנו מילים מיוחדות
- שוחחנו על משמעות התפילה
חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות
אנא בכח היא תפילה שבה העם מבקש מכל הלב את עזרת האל. העם נמצא מפוזר בין עמים אחרים ולא בארץ ישראל. זמן של מצוקה וקושי. האם יש מקום לתפילה כזאת גם בחיינו?
תפילת האדם
אוריינות:
אנא בכוח היא תפילה הפונה אל האל בבקשה.
1. קראו עם התלמידים את הפיוט והורו לתלמידים לסמן את הפעלים המציינים בקשות.
2. רשמו את הפעלים על הלוח (תתיר, קבל, שגבנו, טהרנו, שמרם, גמלם, פנה, שמע)
3. חזרו לפיוט ובדקו מה הבקשה שמאחורי כל פועל.
4. בקשו מהתלמידים לבחור בזוגות פעלים ולנסח איתם בקשה משלהם.
ערך במבחן:
הסבירו שמייחסים את השיר לרבי נחוניא בן הקנה. במשנה מופיעות אמירות שונות של חכם זה, ביניהן תפילה שנהוג לומר בזמן כניסה ויציאה מהמקום בו הוא למד תורה יחד עם החכמים, בית המדרש.
1. הורו לתלמידים להתחלק לחברותות וללמוד את הקטע לפי ההנחיות שבדף הלימוד בנספח 2
2. חזרו למליאה
- שאלו: מדוע לדעתכם יש צורך בתפילות של רבי נחוניא בן הקנה?
בקשו מהתלמידים פירוט והתייחסות לדיון בחברותות.
- לאחר הדיון סכמו את הדיון והתייחסו לבקשה בכניסה לבית המדרש ולבקשה ביציאה ממנו.
- שאלו את התלמידים – האם לדעתם קיים קשר בין התפילה בבית המדרש לבין התפילה אנא בכח. בקשו מהתלמידים לנמק את אמירותיהם. (קריטריונים להשוואה: מילים, צורה, סוג של פנייה, זמן של התפילה)
- סכמו
לסיכום:
- למדנו תפילה עתיקה
- הכרנו מילים מיוחדות
- שוחחנו על משמעות התפילה