חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
השיר שלפנינו הוא מעין שיר סיכום אנושי לתקופה משמעותית, ובו מתואר אדם כגיטרה באופנים שונים, המדמים את הפריטה עליה ככלי לחוש ולחוות בו את העולם ואת האנשים שסביבנו. חוויות האדם וזיכרונותיו נאספים ונשמרים בתיבת התהודה שלנו, ובהתבוננות עליהם ניתן לחוש התרגשות והודיה. כך נשלחים אנו, המאזינים לשיר, להתבוננות על חיינו, על המקיפים אותנו ועל זיכרונותינו.
שאלו ובקשו מהתלמידים:
1. כותרת השיר היא "אני גיטרה". מה משמעותה?
2. מלאו את הטבלה הבאה.
|
אני – גיטרה
|
אני – בן אדם
|
דוגמה
|
הרוח מנגן עליי בחילופי עונות
|
אני מרגיש את חילופי העונות ומזג האוויר
|
|
מישהו פורט עליי
|
|
|
אני פוצח בדואט
|
|
|
בתיבת התהודה
אני זוכר את
כל מי שניגן עליי
|
|
ערך במבחן – חברות
1. קראו את המשנה ממסכת אבות פרק ב', משנה י"ב: "אמר להם, צאו וראו איזו היא דרך טובה שידבק בה האדם. רבי אליעזר אומר, עין טובה; רבי יהושע אומר, חבר טוב; רבי יוסי אומר, שכן טוב; רבי שמעון אומר, הרואה את הנולד; רבי אלעזר אומר, לב טוב…"
- מה הופך מישהו להיות חבר טוב? מהן התכונות של חבר/ה טוב/ה?
- מדוע, לדעתכם, זה דבר כל כך חשוב?
2. כתבו מכתב תודה לחבר טוב שלכם [למורה – אם ישנו צורך חברתי-כיתתי אפשר לכוון את התלמידים לכתוב מכתב דווקא לחבר בכיתה, או דווקא לחבר מחוץ לכיתה], ודאגו שהוא יקבל אותו.
לסיכום:
- הכרנו את חשיבותו של חבר טוב.
- העמקנו בתובנה של הדבר שנותן לנו חיבור עם אחרים ובמשמעותו.
- הבחנו בתהודה הנוצרת בעקבות מפגש משמעותי עם אדם.
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
השיר שלפנינו הוא מעין שיר סיכום אנושי לתקופה משמעותית, ובו מתואר אדם כגיטרה באופנים שונים, המדמים את הפריטה עליה ככלי לחוש ולחוות בו את העולם ואת האנשים שסביבנו. חוויות האדם וזיכרונותיו נאספים ונשמרים בתיבת התהודה שלנו, ובהתבוננות עליהם ניתן לחוש התרגשות והודיה. כך נשלחים אנו, המאזינים לשיר, להתבוננות על חיינו, על המקיפים אותנו ועל זיכרונותינו.
חיבור בין-אישי
אוריינות:
1. סמנו בשיר כל חוויה שהייתה לדובר בשיר הקשורה במפגש עם אדם אחר.
- אילו סוגי מפגשים ישנם בשיר?
2. בקשו מהתלמידים לסמן קו אחד מתחת למפגש שהיה לדובר עם אדם אחד, שני קווים מתחת למפגש שהיה לדובר עם שני אנשים ושלושה קווים מתחת למפגש שהיה לו עם ארבעה אנשים. בקשו מהם לסמן בצבע מפגש שהיה לדובר בשיר עם מספר לא ידוע ולא מוגבל עם אנשים.
- מהם ההבדלים, לדעתכם, בין מפגש עם אדם אחד, למפגש עם יותר מאדם אחד?
3. חשבו על חוויה שהייתה לכם עם חבר, ושתפו את היושב לידכם.
ערך במבחן:
1. בפרקי אבות פרק א', משנה י"ד כתוב: "הוא היה אומר, אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי, מה אני; ואם לא עכשיו, אימתי".
- מה משמעות המשפט "וכשאני לעצמי, מה אני"? איך אתם מבינים אותו?
2. שאלו: האם מישהו מכיר את המיזם "קולולם"? האם מישהו השתתף בכזה?
3. צפו בביצוע של השיר מחוזקים לעולם:
- נסו לשער – איך הרגישו המשתתפים בשירה?
- מה אתם מרגישים למול הביצוע ההמוני הזה?
לסיכום:
- הכרנו את חשיבותו של חבר טוב.
- העמקנו בתובנה של הדבר שנותן לנו חיבור עם אחרים ובמשמעותו.
- הבחנו בתהודה הנוצרת בעקבות מפגש משמעותי עם אדם.
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
השיר שלפנינו הוא מעין שיר סיכום אנושי לתקופה משמעותית, ובו מתואר אדם כגיטרה באופנים שונים, המדמים את הפריטה עליה ככלי לחוש ולחוות בו את העולם ואת האנשים שסביבנו. חוויות האדם וזיכרונותיו נאספים ונשמרים בתיבת התהודה שלנו, ובהתבוננות עליהם ניתן לחוש התרגשות והודיה. כך נשלחים אנו, המאזינים לשיר, להתבוננות על חיינו, על המקיפים אותנו ועל זיכרונותינו.
חיבור בין-אישי
אוריינות:
1. קראו את השיר וכתבו בצורה של סיפור את חייו של הדובר בשיר ואת החוויות שחווה.
2. לפי השיר, היכן נמצאים זיכרונות המפגש של הדובר עם אנשים?
- מה משמעות "תיבת תהודה"?
- מדוע, לדעתכם, שומר הדובר זיכרונות בתיבת התהודה?
3. מהי תיבת התהודה שלכם? ציירו ציור ובו תארו את המקום שבו שמורים הזיכרונות שלכם.
4. ניתן לשמור זיכרונות במוח, בלב, בנשמה, בבטן או בקופסה כזו או אחרת. תיבת תהודה יוצרת הד של תגובה, וכך נוצר דבר חדש, צליל. כך זיכרון יכול, בכך שהוא יוצר הד ותגובה, להתחבר לזיכרונות נוספים, למקומות ולאנשים, וכך לייצר דבר חדש ותחושה חדשה.
ערך במבחן:
1. הזמינו את התלמידים לתרגיל. בקשו מכל תלמיד לקיים שיחה בלי מילים, אלא רק במבטים עם שכנו לשולחן.
- האם במבט ובמבע הבנתם את מי שיושב למולכם?
- מה, לדעתכם, כוחה של התבוננות באדם למולנו?
2. בספר משלי בפרק כ"ז, פס' י"ט מופיע: כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב-הָאָדָם לָאָדָם.
- מה משמעות פסוק זה? [למורה: אם יש צורך, אפשר להוסיף את פירוש מצודת דוד לפסוק זה 'ולפרש את הפירוש': כמו דרך המים מראים את הפנים בדומה להפנים המסתכלים בה, אם שוחקות שוחקות, ואם עצבות עצבות, כן לב האדם לאדם, אם לבו טוב על חברו ייטיב גם לבו ואם רעה תרע גם היא].
3. סכמו: למפגש בין-אישי משמעותי הנוצר מתשומת לב, מבט, שיחה כנה ועוד – קיימת תהודה, ובזכותה אנו מסוגלים להתבונן על חברינו ועל עצמנו פנימה.
לסיכום:
- הכרנו את חשיבותו של חבר טוב.
- העמקנו בתובנה של הדבר שנותן לנו חיבור עם אחרים ובמשמעותו.
- הבחנו בתהודה הנוצרת בעקבות מפגש משמעותי עם אדם.