חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות בקבוצות, על פי קבוצות גיל
נעמי שמר כתבה את השיר במיוחד לערב שיזם העיתון "ידיעות אחרונות״ בשנת 1981, אשר הוקדש בהוקרה לאנשי מופת ומתנדבים למען הזולת. השיר מתאר את החברה האנושית שאנו חיים בה, את האנשים הטובים החיים בה, את הנתינה, את העשייה למען האחר ואת קירוב הלבבות.
1. כתבו על הלוח את הפסוק הבא וקראו אותו בקול:
טוֹבִים הַשְּׁנַיִם, מִן-הָאֶחָד: אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב, בַּעֲמָלָם. (קהלת, ד, ט)
הסבירו לתלמידים את חשיבותן של הידידות, השותפות בין בני אדם, הנתינה והעזרה ההדדית, על פי פסוק זה.
2. הסבירו לתלמידים כי על פי השיר יש אנשים טובים סביבנו וכל מה שעלינו לעשות הוא לפקוח את העיניים, להסתכל סביב ולראותם. קראו לתלמידים את מילות השיר ושאלו:
מיהם האנשים שהמשוררת פוגשת בדרכה ובמה מתבטאת הנתינה שלהם?
3. בקשו מהתלמידים לבחור את אחד האנשים הטובים המתוארים בשיר ולאחר מכן:
- לכתוב מה הופך את אותו האדם או את מעשיו לטובים?
- לצייר את האדם שבחרו.
4. ערכו בכיתה תערוכה של הציורים ושוחחו על האנשים המצוירים ועל מה שהופך אותם לאנשים טובים.
לסיכום:
- בחנו מיהו אדם טוב ומהו מעשה טוב וכיצד הם מוצאים את ביטוים בשיר.
- התייחסנו לציטוטים ממסכת אבות מהתנ"ך ובדקנו כיצד הם מתבטאים בשיר.
- דנו ברעיונות למעשים טובים ובדרכים ליישומם.
- דנו במושג "חסידי אומות העולם".
חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות בקבוצות, על פי קבוצות גיל
נעמי שמר כתבה את השיר במיוחד לערב שיזם העיתון "ידיעות אחרונות״ בשנת 1981, אשר הוקדש בהוקרה לאנשי מופת ומתנדבים למען הזולת. השיר מתאר את החברה האנושית שאנו חיים בה, את האנשים הטובים החיים בה, את הנתינה, את העשייה למען האחר ואת קירוב הלבבות.
1. כתבו על הלוח את הפסוק הבא וקראו אותו בקול:
[…] וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: […] (ויקרא יט, יח).
דונו עם התלמידים במשמעות הפסוק וסכמו שהמסר הוא היכולת של אדם להבין את רגשות הזולת: שמחתו או מצוקתו, כאילו היו שלו, ולפעול בהתאם.
2. השיר עוסק באנשים טובים. קראו בפני התלמידים את מילותיו ושאלו:
- כיצד מתבטא הפסוק במילות השיר?
- מהו מעשה טוב?
3. בקשו מכל תלמיד לכתוב על פתק מעשה טוב שעשה לאחרונה, ולשתף את חבריו לכיתה.
4. חלקו את התלמידים לקבוצות:
- בקשו מכל קבוצה לכתוב רעיונות למעשים טובים שכל אחד מהתלמידים יכול לממש.
- בקשו מכל קבוצה לבחור באחד הרעיונות ולהציע דרכים ליישומו.
- תלו את התוצרים ובקשו מנציג של כל קבוצה להסביר את הרעיון שנבחר ואת הדרכים שהתלמידים יכולים ליישמו.
לסיכום:
- בחנו מיהו אדם טוב ומהו מעשה טוב וכיצד הם מוצאים את ביטוים בשיר.
- התייחסנו לציטוטים ממסכת אבות מהתנ"ך ובדקנו כיצד הם מתבטאים בשיר.
- דנו ברעיונות למעשים טובים ובדרכים ליישומם.
- דנו במושג "חסידי אומות העולם".
חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות בקבוצות, על פי קבוצות גיל
נעמי שמר כתבה את השיר במיוחד לערב שיזם העיתון "ידיעות אחרונות״ בשנת 1981, אשר הוקדש בהוקרה לאנשי מופת ומתנדבים למען הזולת. השיר מתאר את החברה האנושית שאנו חיים בה, את האנשים הטובים החיים בה, את הנתינה, את העשייה למען האחר ואת קירוב הלבבות.
1. בשיר מתוארים אנשים טובים. קראו בפני התלמידים את הציטוטים שלהלן ובקשו מהם למצוא בשיר את האדם המתאים לציטוט:
- שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הוּא הָיָה אוֹמֵר: עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים (מסכת אבות, פרק א, משנה ב).
הפירוש: העולם נזקק לשלושה יסודות לשם קיומו:
תורה- הצד הרוחני. לימוד התורה וקיום מצוותיה.
עבודה – עבודת הכוהנים בבית המקדש, אך גם תפילה ופרנסה.
גמילות חסדים- עזרה לזולת, עשיית טובה ומתן עזרה חומרית ונפשית מבלי לצפות לתגמול כלשהו.
- שַׁמַּאי אוֹמֵר: עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת (מסכת אבות, פרק א, משנה טו).
הפירוש: קבל כל אדם במאור פנים ובנועם.
- הוּא הָיָה אוֹמֵר: […] ובִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ (מסכת אבות, פרק ב, משנה ה).
הפירוש: במקום שבו אין אדם היודע לעשות את המעשה הנכון, עליך להשתדל לעשות אותו מעשה בעצמך.
2. דונו עם התלמידים בכל אחד מהציטוטים ובאדם המתאים להם בשיר ובקשו מהם להסביר את הסיבות לבחירתם.
3. הסבירו לתלמידים את המושג "חסידי אומות העולם" ואת הקשר שבין הציטוט בסעיף ג למושג זה. דונו עימם בנושאים אלה:
- מה עושה אדם הראוי לכינוי "חסיד אומות עולם"?
- האם תוכלו לתאר מקרים שבהם אנשים נחלצו לעזרתם של אנשים בצרה?
4. הביאו לכיתה כתבות מהאינטרנט על מקרים שבהם אנשים נחלצו לעזרתם של אחרים, חלקו את התלמידים לקבוצות ובקשו מהם:
- לבחור באחת מהכתבות, להדביק אותה על בריסטול ולכתוב מה הסיבות לבחירתה.
- לתלות את הכרזה שהכינו, לספר בכיתה על המקרה שהכתבה עוסקת בו ועל הסיבות שבגללן נבחר דווקא מקרה זה.
לסיכום:
- בחנו מיהו אדם טוב ומהו מעשה טוב וכיצד הם מוצאים את ביטוים בשיר.
- התייחסנו לציטוטים ממסכת אבות מהתנ"ך ובדקנו כיצד הם מתבטאים בשיר.
- דנו ברעיונות למעשים טובים ובדרכים ליישומם.
- דנו במושג "חסידי אומות העולם".