ערכים מובילים בשיר: ערך המשפחה, עזרה הדדית, שותפות, קשרי אהבה הדדית.
ציטוט: "שלושה שותפין באדם – הקב"ה ואביו ואימו." (מסכת נידה, דף לא, ע"א).
אמרה זו של חז"ל אומרת, שבמעשה היצירה של הילד שותפים לא רק ההורים, אלא גם אלוהים. מכלול גורמים שאינם תלויים במישרין בהורים קשורים בילד, לפחות לא באופן רצוני ומכוון. יחד נוצר צירוף של גורמים התורמים לא רק ללידתו של האדם, אלא גם לעיצוב דרכו בחייו.
כל ילד וילדה נולדים להורים הנכונים עבורו/ה. כל אחד ואחת הם יצירה משולבת של תכונות מולדות ותכונות נרכשות ונלמדות. תפקיד ההורים בעיצוב דרכו ודמותו של הילד מצטרף אל התכונות "הטבעיות" שלו. ההורים – בגידול הילד, בעצה, בתמיכה, בהדרכה מעניקים לילד את רשת הביטחון שהוא זקוק לה כדי להתפתח ולממש את עצמו עד בגרותו.
גם במסגרת הבית ספרית, על המורה, כשליח/ה של ההורים, לנתב את התכונות הטבעיות של הילד באופן המיטבי ולכוון אותו בדרכו.
השיר שלפנינו עומד על מקומם החשוב של ההורים (וכל מבוגר משמעותי אחר) לא רק בראשית דרכו של האדם, אלא לכל אורך חייו. הוא או היא (השיר נאמר מפי דוברת) תמיד – ובעיקר בעת משבר – ימצאו עצמם חוזרים אליהם, שבים אל כור מחצבתם.
- הקשיבו עם התלמידים לשיר, מבלי לומר להם את שמו "הרשמי".
- חלקו את התלמידים לקבוצות של שלושה עד ארבעה בקבוצה ובקשו מהם לחשוב על כותרת מתאימה לשיר.
- עשו סבב ובקשו מכל קבוצה לומר את הכותרת שבחרה.
- רשמו את כל הכותרות על הלוח.
- בקשו מהתלמידים להסביר את הבחירה שלהם. הכותרת שהם בחרו מרמזת במידה רבה על ההבנה שלהם את תוכן השיר.
- חדדו מספר היבטים בשיר בעזרת שאלות עוקבות:
- בת כמה, לדעתכם, הילדה שעליה מדבר השיר?
- האם זו ילדה בגיל שלכם? ילדה צעירה או מבוגרת יותר מכם? כיצד אפשר לדעת מתוך השיר?
- מהי מערכת היחסים בין הילדה להוריה בשיר? מה היא צריכה מהם?
- שאלו את התלמידים: מה משתנה ביחסים שלנו עם ההורים ככל שאנחנו גדלים?
- אילו דברים הם היו צריכים כשהם היו קטנים יותר (עזרה בפעולות כמו אכילה, רחצה, שינה), ואילו דברים הם צריכים עכשיו מההורים?
- מה לא משתנה לאורך כל השנים? (האהבה, הטיפול, המסירות, התחושה שההורה נמצא שם תמיד עבורך).
- הציגו את האמרה של חז"ל: "שלושה שותפין באדם – הקב"ה ואביו ואימו". הסבירו אותה.
- שאלו: איך האמרה הזו מתקשרת לשיר? איזה ביטוי יש בשיר למה שעולה מן האמרה הזו?
משימה
- הביאו לכיתה מראש חומרים שמתאימים לשימוש חוזר, כמו: גלילי נייר, חוברות ישנות, קליפסים, קופסאות, מכלי פלסטיק קטנים, צבעים וחומרי יצירה אחרים.
- בקשו מהתלמידים ליצור מהחומרים הללו מתנה קטנה שתביע את האהבה וההערכה שלהם להורים.
ערכים מובילים בשיר: ערך המשפחה, עזרה הדדית, שותפות, קשרי אהבה הדדית.
ציטוט: "שלושה שותפין באדם – הקב"ה ואביו ואימו." (מסכת נידה, דף לא, ע"א).
אמרה זו של חז"ל אומרת, שבמעשה היצירה של הילד שותפים לא רק ההורים, אלא גם אלוהים. מכלול גורמים שאינם תלויים במישרין בהורים קשורים בילד, לפחות לא באופן רצוני ומכוון. יחד נוצר צירוף של גורמים התורמים לא רק ללידתו של האדם, אלא גם לעיצוב דרכו בחייו.
כל ילד וילדה נולדים להורים הנכונים עבורו/ה. כל אחד ואחת הם יצירה משולבת של תכונות מולדות ותכונות נרכשות ונלמדות. תפקיד ההורים בעיצוב דרכו ודמותו של הילד מצטרף אל התכונות "הטבעיות" שלו. ההורים – בגידול הילד, בעצה, בתמיכה, בהדרכה מעניקים לילד את רשת הביטחון שהוא זקוק לה כדי להתפתח ולממש את עצמו עד בגרותו.
גם במסגרת הבית ספרית, על המורה, כשליח/ה של ההורים, לנתב את התכונות הטבעיות של הילד באופן המיטבי ולכוון אותו בדרכו.
השיר שלפנינו עומד על מקומם החשוב של ההורים (וכל מבוגר משמעותי אחר) לא רק בראשית דרכו של האדם, אלא לכל אורך חייו. הוא או היא (השיר נאמר מפי דוברת) תמיד – ובעיקר בעת משבר – ימצאו עצמם חוזרים אליהם, שבים אל כור מחצבתם.
- השמיעו את השיר והקשיבו לו יחד עם התלמידים.
- שאלו את התלמידים מהם הרגשות הבולטים שעוברים דרך השיר? (אהבה, תמיכה, טיפול, דאגה).
- בקשו מהתלמידים לחשוב על הסיטואציה שעומדת מאחורי השיר.
- בת כמה הילדה שעליה מדובר בשיר? מה גילה ביחס אלינו?
- האם הגיל שלנו משנה את הרגש שלנו כלפי ההורים שלנו?
- מה, לדעתכם, קרה לילדה בשיר?
- מדוע היא בחרה לחזור הביתה?
- מה הבית מסמל עבורנו? (מקום אוהב, עוטף, דואג שהדלת שלו תמיד פתוחה עבורנו).
- הציגו את האמרה של חז"ל: 'שלושה שותפין באדם – הקב"ה ואביו ואימו', והסבירו אותה.
- שאלו: איך האמרה הזו מתקשרת לשיר? איזה ביטוי יש בשיר למה שעולה מהאמרה הזו?
- בקשו מהתלמידים לתת דוגמה מחיי היום -יום שלהם, מתי הם הרגישו שתכונה מולדת שלהם ניצבת ליד החינוך של ההורים (תכונות והתנהגויות נרכשות).
- מתי ואילו תכונות שלנו (מולדות לעומת נרכשות) עשויות להתנגש זו בזו? מתי הן יכולות להשלים זו את זו?
- חזרו לשיר: האם גם לכם היה רגע שבו הרגשתם משהו דומה למה שמתואר בשיר?
- מתי זה היה? מה היה האירוע שגרם לתחושה הזאת? (למשל: ריב עם חבר בכיתה, ציון נמוך במבחן, אי-הצלחה בשיעור ספורט).
- בקשו מהתלמידים לתאר במילים את מה שהרגישו? (הצורך להגנה, תמיכה, כתף, חיבוק של ההורה).
- איך הידיעה שההורה נמצא שם עזרה לנו?
- חלקו את התלמידים לזוגות ובקשו מהם שיכתבו יחד, בשם הילדה בשיר, כמה מילים של תודה להוריה שעטפו אותה ברגע המורכב שבו היא הייתה.
- לסיכום, בקשו ממספר תלמידים (שירצו בכך) לקרוא את מה שכתבו. אפשר להשמיע ברקע את השיר בקול שקט יותר.
ערכים מובילים בשיר: ערך המשפחה, עזרה הדדית, שותפות, קשרי אהבה הדדית.
ציטוט: "שלושה שותפין באדם – הקב"ה ואביו ואימו." (מסכת נידה, דף לא, ע"א).
אמרה זו של חז"ל אומרת, שבמעשה היצירה של הילד שותפים לא רק ההורים, אלא גם אלוהים. מכלול גורמים שאינם תלויים במישרין בהורים קשורים בילד, לפחות לא באופן רצוני ומכוון. יחד נוצר צירוף של גורמים התורמים לא רק ללידתו של האדם, אלא גם לעיצוב דרכו בחייו.
כל ילד וילדה נולדים להורים הנכונים עבורו/ה. כל אחד ואחת הם יצירה משולבת של תכונות מולדות ותכונות נרכשות ונלמדות. תפקיד ההורים בעיצוב דרכו ודמותו של הילד מצטרף אל התכונות "הטבעיות" שלו. ההורים – בגידול הילד, בעצה, בתמיכה, בהדרכה מעניקים לילד את רשת הביטחון שהוא זקוק לה כדי להתפתח ולממש את עצמו עד בגרותו.
גם במסגרת הבית ספרית, על המורה, כשליח/ה של ההורים, לנתב את התכונות הטבעיות של הילד באופן המיטבי ולכוון אותו בדרכו.
השיר שלפנינו עומד על מקומם החשוב של ההורים (וכל מבוגר משמעותי אחר) לא רק בראשית דרכו של האדם, אלא לכל אורך חייו. הוא או היא (השיר נאמר מפי דוברת) תמיד – ובעיקר בעת משבר – ימצאו עצמם חוזרים אליהם, שבים אל כור מחצבתם.
- הציגו את אמרת חז"ל: "שלושה שותפין באדם – הקב"ה, אביו ואימו" והסבירו אותה.
- חלקו את התלמידים לזוגות ובקשו מהם לנסח את האמרה הזו במילים שלהם.
- האם הם מסכימים לנאמר כאן?
- שאלו את התלמידים: איך האמרה הזו מתקשרת לשיר? איזה ביטוי יש בשיר למה שעולה מהאמרה הזו?
- בקשו מהתלמידים לתת דוגמה מחיי היום-יום שלהם, מתי הם הרגישו שתכונה מולדת שלהם ניצבת ליד החינוך של ההורים (תכונות והתנהגויות נרכשות).
- מתי ואילו תכונות שלנו (מולדות לעומת נרכשות) עשויות להתנגש זו בזו? מתי הן יכולות להשלים זו את זו?
- שאלו את התלמידים האם האמרה הזאת נכונה תמיד? (בכל תקופה היסטורית, בכל גיל, בכל תרבות)?
- סכמו חלק זה בהסבר קצר האומר, שלפי דברי חז"ל, כל ילד נולד להורים הנכונים עבורו, בזמן המתאים.
- השמיעו את השיר והקשיבו יחד עם התלמידים למילים.
- בקשו מהתלמידים לתת כותרת לשיר ולהסביר על מה מבוססת בחירתם (על שורה מסוימת של השיר שדיברה אליהם, על התחושה הכללית שהם קיבלו מהשיר).
- שאלו: מאיזו נקודת מבט נכתב השיר: מנקודת המבט של ההורה או של הילד?
- בקשו מהתלמידים לכתוב בית נוסף לשיר המביא את נקודת המבט של הילדה שעליה מדובר בשיר.
- מה משותף ומה שונה בכל נקודת מבט? (האהבה והדאגה שהילד מרגיש להורה וההורה לילד)