הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הציפייה הרגשית לאורח שיבוא ויביא עימו טובה וברכה, ועל ההכנות הנעשות לקראת בואו. זו הזדמנות להתבונן גם על אורחים אקראיים בחיינו ולהתמודד עם החשש מהחמצת השעה, שבה לא נבחין בהם ולא נפתח את הדלת
האזינו ביחד לשיר וקראו את מילותיו
1. בארץ אהבתי השקד פורח
בארץ אהבתי מחכים לאורח
הסבירו לתלמידים כי יש אורחים מסוגים שונים: אורחים לימי חול, אורחים לשבתות וחגים, אורחים שמגיעים מדרך רחוקה, אורחים המגיעים בהזדמנויות מיוחדות. יש אורחים שאנו מזמינים ומצפים לקראתם ויש אורחים אקראיים. שאלו את התלמידים:
- האורח בשיר הוא אורח חשוב מאוד שמצפים לו. אילו הכנות, לפי דעתכם, נעשות לכבודו?
- חשבו על אורח משמעותי עבורכם שאתם מחכים לו:
- תארו את האורח.
- מדוע אתם מחכים לו ורוצים שיגיע?
- אילו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על האורח?
- תארו חוויה של אורח שהגיע באופן לא מתוכנן.
- מה הייתה הרגשתכם כשהאורח הגיע ללא תיאום מוקדם?
2. בארץ אהבתי על צריח דגל
אל ארץ אהבתי יבוא עולה רגל
לקראת האורח מניפים דגלים במקומות בולטים. את האורח מדמים לעולי הרגל שהיו עולים לבית המקדש בחגים ועימם מתנות וביכורים.
- ספרו על הדרך שבה אתם מקבלים אורחים במשפחתכם, אלו הכנות נעשות לקראתם?
- כיצד מביעות ההכנות שלכם את הציפייה ואת השמחה לקראת בואם של האורחים?
3. בארץ אהבתי השקד פורח
השקד תמיד ראשון לפרוח, בפריחה מרהיבה, ואחרון לתת פרי. בשל תכונה זו הוא מסמל את הסבלנות שלעיתים דרושה בציפייה לאורח. שאלו את התלמידים:
- האם מוכרים לכם מצבים שבהם נדרשתם לסבלנות ולאורך רוח בשעת הציפייה לאורח?
(לכל אורך השיר אפשר להתייחס לאורחים אישיים או לאורחים של הקהילה או המדינה שציפו לבואם).
- ספרו על מצבים כאלה.
4. בשעה טובה, בשעה ברוכה
המשכיחה כל צער
- כיצד יכול האורח להשכיח כל צער?
- שתפו בחוויה שבה האורח אשר חיכיתם לבואו הביא עימו טובה וברכה והשכיח כל צער.
5. אך מי עיני נשר לו ויראנו
ומי לב חכם לו ויכירנו
מי לא יטעה, מי לא ישגה,
מי יפתח לו הדלת?
שאלו את התלמידים:
- האם ייתכן שהאורח ידפוק בדלת ונחמיץ את ההזדמנות לפגוש אותו?
- כיצד, לדעתכם, עלול להיווצר מצב כזה?
- האם חשש מהחמצת הזדמנות (חוסר ניצול הזדמנות), מוכר לכם? מה עלינו לעשות כדי שלא להחמיץ שעת כושר?
- האם חוויתם מצב שבו פגשתם במישהו לרגע וכיום אתם מרגישים שיכולתם להעמיק איתו את ההיכרות? (מישהו שהיה אורח לרגע בחייכם).
הפעלות לבחירה
הנחו את התלמידים:
1. חשבו על אדם החשוב לכם באופן אישי אשר תרצו להזמין אותו להתארח אצלכם (הוא יכול להיות אדם מוכר או שאינו מוכר, אישיות פוליטית, אישיות היסטורית, שחקן, מוסיקאי, זמר, ספורטאי וכדומה).
- הציעו דרך יצירתית שבאמצעותה תוכלו להזמינו להתארח אצלכם?
- מדוע כדאי לו להתארח דווקא אצלכם? כיצד תשכנעו אותו להיפגש?
- תארו את התחושות והרגשות שאתם משערים שתחושו בזמן הפגישה המיוחלת.
2. הכינו הזמנה לאורח שאתם מחכים לו. כתבו אותה בשם כל המשפחה:
- כתבו לו עד כמה הוא חסר לכם, תארו את ההכנות לקראת בואו, את הברכה הטמונה במפגשכם עימו וכדומה. קשטו את ההזמנה בצורה מזמינה המשקפת את רגשותיכם.
3. בקשו מהתלמידים לתאר בקצרה בכתב חוויה שבה הם עצמם היו האורחים.
- אספו את החוויות האישיות, התחלקו לזוגות וכל תלמיד ישחק מתארח ומארח בהסתמך על החוויות שנאספו ועל פי בחירתם. לאחר מכן החליפו תפקידים.
לאחר כל אחת מהפעילויות:
קיימו שיח מסכם בכיתה על משמעותם של האורחים בחיינו, מוזמנים ואקראיים, על השוני בין הציפייה לאורח לבין אורח המגיע בהפתעה, ועל התקווה שתמיד נדע להבחין בהם ולפתוח להם את הדלת.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הציפייה הרגשית לאורח שיבוא ויביא עימו טובה וברכה, ועל ההכנות הנעשות לקראת בואו. זו הזדמנות להתבונן גם על אורחים אקראיים בחיינו ולהתמודד עם החשש מהחמצת השעה, שבה לא נבחין בהם ולא נפתח את הדלת
האזינו ביחד לשיר וקראו את מילותיו
1. בארץ אהבתי השקד פורח
בארץ אהבתי מחכים לאורח
הסבירו לתלמידים כי יש אורחים מסוגים שונים: אורחים לימי חול, אורחים לשבתות וחגים, אורחים שמגיעים מדרך רחוקה, אורחים המגיעים בהזדמנויות מיוחדות. יש אורחים שאנו מזמינים ומצפים לקראתם ויש אורחים אקראיים. שאלו את התלמידים:
- האורח בשיר הוא אורח חשוב מאוד שמצפים לו. אילו הכנות, לפי דעתכם, נעשות לכבודו?
- חשבו על אורח משמעותי עבורכם שאתם מחכים לו:
- תארו את האורח.
- מדוע אתם מחכים לו ורוצים שיגיע?
- אילו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על האורח?
- תארו חוויה של אורח שהגיע באופן לא מתוכנן.
- מה הייתה הרגשתכם כשהאורח הגיע ללא תיאום מוקדם?
2. בארץ אהבתי על צריח דגל
אל ארץ אהבתי יבוא עולה רגל
לקראת האורח מניפים דגלים במקומות בולטים. את האורח מדמים לעולי הרגל שהיו עולים לבית המקדש בחגים ועימם מתנות וביכורים.
- ספרו על הדרך שבה אתם מקבלים אורחים במשפחתכם, אלו הכנות נעשות לקראתם?
- כיצד מביעות ההכנות שלכם את הציפייה ואת השמחה לקראת בואם של האורחים?
3. בארץ אהבתי השקד פורח
השקד תמיד ראשון לפרוח, בפריחה מרהיבה, ואחרון לתת פרי. בשל תכונה זו הוא מסמל את הסבלנות שלעיתים דרושה בציפייה לאורח. שאלו את התלמידים:
- האם מוכרים לכם מצבים שבהם נדרשתם לסבלנות ולאורך רוח בשעת הציפייה לאורח?
(לכל אורך השיר אפשר להתייחס לאורחים אישיים או לאורחים של הקהילה או המדינה שציפו לבואם).
- ספרו על מצבים כאלה.
4. בשעה טובה, בשעה ברוכה
המשכיחה כל צער
- כיצד יכול האורח להשכיח כל צער?
- שתפו בחוויה שבה האורח אשר חיכיתם לבואו הביא עימו טובה וברכה והשכיח כל צער.
5. אך מי עיני נשר לו ויראנו
ומי לב חכם לו ויכירנו
מי לא יטעה, מי לא ישגה,
מי יפתח לו הדלת?
שאלו את התלמידים:
- האם ייתכן שהאורח ידפוק בדלת ונחמיץ את ההזדמנות לפגוש אותו?
- כיצד, לדעתכם, עלול להיווצר מצב כזה?
- האם חשש מהחמצת הזדמנות (חוסר ניצול הזדמנות), מוכר לכם? מה עלינו לעשות כדי שלא להחמיץ שעת כושר?
- האם חוויתם מצב שבו פגשתם במישהו לרגע וכיום אתם מרגישים שיכולתם להעמיק איתו את ההיכרות? (מישהו שהיה אורח לרגע בחייכם).
הפעלות לבחירה
הנחו את התלמידים:
1. חשבו על אדם החשוב לכם באופן אישי אשר תרצו להזמין אותו להתארח אצלכם (הוא יכול להיות אדם מוכר או שאינו מוכר, אישיות פוליטית, אישיות היסטורית, שחקן, מוסיקאי, זמר, ספורטאי וכדומה).
- הציעו דרך יצירתית שבאמצעותה תוכלו להזמינו להתארח אצלכם?
- מדוע כדאי לו להתארח דווקא אצלכם? כיצד תשכנעו אותו להיפגש?
- תארו את התחושות והרגשות שאתם משערים שתחושו בזמן הפגישה המיוחלת.
2. הכינו הזמנה לאורח שאתם מחכים לו. כתבו אותה בשם כל המשפחה:
- כתבו לו עד כמה הוא חסר לכם, תארו את ההכנות לקראת בואו, את הברכה הטמונה במפגשכם עימו וכדומה. קשטו את ההזמנה בצורה מזמינה המשקפת את רגשותיכם.
3. בקשו מהתלמידים לתאר בקצרה בכתב חוויה שבה הם עצמם היו האורחים.
- אספו את החוויות האישיות, התחלקו לזוגות וכל תלמיד ישחק מתארח ומארח בהסתמך על החוויות שנאספו ועל פי בחירתם. לאחר מכן החליפו תפקידים.
לאחר כל אחת מהפעילויות:
קיימו שיח מסכם בכיתה על משמעותם של האורחים בחיינו, מוזמנים ואקראיים, על השוני בין הציפייה לאורח לבין אורח המגיע בהפתעה, ועל התקווה שתמיד נדע להבחין בהם ולפתוח להם את הדלת.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הציפייה הרגשית לאורח שיבוא ויביא עימו טובה וברכה, ועל ההכנות הנעשות לקראת בואו. זו הזדמנות להתבונן גם על אורחים אקראיים בחיינו ולהתמודד עם החשש מהחמצת השעה, שבה לא נבחין בהם ולא נפתח את הדלת
האזינו ביחד לשיר וקראו את מילותיו
1. בארץ אהבתי השקד פורח
בארץ אהבתי מחכים לאורח
הסבירו לתלמידים כי יש אורחים מסוגים שונים: אורחים לימי חול, אורחים לשבתות וחגים, אורחים שמגיעים מדרך רחוקה, אורחים המגיעים בהזדמנויות מיוחדות. יש אורחים שאנו מזמינים ומצפים לקראתם ויש אורחים אקראיים. שאלו את התלמידים:
- האורח בשיר הוא אורח חשוב מאוד שמצפים לו. אילו הכנות, לפי דעתכם, נעשות לכבודו?
- חשבו על אורח משמעותי עבורכם שאתם מחכים לו:
- תארו את האורח.
- מדוע אתם מחכים לו ורוצים שיגיע?
- אילו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על האורח?
- תארו חוויה של אורח שהגיע באופן לא מתוכנן.
- מה הייתה הרגשתכם כשהאורח הגיע ללא תיאום מוקדם?
2. בארץ אהבתי על צריח דגל
אל ארץ אהבתי יבוא עולה רגל
לקראת האורח מניפים דגלים במקומות בולטים. את האורח מדמים לעולי הרגל שהיו עולים לבית המקדש בחגים ועימם מתנות וביכורים.
- ספרו על הדרך שבה אתם מקבלים אורחים במשפחתכם, אלו הכנות נעשות לקראתם?
- כיצד מביעות ההכנות שלכם את הציפייה ואת השמחה לקראת בואם של האורחים?
3. בארץ אהבתי השקד פורח
השקד תמיד ראשון לפרוח, בפריחה מרהיבה, ואחרון לתת פרי. בשל תכונה זו הוא מסמל את הסבלנות שלעיתים דרושה בציפייה לאורח. שאלו את התלמידים:
- האם מוכרים לכם מצבים שבהם נדרשתם לסבלנות ולאורך רוח בשעת הציפייה לאורח?
(לכל אורך השיר אפשר להתייחס לאורחים אישיים או לאורחים של הקהילה או המדינה שציפו לבואם).
- ספרו על מצבים כאלה.
4. בשעה טובה, בשעה ברוכה
המשכיחה כל צער
- כיצד יכול האורח להשכיח כל צער?
- שתפו בחוויה שבה האורח אשר חיכיתם לבואו הביא עימו טובה וברכה והשכיח כל צער.
5. אך מי עיני נשר לו ויראנו
ומי לב חכם לו ויכירנו
מי לא יטעה, מי לא ישגה,
מי יפתח לו הדלת?
שאלו את התלמידים:
- האם ייתכן שהאורח ידפוק בדלת ונחמיץ את ההזדמנות לפגוש אותו?
- כיצד, לדעתכם, עלול להיווצר מצב כזה?
- האם חשש מהחמצת הזדמנות (חוסר ניצול הזדמנות), מוכר לכם? מה עלינו לעשות כדי שלא להחמיץ שעת כושר?
- האם חוויתם מצב שבו פגשתם במישהו לרגע וכיום אתם מרגישים שיכולתם להעמיק איתו את ההיכרות? (מישהו שהיה אורח לרגע בחייכם).
הפעלות לבחירה
הנחו את התלמידים:
1. חשבו על אדם החשוב לכם באופן אישי אשר תרצו להזמין אותו להתארח אצלכם (הוא יכול להיות אדם מוכר או שאינו מוכר, אישיות פוליטית, אישיות היסטורית, שחקן, מוסיקאי, זמר, ספורטאי וכדומה).
- הציעו דרך יצירתית שבאמצעותה תוכלו להזמינו להתארח אצלכם?
- מדוע כדאי לו להתארח דווקא אצלכם? כיצד תשכנעו אותו להיפגש?
- תארו את התחושות והרגשות שאתם משערים שתחושו בזמן הפגישה המיוחלת.
2. הכינו הזמנה לאורח שאתם מחכים לו. כתבו אותה בשם כל המשפחה:
- כתבו לו עד כמה הוא חסר לכם, תארו את ההכנות לקראת בואו, את הברכה הטמונה במפגשכם עימו וכדומה. קשטו את ההזמנה בצורה מזמינה המשקפת את רגשותיכם.
3. בקשו מהתלמידים לתאר בקצרה בכתב חוויה שבה הם עצמם היו האורחים.
- אספו את החוויות האישיות, התחלקו לזוגות וכל תלמיד ישחק מתארח ומארח בהסתמך על החוויות שנאספו ועל פי בחירתם. לאחר מכן החליפו תפקידים.
לאחר כל אחת מהפעילויות:
קיימו שיח מסכם בכיתה על משמעותם של האורחים בחיינו, מוזמנים ואקראיים, על השוני בין הציפייה לאורח לבין אורח המגיע בהפתעה, ועל התקווה שתמיד נדע להבחין בהם ולפתוח להם את הדלת.