שיר זה מזמן שיח אודות רוח האדם. הרוח והאמונה בצדקת דרכו אשר מפעמות בו, גורמות לו לבטוח בכוחותיו, לגרום לשינוי ולהגשים את חלומותיו
עיון בשיר
1. "אני עוד אשנה
אני אגשים את חלומי"
- מה גורם לאדם לחלום על שינוי?
- ממה נובע הצורך האישי לחולל שינוי?
- במה צריך האדם להאמין כדי לצאת לדרך בה הוא יחולל שינוי ויגשים את חלומו? (אמונה בכוחותיו, אמונה בחלום, אמונה בכוחו להיעזר, אמונה בשותפים לדרך וכד'..).
הנחו את התלמידים:
- כל תלמיד יכתוב במחברת חלום אישי בתחום בו היה רוצה לחולל שינוי (תחום חברתי, סביבתי, קהילתי וכד' ויתייחס בכתיבתו לשאלות המנחות הבאות..).
- מדוע אתה חולם על שינוי? מה הייתה רוצה לשנות במצב הנוכחי?
- איך תרגיש אחרי שיתבצע השינוי?
- אלו כוחות ותכונות יש לך על מנת להצליח?
- מה עלולים להיות הקשיים בדרך?
- כיצד תתגבר עליהם?
2. "יהיה מה שיהיה"
- מה משמעות פתיחת השיר במילים אלה?
- מה הן מלמדות על המוטיבציה של הדובר להצליח להגשים את חלומו?
- האם מוכרת לכם חוויה כזו?
- מתי אנו נחושים בכוונתנו להצליח ויהי מה?
3. "נושאי בשורה רעה
מכות או עוד גזרה
לא ישנו את מהותי"
- האם החולם מודע לקשיים שעלולים לעמוד בדרכו?
- מהם הקשיים שהוא מונה? איך הוא מגיב לקשיים אלה?
- מה עוד יכול להוות מכשלה בדרך לשינוי?
- כיצד אתם מתמודדים עם מכשלות?
4. "אני את והא-ל שלצידי עוד ננצח"
- את מי לוקח איתו הדובר של השיר לדרך?
- מה דעתכם על בחירותיו?
- כיצד משפיע ה"ביחד" על הגשמת החלום? תארו את החשיבות של צרוף שותפים לדרך.
- את מי תיקחו אתם כשותפים בדרך לחולל שינוי? מדוע?
5. "לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח הנושבת בגבי
רק בגלל הרוח, בתוכי, במוחי בנשמתי
רק בגלל הרוח, בתוכי, בדמי בנשמתי"
רוח- הצד הלא חומרי של האדם, נפש, כוח מניע, חיות (ויקיפדיה).
רוח גבית- גורם מאיץ ומדרבן (מילוג).
מתן תמיכה למישהו או למשהו (אבן ספיר)
- בזכות מה יגשים הדובר את חלומו?
- מהי ה"רוח" המפעמת בו?
- מהי הרוח המפעמת בכם?
6. קראו את דבריו של אורי הייטנר (חוקר זמר עברי) על שיר זה:
"זהו שיר על אמונה. הכותב מאמין ביכולת שלו לשנות. להגשים את חלומו. לא בשל כוח פיזי או כלכלי אלא בשל הרוח המפעמת בליבו והיא הדחף של חייו.
הרוח הזו היא העוצמה הרוחנית המאפשרת לאדם לדבוק במטרה ובדרך ולהיות נאמן למהותו…"
שאלו את התלמידים:
- במה מוסיפים דבריו של אורי הייטנר להבנת המושג "רוח"?
- מדוע רוח זו היא הגורם החשוב ביותר בדרך לבצע שינוי ולהגשים חלום?
- האם כל אחד יכול לחולל שינוי?
- האם מוכרת לכם חוויה בה כוח פנימי גורם לכם לרצון עז לפעול, לשנות, לתקן? שתפו וספרו לחבריכם.
7. "את שיש לי להגיד
אני עוד אצרח
אפילו בירח ישמעו"
- מה אנו מוכנים לעשות כדי לשכנע בצדקת דרכנו?
- מה מבטאות המילים: "אני עוד אצרח"?
- "אפילו בירח ישמעו"- הביאו דוגמאות לדברים שכדאי שישמעו אותם "עד הירח".
- אלו דרכים עומדות בפנינו כדי לחולל את השינוי עליו אנו חולמים?
- האם ישנן דרכים לא לגיטימיות?
8. "מי שיגיד לא כך
אותו לא אשכח
יבוא היום אוכיח צדקתי"
- מה גורם לנו להאמין בצדקת דרכנו?
- איך מתייחס הדובר בשיר לאנשים האומרים לו שהוא טועה?
- מדוע לא ישכח את האומרים "לא כך"?
- האם יש להם תפקיד בדרך? הם מחלישים? מחזקים?
- איך נרגיש כשנצליח? כשיתחולל השינוי וחלומנו יתגשם?
משחק ודיון קבוצתי
מטרה: חשיבה על תחומים בהם תלמידי הכיתה היו רוצים לחולל שינויים ובניה משותפת של הדרך להגשמת החלום.
- הנחו את התלמידים לעמוד במעגל גדול ולמסור כדור מאחד לשני.
- המחזיק בכדור יאמר בקול את התחום אותו היה רוצה לשנות (עליו כתב במחברתו בתחילת העיון בשיר) ויזרוק את הכדור לחברו. החבר מכריז גם הוא על התחום החשוב בעיניו וכן הלאה עד שהכדור עובר בין כולם.
- רשמו על הלוח את התחומים בהם רוצים התלמידים לחולל שינוי.
- הצביעו על חמשת התחומים ה"בוערים" ביותר.
- חלקו את התלמידים לחמש קבוצות לפי התחומים שנבחרו.
- חברו משחק "סולמות וחבלים" ובו תארו את הדרך על היכולות (האישיות והקבוצתיות), ההישגים והקשיים אותם אתם צופים עד להגשמת החלום.
- שתפו בתהליך ובתוצר את מליאת הכיתה.
שיר זה מזמן שיח אודות רוח האדם. הרוח והאמונה בצדקת דרכו אשר מפעמות בו, גורמות לו לבטוח בכוחותיו, לגרום לשינוי ולהגשים את חלומותיו
עיון בשיר
1. "אני עוד אשנה
אני אגשים את חלומי"
- מה גורם לאדם לחלום על שינוי?
- ממה נובע הצורך האישי לחולל שינוי?
- במה צריך האדם להאמין כדי לצאת לדרך בה הוא יחולל שינוי ויגשים את חלומו? (אמונה בכוחותיו, אמונה בחלום, אמונה בכוחו להיעזר, אמונה בשותפים לדרך וכד'..).
הנחו את התלמידים:
- כל תלמיד יכתוב במחברת חלום אישי בתחום בו היה רוצה לחולל שינוי (תחום חברתי, סביבתי, קהילתי וכד' ויתייחס בכתיבתו לשאלות המנחות הבאות..).
- מדוע אתה חולם על שינוי? מה הייתה רוצה לשנות במצב הנוכחי?
- איך תרגיש אחרי שיתבצע השינוי?
- אלו כוחות ותכונות יש לך על מנת להצליח?
- מה עלולים להיות הקשיים בדרך?
- כיצד תתגבר עליהם?
2. "יהיה מה שיהיה"
- מה משמעות פתיחת השיר במילים אלה?
- מה הן מלמדות על המוטיבציה של הדובר להצליח להגשים את חלומו?
- האם מוכרת לכם חוויה כזו?
- מתי אנו נחושים בכוונתנו להצליח ויהי מה?
3. "נושאי בשורה רעה
מכות או עוד גזרה
לא ישנו את מהותי"
- האם החולם מודע לקשיים שעלולים לעמוד בדרכו?
- מהם הקשיים שהוא מונה? איך הוא מגיב לקשיים אלה?
- מה עוד יכול להוות מכשלה בדרך לשינוי?
- כיצד אתם מתמודדים עם מכשלות?
4. "אני את והא-ל שלצידי עוד ננצח"
- את מי לוקח איתו הדובר של השיר לדרך?
- מה דעתכם על בחירותיו?
- כיצד משפיע ה"ביחד" על הגשמת החלום? תארו את החשיבות של צרוף שותפים לדרך.
- את מי תיקחו אתם כשותפים בדרך לחולל שינוי? מדוע?
5. "לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח הנושבת בגבי
רק בגלל הרוח, בתוכי, במוחי בנשמתי
רק בגלל הרוח, בתוכי, בדמי בנשמתי"
רוח- הצד הלא חומרי של האדם, נפש, כוח מניע, חיות (ויקיפדיה).
רוח גבית- גורם מאיץ ומדרבן (מילוג).
מתן תמיכה למישהו או למשהו (אבן ספיר)
- בזכות מה יגשים הדובר את חלומו?
- מהי ה"רוח" המפעמת בו?
- מהי הרוח המפעמת בכם?
6. קראו את דבריו של אורי הייטנר (חוקר זמר עברי) על שיר זה:
"זהו שיר על אמונה. הכותב מאמין ביכולת שלו לשנות. להגשים את חלומו. לא בשל כוח פיזי או כלכלי אלא בשל הרוח המפעמת בליבו והיא הדחף של חייו.
הרוח הזו היא העוצמה הרוחנית המאפשרת לאדם לדבוק במטרה ובדרך ולהיות נאמן למהותו…"
שאלו את התלמידים:
- במה מוסיפים דבריו של אורי הייטנר להבנת המושג "רוח"?
- מדוע רוח זו היא הגורם החשוב ביותר בדרך לבצע שינוי ולהגשים חלום?
- האם כל אחד יכול לחולל שינוי?
- האם מוכרת לכם חוויה בה כוח פנימי גורם לכם לרצון עז לפעול, לשנות, לתקן? שתפו וספרו לחבריכם.
7. "את שיש לי להגיד
אני עוד אצרח
אפילו בירח ישמעו"
- מה אנו מוכנים לעשות כדי לשכנע בצדקת דרכנו?
- מה מבטאות המילים: "אני עוד אצרח"?
- "אפילו בירח ישמעו"- הביאו דוגמאות לדברים שכדאי שישמעו אותם "עד הירח".
- אלו דרכים עומדות בפנינו כדי לחולל את השינוי עליו אנו חולמים?
- האם ישנן דרכים לא לגיטימיות?
8. "מי שיגיד לא כך
אותו לא אשכח
יבוא היום אוכיח צדקתי"
- מה גורם לנו להאמין בצדקת דרכנו?
- איך מתייחס הדובר בשיר לאנשים האומרים לו שהוא טועה?
- מדוע לא ישכח את האומרים "לא כך"?
- האם יש להם תפקיד בדרך? הם מחלישים? מחזקים?
- איך נרגיש כשנצליח? כשיתחולל השינוי וחלומנו יתגשם?
משחק ודיון קבוצתי
מטרה: חשיבה על תחומים בהם תלמידי הכיתה היו רוצים לחולל שינויים ובניה משותפת של הדרך להגשמת החלום.
- הנחו את התלמידים לעמוד במעגל גדול ולמסור כדור מאחד לשני.
- המחזיק בכדור יאמר בקול את התחום אותו היה רוצה לשנות (עליו כתב במחברתו בתחילת העיון בשיר) ויזרוק את הכדור לחברו. החבר מכריז גם הוא על התחום החשוב בעיניו וכן הלאה עד שהכדור עובר בין כולם.
- רשמו על הלוח את התחומים בהם רוצים התלמידים לחולל שינוי.
- הצביעו על חמשת התחומים ה"בוערים" ביותר.
- חלקו את התלמידים לחמש קבוצות לפי התחומים שנבחרו.
- חברו משחק "סולמות וחבלים" ובו תארו את הדרך על היכולות (האישיות והקבוצתיות), ההישגים והקשיים אותם אתם צופים עד להגשמת החלום.
- שתפו בתהליך ובתוצר את מליאת הכיתה.
שיר זה מזמן שיח אודות רוח האדם. הרוח והאמונה בצדקת דרכו אשר מפעמות בו, גורמות לו לבטוח בכוחותיו, לגרום לשינוי ולהגשים את חלומותיו
עיון בשיר
1. "אני עוד אשנה
אני אגשים את חלומי"
- מה גורם לאדם לחלום על שינוי?
- ממה נובע הצורך האישי לחולל שינוי?
- במה צריך האדם להאמין כדי לצאת לדרך בה הוא יחולל שינוי ויגשים את חלומו? (אמונה בכוחותיו, אמונה בחלום, אמונה בכוחו להיעזר, אמונה בשותפים לדרך וכד'..).
הנחו את התלמידים:
- כל תלמיד יכתוב במחברת חלום אישי בתחום בו היה רוצה לחולל שינוי (תחום חברתי, סביבתי, קהילתי וכד' ויתייחס בכתיבתו לשאלות המנחות הבאות..).
- מדוע אתה חולם על שינוי? מה הייתה רוצה לשנות במצב הנוכחי?
- איך תרגיש אחרי שיתבצע השינוי?
- אלו כוחות ותכונות יש לך על מנת להצליח?
- מה עלולים להיות הקשיים בדרך?
- כיצד תתגבר עליהם?
2. "יהיה מה שיהיה"
- מה משמעות פתיחת השיר במילים אלה?
- מה הן מלמדות על המוטיבציה של הדובר להצליח להגשים את חלומו?
- האם מוכרת לכם חוויה כזו?
- מתי אנו נחושים בכוונתנו להצליח ויהי מה?
3. "נושאי בשורה רעה
מכות או עוד גזרה
לא ישנו את מהותי"
- האם החולם מודע לקשיים שעלולים לעמוד בדרכו?
- מהם הקשיים שהוא מונה? איך הוא מגיב לקשיים אלה?
- מה עוד יכול להוות מכשלה בדרך לשינוי?
- כיצד אתם מתמודדים עם מכשלות?
4. "אני את והא-ל שלצידי עוד ננצח"
- את מי לוקח איתו הדובר של השיר לדרך?
- מה דעתכם על בחירותיו?
- כיצד משפיע ה"ביחד" על הגשמת החלום? תארו את החשיבות של צרוף שותפים לדרך.
- את מי תיקחו אתם כשותפים בדרך לחולל שינוי? מדוע?
5. "לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח הנושבת בגבי
רק בגלל הרוח, בתוכי, במוחי בנשמתי
רק בגלל הרוח, בתוכי, בדמי בנשמתי"
רוח- הצד הלא חומרי של האדם, נפש, כוח מניע, חיות (ויקיפדיה).
רוח גבית- גורם מאיץ ומדרבן (מילוג).
מתן תמיכה למישהו או למשהו (אבן ספיר)
- בזכות מה יגשים הדובר את חלומו?
- מהי ה"רוח" המפעמת בו?
- מהי הרוח המפעמת בכם?
6. קראו את דבריו של אורי הייטנר (חוקר זמר עברי) על שיר זה:
"זהו שיר על אמונה. הכותב מאמין ביכולת שלו לשנות. להגשים את חלומו. לא בשל כוח פיזי או כלכלי אלא בשל הרוח המפעמת בליבו והיא הדחף של חייו.
הרוח הזו היא העוצמה הרוחנית המאפשרת לאדם לדבוק במטרה ובדרך ולהיות נאמן למהותו…"
שאלו את התלמידים:
- במה מוסיפים דבריו של אורי הייטנר להבנת המושג "רוח"?
- מדוע רוח זו היא הגורם החשוב ביותר בדרך לבצע שינוי ולהגשים חלום?
- האם כל אחד יכול לחולל שינוי?
- האם מוכרת לכם חוויה בה כוח פנימי גורם לכם לרצון עז לפעול, לשנות, לתקן? שתפו וספרו לחבריכם.
7. "את שיש לי להגיד
אני עוד אצרח
אפילו בירח ישמעו"
- מה אנו מוכנים לעשות כדי לשכנע בצדקת דרכנו?
- מה מבטאות המילים: "אני עוד אצרח"?
- "אפילו בירח ישמעו"- הביאו דוגמאות לדברים שכדאי שישמעו אותם "עד הירח".
- אלו דרכים עומדות בפנינו כדי לחולל את השינוי עליו אנו חולמים?
- האם ישנן דרכים לא לגיטימיות?
8. "מי שיגיד לא כך
אותו לא אשכח
יבוא היום אוכיח צדקתי"
- מה גורם לנו להאמין בצדקת דרכנו?
- איך מתייחס הדובר בשיר לאנשים האומרים לו שהוא טועה?
- מדוע לא ישכח את האומרים "לא כך"?
- האם יש להם תפקיד בדרך? הם מחלישים? מחזקים?
- איך נרגיש כשנצליח? כשיתחולל השינוי וחלומנו יתגשם?
משחק ודיון קבוצתי
מטרה: חשיבה על תחומים בהם תלמידי הכיתה היו רוצים לחולל שינויים ובניה משותפת של הדרך להגשמת החלום.
- הנחו את התלמידים לעמוד במעגל גדול ולמסור כדור מאחד לשני.
- המחזיק בכדור יאמר בקול את התחום אותו היה רוצה לשנות (עליו כתב במחברתו בתחילת העיון בשיר) ויזרוק את הכדור לחברו. החבר מכריז גם הוא על התחום החשוב בעיניו וכן הלאה עד שהכדור עובר בין כולם.
- רשמו על הלוח את התחומים בהם רוצים התלמידים לחולל שינוי.
- הצביעו על חמשת התחומים ה"בוערים" ביותר.
- חלקו את התלמידים לחמש קבוצות לפי התחומים שנבחרו.
- חברו משחק "סולמות וחבלים" ובו תארו את הדרך על היכולות (האישיות והקבוצתיות), ההישגים והקשיים אותם אתם צופים עד להגשמת החלום.
- שתפו בתהליך ובתוצר את מליאת הכיתה.