חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות
מצורף: נספח 1
ספרו לילדים בעזרת המאמר על הרצל, חוזה המדינה, אשר ביקר בארץ ישראל פעם אחת בלבד, ובחר לנטוע עץ ברוש במושבה סמוכה לירושלים. מדוע דווקא ברוש? מה הוא סימל באותה תקופה? (חזרו לדון בשאלה זו לאחר ההיכרות עם השיר).
כיתות ה׳-ו׳
שיחה יהודית-ישראלית. ללמוד מתוך מפגש
הורו לתלמידים להתמקד בשורות 15-9, ובעיקר: ברוש לבדו, איתן / לו רק ניתן ואלמד / את דרכו של עץ אחד.
אוריינות:
הזמינו את התלמידים להתבונן בצירוף: "לבדו, איתן". הציגו שלושה צירופים: איתני הטבע; נחל איתן; שב לאיתנו.
1. מהי המשמעות השונה של המילה "איתן" בכל אחד מהצירופים (כוחות עצומים; התמדה וחיוניות; התחדשות).
2. איזה איתני טבע נזכרים בשיר? מה המסר העולה מן הבחירה של המשורר לתאר את הברוש דווקא במילה "איתן"?
ערך במבחן:
קיימו דיון באחת או יותר מן הדילמות המוצגות ועודדו מגוון דעות:
1. "לבדו, איתן": מה לדעתכם יוצר מצב של איתנות, של חוזק, שלהצלחה – לבד או ביחד? (עודדו הבאת דוגמאות מעולמות שונים כדי לתמוך בעמדה המוצגת. למשל: מורים, תלמידים, משפחה, קהילה, עם, צבא, מחקר משותף, ולהבדיל: משורר, סופר, אמן).
2. "ברוש לבדו איתן": מהי הדרך האיתנה יותר עבורך ללמוד טקסט, לבד או בחברותא? (הסבירו לתלמידים כי במקצוע "תרבות יהודית-ישראלית" מתבוננים בטקסט, ולומדים אותו בדרכים שונות, במטרה להכיר אותו ואת עמדתנו כלפיו).
3. "דרכו של עץ אחד": הדובר בשיר רוצה ללמוד דווקא את הדרך הייחודית של הברוש. האם אתם מתרשמים שיש רק דרך אחת נכונה ללמוד או לפרש טקסט? האם דרכים אחרות הן שגויות או פחות מוצלחות או אסורות? האם גם לכם יש דרך ייחודית להבין את המסר שבטקסט?
4. מפגש עם טקסט אחר: הציגו לתלמידים אחת משלוש החלופות שבנספח. חקרו עמם את הטקסט, השוו לשיר 'ברוש' וקיימו פעילויות נוספות.
לסיכום:
- למדנו על מזג האוויר כמטאפורה לאתגר אנושי ועל הקשר בין מזג האוויר לבין החגים שבלוח השנה העברי.
- היכרנו היבטים שונים למושג, "איתן", אורייניים ורעיוניים.
- עמדנו על הערך של יציבות מול ערך של שינוי והתחדשות בחיי עץ, אדם, עם וקהילה.
- ביררנו את הדרך הייחודית לכל אחד ואחת לפגוש טקסט, ללמוד אותו, לשוחח אתו ולקבל ממנו השראה לחיים