לא נבחר ערך נושאי
מילים: אהוד מנור
לחן: אריאל זילבר
ברוש
מילים: אהוד מנור
לחן: אריאל זילבר

וַאֲנִי רָאִיתִי בְּרוֹשׁ 

שֶׁנִּצָּב בְּתוֹךְ שָׂדֶה מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ 

בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה 

אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה. 

 

עַל צִדּוֹ נָטָה הַבְּרוֹשׁ 

לֹא נִשְׁבַּר אֶת צַמַּרְתּוֹ הִרְכִּין עַד עֵשֶׂב. 

וְהִנֵּה, מוּל הַיָּם 

קָם הַבְּרוֹשׁ יָרֹק וָרָם. 

 

הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ 

מוּל אֵשׁ וּמַיִם. 

הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ 

עַד הַשָּׁמַיִם. 

בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ אֵיתָן. 

לוּ רַק נִתַּן וְאֶלְמַד 

אֶת דַּרְכּוֹ שֶׁל עֵץ אֶחָד. 

 

וַאֲנִי כְּמוֹ תִּינוֹק 

שֶׁנִּשְׁבַּר וְלֹא יָכֹל מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ. 

בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה 

אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה. 

 

הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ…

 

מדריך למורה

מילון

ניצב – עומד יציב. קשה להזיזו.

קרה – קור חזק, צינה עזה הגורמת לקפיאה.

נטה – זז, פנה, נמתח לכיוון מסוים.

צמרת – ראש האילן, כְּלל-ענפיו העליונים.

הרכין – כופף, השפיל כלפי-מטה.

איתן – חזק, יציב. אוצר ביטויים: איתני-הטבע, נחל איתן, שב לאיתנו.

ערכים: דוגמא אישית, בחירה ואחריות , התבגרות והתגברות,  מסורת וחידוש

חלון לשיר של יום

אֶרֶץ שֶׁל פְּרָחִים
חיים ישראל
מילים: יונה דוד (מקור)
לחן: יובל סטופל
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
וְהָאֵר עֵינֵינוּ בְּתורָתֶךָ
אביהו מדינה וחיבת הפיוט
מילים: מתוך התפילה
לחן: אביהו מדינה על בסיס 'בדד יושבת'
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
בּוֹאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה
ישיבת רמת גן ולהקת זמרת הארץ בהתוועדות משותפת עם ישיבות רועה ישראל ואבינועם-תפוח
מילים: מן המקורות
לחן: ר' דוד בעריש מייזלס
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
מילים: עוזי חיטמן
לחן: עוזי חיטמן ויגאל בשן
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
חֲגִיגַת אָבִיב
מילים: דוד ברק
לחן: שייקה פייקוב
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
שָׁב אֶל אַדְמָתִי
מילים: אביהו מדינה
לחן: אביהו מדינה
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
מָה זֶה עוֹלֶה לְךָ לַחֲלֹם
מילים: יקיר ששון
לחן: יקיר ששון
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
קַבְּלִי נָא אֶת הַשִּׁיר
מילים: יורם טהרלב
לחן: נורית הירש
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
עוֹד יָבוֹא שָׁלוֹם עָלֵינוּ
מילים: מוש בן ארי
לחן: מוש בן ארי
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
אַדְּרַבָּה
מילים: רבי אלימלך מליז'נסק
לחן: יוסף גרין
כיתות: גילאי א'-ב', גילאי ג'-ד', גילאי ה'-ו'
Play Video

אודות השיר

לפנינו שיר המציג שיח פנימי בהשראת התבוננות באובייקט חיצוני. הדובר מצוי בתהליך של בירור זהות ושואף למצוא את הדרך הנכונה ללכת בה, וזאת מתוך התבוננות בזהות אחרת, בדרכו ובכוחו של מישהו אחר.

ברמה הקונקרטית – הגיבור של השיר הוא הברוש, אחד העצים הבולטים בנוף

הארץ-ישראלי, מימי התנ"ך ועד היום. רואים אותו בשכונה, בחצר בית-הספר, תוחם דרכים וחלקות חקלאיות ומוכר גם בבתי-קברות ובאתרי-הנצחה. אבל מי מאתנו עוצר להתבונן בעץ כלשהו, ולקבל ממנו השראה לחיים, למשל בשעת משבר? המשורר מזמין אותנו לחוויה כזאת.

מתבקש אפוא לקרוא את השיר גם ברמה המטאפורית. הגיבור של השיר יכול להיות אדם שהוא "בראש אחר". מישהו שהוא לא אני, אך הוא מהווה מופת עבורי. ברוש יכול להתפרש כאדם או כעם שנאבק לבדו, מול כוחות המאיימים על זהותו, על קיומו; הוא יחיד מול רבים, רוחות הזמן, לפעמים הוא מושפע מהם ומשתנה, אבל לבסוף עומד באתגר, שומר על זהותו, משתקם ומתחדש.

האם אני, שמרגיש חסר אונים, כמו תינוק, במשבר, האם אצליח ללמוד מהתבוננות באחר משהו חשוב עבורי? עצם השאיפה לכך, היא התחלת הדרך, להתגברות-התבגרות.

תווי השיר