ערכים מובילים בשיר: ציפייה, התמודד, סדר, ביטחון, יציבות, אותנטיות.
ציטוט נלווה:
גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ
כַּמָּה עֶצֶב בָּא אִתּוֹ
הַכֹּל עָצַר, הַכֹּל עָמַד
רַק הַגֶּשֶׁם בָּא לוֹ בַּזְּמַן…
מילים: תלמה אליגון רוז, לחן: קובי אושרת
כיתות א'-ב'
אוריינות
- השמיעו ו/או הקריאו את השיר ושאלו:
- מי המספר בשיר?
- מי עוד נמצא עם המספר?
- לאן הם הולכים?
- מתי?
- מה מפתיע את המספר? תנו דוגמאות.
- בשיר יש תיאור של גן סגור. הציגו מילים וצירופים מתוך השיר ובקשו מהתלמידים לציין/לכתוב את ההפכים או הביטויים המנוגדים.
- אחרי הצהריים
- סגור
- מסודרות
- נדנדות עומדות
- עצים גבוהים
- פרחים בלי צבעים
- מותר
- נרדמות
ערך במבחן – התמודדות עם אכזבה מול ביטחון, יציבות ורוגע.
קישור לשיר ג'ירף יש צוואר ארוך
- הסבירו כי השיר שייך לאוסף "הכבש השישה עשר" ושאלו את התלמידים:
- האם פעם ראיתם ג'ירף?
- מה מיוחד בחיה הזאת?
- האם לצוואר הארוך יש יתרונות או חסרונות?
- הסבירו לתלמידים שנשמע שיר על ג'ירף. הקריאו או השמיעו את השיר לתלמידים ושאלו:
- האם השיר מתאים למה שידענו על ג'ירף?
- סמנו (או ציירו) בשיר כל דבר שהג'ירף יכול לראות לפנינו.
- מה עוד הג'ירף יכול לראות, לדעתכם?
- הזמינו את התלמידים לערוך השוואה בין השירים. כתבו על הלוח או חלקו כרטיסיות עם מאגר הרגשות המופיעות בהמשך. בזוגות בקשו מהתלמידים לשייך רגשות ותחושות לילד ו/או לג'ירף.
רשימה אפשרית: אכזבה, ציפייה, ביטחון, הפתעה, יציבות, אופטימיות, צער, שמחה, השלמה, אי-ודאות, ספק.
- סכמו את השיעור, בשימת דגש על ההבדלים בנקודות המבט של הדמויות בשני השירים (הג'ירף מסתכל מרחוק, יש לו יציבות והוא לא מופתע, לעומת הילד בשיר).
ערכים מובילים בשיר: ציפייה, התמודד, סדר, ביטחון, יציבות, אותנטיות.
ציטוט נלווה:
גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ
כַּמָּה עֶצֶב בָּא אִתּוֹ
הַכֹּל עָצַר, הַכֹּל עָמַד
רַק הַגֶּשֶׁם בָּא לוֹ בַּזְּמַן…
מילים: תלמה אליגון רוז, לחן: קובי אושרת
כיתות ג'-ד'
אוריינות
- השמיעו וקראו את השיר. בקשו מהתלמידים בזוגות לסמן מילים עצובות וביטויים של אכזבה ולהעתיק אותן למחברת.
- בקשו מהתלמידים לבחור שלושה ביטויים ולכתוב איתם משפטים של שמחה ותקווה לילד שרואה את הגן סגור.
ערך במבחן – צפייה והתמודדות
לפניכם שני בתים מתוך השיר "גשם בעיתו". השמיעו את השיר לתלמידים בקישור לשיר.
גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ
כַּמָּה עֶצֶב בָּא אִתּוֹ
הַכֹּל עָצַר, הַכֹּל עָמַד
רַק הַגֶּשֶׁם בָּא לוֹ בַּזְּמַן…
גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ
וְאוֹמְרִים שֶׁכָּכָה טוֹב
עַל בֶּגֶד קַיִץ סְוֶדֶר יָשָׁן
וּבַכִּיס מִכְתָּב מֵאֵי-שָׁם.
גֶּשֶׁם מָתוֹק…
מילים: תלמה אליגון רוז, לחן: קובי אושרת
- הסבירו לתלמידים את הביטוי "גשם בעיתו" – בעת שלו, בזמן שלו.
- הנחו את התלמידים לבדוק במרשתת מתי תקופת הגשם בישראל?
- שאלו את התלמידים:
- מה המשמעות של גשם שבא בעיתו (למורה: תחילה הפנו את התלמידים לניסיון ולידע שלהם ולאחר מכן לשיר).
(למורה: גשם הוא דבר מרגש. מי אינו אוהב לשמוע אותו מתדפק מעבר לזגוגית, רוחץ את הכול, מביא חיים לעולם ומותיר הכול רטוב ורענן. ועם זאת, גשם משרה בנו לא פעם תחושת עצבות, חרדה, שקט והתכנסות פנימה).
- ערכו השוואה עם השיר "גן סגור" ובררו במה הם דומים ובמה הם שונים.
- תנו עצה לדובר בשיר "גשם בעיתו" ולדובר בשיר "גן סגור".
ערכים מובילים בשיר: ציפייה, התמודד, סדר, ביטחון, יציבות, אותנטיות.
ציטוט נלווה:
גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ
כַּמָּה עֶצֶב בָּא אִתּוֹ
הַכֹּל עָצַר, הַכֹּל עָמַד
רַק הַגֶּשֶׁם בָּא לוֹ בַּזְּמַן…
מילים: תלמה אליגון רוז, לחן: קובי אושרת
כיתות ה'-ו'
אוריינות
- בחברותא, בקשו מהתלמידים להעתיק את הפעלים למחברת ולמיין אותם על פי פעלים שיש בהם תנועה ופעלים שאין בהם תנועה (שימו לב למילה "אין" שמציינת שהפעולה לא נעשתה. הפעלים "הלכנו" ו"ראינו" הם פעלים שיש בהם תנועה ויש מי שעושה את הפעולה).
- על פי הפעלים שהתלמידים מיינו שאלו אותם:
א. מה האווירה בשיר?
ב. אם הייתם מציירים תמונה, באילו צבעים הייתם משתמשים?
ג. אילו תחושות ורגשות עולות בכם בעקבות האווירה בשיר?
ערך במבחן – ציפייה והתמודדות
לפניכם שני בתים מתוך השיר "גשם בעיתו". השמיעו את השיר לתלמידים בקישור לשיר.
גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ
כַּמָּה עֶצֶב בָּא אִתּוֹ
הַכֹּל עָצַר, הַכֹּל עָמַד
רַק הַגֶּשֶׁם בָּא לוֹ בַּזְּמַן…
גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ
וְאוֹמְרִים שֶׁכָּכָה טוֹב
עַל בֶּגֶד קַיִץ סְוֶדֶר יָשָׁן
וּבַכִּיס מִכְתָּב מֵאֵי-שָׁם.
גֶּשֶׁם מָתוֹק…
מילים: תלמה אליגון רוז, לחן: קובי אושרת
- הסבירו כי בשיר "גשם בעיתו" ישנן תחושות מנוגדות. בקשו מהתלמידים לזהות אותן ואת האווירה בשיר בעקבות התחושות שזיהו (שימו לב לשינויים שחלים בשני הבתים).
- נקודת המבט של הדוברים בשיר היא הפוכה. בקשו מהתלמידים להשלים: בשיר "גן סגור" הילד נמצא בחוץ/בתוך הבית. לעומת זאת, הדובר בשיר "גשם בעיתו" נמצא בחוץ/בתוך הבית (אפשר גם להעתיק את המשפט).
- שאלו את התלמידים: האם נקודת המבט ההפוכה משקפת רגשות שונים או דומים? בקשו מהם לנמק.
בשני השירים מציינים זמן. שאלו את התלמידים מהו הזמן של כל אחד מהשירים ומה ההבדל בין שני הזמנים? (למורה: "גשם בעיתו" – גשם שמופיע בזמן ובמובן חיובי לעומת זאת, בשיר "גן סגור" הילד מגיע שלא בזמן הנכון לגן).