כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ
גֶּשֶׁר צַר מְאוֹד
וְהָעִקָּר לֹא לְפַחֵד כְּלָל
כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ
גֶּשֶׁר צַר מְאוֹד
וְהָעִקָּר לֹא לְפַחֵד כְּלָל
גשר–מבנה נטוי למעבר על פני נהר, גיא וכד'.
בהשאלה – גשר הוא כינוי ליום חול המצטרף אל ימי החופשה הבאים לפניו ואחריו.
– גשר על השיניים.
– אדם או ארגון, הפועלים לתווך בין תרבויות / דעות שונות נקראים מגשרים.
גשר אוצר ביטויים: שרף את הגשרים מאחוריו, גשר הפיקוד, גשר נייר, גשר של ברזל
צר –ההפך מרחב, לא עבה.
מצומצם לא מפורט.
אויב 'איש צר ואויב המן הרע הזה' (אסתר ז', ו').
צר מלשון מצור, האיש צר על העיר.
[בהשאלה] – לחוץ, מדכא, מעיק.
צר מלשון צורה, הילד צר בידיו כדור.
צר אוצר ביטויים: צר עין/ עינו צרה, צר אופקים, לחם צר, בצר לכם.
עיקר–יסוד, בסיס ההפך מטפל, נספח.
וגם חלקו התחתון של הצמח – השורש.
פחד אוצר ביטויים: חסר פחד, פחד אלוהים, פחד במה, אחוז אימה, הטיל מורא, מורך לב, פיק ברכים, פחד מות, אל פח
שיר זה מזמן שיח אודות הגשרים עליהם אנו עוברים במהלך חיינו ועל ההתמודדות עם הפחד בצעידה על גשרים אלה
1. "כל העולם כולו גשר צר מאד"
2. "והעיקר לא לפחד כלל"
3. "לא לפחד כלל"
4. הקריאו לתלמידים את המשפטים משיריהם של נאווה סמל ואביתר בנאי:
קראו את הדברים הבאים:
"תן לשינוי לצמוח, אל תפחד מהפחד
זה רגע לפני, בין לילה ליום
הפחד הוא שער" (אביתר בנאי)
"ואמא שלי אומרת צריך הרבה אומץ כדי לפחד" (נאוה סמל)
"ספר לי קצת על רגעי הפחד,
קל הרבה יותר לפחד ביחד" (רמי קליינשטיין)
1. ובכל זאת, (למרות צדדיו החיוביים של הפחד) כל אחד מאתנו דואג ומפחד מפעם לפעם. לעיתים הדאגה והפחד מטרידים ומציקים ואנחנו מנסים להתגבר עליהם בדרכים שונות, גם באמצעות שיתוף.
הנחו את התלמידים:
2. כנסו את התלמידים לקבוצות (6 תלמידים בקבוצה) ובקשו מהתלמידים לרשום לפניהם את השיטות השונות להתמודדות עם דאגות ופחדים (אסטרטגיות שעשויות לעלות: האזנה לשירים, קריאת ספר, קבלת תפקידים חברתיים, דמיון פתרונות חלופיים, נגינה, הומור, איסוף מידע, תפילה, אמירות מחזקות, חיבוק מאבא או מאמא פעילות גופנית, בילוי עם חבר קרוב שיתוף ההורים, התייעצות עם מדריכים/ מורים וכד'..).
שיר זה מזמן שיח אודות הגשרים עליהם אנו עוברים במהלך חיינו ועל ההתמודדות עם הפחד בצעידה על גשרים אלה
1. "כל העולם כולו גשר צר מאד"
2. "והעיקר לא לפחד כלל"
3. "לא לפחד כלל"
4. הקריאו לתלמידים את המשפטים משיריהם של נאווה סמל ואביתר בנאי:
קראו את הדברים הבאים:
"תן לשינוי לצמוח, אל תפחד מהפחד
זה רגע לפני, בין לילה ליום
הפחד הוא שער" (אביתר בנאי)
"ואמא שלי אומרת צריך הרבה אומץ כדי לפחד" (נאוה סמל)
"ספר לי קצת על רגעי הפחד,
קל הרבה יותר לפחד ביחד" (רמי קליינשטיין)
1. ובכל זאת, (למרות צדדיו החיוביים של הפחד) כל אחד מאתנו דואג ומפחד מפעם לפעם. לעיתים הדאגה והפחד מטרידים ומציקים ואנחנו מנסים להתגבר עליהם בדרכים שונות, גם באמצעות שיתוף.
הנחו את התלמידים:
2. כנסו את התלמידים לקבוצות (6 תלמידים בקבוצה) ובקשו מהתלמידים לרשום לפניהם את השיטות השונות להתמודדות עם דאגות ופחדים (אסטרטגיות שעשויות לעלות: האזנה לשירים, קריאת ספר, קבלת תפקידים חברתיים, דמיון פתרונות חלופיים, נגינה, הומור, איסוף מידע, תפילה, אמירות מחזקות, חיבוק מאבא או מאמא פעילות גופנית, בילוי עם חבר קרוב שיתוף ההורים, התייעצות עם מדריכים/ מורים וכד'..).
שיר זה מזמן שיח אודות הגשרים עליהם אנו עוברים במהלך חיינו ועל ההתמודדות עם הפחד בצעידה על גשרים אלה
1. "כל העולם כולו גשר צר מאד"
2. "והעיקר לא לפחד כלל"
3. "לא לפחד כלל"
4. הקריאו לתלמידים את המשפטים משיריהם של נאווה סמל ואביתר בנאי:
קראו את הדברים הבאים:
"תן לשינוי לצמוח, אל תפחד מהפחד
זה רגע לפני, בין לילה ליום
הפחד הוא שער" (אביתר בנאי)
"ואמא שלי אומרת צריך הרבה אומץ כדי לפחד" (נאוה סמל)
"ספר לי קצת על רגעי הפחד,
קל הרבה יותר לפחד ביחד" (רמי קליינשטיין)
1. ובכל זאת, (למרות צדדיו החיוביים של הפחד) כל אחד מאתנו דואג ומפחד מפעם לפעם. לעיתים הדאגה והפחד מטרידים ומציקים ואנחנו מנסים להתגבר עליהם בדרכים שונות, גם באמצעות שיתוף.
הנחו את התלמידים:
2. כנסו את התלמידים לקבוצות (6 תלמידים בקבוצה) ובקשו מהתלמידים לרשום לפניהם את השיטות השונות להתמודדות עם דאגות ופחדים (אסטרטגיות שעשויות לעלות: האזנה לשירים, קריאת ספר, קבלת תפקידים חברתיים, דמיון פתרונות חלופיים, נגינה, הומור, איסוף מידע, תפילה, אמירות מחזקות, חיבוק מאבא או מאמא פעילות גופנית, בילוי עם חבר קרוב שיתוף ההורים, התייעצות עם מדריכים/ מורים וכד'..).
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
מצורף נספח 1, נספח 2
המילים "גשר צר" ומילים נוספות בטקסט מזמינות אותנו לחפש את הסמליות שבהן ולהרחיב את המשמעות הפשוטה של השיר. הכוח הפרשני הוא מרכזי בתרבות היהודית, הוא מאפשר מגוון קולות ויוצר חיבור אישי בין הקורא לבין הטקסט.
ביהדות (כמו גם בדתות אחרות) התפיסה היא שישנם שני עולמות, העולם הזה והעולם הבא, לאחר מותו של האדם. מתוך תפיסה זו, נשאלות שאלות ערכיות, מוסריות ופילוסופיות רבות, על תפקידו ומעשיו של האדם בעולם הזה. בתפיסה אימונית אפשר לשאול, האם הן משפיעות, גם על העולם הבא? האם יש לכוון את מעשינו בעולם הזה לקראת העולם הבא?
התבוננו עם הילדים במצגת הגשרים בנספח 1 ובסרטונים המופיעים כאן וכאן ותארו אותם יחד.
אוצר מילים: צר-רחב, רעוע-יציב, ארוך-קצר, גבוה-נמוך. חומרים מהם עשוי הגשר.
ערך במבחן:
1. אחד השירים המפורסמים של הצמד סיימון וגרפונקל, נקרא 'גשר על פני מים סוערים'. תוכלו לשמוע אותו בתרגום של אלי ביז'אווי ובביצוע של דוד לביא.
אהיה בשבילך כמו גשר
על נהר גועש
2. ספרו לתלמידים על אהרן רודף שלום, מתוך ספר האגדה לילדים
3. צפו בסרטון שנים על גשר
חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
מצורף נספח 1, נספח 2
המילים "גשר צר" ומילים נוספות בטקסט מזמינות אותנו לחפש את הסמליות שבהן ולהרחיב את המשמעות הפשוטה של השיר. הכוח הפרשני הוא מרכזי בתרבות היהודית, הוא מאפשר מגוון קולות ויוצר חיבור אישי בין הקורא לבין הטקסט.
ביהדות (כמו גם בדתות אחרות) התפיסה היא שישנם שני עולמות, העולם הזה והעולם הבא, לאחר מותו של האדם. מתוך תפיסה זו, נשאלות שאלות ערכיות, מוסריות ופילוסופיות רבות, על תפקידו ומעשיו של האדם בעולם הזה. בתפיסה אימונית אפשר לשאול, האם הן משפיעות, גם על העולם הבא? האם יש לכוון את מעשינו בעולם הזה לקראת העולם הבא?
1. בחרו באופן אקראי חמישה פריטים בכיתה. ערכו על הלוח רשימה של תיאורים ותכונות של החפץ.
סמנו מתוך הרשימה מהו העיקר ומה הטפל בתיאור החפץ.
2. בקשו מכל ילד לכתוב משפט אחד המתאר אותו, בדגש על העיקר ולא על הטפל. (התלמידים אינם חייבים לשתף)
1. קראו עם התלמידים את הסיפור לאן נעלם הסוס, באתר זושא.
2. בתרבות היהודית עולה לא פעם השאלה מהו העיקר – הלימוד, החשיבה, השכל או המעשה [בהקשר זה קיום מצוות ובתוכן כל מצוות בין אדם לחברו]? היעזרו בנספח 2 כדי ללמוד מספר התייחסויות לנושא.
מצורף נספח 1, נספח 2
המילים "גשר צר" ומילים נוספות בטקסט מזמינות אותנו לחפש את הסמליות שבהן ולהרחיב את המשמעות הפשוטה של השיר. הכוח הפרשני הוא מרכזי בתרבות היהודית, הוא מאפשר מגוון קולות ויוצר חיבור אישי בין הקורא לבין הטקסט.
ביהדות (כמו גם בדתות אחרות) התפיסה היא שישנם שני עולמות, העולם הזה והעולם הבא, לאחר מותו של האדם. מתוך תפיסה זו, נשאלות שאלות ערכיות, מוסריות ופילוסופיות רבות, על תפקידו ומעשיו של האדם בעולם הזה. בתפיסה אימונית אפשר לשאול, האם הן משפיעות, גם על העולם הבא? האם יש לכוון את מעשינו בעולם הזה לקראת העולם הבא?
1. השיר משתמש במטאפורה "גשר" כדי לתאר את העולם בוא אנו חיים. מטאפורה היא סוג של דימוי. היא יוצרת זהות בין שני יסודות, ללא כ' הדימוי. הנה מספר מטאפורות מוכרות:
ערך במבחן:
1. קראו את המקור הבא:
רַבִּי יַעֲקֹב אוֹמֵר, הָעוֹלָם הַזֶּה דּוֹמֶה לַפְּרוֹזְדוֹר בִּפְנֵי הָעוֹלָם הַבָּא.
הַתְקֵן עַצְמְךָ בַפְּרוֹזְדוֹר, כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס לַטְּרַקְלִין.
[מסכת אבות, פרק ד']
2. בשיר נבחר 'גשר צר מאד' כמטאפורה לעולם, גם שלום חנוך בחר להשתמש באותה מטאפורה בשירו 'גשר צר'. תוכלו לשמוע אותו כאן ולקרוא את המילים כאן
השוו בין הגשרים בשני השירים:
3. על מנת לחבר בין אנשים, בני האדם יוצרים 'גשרים' שונים ומגוונים. הנה מספר דוגמאות:
מילות השיר הן פתגם המיוחס לרבי נחמן מברסלב. הלחן ידוע כל כך עד כי רבים סוברים שהוא עממי, אך למעשה המלחין הוא הרב ברוך חייט, אשר הלחין שירים מוכרים נוספים למילים מן המקורות, כגון: מי האיש, אל ההודאות, רחם בחסדך. ביצוע מוכר לשיר הוא זה של רבי שלמה קרליבך. לשיר שני חלקים השונים זה מזה באופים המוזיקלי
1. חימום: פתחו באלתור מנגינות בעלות מאפיינים שונים (מפעם משתנה, הרמוניה מז'ורית ומינורית, כיוון עולה ויורד…) ובקשו מהתלמידים לנוע במרחב על פי הקצב והאופי של המוזיקה.
2. ספרו לתלמידים שכעת ננגן להם מנגינה עם שני חלקים. תוך השמעת המנגינה ובזמן שהם יושבים במקומם בקשו מהם להחליט לאיזה חלק מתאימה הליכה איטית של עקב בצד אגודל ולאיזה מתאימות קפיצות.
3. נגנו את המנגינה פעם נוספת והזמינו מספר תלמידים לנוע במרחב על פי התנועות שהוצעו לחלקים השונים.
4. שירו לתלמידים את מילות השיר ושאלו:
5. שירו את השיר פעם נוספת ובקשו מהתלמידים להמציא תנועות הממחישות הן את המילים והן את האופי המוזיקלי של השיר. ניתן לעשות זאת בישיבה או להזמין את התלמידים להמציא ריקוד של ממש במרחב.
מילות השיר הן פתגם המיוחס לרבי נחמן מברסלב. הלחן ידוע כל כך עד כי רבים סוברים שהוא עממי, אך למעשה המלחין הוא הרב ברוך חייט, אשר הלחין שירים מוכרים נוספים למילים מן המקורות, כגון: מי האיש, אל ההודאות, רחם בחסדך. ביצוע מוכר לשיר הוא זה של רבי שלמה קרליבך. לשיר שני חלקים השונים זה מזה באופים המוזיקלי
1. חלקו לתלמידים מטפחות או סרטי קרפ. השמיעו את היצירה "ערב בכפר" מאת ברטוק ובקשו מהתלמידים לנוע במרחב ו"לצייר" את המוזיקה באמצעות האביזר שקיבלו.
2. לאחר הפעילות שאלו:
3. הזמינו שני תלמידים, ובקשו מכל אחד מהם לתאר את המוזיקה על הלוח באמצעות רישום גרפי בזמן ההאזנה ליצירה, כאשר אחד אחראי לתאר את החלק האיטי והרגוע, והשני יתאר את החלק הקופצני והמהיר. נתחו עם התלמידים את השינויים במוזיקה, כפי שהם באים לידי ביטוי ברישומים הגרפיים.
4. האזינו לשיר "גשר צר מאד" בביצוע עפרה חזה. לפני ההאזנה בקשו מהתלמידים למצוא את הקשר בין השיר ליצירה "ערב בכפר" ששמענו קודם.
5. בקשו מהתלמידים לחזור על מילות השיר בשירה משותפת, ושאלו:
6. פרסו בפני התלמידים מגוון כלי הקשה ובקשו מהם לבחור כלי אחד לליווי כל חלק בשיר. חלקו את הכלים למספר תלמידים, שירו את השיר ולוו אותו.
מילות השיר הן פתגם המיוחס לרבי נחמן מברסלב. הלחן ידוע כל כך עד כי רבים סוברים שהוא עממי, אך למעשה המלחין הוא הרב ברוך חייט, אשר הלחין שירים מוכרים נוספים למילים מן המקורות, כגון: מי האיש, אל ההודאות, רחם בחסדך. ביצוע מוכר לשיר הוא זה של רבי שלמה קרליבך. לשיר שני חלקים השונים זה מזה באופים המוזיקלי
1. כתבו על הלוח את מילות השיר ושאלו מהו הניגוד הקיים במשפט.
2. בקשו מהתלמידים להקריא את המשפט באופן שימחיש את הניגוד שבו.
3. האזינו לשיר "גשר צר מאד" בביצוע עפרה חזה, ושאלו האם קיימים בשיר ניגודים מוזיקליים?
4. הציגו לתלמידים את תווי השיר, עיינו בהם ואתרו את הניגודים הבאים: מנגינה בכיוון עולה לעומת מנגינה בכיוון יורד, צלילים נמוכים לעומת צלילים גבוהים, מקצב המורכב משמיניות וחלקי שש עשרה לעומת מקצב המורכב בעיקר מרבעים. שאלו:
5. התכוננו לביצוע משותף של השיר ובקשו התלמידים:
6. העשרה: האזינו לשירים המבוססים על הפתגם "כל העולם כולו גשר צר מאד":
דונו במשותף ובשונה ביניהם לבין השיר שלמדנו מבחינה מילולית, רגשית ומוזיקלית.
(ניתן להיעזר בספרו של אנטוני בראון 'לאן הולכות הדאגות בלילות').
בובת דאגה היא בובה קטנה וצבעונית המקובלת בגואטמלה. לפי המסורת ילד שמתקשה להירדם בלילה בשל דאגותיו, יכול לספר לבובה על דאגות אלה ולהניח אותה מתחת לכרית. כך יעסיקו הדאגות את הבובה במקומו, שנתו לא תופרע ובבוקר לא תטריד עוד הבעיה את הילד (ויקיפדיה).
הכינו קיסמים מעץ, צמר גפן סינטטי, גרבי ניילון, חתיכות בד וחוטים. ספרו לילדים על בובות דאגה וצרו עמם בובות כאלה. שוחחו עם התלמידים על צורת התמודדות זו.
הנחו את התלמידים:
(ספר "ליקוטי עצות" המקורי הוא ספר שנכתב על ידי תלמידו של רבי נחמן מברסלב ובו עצות מעשיות מתוך ספרו של רבי נחמן מברסלב "ליקוטי מוהר"ן. לכן תהיה מעין "סגירת מעגל" לסיים את העיון בשירו של רבי נחמן עם חוברת הנושאת שם זה).
הנחו את התלמידים:
(ספר "ליקוטי עצות" המקורי הוא ספר שנכתב על ידי תלמידו של רבי נחמן מברסלב ובו עצות מעשיות מתוך ספרו של רבי נחמן מברסלב "ליקוטי מוהר"ן. לכן תהיה מעין "סגירת מעגל" לסיים את העיון בשירו של רבי נחמן עם חוברת הנושאת שם זה).
השיר עובד מתוך כתביו של רבי נחמן מברסלב. הוא מבקש לצקת באדם ביטחון לקראת מצבים מורכבים אותם יצטרך לעבור בחייו. בשיר שני היגדים קצרים. כוחו נובע מהיותו, פשוט ומורכב גם יחד. מצד אחד, הוא רלוונטי ומובן לכל אדם בנסיבות חייו ומצד שני, יש במילותיו סמלים המאפשרים מגוון רחב מאוד של פרשנויות.
העולם מוצג בשיר כגשר צר מאוד, עליו האדם צריך לעבור בדרך למקום אחר. מדוע נבחר דווקא גשר כדימוי לעולם? בין אילו נקודות מגשר הגשר? ולאן בעצם אנחנו צועדים? איך נכין את עצמנו אל היעד שמעבר לגשר? האם קיים יעד כזה?
המשך המשפט קובע שהכלי העיקרי בדרך הוא - לא לפחד כלל. גם כאן עולות שאלות רבות,
האם לא לפחד זה אכן העיקר בדרכנו בחיים? האם זה אפשרי לא לפחד אף פעם? מהן השיטות לצעוד באומץ ובבטחה בעולם? אם העולם כולו הוא גשר, ואנחנו ממילא צועדים עליו, איפה הבחירה שלנו?