ציטוט מהמקורות: "בְּכָל־עֵת אֹהֵב הָרֵעַ, וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד." (משלי, י"ז, י"ז).
הפסוק מדבר על היחד – על כך שאדם זקוק למישהו לידו בזמנים הטובים ובזמנים הפחות טובים. מי שנמצא לידך בכל עת מהווה עבורך אח ורע (למורה: להבהיר לתלמידים מילים אחדות: עת = זמן. ניתן להרחיב את ההסבר ולהזכיר, למשל, את חידוש המילה "עיתון" שנגזרה מהמילה "עת" וכן: שבועון, ירחון וכדומה). רֵעַ = חבר (מכאן מילים כמו: רעות, רעיה. אפשר להזכיר גם את השם הנפוץ רועי וכן רעות).
"הדלת תהיה פתוחה" הוא שיר המזמן שירה של יחד ומחבר לגעגועים ולנוסטלגיה (למורה: יש בו התייחסות לזמר אריק איינשטיין ולמה שהוא מסמל כאייקון של תרבות ישראלית. יש להבהיר לתלמידים מי הוא, ולתת דוגמה של שיר מוכר שלו, כמו "עוף גוזל", "אני ואתה" וכדומה). השיר מזמין את השומע ללכת קדימה מתוך ראיית הטוב שבחיים ובעולם – "בסוף הדרך עוד תמצא לך איזה בית והדלת תהיה פתוחה".
ערכים מובילים בשיר: ראיית הטוב, אופטימיות, תקווה, אמונה, משפחתיות, בין אדם לחברו.
כיתות א'-ב'
1. הקשיבו יחד לשיר.
2. בקשו מהתלמידים שישתפו באסוציאציות שלהם למילה "דלת" (שער, כניסה, פתוח, סגור, מנעול, מפתח).
3. שאלו את התלמידים:
- מה מסמלת המילה "דלת" בשיר הזה?
- מה ההבדל, מבחינה סמלית, בין דלת פתוחה לדלת סגורה?
- בקשו מהתלמידים לספר על הדלת שפתוחה תמיד עבורם (בית, כיתה, מועדון, סבא וסבתא).
5. שאלו את התלמידים:
- מי האדם שאתם רואים ליד הדלת הזאת? מדוע? (הורה, מחנכת, מאמן, אח גדול, סבא וסבתא).
- בקשו מהתלמידים לצייר את התחושה שעולה בהם כשהם חושבים על אותה דלת שתמיד מחכה לכם פתוחה.
7. לסיכום, הראו לתלמידים מגוון מפתחות ובקשו מהם לבחור מפתח המתאים לדלת הפתוחה שלהם ובקשו שיסבירו מדוע בחרו בו.
ציטוט מהמקורות: "בְּכָל־עֵת אֹהֵב הָרֵעַ, וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד." (משלי, י"ז, י"ז).
הפסוק מדבר על היחד – על כך שאדם זקוק למישהו לידו בזמנים הטובים ובזמנים הפחות טובים. מי שנמצא לידך בכל עת מהווה עבורך אח ורע (למורה: להבהיר לתלמידים מילים אחדות: עת = זמן. ניתן להרחיב את ההסבר ולהזכיר, למשל, את חידוש המילה "עיתון" שנגזרה מהמילה "עת" וכן: שבועון, ירחון וכדומה). רֵעַ = חבר (מכאן מילים כמו: רעות, רעיה. אפשר להזכיר גם את השם הנפוץ רועי וכן רעות).
"הדלת תהיה פתוחה" הוא שיר המזמן שירה של יחד ומחבר לגעגועים ולנוסטלגיה (למורה: יש בו התייחסות לזמר אריק איינשטיין ולמה שהוא מסמל כאייקון של תרבות ישראלית. יש להבהיר לתלמידים מי הוא, ולתת דוגמה של שיר מוכר שלו, כמו "עוף גוזל", "אני ואתה" וכדומה). השיר מזמין את השומע ללכת קדימה מתוך ראיית הטוב שבחיים ובעולם – "בסוף הדרך עוד תמצא לך איזה בית והדלת תהיה פתוחה".
ערכים מובילים בשיר: ראיית הטוב, אופטימיות, תקווה, אמונה, משפחתיות, בין אדם לחברו.
כיתות ג'-ד'
1. האזינו יחד לשיר (רק אודיו בשלב זה, ולא סרטון).
2. לאחר ההאזנה לשיר, ספרו לתלמידים על להקת שלווה, ששרה את השיר.
3. שאלו את התלמידים:
- מי מכיר שירים נוספים שלהם?
- ספרו לתלמידים: הלהקה היא חלק מפעילות של עמותה חברתית. יש בה שמונה מוזיקאים (נגנים וזמרים). לכולם יש לקויות או מוגבלויות שונות. הלהקה הוקמה כדרך להעצים צעירים עם מוגבלות ולהעניק להם הזדמנות לביטוי אומנותי במוזיקה. הלהקה מובילה מסר חברתי של הכלה ושילוב, ואף נבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון.
5. שאלו: מדוע לדעתכם בחרה הלהקה הזאת לשיר את השיר?
6. הביאו בפני התלמידים את הפסוק מספר משלי: "בְּכָל־עֵת אֹהֵב הָרֵעַ וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד". נבהיר את המילים עת, רע (ראו לעיל).
- חלקו את התלמידים לזוגות ובקש שיכתבו את הפסוק במילים שלהם.
8. בקשו מהם לחשוב על סיטואציה שבה הם הרגישו צורך בחבר ושאלו:
- האם יש להם חברים שנמצאים שם רק ברגעים שמחים? (מסיבה, משחק, הפסקה).
- האם יש להם חבר מסוים שאליו הם פונים "בעת צרה"? (ריב עם אח, ציון נמוך במבחן).
- האם יש לנו יותר חברים לעת שמחה מאשר לעת צרה?
- כיצד הרעיון של הפסוק הזה בא לידי ביטוי בשיר "דלת פתוחה"?
- לסיכום הראו להם את הקליפ של השיר ונבקש שיתוף של רגשות בסיומו.
https://youtu.be/jUVVw7YTSBI
ציטוט מהמקורות: "בְּכָל־עֵת אֹהֵב הָרֵעַ, וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד." (משלי, י"ז, י"ז).
הפסוק מדבר על היחד – על כך שאדם זקוק למישהו לידו בזמנים הטובים ובזמנים הפחות טובים. מי שנמצא לידך בכל עת מהווה עבורך אח ורע (למורה: להבהיר לתלמידים מילים אחדות: עת = זמן. ניתן להרחיב את ההסבר ולהזכיר, למשל, את חידוש המילה "עיתון" שנגזרה מהמילה "עת" וכן: שבועון, ירחון וכדומה). רֵעַ = חבר (מכאן מילים כמו: רעות, רעיה. אפשר להזכיר גם את השם הנפוץ רועי וכן רעות).
"הדלת תהיה פתוחה" הוא שיר המזמן שירה של יחד ומחבר לגעגועים ולנוסטלגיה (למורה: יש בו התייחסות לזמר אריק איינשטיין ולמה שהוא מסמל כאייקון של תרבות ישראלית. יש להבהיר לתלמידים מי הוא, ולתת דוגמה של שיר מוכר שלו, כמו "עוף גוזל", "אני ואתה" וכדומה). השיר מזמין את השומע ללכת קדימה מתוך ראיית הטוב שבחיים ובעולם – "בסוף הדרך עוד תמצא לך איזה בית והדלת תהיה פתוחה".
ערכים מובילים בשיר: ראיית הטוב, אופטימיות, תקווה, אמונה, משפחתיות, בין אדם לחברו.
כיתות ה'-ו'
- כתבו על הלוח את הפסוק מספר משלי: "בְּכָל־עֵת אֹהֵב הָרֵעַ וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד".
- ודאו שהמילים "עת" ו"רע" ברורות לתלמידים.
- מה, לדעתם, רוצה הפסוק הזה לומר לנו?
- האם הם מרגישים שהמסר של הפסוק הוא רלוונטי עבורם?
- איך הם מסבירים שמשהו שנכתב בתנ"ך לפני אלפי שנה עדיין רלוונטי עבורם?
- סכמו חלק זה בכך שנדגיש את החוכמה האוניברסלית של התנ"ך והמסרים בתחום שבין אדם לחברו.
- שאלו: מי מכיר את סיפורה של להקת שלווה?
- מדוע לדעתם הלהקה בחרה לשיר את השיר הזה?
- מה המכנה המשותף בין המסר שעולה בשיר לבין המסר שעולה מן הפסוק (כולנו רוצים חברים, דלת פתוחה המעניקה לנו אהבה, חום ותמיכה בכל הרגעים – הטובים והפחות טובים).
- חלקו את התלמידים לקבוצות קטנות (ארבעה עד שישה בקבוצה) ובקשו מהם לחשוב על רעיונות ויוזמה שתלווה את שנת הבת/בר מצווה שלהם, שבהם הם ישמשו "רע לכל צרה" ו"דלת פתוחה" עבור מישהו הנזקק לזה.
- רשמו על הלוח את כל ההצעות וקיימו הצבעה. הרעיון/יוזמה שייבחרו יוכלו להיכנס ללוח הפעילות הכיתתי של שנת הבת/ בר מצווה.