כתבה רחל אורנשטיין
ציטוט: "דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ…"
(מסכת אבות, פרק ג', משנה א')
הדוברת בשיר חוזרת אל הכפר, כאשר החזרה אליו היא לחזרה למולדת, לבית, למשפחה – למקום שבו נמצאים השורשים של האדם. יורם טהרלב, שכתב את המילים ללחן שחיברה נורית הירש, חשב על הכפר פקיעין שבגליל, מקום הקשור לביוגרפיה של מבצעת השיר, הזמרת רבקה זוהר.
פקיעין הוא הכפר שבו חייתה משפחתה של רבקה זוהר כמעט אלפיים שנה. רבקה זוהר היא צאצאית של משפחה יהודית אשר למעשה מעולם לא עזבה את הארץ, ולא יצאה לגולה – משפחת זינתי מפקיעין.
השיר מזמן שיח על מקור השייכות של התלמידים ומעלה שאלות לדיון, כמו: מהם מקורות הכוח של האדם? האם יש מקום מסוים, וכן זיכרונות, מראות, קולות, ריחות, טעמים, שמהם שואבים בני אדם את הכוחות שלהם? הדברים הללו הם חלק ממרכיבי הזהות של האדם והם משפיעים ונותנים את אותותיהם לאורך החיים.
הציטוט ממסכת אבות מתאר את החיבור והקשר בין השורשים של האדם, העבר שלו: סיפורו המשפחתי, סיפורו הקהילתי, סיפורו הלאומי, לבין העתיד שהוא מקווה לבנות.
הרחבה למורה על הכפר פקיעין
(לבחירת המורה, מה להציג מתוך הדברים הבאים, ובהתאם לשכבת הגיל של התלמידים).
עם חורבן בית המקדש השני, בזמן שיהודים נשלחים לגולה או נסים מהארץ, קובעות כמה משפחות כהנים את משכנם בכפר פקיעין. האזור ההררי סיפק הגנה מפני ידם הארוכה של הרומאים, ועדיין נמצא בתוך גבולות הארץ, לא רחוק מדי מבית המקדש שנחרב. הם האמינו בהתחדשות החיים בארץ לאחר החורבן. חלק ממשפחות הכהנים שמרו על צביון חיים מיוחד שנשאר לדורי דורות. אליהן עם שנים הצטרפו יהודים מכפרים גליליים אחרים, מהרי הלבנון, ממגורשי ספרד ואפילו מקהילות אשכנזיות שונות. כל עובר אורח הותיר את חותמו, וכך נוצר מרקם קהילתי מגוון ומרתק. באלף האחרון נוספו לכפר תושביו הנוצרים, המוסלמים והדרוזים.
ערכים מובילים בשיר: זיכרון (כמקור של כוח), שייכות, ערך היחד והמשפחה, זיקה ואהבה לארץ.
כיתות א'-ב'
1. הקדימו ובקשו מהתלמידים להביא תמונות של המשפחה שלהם שהם מופיעים בה, שצולמו בארץ (עם הורים, אחים, סבים וסבתות, קרובי משפחה).
- בקשו מהתלמידים כי ביחס לכל תמונה התלמידים יכתבו, מהו הסיפור המשפחתי שהתמונה "מספרת"? היכן היא צולמה? (למורה: למשל, בטיול משפחתי, בבית, בהתכנסות משפחתית, בחגיגה כלשהי, אצל סבא וסבתא, קרובי משפחה).
- התלמידים יכתבו ויספרו בכיתה: מה התמונה מעוררת בכם? אילו רגשות? איך הרגישו בזמן שהתמונה צולמה? האם הם מרגישים את אותם רגשות גם עכשיו כשהם מספרים עליה?
- יחד עם התלמיד/ה הניחו את התמונה על מפת הארץ התלויה בכיתה (ניתן גם להיעזר בקישור הבא) על פי הסיפור המשפחתי המתאים. יחד צרו חיבור בין הסיפור המשפחתי של התמונה לבין המקום בארץ, הזיכרונות והרגשות שהסיפור מעורר בתלמיד/ה.
- בסיום, הפנו תשומת ליבם של התלמידים לתוצאה הסופית וכיצד המפה הגדולה מייצגת את מגוון המקומות המשקפים את סיפורי התלמידים.
- לאחר מכן, השמיעו את השיר וספרו על תוכנו: הדוברת בשיר שרה על מקום מסוים שמעלה בה זיכרונות ותחושות וקולות כשהיא הייתה ילדה קטנה. המקום הזה נקרא פקיעין.
- סמנו על המפה את מקומו הגיאוגרפי של פקיעין וספרו על הכפר (ראו לעיל) בהתאם לכיתה.
- לסיום הקשיבו יחד לשיר שקיבל רובד משמעויות חדש לאור הסבר ההקשר והפעילות המקדימה.
התמקדו בבית האחרון:
עוד ניצב הבית בין עצי הזית
רוח באה מן הים
ואני עובר ואני זוכר
וליבי עודנו שם.
שאלו: היכן הדוברת נמצאת? מה היא רואה? מה היא זוכרת? איך היא מרגישה? מה הכוונה במילים "ולבי עודנו שם"?
סכמו: גם התלמידים בפעילות הפותחת וגם הדוברת בשיר מתארים מקומות ואירועים שונים מהעבר, המעלים בהם זיכרונות ורגשות ומשפיעים על זהותם בהווה.
כתבה רחל אורנשטיין
ציטוט: "דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ…"
(מסכת אבות, פרק ג', משנה א')
הדוברת בשיר חוזרת אל הכפר, כאשר החזרה אליו היא לחזרה למולדת, לבית, למשפחה – למקום שבו נמצאים השורשים של האדם. יורם טהרלב, שכתב את המילים ללחן שחיברה נורית הירש, חשב על הכפר פקיעין שבגליל, מקום הקשור לביוגרפיה של מבצעת השיר, הזמרת רבקה זוהר.
פקיעין הוא הכפר שבו חייתה משפחתה של רבקה זוהר כמעט אלפיים שנה. רבקה זוהר היא צאצאית של משפחה יהודית אשר למעשה מעולם לא עזבה את הארץ, ולא יצאה לגולה – משפחת זינתי מפקיעין.
השיר מזמן שיח על מקור השייכות של התלמידים ומעלה שאלות לדיון, כמו: מהם מקורות הכוח של האדם? האם יש מקום מסוים, וכן זיכרונות, מראות, קולות, ריחות, טעמים, שמהם שואבים בני אדם את הכוחות שלהם? הדברים הללו הם חלק ממרכיבי הזהות של האדם והם משפיעים ונותנים את אותותיהם לאורך החיים.
הציטוט ממסכת אבות מתאר את החיבור והקשר בין השורשים של האדם, העבר שלו: סיפורו המשפחתי, סיפורו הקהילתי, סיפורו הלאומי, לבין העתיד שהוא מקווה לבנות.
הרחבה למורה על הכפר פקיעין
(לבחירת המורה, מה להציג מתוך הדברים הבאים, ובהתאם לשכבת הגיל של התלמידים).
עם חורבן בית המקדש השני, בזמן שיהודים נשלחים לגולה או נסים מהארץ, קובעות כמה משפחות כהנים את משכנם בכפר פקיעין. האזור ההררי סיפק הגנה מפני ידם הארוכה של הרומאים, ועדיין נמצא בתוך גבולות הארץ, לא רחוק מדי מבית המקדש שנחרב. הם האמינו בהתחדשות החיים בארץ לאחר החורבן. חלק ממשפחות הכהנים שמרו על צביון חיים מיוחד שנשאר לדורי דורות. אליהן עם שנים הצטרפו יהודים מכפרים גליליים אחרים, מהרי הלבנון, ממגורשי ספרד ואפילו מקהילות אשכנזיות שונות. כל עובר אורח הותיר את חותמו, וכך נוצר מרקם קהילתי מגוון ומרתק. באלף האחרון נוספו לכפר תושביו הנוצרים, המוסלמים והדרוזים.
ערכים מובילים בשיר: זיכרון (כמקור של כוח), שייכות, ערך היחד והמשפחה, זיקה ואהבה לארץ.
כיתות ג'-ד'
- הקשיבו לשיר הנקרא "הדרך אל הכפר" והסבירו את המונח: "כפר".
כפר הוא דפוס התיישבות חקלאי שגודלו בדרך כלל קטן מעיירה ומספר התושבים בו הוא מועט (ראו הרחבה בקישור זה). בארצנו יש מספר מקומות ששמותיהם מכילים את המילה "כפר".
2. שאלו: מי מכיר שמות של יישובים עם המילה כפר? (כגון: כפר סבא, כפר שמריהו, כפר ויתקין, ועוד. ראו להלן.) ישנם יישובים נוספים שהם (או שהיו בעבר) במתכונת של כפר, אף שהמילה "כפר" לא כלולה בשמם הרשמי.
3. רשמו על הלוח וסמנו על המפה התלויה את שמות היישובים. היעזרו בקישור הבא
כפר סבא
כפר יונה
כפר אז"ר
כפר מנחם
כפר מל"ל
כפר מסריק
כפר אדומים
כפר תבור
כפר זיתים
כפר חיטים
כפר חב"ד
כפר בלום
כפר תפוח
כפר מימון
כפר סירקין
- ספרו כי ישנם יישובים ששמותיהם מכילים את המילה "כפר" על אף שחלקם אינם נחשבים לכפרים כלל בעיני בציבור הישראלי (הדוגמה הבולטת ביותר היא כפר סבא, שכבר מזמן הפכה לעיר).
- ספרו על הכפר פקיעין, המקום שבו השיר מתייחס אליו וסמנו על המפה את מקומו הגיאוגרפי. (ראו פעילות לכיתה א'-ב').
- שאלו: האם התלמידים ביקרו פעם במקום שהוא כפר? מה מיוחד בו (בהשוואה לצורות יישוב אחרות כגון: עיר, עיירה וכדומה)?
- השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לשים לב למילה "כפר". שאלו: איך מתואר הכפר? מה הדוברת רואה בעיניים ובדמיון? מהם הרגשות של הדוברת כשהיא נמצאת בכפר?
- בקשו מהתלמידים לקרוא את הבית האחרון ושאלו: מה מסמל עבורה הכפר? מתי היא חוזרת אליו ומדוע? מדוע היא כה מתגעגעת אליו? (למורה: רגשות של געגועים וזיכרונות ואפילו אובדן דרך, בקשה לחזור לילדות, למקום קטן ואינטימי, משפחתי, אהוב ומוכר, מקום המשרה אווירה של רוגע ושקט, לחזור למקום בטוח).
כתבה רחל אורנשטיין
ציטוט: "דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ…"
(מסכת אבות, פרק ג', משנה א')
הדוברת בשיר חוזרת אל הכפר, כאשר החזרה אליו היא לחזרה למולדת, לבית, למשפחה – למקום שבו נמצאים השורשים של האדם. יורם טהרלב, שכתב את המילים ללחן שחיברה נורית הירש, חשב על הכפר פקיעין שבגליל, מקום הקשור לביוגרפיה של מבצעת השיר, הזמרת רבקה זוהר.
פקיעין הוא הכפר שבו חייתה משפחתה של רבקה זוהר כמעט אלפיים שנה. רבקה זוהר היא צאצאית של משפחה יהודית אשר למעשה מעולם לא עזבה את הארץ, ולא יצאה לגולה – משפחת זינתי מפקיעין.
השיר מזמן שיח על מקור השייכות של התלמידים ומעלה שאלות לדיון, כמו: מהם מקורות הכוח של האדם? האם יש מקום מסוים, וכן זיכרונות, מראות, קולות, ריחות, טעמים, שמהם שואבים בני אדם את הכוחות שלהם? הדברים הללו הם חלק ממרכיבי הזהות של האדם והם משפיעים ונותנים את אותותיהם לאורך החיים.
הציטוט ממסכת אבות מתאר את החיבור והקשר בין השורשים של האדם, העבר שלו: סיפורו המשפחתי, סיפורו הקהילתי, סיפורו הלאומי, לבין העתיד שהוא מקווה לבנות.
הרחבה למורה על הכפר פקיעין
(לבחירת המורה, מה להציג מתוך הדברים הבאים, ובהתאם לשכבת הגיל של התלמידים).
עם חורבן בית המקדש השני, בזמן שיהודים נשלחים לגולה או נסים מהארץ, קובעות כמה משפחות כהנים את משכנם בכפר פקיעין. האזור ההררי סיפק הגנה מפני ידם הארוכה של הרומאים, ועדיין נמצא בתוך גבולות הארץ, לא רחוק מדי מבית המקדש שנחרב. הם האמינו בהתחדשות החיים בארץ לאחר החורבן. חלק ממשפחות הכהנים שמרו על צביון חיים מיוחד שנשאר לדורי דורות. אליהן עם שנים הצטרפו יהודים מכפרים גליליים אחרים, מהרי הלבנון, ממגורשי ספרד ואפילו מקהילות אשכנזיות שונות. כל עובר אורח הותיר את חותמו, וכך נוצר מרקם קהילתי מגוון ומרתק. באלף האחרון נוספו לכפר תושביו הנוצרים, המוסלמים והדרוזים.
ערכים מובילים בשיר: זיכרון (כמקור של כוח), שייכות, ערך היחד והמשפחה, זיקה ואהבה לארץ.
כיתות ה'-ו'
- בקשו מהתלמידים לשתף ולספר על מקום שהם אהבו, על חוויה טובה, מצמיחה, שהרגישו בה בטוח.
- השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים בחברותא לחפש חוויות של הדוברת בשיר – בעבר ובהווה.
- לאחר החברותא קיימו דיון עם התלמידים בשאלות:
מה מניע את דוברת השיר לחזור לכפר?
- מדוע השיר נקרא "הדרך אל הכפר" ולא פשוט "הכפר"?
- מה היא מחפשת עם חזרתה?
- מה היא מרגישה בעת החזרה לכפר?
- מה היא זוכרת? ומדוע? (למורה: הדוברת בשיר מחפשת את הדברים שמחזקים אותה).
- עם סיום העבודה על השיר התייחסו בקצרה למשנה. רשמו על הלוח את הציטוט: "דַּע מֵאַיִן בָּאתָ וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ" ושאלו: מה הקשר של המשנה לשיר? מה הוא מוסיף או מחדד?
הדוברת בשיר חוזרת אל שורשיה, אל זיכרונותיה, אל עברה כדי לתת מנוח לנפשה בהווה ולהתחזק. כותב המשנה נמצא בדרך, הוא עורך חשיבה וחשבון נפש, מאין הוא בא ולאן הוא הולך, כדי למקם את עצמו ואת מעשיו בהווה ועתיד. בשני המקורות מחפשים את נקודת המוצא כדי לתת מענה להווה וכיוון לעתיד.
משימה
- בקשו מהתלמידים לראיין מבוגר מוכר וקרוב אליהם (דוד, סבא, סבתא, שכן, מורה) שיספר על מקום אהוב ומשמעותי עבורו בילדותו. שאלו את המרואיין:
- מה הוא זוכר?
- מה הוא מרגיש כלפי המקום?
- האם יש מראות מיוחדים שהוא זוכר? טעמים? ריחות? אנשים? נופים?
- צלמו תמונה מהריאיון (ניתן לבנות מצגת מהתמונות) ושתפו את הכיתה בסיפורים.
- צרו עותק עם הכותרת "בחזרה אל הכפר".