הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות תהליך התבגרותו של האדם מילדות, דרך גיל הנעורים ועד לבגרות, על רקע נופים משתנים, תקופתיים וזמניים בחייו, ולעומתם נופים קבועים ויציבים, המהווים עבורו מוקדי תמיכה וכוח
למורה: הבית החמישי בשיר עוסק בחייל הנלחם במלחמה ומאבד חברים. יש לשים לב לתלמידים אשר חוו חוויות אובדן דומה בסביבתם הקרובה או הרחוקה יותר.
עבודת בקבוצות
קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף במליאה או לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
1. פָּקַחְתִּי אֶת עֵינַי, הָיָה אָז חוֹדֶש שְבָט, רָאִיתִי מֵעָלַי צִיפּוֹר קְטַנָה אַחַת, וּתְכֶלֶת הַשָמַיִים וְעָנָן יָחִיד, וְרָאִיתִי אֶת הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד.
הילד בשיר מתבונן בחודש שבט, ביום תכול שמיים, על נופו של ההר הירוק תמיד, הוא הר הכרמל.
- אילו מראות אתם אוהבים לראות? אילו צבעים או נופים אהובים עליכם? מה אתם אוהבים לעשות ביום בהיר? עם מי?
2. בְּמִשְחֲקֵי יַלְדוּת קַלֵי הַשִיכָּרוֹן רָדַפְתִּי פַּרְפַּרִים, הִחְלַקְתִּי בַּמִדְרוֹן, וְעֵת חִיפַּשְתִּי לִי מִסְתוֹר לְלֵב תָּמִים, אָז בָּרַחְתִּי אֶל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד
- כמה כיף לשחק, לרדוף אחר פרפרים, להחליק במדרון ההר. אילו משחקים אהובים עליכם? איזה משחק ילדות אהוב זכור לכם במיוחד?
- היכן אתם אוהבים להסתתר/למצוא פינה לעצמכם?
- מה אתם אוהבים לעשות לבד ולא עם אחרים? ממה הייתם רוצים לעיתים לברוח?
3. הַהַר הַיָרוֹק כֹּל יְמוֹת הַשָנָה, אֲנִי עוֹד חוֹלֵם וְשוֹאֵל, לִנְשוֹם רוּחוֹתֶיך כְּבַרִאשוֹנָה, לִשְכַּב בְּצִלְך כַּרְמֶל.
- ההר הירוק, הוא הר הכרמל, מסמל עבור הילד/הנער/האיש בשיר את הקבוע בחייו, החזק, היציב ונותן הכוח. מהם מקורות הכוח בחיים שלכם? מהם הדברים מהם אתם שואבים כוחות או השראה? מיהם האנשים המהווים עבורכם מקורות תמיכה/עזרה?
- האם גם אתם חולמים? ספרו על מה אתם חולמים.
- בחרו 3 מילות רגש שיתארו כיצד מרגיש הילד השוכב בצל ההר.
(למורה: לדוגמא – שליו, נינוח, רגוע, מהורהר, חולמני, שמח, מתגעגע, נרגש, מרוצה, מסופק)
- תארו אירוע או מצב בו הרגשתם רגשות הדומים לרגשות הילד בשיר.
4. בשְנוֹת הַנְעוּרִים, בִּשְנוֹת הַאַהֲבָה, טִיפַּסְנוּ בִּשְבִילָיו, יַדָי בְּתוֹך יָדָה. הִשְקַפְנוּ לַמֶרְחַק לְעֵבֶר הֶעָתִיד, וְחָלַמְנוּ על ההר הירוק תמיד.
- הילד בגר והפך לנער, וכעת הוא מטייל עם אהובתו על ההר. כיצד, לדעתכם, הם מרגישים? מה הם רואים בדרך?
- לכיתות הגבוהות: כאשר אתה מביט אל העתיד, מה אתה רואה? מהן שאיפותיך? משאלותיך?
5. הָלַכְנוּ לַצָבָא, גְדוֹלִים וּנְבוֹכִים, מִתוך הַמִלְחֲמוֹת חֲזַרְנוּ כְּאַחִים. הֵבֵאנוּ עַל כַּפַּיִים רֵעַ וְיָדִיד, וְנִפְרַדְנו מוּל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד.
- שירות משותף בצבא גורם לעיתים לאנשים להרגיש כמו אחים. חישבו מדוע? האם אתם מכירים סיפורים כאלה? שתפו .
- האם אתה מכיר חיילים במשפחתך/ בסביבתך הקרובה? מה מיוחד בהם? מה היית מאחל להם?
6. וילַדֵינוּ כְּבָר הַיוֹם הֵם עֲלָמִים, הוֹרינוּ שְעָרָם הִלְבִּין מֵרוֹב יָמִים. אך צְעִירִים נִהְיֶה כֹּל בּוֹקר, עֵת נַבִּיט אֶל אַחִינו, אֶל הַהַר הַירוק תָּמיד.
- כעת הילד, הנער והבחור הצעיר, הפך למבוגר, הורה לילדים. למה כוונתו כאשר הוא אומר כי הוא נהיה צעיר כל בוקר כאשר הוא מביט אל ההר הירוק תמיד? הייתכן כי אדם יהפוך צעיר?
- מה הייתם אומרים לאיש המבוגר?
- מה הייתם מספרים לו על עצמכם, בגילכם הנוכחי?
לסיכום, הצעה לשיח מסכם במליאה ומשימה אישית:
1. שתפו:
- מה מעורר בכם שיר זה? מה אתם למדים ממנו?
- מה אהבתם בשיר?
2. תארו את 'ההר הירוק תמיד' הפרטי שלכם, במילים, בצורה ובצבע, או בכל דרך יצירתית בה תבחרו. כיצד הוא נראה? מה יש בו? היכן אתם ממוקמים בו?
- במה אתם משתפים את ההר שלכם? (ניתן להציע לתלמיד לכתוב מכתב אישי להר הירוק תמיד, בו הוא מספר על עצמו, על מחשבותיו, על חוזקותיו ועל חולשותיו, על מה מעסיק אותו בימים אלו ומה מסייע לו להתמודד…)
3. איזו משאלה הייתם מבקשים היום מההר הירוק תמיד?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות תהליך התבגרותו של האדם מילדות, דרך גיל הנעורים ועד לבגרות, על רקע נופים משתנים, תקופתיים וזמניים בחייו, ולעומתם נופים קבועים ויציבים, המהווים עבורו מוקדי תמיכה וכוח
למורה: הבית החמישי בשיר עוסק בחייל הנלחם במלחמה ומאבד חברים. יש לשים לב לתלמידים אשר חוו חוויות אובדן דומה בסביבתם הקרובה או הרחוקה יותר.
עבודת בקבוצות
קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף במליאה או לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
1. פָּקַחְתִּי אֶת עֵינַי, הָיָה אָז חוֹדֶש שְבָט, רָאִיתִי מֵעָלַי צִיפּוֹר קְטַנָה אַחַת, וּתְכֶלֶת הַשָמַיִים וְעָנָן יָחִיד, וְרָאִיתִי אֶת הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד.
הילד בשיר מתבונן בחודש שבט, ביום תכול שמיים, על נופו של ההר הירוק תמיד, הוא הר הכרמל.
- אילו מראות אתם אוהבים לראות? אילו צבעים או נופים אהובים עליכם? מה אתם אוהבים לעשות ביום בהיר? עם מי?
2. בְּמִשְחֲקֵי יַלְדוּת קַלֵי הַשִיכָּרוֹן רָדַפְתִּי פַּרְפַּרִים, הִחְלַקְתִּי בַּמִדְרוֹן, וְעֵת חִיפַּשְתִּי לִי מִסְתוֹר לְלֵב תָּמִים, אָז בָּרַחְתִּי אֶל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד
- כמה כיף לשחק, לרדוף אחר פרפרים, להחליק במדרון ההר. אילו משחקים אהובים עליכם? איזה משחק ילדות אהוב זכור לכם במיוחד?
- היכן אתם אוהבים להסתתר/למצוא פינה לעצמכם?
- מה אתם אוהבים לעשות לבד ולא עם אחרים? ממה הייתם רוצים לעיתים לברוח?
3. הַהַר הַיָרוֹק כֹּל יְמוֹת הַשָנָה, אֲנִי עוֹד חוֹלֵם וְשוֹאֵל, לִנְשוֹם רוּחוֹתֶיך כְּבַרִאשוֹנָה, לִשְכַּב בְּצִלְך כַּרְמֶל.
- ההר הירוק, הוא הר הכרמל, מסמל עבור הילד/הנער/האיש בשיר את הקבוע בחייו, החזק, היציב ונותן הכוח. מהם מקורות הכוח בחיים שלכם? מהם הדברים מהם אתם שואבים כוחות או השראה? מיהם האנשים המהווים עבורכם מקורות תמיכה/עזרה?
- האם גם אתם חולמים? ספרו על מה אתם חולמים.
- בחרו 3 מילות רגש שיתארו כיצד מרגיש הילד השוכב בצל ההר.
(למורה: לדוגמא – שליו, נינוח, רגוע, מהורהר, חולמני, שמח, מתגעגע, נרגש, מרוצה, מסופק)
- תארו אירוע או מצב בו הרגשתם רגשות הדומים לרגשות הילד בשיר.
4. בשְנוֹת הַנְעוּרִים, בִּשְנוֹת הַאַהֲבָה, טִיפַּסְנוּ בִּשְבִילָיו, יַדָי בְּתוֹך יָדָה. הִשְקַפְנוּ לַמֶרְחַק לְעֵבֶר הֶעָתִיד, וְחָלַמְנוּ על ההר הירוק תמיד.
- הילד בגר והפך לנער, וכעת הוא מטייל עם אהובתו על ההר. כיצד, לדעתכם, הם מרגישים? מה הם רואים בדרך?
- לכיתות הגבוהות: כאשר אתה מביט אל העתיד, מה אתה רואה? מהן שאיפותיך? משאלותיך?
5. הָלַכְנוּ לַצָבָא, גְדוֹלִים וּנְבוֹכִים, מִתוך הַמִלְחֲמוֹת חֲזַרְנוּ כְּאַחִים. הֵבֵאנוּ עַל כַּפַּיִים רֵעַ וְיָדִיד, וְנִפְרַדְנו מוּל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד.
- שירות משותף בצבא גורם לעיתים לאנשים להרגיש כמו אחים. חישבו מדוע? האם אתם מכירים סיפורים כאלה? שתפו .
- האם אתה מכיר חיילים במשפחתך/ בסביבתך הקרובה? מה מיוחד בהם? מה היית מאחל להם?
6. וילַדֵינוּ כְּבָר הַיוֹם הֵם עֲלָמִים, הוֹרינוּ שְעָרָם הִלְבִּין מֵרוֹב יָמִים. אך צְעִירִים נִהְיֶה כֹּל בּוֹקר, עֵת נַבִּיט אֶל אַחִינו, אֶל הַהַר הַירוק תָּמיד.
- כעת הילד, הנער והבחור הצעיר, הפך למבוגר, הורה לילדים. למה כוונתו כאשר הוא אומר כי הוא נהיה צעיר כל בוקר כאשר הוא מביט אל ההר הירוק תמיד? הייתכן כי אדם יהפוך צעיר?
- מה הייתם אומרים לאיש המבוגר?
- מה הייתם מספרים לו על עצמכם, בגילכם הנוכחי?
לסיכום, הצעה לשיח מסכם במליאה ומשימה אישית:
1. שתפו:
- מה מעורר בכם שיר זה? מה אתם למדים ממנו?
- מה אהבתם בשיר?
2. תארו את 'ההר הירוק תמיד' הפרטי שלכם, במילים, בצורה ובצבע, או בכל דרך יצירתית בה תבחרו. כיצד הוא נראה? מה יש בו? היכן אתם ממוקמים בו?
- במה אתם משתפים את ההר שלכם? (ניתן להציע לתלמיד לכתוב מכתב אישי להר הירוק תמיד, בו הוא מספר על עצמו, על מחשבותיו, על חוזקותיו ועל חולשותיו, על מה מעסיק אותו בימים אלו ומה מסייע לו להתמודד…)
3. איזו משאלה הייתם מבקשים היום מההר הירוק תמיד?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות תהליך התבגרותו של האדם מילדות, דרך גיל הנעורים ועד לבגרות, על רקע נופים משתנים, תקופתיים וזמניים בחייו, ולעומתם נופים קבועים ויציבים, המהווים עבורו מוקדי תמיכה וכוח
למורה: הבית החמישי בשיר עוסק בחייל הנלחם במלחמה ומאבד חברים. יש לשים לב לתלמידים אשר חוו חוויות אובדן דומה בסביבתם הקרובה או הרחוקה יותר.
עבודת בקבוצות
קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף במליאה או לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
1. פָּקַחְתִּי אֶת עֵינַי, הָיָה אָז חוֹדֶש שְבָט, רָאִיתִי מֵעָלַי צִיפּוֹר קְטַנָה אַחַת, וּתְכֶלֶת הַשָמַיִים וְעָנָן יָחִיד, וְרָאִיתִי אֶת הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד.
הילד בשיר מתבונן בחודש שבט, ביום תכול שמיים, על נופו של ההר הירוק תמיד, הוא הר הכרמל.
- אילו מראות אתם אוהבים לראות? אילו צבעים או נופים אהובים עליכם? מה אתם אוהבים לעשות ביום בהיר? עם מי?
2. בְּמִשְחֲקֵי יַלְדוּת קַלֵי הַשִיכָּרוֹן רָדַפְתִּי פַּרְפַּרִים, הִחְלַקְתִּי בַּמִדְרוֹן, וְעֵת חִיפַּשְתִּי לִי מִסְתוֹר לְלֵב תָּמִים, אָז בָּרַחְתִּי אֶל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד
- כמה כיף לשחק, לרדוף אחר פרפרים, להחליק במדרון ההר. אילו משחקים אהובים עליכם? איזה משחק ילדות אהוב זכור לכם במיוחד?
- היכן אתם אוהבים להסתתר/למצוא פינה לעצמכם?
- מה אתם אוהבים לעשות לבד ולא עם אחרים? ממה הייתם רוצים לעיתים לברוח?
3. הַהַר הַיָרוֹק כֹּל יְמוֹת הַשָנָה, אֲנִי עוֹד חוֹלֵם וְשוֹאֵל, לִנְשוֹם רוּחוֹתֶיך כְּבַרִאשוֹנָה, לִשְכַּב בְּצִלְך כַּרְמֶל.
- ההר הירוק, הוא הר הכרמל, מסמל עבור הילד/הנער/האיש בשיר את הקבוע בחייו, החזק, היציב ונותן הכוח. מהם מקורות הכוח בחיים שלכם? מהם הדברים מהם אתם שואבים כוחות או השראה? מיהם האנשים המהווים עבורכם מקורות תמיכה/עזרה?
- האם גם אתם חולמים? ספרו על מה אתם חולמים.
- בחרו 3 מילות רגש שיתארו כיצד מרגיש הילד השוכב בצל ההר.
(למורה: לדוגמא – שליו, נינוח, רגוע, מהורהר, חולמני, שמח, מתגעגע, נרגש, מרוצה, מסופק)
- תארו אירוע או מצב בו הרגשתם רגשות הדומים לרגשות הילד בשיר.
4. בשְנוֹת הַנְעוּרִים, בִּשְנוֹת הַאַהֲבָה, טִיפַּסְנוּ בִּשְבִילָיו, יַדָי בְּתוֹך יָדָה. הִשְקַפְנוּ לַמֶרְחַק לְעֵבֶר הֶעָתִיד, וְחָלַמְנוּ על ההר הירוק תמיד.
- הילד בגר והפך לנער, וכעת הוא מטייל עם אהובתו על ההר. כיצד, לדעתכם, הם מרגישים? מה הם רואים בדרך?
- לכיתות הגבוהות: כאשר אתה מביט אל העתיד, מה אתה רואה? מהן שאיפותיך? משאלותיך?
5. הָלַכְנוּ לַצָבָא, גְדוֹלִים וּנְבוֹכִים, מִתוך הַמִלְחֲמוֹת חֲזַרְנוּ כְּאַחִים. הֵבֵאנוּ עַל כַּפַּיִים רֵעַ וְיָדִיד, וְנִפְרַדְנו מוּל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד.
- שירות משותף בצבא גורם לעיתים לאנשים להרגיש כמו אחים. חישבו מדוע? האם אתם מכירים סיפורים כאלה? שתפו .
- האם אתה מכיר חיילים במשפחתך/ בסביבתך הקרובה? מה מיוחד בהם? מה היית מאחל להם?
6. וילַדֵינוּ כְּבָר הַיוֹם הֵם עֲלָמִים, הוֹרינוּ שְעָרָם הִלְבִּין מֵרוֹב יָמִים. אך צְעִירִים נִהְיֶה כֹּל בּוֹקר, עֵת נַבִּיט אֶל אַחִינו, אֶל הַהַר הַירוק תָּמיד.
- כעת הילד, הנער והבחור הצעיר, הפך למבוגר, הורה לילדים. למה כוונתו כאשר הוא אומר כי הוא נהיה צעיר כל בוקר כאשר הוא מביט אל ההר הירוק תמיד? הייתכן כי אדם יהפוך צעיר?
- מה הייתם אומרים לאיש המבוגר?
- מה הייתם מספרים לו על עצמכם, בגילכם הנוכחי?
לסיכום, הצעה לשיח מסכם במליאה ומשימה אישית:
1. שתפו:
- מה מעורר בכם שיר זה? מה אתם למדים ממנו?
- מה אהבתם בשיר?
2. תארו את 'ההר הירוק תמיד' הפרטי שלכם, במילים, בצורה ובצבע, או בכל דרך יצירתית בה תבחרו. כיצד הוא נראה? מה יש בו? היכן אתם ממוקמים בו?
- במה אתם משתפים את ההר שלכם? (ניתן להציע לתלמיד לכתוב מכתב אישי להר הירוק תמיד, בו הוא מספר על עצמו, על מחשבותיו, על חוזקותיו ועל חולשותיו, על מה מעסיק אותו בימים אלו ומה מסייע לו להתמודד…)
3. איזו משאלה הייתם מבקשים היום מההר הירוק תמיד?