זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות על פי קבוצות גיל
השיר נכתב בעקבות "מבצע משה" (1984 – 1985), המבצע הראשון להבאתם של עולים רבים מאתיופיה לישראל. מבוגרים וילדים נאלצו לעבור בדרכים קשות ומסוכנות. לא כולם עמדו בתלאות ומתו בדרכם הארוכה לארץ. בשיר מתוארים הקשיים והסכנות שנתקלו בהם העולים בדרכם (וּבַלַּיְלָה תָּקְפוּ שׁוֹדְדִים… הַמִּדְבָּר לא נִגְמָר…עַל גַּבִּי שַׂק הָאֹכֶל הַדַּל) וכן הקשיים בקליטתם בארץ נוכח הממסד הרבני שלא הכיר ביהדותם (לוּ הָיְתָה לְצִדִּי, הִיא הָיְתָה יְכוֹלָה / לְשַׁכְנֵעַ אוֹתָם שֶׁאֲנִי יְהוּדִי).
הפסוק המקראי המלווה שיר זה לקוח מספר עמוס, נביא שניבא בתקופת הבית הראשון ונבואותיו עסקו בחורבן ובפורענות. בפרק החותם את הספר יש תקווה לגאולה אחרי החורבן. הנביא חוזה ימים שבהם ישוב עם ישראל לארצו, יבנה בה ערים, והארץ תיתן יבולה: וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת [שיבת העם] עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת [יבנו את הערים השוממות] וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם(עמוס ט, יד).
הרעיון והתקווה המובעים בפסוק זה ליוו גם את היהודים שעלו לארץ מאתיופיה. השיר מבטא את הכמיהה להגיע לארץ ישראל ולירושלים ולהקים שם את ביתם.
כיתות א-ב
1. בררו עם התלמידים את המושג "מסע" (טיול או נדודים בעלי משמעות רבה מצד משך הזמן, המרחק או המטרה שלהם. במסע עובר הנוסע בין מקומות שונים. לעתים מסתיים המסע בחזרה לתחנת המוצא, ולעתים תכליתו היא מעבר למקום אחר).
2. כתבו את שם השיר "הַמַּסָּע לְאֶרֶץ יִשְֹרָאֵל" על הלוח. בררו עם התלמידים:
- האם שמעו או מכירים אנשים שערכו מסע לארץ ישראל בהווה או בעבר?
- האם המסע לקח זמן רב?
- מדוע אנשים אלה החליטו לערוך מסע לארץ?
3. האזינו לשיר, קראו אותו ובררו מה דעתם של התלמידים על השיר (שיר שמח, שיר עצוב, שיר עם תקווה, שיר שהוא סיפור, שיר שהוא רק על יהדות אתיופיה, שיר אהבה לארץ, שיר געגוע לירושלים ועוד).
4. בקשו מהתלמידים לכתוב ולצייר את כותרת השיר: מאפייני המסע, קשיים ואתגרים.
- הציוריםיכולים להיות בעקבות השיר על עליית יהודי אתיופיה, אך יכולים גם לעסוק במסעות אחרים.
5. הציגו את העבודות בכיתה וקיימו דיון על הכיסופים והרצון של יהודים רבים לעלות לארץ וכן על קשיי הקליטה שלהם.
לסיכום
- הכרנו את מבצע משה – המבצע לעליית יהודי אתיופיה.
- בררנו את משמעות המושג "המסע לארץ ישראל".
- בחנו את קשי העלייה והקליטה של העולים לארץ ובדקנו אפשרויות להקל את הקשיים.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות על פי קבוצות גיל
השיר נכתב בעקבות "מבצע משה" (1984 – 1985), המבצע הראשון להבאתם של עולים רבים מאתיופיה לישראל. מבוגרים וילדים נאלצו לעבור בדרכים קשות ומסוכנות. לא כולם עמדו בתלאות ומתו בדרכם הארוכה לארץ. בשיר מתוארים הקשיים והסכנות שנתקלו בהם העולים בדרכם (וּבַלַּיְלָה תָּקְפוּ שׁוֹדְדִים… הַמִּדְבָּר לא נִגְמָר…עַל גַּבִּי שַׂק הָאֹכֶל הַדַּל) וכן הקשיים בקליטתם בארץ נוכח הממסד הרבני שלא הכיר ביהדותם (לוּ הָיְתָה לְצִדִּי, הִיא הָיְתָה יְכוֹלָה / לְשַׁכְנֵעַ אוֹתָם שֶׁאֲנִי יְהוּדִי).
הפסוק המקראי המלווה שיר זה לקוח מספר עמוס, נביא שניבא בתקופת הבית הראשון ונבואותיו עסקו בחורבן ובפורענות. בפרק החותם את הספר יש תקווה לגאולה אחרי החורבן. הנביא חוזה ימים שבהם ישוב עם ישראל לארצו, יבנה בה ערים, והארץ תיתן יבולה: וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת [שיבת העם] עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת [יבנו את הערים השוממות] וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם(עמוס ט, יד).
הרעיון והתקווה המובעים בפסוק זה ליוו גם את היהודים שעלו לארץ מאתיופיה. השיר מבטא את הכמיהה להגיע לארץ ישראל ולירושלים ולהקים שם את ביתם.
כיתות ג-ד
1. חלקו לתלמידים את מילות השיר. ספרו בקצרה על הרקע לכתיבתו.
בקשו מהתלמידים:
- לבחור שורה משמעותית מתוך השיר אשר מעוררת אצלם תשומת לב מיוחדת או גורמת להם להתרגשות ולכתוב מדוע בחרו בשורה זו ומה היא מספרת על המסע של יהודי אתיופיה לארץ ישראל?
- לסמן את הקשיים השונים העולים בשיר.
- להגדיר את סוגי הקשיים (בשלושת הבתים הראשונים מתוארים קשיים מגוונים במסע עצמו, בסוף השיר מתוארים הקשיים בהתאקלמות בארץ).
- להעלות קשיים נוספים שלדעתם עולים חדשים בארץ נתקלים בהם.
- להציע פתרונות שיאפשרו להקל את הקשיים האלה.
2. "וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת [שיבת העם] עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת [יבנו את הערים השוממות] וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם."(עמוס ט, י"ד).
הסבירו בקצרה מיהו הנביא עמוס ובאיזה הקשר נאמרו דבריו. שאלו:
- מה מספרת נבואת התקווה של עמוס?
- האם גם העולים מאתיופיה קיוו לדברים אלו?
- האם יש עוד דברים שהעולים מאתיופיה חלמו עליהם וקיוו להגשים?
- כיצד, ככיתה וכבודדים, אפשר לעזור לעולים להגשים את חלומותיהם ותקוותיהם?
לסיכום
- הכרנו את מבצע משה – המבצע לעליית יהודי אתיופיה.
- בררנו את משמעות המושג "המסע לארץ ישראל".
- בחנו את קשי העלייה והקליטה של העולים לארץ ובדקנו אפשרויות להקל את הקשיים.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית
חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות על פי קבוצות גיל
השיר נכתב בעקבות "מבצע משה" (1984 – 1985), המבצע הראשון להבאתם של עולים רבים מאתיופיה לישראל. מבוגרים וילדים נאלצו לעבור בדרכים קשות ומסוכנות. לא כולם עמדו בתלאות ומתו בדרכם הארוכה לארץ. בשיר מתוארים הקשיים והסכנות שנתקלו בהם העולים בדרכם (וּבַלַּיְלָה תָּקְפוּ שׁוֹדְדִים… הַמִּדְבָּר לא נִגְמָר…עַל גַּבִּי שַׂק הָאֹכֶל הַדַּל) וכן הקשיים בקליטתם בארץ נוכח הממסד הרבני שלא הכיר ביהדותם (לוּ הָיְתָה לְצִדִּי, הִיא הָיְתָה יְכוֹלָה / לְשַׁכְנֵעַ אוֹתָם שֶׁאֲנִי יְהוּדִי).
הפסוק המקראי המלווה שיר זה לקוח מספר עמוס, נביא שניבא בתקופת הבית הראשון ונבואותיו עסקו בחורבן ובפורענות. בפרק החותם את הספר יש תקווה לגאולה אחרי החורבן. הנביא חוזה ימים שבהם ישוב עם ישראל לארצו, יבנה בה ערים, והארץ תיתן יבולה: וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת [שיבת העם] עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת [יבנו את הערים השוממות] וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם(עמוס ט, יד).
הרעיון והתקווה המובעים בפסוק זה ליוו גם את היהודים שעלו לארץ מאתיופיה. השיר מבטא את הכמיהה להגיע לארץ ישראל ולירושלים ולהקים שם את ביתם.
כיתות ה-ו
כתבו את שם השיר "הַמַּסָּע לְאֶרֶץ יִשְֹרָאֵל" על הלוח.
1. בררו עם התלמידים את משמעותן ומורכבותן של העליות לארץ:
- מהיכן הגיעו היהודים לארץ ישראל בתקופות השונות?
- מהן הסיבות לעלייה לארץ ישראל (כיסופים וגעגועים לציון, פרעות וגילויי אנטישמיות, אחר)?
- מהם מאפייניה הייחודיים של העלייה מאתיופיה?( קשיי הקליטה בכלל, ובפרט על רקע המשפט בשיר: לוּ הָיְתָה לְצִדִּי, הִיא הָיְתָה יְכוֹלָה / לְשַׁכְנֵעַ אוֹתָם שֶׁאֲנִי יְהוּדִי).
2. קראו בכיתה את השיר והתמקדו בפזמון:
- כיצד "מסכם" הפזמון את הבית שלפניו (הפזמון החוזר – חוזר בשינוי מילים)?
- הדגישו בפני התלמידים שבפזמון המלווה את הבית הראשון מתבקשים המשתתפים במסע "להרים רגלים", ובבית האחרון מתבקשים המשתתפים "להרים עיניים". מדוע לדעתם יש שוני בין בתי הפזמון?
3. " ושַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת [שיבת העם] עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת [יבנו את הערים השוממות] וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם."(עמוס ט, י"ד)
הסבירו בקצרה מי הוא עמוס הנביא ובאיזה הקשר דבריו נאמרו והציגו שאלת חקר – כיצד הרעיון של תקווה להתיישבות בארץ בא לידי ביטוי בעליות השונות לארץ ישראל?
לסיכום
- הכרנו את מבצע משה – המבצע לעליית יהודי אתיופיה.
- בררנו את משמעות המושג "המסע לארץ ישראל".
- בחנו את קשי העלייה והקליטה של העולים לארץ ובדקנו אפשרויות להקל את הקשיים.