השיר מזמן שיח על משאלות ורצונות בזמן חג ובזמן חול ושגרה, וכמו כן על הזמן החולף, ועל ההזדמנות להתחיל מהתחלה, ולהתחדש לקראת העתיד לבוא
מצורף נספח 1
עבודת בקבוצות
בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד עם התלמידים את השיר, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.
1. "עייפות בלתי מוסברת
פיק ברכיים לא מובן
זו שעה שלא חוזרת
לעולם".
הסבירו לתלמידים את המושג 'פיק בירכיים' ושאלו:
- האם קרה לכם שהרגשתם כך? מתי אתם חשים עייפים? מתי אתם פוחדים עד כדי "פיק ברכיים"?
- מה עוזר לכם להתגבר על עייפות או פחד? שתפו בפעולה שעוזרת לכם להתגבר על עייפות, ופעולה שעוזרת לכם להתגבר על פחד. (למורה: דוגמאות לפעולות- שינה, ריצה, הליכה, שיחה, אכילה, בכי)
2. "בלבך אתה יודע,
שמעבר לפינה
אהבה חדשה ממתינה".
- המשוררת מאמינה, שהפתרון לעייפות, לפחד ולחלוף הזמן היא האהבה.. מה דעתכם על כך? כיצד אהבה יכולה לעזור להתמודד עם מצבים מאתגרים? האם הייתה או יש לכם אהבה חדשה שמסייעת לכם להתגבר על משהו?
3. "אחרי החגים יתחדש הכול, יתחדשו וישובו ימי החול"
יש משהו מרגיע ומשמח בחזרה לשגרה, לפעולות ולעשייה היומיומית שאליה אנו רגילים, לאחר תקופה ארוכה של הפרת השגרה.
- מה אתם אוהבים בשגרה שלכם? שתפו את חברי בקבוצה בדברים או פעולות שאתם אוהבים לעשות יום יום.
- מה אתם אוהבים לעשות בימים של שבת או חג? שתפו את חבריכם.
4. "האוויר, העפר, המטר והאש, גם אתה, גם אתה תתחדש"
המשוררת מתארת גם את מזג האוויר שלאחר תקופת החגים כמתחדש ומשתנה, וכמוהו גם האדם.
- מהו מזג האוויר האהוב עליכם? מדוע אתם נהנים ממזג אויר זה? איזו פעילות אהובה עליכם במזג אויר זה?
(למורה: מומלץ לכתוב על הלוח סוגי מזג אויר, כגון מעונן, שמשי, קריר, חם, שרבי, גשום וסוער, אביבי… אפשר לשאול את התלמידים מהו מזג אויר פנימי- תחושה או הרגשה פנימית- ועם איזה מזג אויר הגיעו היום לכיתה? האם מזג האוויר הפנימי, בדומה או בשונה מהחיצוני, יכול להשתנות במהלך היום? מה יכול לסייע לו או לגרום לו להשתנות?)
- במה הייתם רוצים אתם להתחדש? שתפו ביכולת, כישרון או תחביב שהייתם רוצים לפתח ולהתחדש בהם.
5. "בגנך פורחים לפתע
בערבוביה גמורה,
עץ החלומות ועץ הדעת
טוב ורע".
- כיצד נראה עץ החלומות שלכם? מה צומח בו? מהם פירותיו? תארו במילים או בציור וצבע.
(למורה: כדאי להציע לתלמידים לצייר את עץ החלומות שלהם ולהציגו בקבוצה או במליאה. כדאי להנחות את התלמידים לחשוב ולתכנן את עץ החלומות שלהם, ולחשוב על הדרך להציגו בפני חבריהם לקבוצה/ לכיתה. מומלץ לערוך בתום הפעילות תערוכת יצירות אשר תיקרא "יער החלומות שלנו". )
- ספרו על מקרה בו עשיתם משהו טוב, למענכם או למען אחרים. כיצד הרגשתם בעת המעשה הטוב?
- ספרו על מקרה בו טעיתם ועשיתם משהו שפגע בכם או באחרים. מה עזר לכם לתקן את טעותכם? מה יכול לדעתכם לעזור לילדים להבחין בין טוב לרע, בין מותר לאסור?
6. "במסע שלא נגמר
בין שדות הצל ושדות האור,
יש נתיב שלא עברת
ושתעבור".
- מהם הדברים שעדיין לא עברתם או התנסיתם בהם, ותרצו להתנסות בהם בשנה הקרובה? שתפו במשהו חדש שתרצו להתנסות בו לבד, ומשהו שתרצו להתנסות בו יחד עם חברים.
(למורה: יש לכוון את התלמידים לחשיבה על פעולות והתנסויות חיוביות בלבד, המקדמות ומפתחות את יכולותיו ורווחתו הנפשית של הילד).
7. "שעון החול, שעון חייך, מאותת לך עכשיו "
המשוררת מתארת את הזמן החולף כשעון חול, אשר מאותת לנו לחזור לשגרה ולהגשים את רצונותינו.
- אילו יכולתם לומר משהו לשעון, מה הייתם אומרים לו? מה הייתם מבקשים ממנו?
- מהם הדברים החשובים לכם אשר תירצו להספיק לעשות השנה?
לסיכום:
(למורה: פעילות זו דורשת 10 דקות של עבודה אישית, ו15 דקות לשיתוף בקבוצה הקטנה)
השיר "התחדשות" מתייחס לאופן בו חיי מעגלי השגרה והחול משתלבים, חיוניים, ומסייעים לאדם לחיות חיים מיטביים ומתחדשים.
הטבלה שלפניכם מרכזת את תמונת השבוע של התלמידים. בקשו מהם לחשוב על 10 פעילויות שהם עושים במהלך השבוע, ולהוסיף אותן לעמודת "הפעילות". לאחר מכן בקשו מהם לסמן האם הם צריכים לעשות את הפעילות והאם הם אוהבים לעשות אותה (יש אפשרות לסימון חיובי בשתי העמודות) ולאחר מכן למלא את המשך השורה.
לסיום כדאי להתייחס במליאה לשאלות:
- כיצד פעילות זו קשורה לשיר "התחדשות"?
- כיצד היא יכולה לסייע לכם בחיי היום יום?- הכרות עם אופי ההתנהלות שלי בפעילויות השגרה המתחדשת אחרי תקופות חג וחופשה, מה ארצה לשנות בשגרה שלי ומה ארצה לשמר, תכנון וניהול זמן…)