הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות ערכה של החברות ועל המתנות שאנו מקבלים בזכות חברות טובה ואמיתית
פעילות הכנה לשיר
1. ספרו לתלמידים כי הם עומדים לעסוק בשיר שנקרא "חברים".
2. קיימו דיון בכיתה:
- מה זאת חברות?
- מה היא נותנת לנו?
- אילו מתנות מעניקה לנו החברות?
- מה אנו אוהבים לקבל מחברים?
- מה אנו אוהבים לתת לחברים?
3. רשמו על הלוח את רשימת המתנות שהתלמידים ציינו כי הם אוהבים לקבל ולתת.
דיון בכיתה
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר עד סופו ולאחר מכן להעתיק למחברות את רשימת המתנות שהדובר קיבל מחבריו.
2. בררו עם התלמידים:
- איזה מין מתנות קיבל הדובר?
- האם אלה מתנות שקונים בכסף?
- מה נדרש מהחבר הנותן כדי לתת מתנות אלה?
- מה מעניקות המתנות הללו לחבר שמקבל אותן?
- האם המתנות המופיעות בשיר דומותלמתנות שנמנו בדיון המקדים בכיתה? במה הן דומות? במה הן שונות? ממה נובעים ההבדלים?
3. א. "חבר אחד לימד אותי לשיר
חבר אחד לימד אותי לשמוח
גם חברתי הציעה לי לקחת קצת אוויר
ואת הרע מהר מאוד לשכוח"
- מדוע חשוב לנו לשיר?
- כיצד אפשר ללמוד לשמוח ולשכוח את הרע?
- מדוע כדאי לשכוח את הרע?
ב. "היה מי שלימד אותי לבכות
היה מי שעזר לי גם לסלוח
מכל הלטיפות העלבונות והמכות
נשאר לי רק אל תוך עצמי לברוח"
- ללמד לבכות, האם זו מתנה? הסבירו מדוע.
- מתי חשוב לבכות? מה גורם לנו הבכי?
- בקשו מהתלמידים להשלים את המשפטים האלה:
- כשאנו בוכים אנו…
- הבכי מאפשר לנו…
- לאחר הבכי אנו מרגישים…
- חשוב לבכות ליד חבר טוב כי…
- כשאני רואה חבר בוכה אני…
ג. "היה מי שעזר לי גם לסלוח"
- מדוע חשוב לסלוח?
- מתי קל לנו לסלוח?
- מתי קשה יותר לסלוח?
- האם קל יותר לבקש סליחה או לסלוח?
- ספרו על חוויה שבה היה קל לסלוח וחוויה שבה היה קשה לסלוח.
- מה קל יותר, לסלוח לעצמינו או לאחרים?
- אילו רגשות אנו חשים כשאנו מבקשים סליחה?
- אילו רגשות אנו חשים כשמבקשים מאיתנו סליחה?
ד. "את החיוך נתן לי החבר הכי קרוב"
- האם יש משמעות לכך שאת החיוך נתן החבר הכי קרוב? הסבירו.
ה. "כדאי ללמוד מן הפרחים לא לקמץ בחיוכים, והעולם תראו יהיה פתאום כה טוב"
(לאה נאור).
- מה יש בו, בחיוך, שהופך את העולם לטוב יותר?
ו. "קיבלתי מכולם את המיטב
את הכנות… מגע האושר… קו הרחמים… קו היושר"
- מדוע תכונות אלה הן ה"מיטב"?
- מדוע הן חשובות לחברות טובה?
- כיצד הן תורמות למי שמקבל אותן?
ז. "חשבתי לי לתת פה לכולכם אחד אחד
את מה שחברי נתנו לי אמש"
- מה אפשר להבין מרצונו של הדובר לתת לכולם בדיוק את מה שהוא קיבל?
- בקשו מהתלמידים לבחור שתי מתנות שהיה רוצה לקבל מבין המתנות המופיעות בשיר.
- מדוע דווקא מתנות אלה משמעותיות בעיניו? מדוע הן נבחרו? מה תרומתן? מה אפשר להרוויח בזכותן? מה תרצו לומר למי שהעניק אותן?
הפעלה
"מכל החברים שלי קיבלתי את הטוב"
(הכינו מראש חומרי יצירה: מגזינים, דפים צבעוניים, צבעים, בדים וכד')
- חלקו לכל תלמיד פתק ובו שם של חבר מהכיתה.
- על גבי בריסטול בגודל A5 יכין כל תלמיד מתנה (ברוח המתנות שבשיר) שהוא רוצה להעניק לחברו ויכתוב לו הקדשה אישית.
- התלמידים יעניקו זה לזה את המתנות.
קיימו דיון:
- על פי מה החליט כל תלמיד מה כדאי לתת?
- מה הייתה ההרגשה בשעת הענקת המתנה?
- מה הייתה ההרגשה ברגע קבלת המתנה?
- במה תרמו לנו העיון בשיר והפעילות להבנת ערך החברות?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות ערכה של החברות ועל המתנות שאנו מקבלים בזכות חברות טובה ואמיתית
פעילות הכנה לשיר
1. ספרו לתלמידים כי הם עומדים לעסוק בשיר שנקרא "חברים".
2. קיימו דיון בכיתה:
- מה זאת חברות?
- מה היא נותנת לנו?
- אילו מתנות מעניקה לנו החברות?
- מה אנו אוהבים לקבל מחברים?
- מה אנו אוהבים לתת לחברים?
3. רשמו על הלוח את רשימת המתנות שהתלמידים ציינו כי הם אוהבים לקבל ולתת.
דיון בכיתה
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר עד סופו ולאחר מכן להעתיק למחברות את רשימת המתנות שהדובר קיבל מחבריו.
2. בררו עם התלמידים:
- איזה מין מתנות קיבל הדובר?
- האם אלה מתנות שקונים בכסף?
- מה נדרש מהחבר הנותן כדי לתת מתנות אלה?
- מה מעניקות המתנות הללו לחבר שמקבל אותן?
- האם המתנות המופיעות בשיר דומותלמתנות שנמנו בדיון המקדים בכיתה? במה הן דומות? במה הן שונות? ממה נובעים ההבדלים?
3. א. "חבר אחד לימד אותי לשיר
חבר אחד לימד אותי לשמוח
גם חברתי הציעה לי לקחת קצת אוויר
ואת הרע מהר מאוד לשכוח"
- מדוע חשוב לנו לשיר?
- כיצד אפשר ללמוד לשמוח ולשכוח את הרע?
- מדוע כדאי לשכוח את הרע?
ב. "היה מי שלימד אותי לבכות
היה מי שעזר לי גם לסלוח
מכל הלטיפות העלבונות והמכות
נשאר לי רק אל תוך עצמי לברוח"
- ללמד לבכות, האם זו מתנה? הסבירו מדוע.
- מתי חשוב לבכות? מה גורם לנו הבכי?
- בקשו מהתלמידים להשלים את המשפטים האלה:
- כשאנו בוכים אנו…
- הבכי מאפשר לנו…
- לאחר הבכי אנו מרגישים…
- חשוב לבכות ליד חבר טוב כי…
- כשאני רואה חבר בוכה אני…
ג. "היה מי שעזר לי גם לסלוח"
- מדוע חשוב לסלוח?
- מתי קל לנו לסלוח?
- מתי קשה יותר לסלוח?
- האם קל יותר לבקש סליחה או לסלוח?
- ספרו על חוויה שבה היה קל לסלוח וחוויה שבה היה קשה לסלוח.
- מה קל יותר, לסלוח לעצמינו או לאחרים?
- אילו רגשות אנו חשים כשאנו מבקשים סליחה?
- אילו רגשות אנו חשים כשמבקשים מאיתנו סליחה?
ד. "את החיוך נתן לי החבר הכי קרוב"
- האם יש משמעות לכך שאת החיוך נתן החבר הכי קרוב? הסבירו.
ה. "כדאי ללמוד מן הפרחים לא לקמץ בחיוכים, והעולם תראו יהיה פתאום כה טוב"
(לאה נאור).
- מה יש בו, בחיוך, שהופך את העולם לטוב יותר?
ו. "קיבלתי מכולם את המיטב
את הכנות… מגע האושר… קו הרחמים… קו היושר"
- מדוע תכונות אלה הן ה"מיטב"?
- מדוע הן חשובות לחברות טובה?
- כיצד הן תורמות למי שמקבל אותן?
ז. "חשבתי לי לתת פה לכולכם אחד אחד
את מה שחברי נתנו לי אמש"
- מה אפשר להבין מרצונו של הדובר לתת לכולם בדיוק את מה שהוא קיבל?
- בקשו מהתלמידים לבחור שתי מתנות שהיה רוצה לקבל מבין המתנות המופיעות בשיר.
- מדוע דווקא מתנות אלה משמעותיות בעיניו? מדוע הן נבחרו? מה תרומתן? מה אפשר להרוויח בזכותן? מה תרצו לומר למי שהעניק אותן?
הפעלה
"מכל החברים שלי קיבלתי את הטוב"
(הכינו מראש חומרי יצירה: מגזינים, דפים צבעוניים, צבעים, בדים וכד')
- חלקו לכל תלמיד פתק ובו שם של חבר מהכיתה.
- על גבי בריסטול בגודל A5 יכין כל תלמיד מתנה (ברוח המתנות שבשיר) שהוא רוצה להעניק לחברו ויכתוב לו הקדשה אישית.
- התלמידים יעניקו זה לזה את המתנות.
קיימו דיון:
- על פי מה החליט כל תלמיד מה כדאי לתת?
- מה הייתה ההרגשה בשעת הענקת המתנה?
- מה הייתה ההרגשה ברגע קבלת המתנה?
- במה תרמו לנו העיון בשיר והפעילות להבנת ערך החברות?
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות ערכה של החברות ועל המתנות שאנו מקבלים בזכות חברות טובה ואמיתית
פעילות הכנה לשיר
1. ספרו לתלמידים כי הם עומדים לעסוק בשיר שנקרא "חברים".
2. קיימו דיון בכיתה:
- מה זאת חברות?
- מה היא נותנת לנו?
- אילו מתנות מעניקה לנו החברות?
- מה אנו אוהבים לקבל מחברים?
- מה אנו אוהבים לתת לחברים?
3. רשמו על הלוח את רשימת המתנות שהתלמידים ציינו כי הם אוהבים לקבל ולתת.
דיון בכיתה
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר עד סופו ולאחר מכן להעתיק למחברות את רשימת המתנות שהדובר קיבל מחבריו.
2. בררו עם התלמידים:
- איזה מין מתנות קיבל הדובר?
- האם אלה מתנות שקונים בכסף?
- מה נדרש מהחבר הנותן כדי לתת מתנות אלה?
- מה מעניקות המתנות הללו לחבר שמקבל אותן?
- האם המתנות המופיעות בשיר דומותלמתנות שנמנו בדיון המקדים בכיתה? במה הן דומות? במה הן שונות? ממה נובעים ההבדלים?
3. א. "חבר אחד לימד אותי לשיר
חבר אחד לימד אותי לשמוח
גם חברתי הציעה לי לקחת קצת אוויר
ואת הרע מהר מאוד לשכוח"
- מדוע חשוב לנו לשיר?
- כיצד אפשר ללמוד לשמוח ולשכוח את הרע?
- מדוע כדאי לשכוח את הרע?
ב. "היה מי שלימד אותי לבכות
היה מי שעזר לי גם לסלוח
מכל הלטיפות העלבונות והמכות
נשאר לי רק אל תוך עצמי לברוח"
- ללמד לבכות, האם זו מתנה? הסבירו מדוע.
- מתי חשוב לבכות? מה גורם לנו הבכי?
- בקשו מהתלמידים להשלים את המשפטים האלה:
- כשאנו בוכים אנו…
- הבכי מאפשר לנו…
- לאחר הבכי אנו מרגישים…
- חשוב לבכות ליד חבר טוב כי…
- כשאני רואה חבר בוכה אני…
ג. "היה מי שעזר לי גם לסלוח"
- מדוע חשוב לסלוח?
- מתי קל לנו לסלוח?
- מתי קשה יותר לסלוח?
- האם קל יותר לבקש סליחה או לסלוח?
- ספרו על חוויה שבה היה קל לסלוח וחוויה שבה היה קשה לסלוח.
- מה קל יותר, לסלוח לעצמינו או לאחרים?
- אילו רגשות אנו חשים כשאנו מבקשים סליחה?
- אילו רגשות אנו חשים כשמבקשים מאיתנו סליחה?
ד. "את החיוך נתן לי החבר הכי קרוב"
- האם יש משמעות לכך שאת החיוך נתן החבר הכי קרוב? הסבירו.
ה. "כדאי ללמוד מן הפרחים לא לקמץ בחיוכים, והעולם תראו יהיה פתאום כה טוב"
(לאה נאור).
- מה יש בו, בחיוך, שהופך את העולם לטוב יותר?
ו. "קיבלתי מכולם את המיטב
את הכנות… מגע האושר… קו הרחמים… קו היושר"
- מדוע תכונות אלה הן ה"מיטב"?
- מדוע הן חשובות לחברות טובה?
- כיצד הן תורמות למי שמקבל אותן?
ז. "חשבתי לי לתת פה לכולכם אחד אחד
את מה שחברי נתנו לי אמש"
- מה אפשר להבין מרצונו של הדובר לתת לכולם בדיוק את מה שהוא קיבל?
- בקשו מהתלמידים לבחור שתי מתנות שהיה רוצה לקבל מבין המתנות המופיעות בשיר.
- מדוע דווקא מתנות אלה משמעותיות בעיניו? מדוע הן נבחרו? מה תרומתן? מה אפשר להרוויח בזכותן? מה תרצו לומר למי שהעניק אותן?
הפעלה
"מכל החברים שלי קיבלתי את הטוב"
(הכינו מראש חומרי יצירה: מגזינים, דפים צבעוניים, צבעים, בדים וכד')
- חלקו לכל תלמיד פתק ובו שם של חבר מהכיתה.
- על גבי בריסטול בגודל A5 יכין כל תלמיד מתנה (ברוח המתנות שבשיר) שהוא רוצה להעניק לחברו ויכתוב לו הקדשה אישית.
- התלמידים יעניקו זה לזה את המתנות.
קיימו דיון:
- על פי מה החליט כל תלמיד מה כדאי לתת?
- מה הייתה ההרגשה בשעת הענקת המתנה?
- מה הייתה ההרגשה ברגע קבלת המתנה?
- במה תרמו לנו העיון בשיר והפעילות להבנת ערך החברות?