הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הרגשות המלווים את ההכרזות "אני עוד חי" ו"עם ישראל חי" כמו גם על משמעות החיים והערך הרגשי הטמון בהעברת המורשת מדור לדור
שיח כיתתי
(למורה: עיקרו של שיר זה הוא הצהרה חגיגית: "אני עוד חי ", "עם ישראל חי". משום כך מוצע לשיר את השיר בעמידה במעגל, ולא בישיבה, כיאה למעמד מכובד)
1. בקשו מהתלמידים להביע בשפת הגוף (תנועות גוף) את תחושותיהם, בכל פעם כאשר אנו שרים את המילים: "אני עוד חי", "חי חי חי", "עם ישראל חי".
(הרמת ראש, זקיפת גב, מבט עיניים למעלה, מבט עיניים אל החברים, הרמת ידיים בגבהים שונים, שילוב ידיים על הלב, נתינת ידיים זה לזה, יד על כתף החבר וכד'…).
שוחחו עם התלמידים:
- מדוע בחרתם להביע את תחושותיכם בתנועות אלו?
- מה רציתם להביע באמצעותן?
2. "אני עוד חי" "עם ישראל חי"
שאלו את התלמידים:
"אני עוד חי"- זו הצהרה אישית.
- מתי אנו רוצים להדגיש שאנו חיים?
- מהן הרגשות העולים בכם כשאתם אומרים "אני עוד חי"?
"עם ישראל חי"- זו הכרזה לאומית.
- אלו מחשבות ורגשות מעלות בכם מילים אלו?
- תארו את התחושה של היותכם חלק מ"עם ישראל חי".
- מתי נרצה להדגיש ש"עם ישראל חי"? האם ישנם זמנים, מקומות או אירועים בהם חשוב, על פי הרגשתכם, להדגיש זאת?
3. "עובר מזמור מדור לדור
כמעיין מאז ועד עולם…
זה השיר שסבא
שר אתמול לאבא
והיום אני"
- מכירים שיר, ניגון, סיפור ומנהג העובר במשפחתכם מדור לדור? שתפו בכיתה.
- מה תוכנו של השיר, המנהג וכו'?
- מה אתם יודעים על האופן בו הוא עובר מדור לדור? אלו מקומות וארצות הוא עבר? האם חלו בו שינויים במהלך השנים?
- באלו הזדמנויות שרים, מספרים ומקיימים אותו במשפחתכם?
- אלו תחושות ורגשות מלווים את מחשבותיכם אודות מורשת זו?
4. "והיום אני"
בקשו מהתלמידים:
- תארו את הרגשות שמעלה בכם הזכות לשיר את השיר ששרו סבא ואבא.
- האם יש בעיניכם חשיבות ההעברה מדור לדור?
- ומה תרצו אתם להעביר לדור הבא? האם תמשיכו את המסורת המשפחתית או שתבחרו בשיר או מנהג אחרים להעברה? הסבירו ונמקו דבריכם.
5. "טוב שלא אבדה עוד התקווה"
הסבירו לתלמידים כי תקווה היא רצון וציפייה שתתגשם במציאות. התרחשות שהאדם רוצה בקיומה (ויקיפדיה).
בקשו מהתלמידים לספר על תקווה שיש להם בתחום האישי:
- מה אתם מאחלים לעצמכם שיקרה?
- מדוע, על פי הרגשתכם, "טוב שלא אבדה עוד התקווה"?
הפעלות לבחירה
1. "חי חי חי". יצירת תליון "חי":
חומרים: חוטים עבים, קרטון ביצוע, צבעים, מדבקות, גזרי דפים.
הנחו את התלמידים:
גזרו מקרטוני הביצוע את המילה "חי" (אותיות מחוברות זו לזו). הדביקו וקשטו את האותיות בצורה שמבטאת את הקשר הרגשי שלכם למילה זו.
נקבו חור בראש המילה והשחילו את החוט.
צרו תערוכת תליונים בכיתה, או העניקו אותו לאדם הקרוב אליכם במיוחד.
2. צילום תלמידי הכיתה בצורת "חי"
צאו לחצר הכיתה ובקשו מהתלמידים לעמוד בצורת "חי". החליטו ביחד על שפת גוף משותפת המביעה את רגשותיהם של התלמידים. מומלץ לבוא בתלבושת כחול-לבן. ניתן לצלם בטלפונים ניידים ולשלוח להורים בליווי מילים מלוות המציינות את תחושות התלמידים או לצלם במצלמה ולערוך כתערוכה בית ספרית, של תמונות כלל הכיתות.
3. "תעבירו את זה הלאה" (מיועד לכיתות הגבוהות ולכמה ימי משחק לאורך השבוע)
התלמידים יכינו משחק של חבילה עוברת בכיתה:
כל תלמיד יכתוב משימה הקשורה בשיר אותה יבקש מכלל התלמידים לבצע כשהחבילה תגיע אליהם, כגון:
- "רבים חוחי אך גם פרחי"- ספרו על חוח ופרח שלך או של העם שלנו.
- "אני שואל ומתפלל"- שתפו בתפילה האישית שלכם.
- "אפרוש ידי לידידי אשר מעבר לים"- הציעו כיצד ניתן ליצור ולקיים קשר עם ידידים מעבר לים.
- "כה לחי לכל אורחי"- שתפו בחוויה של אירוח קרובים, חברים.
- "עובר מזמור"- נסו ללמד את חבריכם שיר על ידי זמזום המנגינה בלבד.
- "זה השיר שסבא שר היום לאבא"- נסחו משפט אותו תרצה לומר לסבא, לאבא, אודות השיר שהעניקו לכם.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הרגשות המלווים את ההכרזות "אני עוד חי" ו"עם ישראל חי" כמו גם על משמעות החיים והערך הרגשי הטמון בהעברת המורשת מדור לדור
שיח כיתתי
(למורה: עיקרו של שיר זה הוא הצהרה חגיגית: "אני עוד חי ", "עם ישראל חי". משום כך מוצע לשיר את השיר בעמידה במעגל, ולא בישיבה, כיאה למעמד מכובד)
1. בקשו מהתלמידים להביע בשפת הגוף (תנועות גוף) את תחושותיהם, בכל פעם כאשר אנו שרים את המילים: "אני עוד חי", "חי חי חי", "עם ישראל חי".
(הרמת ראש, זקיפת גב, מבט עיניים למעלה, מבט עיניים אל החברים, הרמת ידיים בגבהים שונים, שילוב ידיים על הלב, נתינת ידיים זה לזה, יד על כתף החבר וכד'…).
שוחחו עם התלמידים:
- מדוע בחרתם להביע את תחושותיכם בתנועות אלו?
- מה רציתם להביע באמצעותן?
2. "אני עוד חי" "עם ישראל חי"
שאלו את התלמידים:
"אני עוד חי"- זו הצהרה אישית.
- מתי אנו רוצים להדגיש שאנו חיים?
- מהן הרגשות העולים בכם כשאתם אומרים "אני עוד חי"?
"עם ישראל חי"- זו הכרזה לאומית.
- אלו מחשבות ורגשות מעלות בכם מילים אלו?
- תארו את התחושה של היותכם חלק מ"עם ישראל חי".
- מתי נרצה להדגיש ש"עם ישראל חי"? האם ישנם זמנים, מקומות או אירועים בהם חשוב, על פי הרגשתכם, להדגיש זאת?
3. "עובר מזמור מדור לדור
כמעיין מאז ועד עולם…
זה השיר שסבא
שר אתמול לאבא
והיום אני"
- מכירים שיר, ניגון, סיפור ומנהג העובר במשפחתכם מדור לדור? שתפו בכיתה.
- מה תוכנו של השיר, המנהג וכו'?
- מה אתם יודעים על האופן בו הוא עובר מדור לדור? אלו מקומות וארצות הוא עבר? האם חלו בו שינויים במהלך השנים?
- באלו הזדמנויות שרים, מספרים ומקיימים אותו במשפחתכם?
- אלו תחושות ורגשות מלווים את מחשבותיכם אודות מורשת זו?
4. "והיום אני"
בקשו מהתלמידים:
- תארו את הרגשות שמעלה בכם הזכות לשיר את השיר ששרו סבא ואבא.
- האם יש בעיניכם חשיבות ההעברה מדור לדור?
- ומה תרצו אתם להעביר לדור הבא? האם תמשיכו את המסורת המשפחתית או שתבחרו בשיר או מנהג אחרים להעברה? הסבירו ונמקו דבריכם.
5. "טוב שלא אבדה עוד התקווה"
הסבירו לתלמידים כי תקווה היא רצון וציפייה שתתגשם במציאות. התרחשות שהאדם רוצה בקיומה (ויקיפדיה).
בקשו מהתלמידים לספר על תקווה שיש להם בתחום האישי:
- מה אתם מאחלים לעצמכם שיקרה?
- מדוע, על פי הרגשתכם, "טוב שלא אבדה עוד התקווה"?
הפעלות לבחירה
1. "חי חי חי". יצירת תליון "חי":
חומרים: חוטים עבים, קרטון ביצוע, צבעים, מדבקות, גזרי דפים.
הנחו את התלמידים:
גזרו מקרטוני הביצוע את המילה "חי" (אותיות מחוברות זו לזו). הדביקו וקשטו את האותיות בצורה שמבטאת את הקשר הרגשי שלכם למילה זו.
נקבו חור בראש המילה והשחילו את החוט.
צרו תערוכת תליונים בכיתה, או העניקו אותו לאדם הקרוב אליכם במיוחד.
2. צילום תלמידי הכיתה בצורת "חי"
צאו לחצר הכיתה ובקשו מהתלמידים לעמוד בצורת "חי". החליטו ביחד על שפת גוף משותפת המביעה את רגשותיהם של התלמידים. מומלץ לבוא בתלבושת כחול-לבן. ניתן לצלם בטלפונים ניידים ולשלוח להורים בליווי מילים מלוות המציינות את תחושות התלמידים או לצלם במצלמה ולערוך כתערוכה בית ספרית, של תמונות כלל הכיתות.
3. "תעבירו את זה הלאה" (מיועד לכיתות הגבוהות ולכמה ימי משחק לאורך השבוע)
התלמידים יכינו משחק של חבילה עוברת בכיתה:
כל תלמיד יכתוב משימה הקשורה בשיר אותה יבקש מכלל התלמידים לבצע כשהחבילה תגיע אליהם, כגון:
- "רבים חוחי אך גם פרחי"- ספרו על חוח ופרח שלך או של העם שלנו.
- "אני שואל ומתפלל"- שתפו בתפילה האישית שלכם.
- "אפרוש ידי לידידי אשר מעבר לים"- הציעו כיצד ניתן ליצור ולקיים קשר עם ידידים מעבר לים.
- "כה לחי לכל אורחי"- שתפו בחוויה של אירוח קרובים, חברים.
- "עובר מזמור"- נסו ללמד את חבריכם שיר על ידי זמזום המנגינה בלבד.
- "זה השיר שסבא שר היום לאבא"- נסחו משפט אותו תרצה לומר לסבא, לאבא, אודות השיר שהעניקו לכם.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הרגשות המלווים את ההכרזות "אני עוד חי" ו"עם ישראל חי" כמו גם על משמעות החיים והערך הרגשי הטמון בהעברת המורשת מדור לדור
שיח כיתתי
(למורה: עיקרו של שיר זה הוא הצהרה חגיגית: "אני עוד חי ", "עם ישראל חי". משום כך מוצע לשיר את השיר בעמידה במעגל, ולא בישיבה, כיאה למעמד מכובד)
1. בקשו מהתלמידים להביע בשפת הגוף (תנועות גוף) את תחושותיהם, בכל פעם כאשר אנו שרים את המילים: "אני עוד חי", "חי חי חי", "עם ישראל חי".
(הרמת ראש, זקיפת גב, מבט עיניים למעלה, מבט עיניים אל החברים, הרמת ידיים בגבהים שונים, שילוב ידיים על הלב, נתינת ידיים זה לזה, יד על כתף החבר וכד'…).
שוחחו עם התלמידים:
- מדוע בחרתם להביע את תחושותיכם בתנועות אלו?
- מה רציתם להביע באמצעותן?
2. "אני עוד חי" "עם ישראל חי"
שאלו את התלמידים:
"אני עוד חי"- זו הצהרה אישית.
- מתי אנו רוצים להדגיש שאנו חיים?
- מהן הרגשות העולים בכם כשאתם אומרים "אני עוד חי"?
"עם ישראל חי"- זו הכרזה לאומית.
- אלו מחשבות ורגשות מעלות בכם מילים אלו?
- תארו את התחושה של היותכם חלק מ"עם ישראל חי".
- מתי נרצה להדגיש ש"עם ישראל חי"? האם ישנם זמנים, מקומות או אירועים בהם חשוב, על פי הרגשתכם, להדגיש זאת?
3. "עובר מזמור מדור לדור
כמעיין מאז ועד עולם…
זה השיר שסבא
שר אתמול לאבא
והיום אני"
- מכירים שיר, ניגון, סיפור ומנהג העובר במשפחתכם מדור לדור? שתפו בכיתה.
- מה תוכנו של השיר, המנהג וכו'?
- מה אתם יודעים על האופן בו הוא עובר מדור לדור? אלו מקומות וארצות הוא עבר? האם חלו בו שינויים במהלך השנים?
- באלו הזדמנויות שרים, מספרים ומקיימים אותו במשפחתכם?
- אלו תחושות ורגשות מלווים את מחשבותיכם אודות מורשת זו?
4. "והיום אני"
בקשו מהתלמידים:
- תארו את הרגשות שמעלה בכם הזכות לשיר את השיר ששרו סבא ואבא.
- האם יש בעיניכם חשיבות ההעברה מדור לדור?
- ומה תרצו אתם להעביר לדור הבא? האם תמשיכו את המסורת המשפחתית או שתבחרו בשיר או מנהג אחרים להעברה? הסבירו ונמקו דבריכם.
5. "טוב שלא אבדה עוד התקווה"
הסבירו לתלמידים כי תקווה היא רצון וציפייה שתתגשם במציאות. התרחשות שהאדם רוצה בקיומה (ויקיפדיה).
בקשו מהתלמידים לספר על תקווה שיש להם בתחום האישי:
- מה אתם מאחלים לעצמכם שיקרה?
- מדוע, על פי הרגשתכם, "טוב שלא אבדה עוד התקווה"?
הפעלות לבחירה
1. "חי חי חי". יצירת תליון "חי":
חומרים: חוטים עבים, קרטון ביצוע, צבעים, מדבקות, גזרי דפים.
הנחו את התלמידים:
גזרו מקרטוני הביצוע את המילה "חי" (אותיות מחוברות זו לזו). הדביקו וקשטו את האותיות בצורה שמבטאת את הקשר הרגשי שלכם למילה זו.
נקבו חור בראש המילה והשחילו את החוט.
צרו תערוכת תליונים בכיתה, או העניקו אותו לאדם הקרוב אליכם במיוחד.
2. צילום תלמידי הכיתה בצורת "חי"
צאו לחצר הכיתה ובקשו מהתלמידים לעמוד בצורת "חי". החליטו ביחד על שפת גוף משותפת המביעה את רגשותיהם של התלמידים. מומלץ לבוא בתלבושת כחול-לבן. ניתן לצלם בטלפונים ניידים ולשלוח להורים בליווי מילים מלוות המציינות את תחושות התלמידים או לצלם במצלמה ולערוך כתערוכה בית ספרית, של תמונות כלל הכיתות.
3. "תעבירו את זה הלאה" (מיועד לכיתות הגבוהות ולכמה ימי משחק לאורך השבוע)
התלמידים יכינו משחק של חבילה עוברת בכיתה:
כל תלמיד יכתוב משימה הקשורה בשיר אותה יבקש מכלל התלמידים לבצע כשהחבילה תגיע אליהם, כגון:
- "רבים חוחי אך גם פרחי"- ספרו על חוח ופרח שלך או של העם שלנו.
- "אני שואל ומתפלל"- שתפו בתפילה האישית שלכם.
- "אפרוש ידי לידידי אשר מעבר לים"- הציעו כיצד ניתן ליצור ולקיים קשר עם ידידים מעבר לים.
- "כה לחי לכל אורחי"- שתפו בחוויה של אירוח קרובים, חברים.
- "עובר מזמור"- נסו ללמד את חבריכם שיר על ידי זמזום המנגינה בלבד.
- "זה השיר שסבא שר היום לאבא"- נסחו משפט אותו תרצה לומר לסבא, לאבא, אודות השיר שהעניקו לכם.