השיר מזמן שיח על אושר וחופש, על היכולת לראות את הטוב ולהאמין בו
למורים: טרם קריאת השיר, הציגו את שם השיר "חופשי ומאושר", בקשו מהתלמידים להשלים/ להתייחס בכתב לשניים או שלושה מההיגדים הבאים, על פי רצונם, והזמינו אותם לשתף במליאה:
- אני מרגיש/ה חופשי/ה כאשר…
- חופש עבורי הוא…
- הדברים שאני הכי אוהב/ת לעשות בחופש הם…
- הדברים שגורמים לי לחוש מאושר/ת הם…
- אני מרגיש/ה מאושר/ת כאשר…
- אושר עבורי הינו…
- אני חופשי/ה ומאושר/ת כש..
שיח בזוגות
בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד את השיר והתייחסו לשאלות האלה:
1. השיר פונה בבקשה (בשימוש במילים "תן", שירה, בואה, צחק, זכור).
למי הייתם מפנים את השיר כבקשה? מדוע דווקא לו/ לה?
2. מהו המקום שבו תעדיפו לראות שמיים ושמש?
3. מה עוד אתם אוהבים לראות? מהו הנוף האהוב עליכם?
4. "שיר לנו שיר, ושלח לנו אור" – למי תירצו "לשלוח אור"? מי זקוק לתמיכה ולעידוד שלכם ומדוע?
5. איזה שיר הייתם מקדישים לעצמכם? איזה שיר הייתם מקדישים למשפחתכם?
6. איזה שיר הייתם מקדישים לכיתתכם? איזה אור או איחול הייתם שולחים/ מאחלים לחבריכם לכיתה?
7. צחק בנפשי – מה מצחיק אתכם? שתפו בתוכנית טלוויזיה/ סרט שצפיתם בו לאחרונה או ספר שקראתם, אשר הצחיק אתכם במיוחד.
8. "יש ימים יפים שהדרכים בהם גדולות"- שתפו ביום יפה שהיה לכם לאחרונה. מה קרה בו? מה היה יפה ביום זה? עם מי ביליתם באותו יום?
9. "יש דברים יפים גם בלילות"- מה אתם אוהבים בלילה?
היכן הייתם בוחרים לטייל בלילה?
מי הייתם רוצים שיצטרף אליכם לטיול לילי ומדוע?
10. מהו הבית בשיר שאהבתם במיוחד ומדוע?
11. מתי אתם מרגישים חופשיים, ומתי לא?
12. בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו יש דברים, שאיננו חופשיים לבחור בהם, כמו בית הספר שאליו אנו הולכים יום-יום, זמן שינה, זמן מחשב, הכנת מטלות או שיעורי בית. האם לדעתכם, חשוב שיהיו תחומים שאיננו חופשיים לנהוג בהם לגמרי כרצוננו? מדוע?
13. יש ילדים ששמחים שחופשת הקיץ נמשכת חודשיים ולא יותר, ויש ילדים שהיו רוצים שהחופשה תימשך עוד חודש, ותכלול גם את החגים. מה דעתכם על כך? מה טוב בשיבה לימים של שגרה אחרי חופשת הקיץ?
14. מהו הדבר שהייתם מבקשים עבור עצמכם, שיגרום לכם להרגיש הכי מאושרים? (למורים: כדאי לכוון את התלמידים להתייחס בתשובתם לגורם אושר או שמחה וסיפוק שאינו דווקא חומרי).
15. האם תמיד אנחנו מאושרים? האם זהו מצב אפשרי, להרגיש מאושר כל הזמן? מה אפשר לעשות כדי להרגיש טוב בכל זאת?
פעילות מסכמת בזוגות
קראו יחד את הבית האחרון של השיר "חופשי ומאושר":
עוד תפילה אחת אנחנו נבקש ממך
עוד תפילה נריע לשמך
זכור אותנו גם מחר
תן להיות חופשי ומאושר
מלאו יחד את המשימה הבאה:
- כתבו תפילה או משאלה אחת אשר תבקשו להביע יחד. חישבו והחליטו יחד, עבור מי תהיה התפילה ? מה תבקשו שיתגשם עבור מושא תפילתכם? מדוע תבחרו להתפלל או להביע איחול דווקא עבורו? (למורה: בשיקולי הבחירה, אפשר להציע לתלמידים להתפלל עבור אדם מסוים שהם מכירים באופן אישי מחיי היומיום או עבור אדם שאינם מכירים, וכמו כן גם עבור קבוצת אנשים (רחבה או מצומצמת, מוכרת או שאינה מוכרת להם באופן אישי).
- אפשרות אחרת: כתבו למנהל/ת בית הספר/ צוות הניהול של בית הספר מכתב משאלה או בקשה. הציגו במכתבכם את עצמכם, ומהי בקשתכם או משאלתכם. תוכלו להתייחס בבקשה שלכם לתחום, אזור או מתקן בבית הספר שהייתם רוצים שישתפר, והציעו רעיונות או יוזמות שלדעתכם יוכלו לסייע להשגת מטרתכם. כמו כן, הציעו במכתבכם הצעה/ יוזמה שתעניק תחושת אושר לגורמים חיצוניים לבית הספר. למשל, יוזמה לאיסוף תרומה למען מטרה מסוימת, התנדבות בקהילה/ ביישוב שבו אתם מתגוררים או בסביבה הקרובה, או כל סיוע שלדעתכם ישפר את תחושת הרווחה והאושר של מי שאינו שייך לקהילת בית ספרכם. הציגו במכתבכם את הדרכים שבהן תוכלו אתם לתרום לחייו של גורם זה ולשפר אותם.
השיר מזמן שיח על אושר וחופש, על היכולת לראות את הטוב ולהאמין בו
למורים: טרם קריאת השיר, הציגו את שם השיר "חופשי ומאושר", בקשו מהתלמידים להשלים/ להתייחס בכתב לשניים או שלושה מההיגדים הבאים, על פי רצונם, והזמינו אותם לשתף במליאה:
- אני מרגיש/ה חופשי/ה כאשר…
- חופש עבורי הוא…
- הדברים שאני הכי אוהב/ת לעשות בחופש הם…
- הדברים שגורמים לי לחוש מאושר/ת הם…
- אני מרגיש/ה מאושר/ת כאשר…
- אושר עבורי הינו…
- אני חופשי/ה ומאושר/ת כש..
שיח בזוגות
בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד את השיר והתייחסו לשאלות האלה:
1. השיר פונה בבקשה (בשימוש במילים "תן", שירה, בואה, צחק, זכור).
למי הייתם מפנים את השיר כבקשה? מדוע דווקא לו/ לה?
2. מהו המקום שבו תעדיפו לראות שמיים ושמש?
3. מה עוד אתם אוהבים לראות? מהו הנוף האהוב עליכם?
4. "שיר לנו שיר, ושלח לנו אור" – למי תירצו "לשלוח אור"? מי זקוק לתמיכה ולעידוד שלכם ומדוע?
5. איזה שיר הייתם מקדישים לעצמכם? איזה שיר הייתם מקדישים למשפחתכם?
6. איזה שיר הייתם מקדישים לכיתתכם? איזה אור או איחול הייתם שולחים/ מאחלים לחבריכם לכיתה?
7. צחק בנפשי – מה מצחיק אתכם? שתפו בתוכנית טלוויזיה/ סרט שצפיתם בו לאחרונה או ספר שקראתם, אשר הצחיק אתכם במיוחד.
8. "יש ימים יפים שהדרכים בהם גדולות"- שתפו ביום יפה שהיה לכם לאחרונה. מה קרה בו? מה היה יפה ביום זה? עם מי ביליתם באותו יום?
9. "יש דברים יפים גם בלילות"- מה אתם אוהבים בלילה?
היכן הייתם בוחרים לטייל בלילה?
מי הייתם רוצים שיצטרף אליכם לטיול לילי ומדוע?
10. מהו הבית בשיר שאהבתם במיוחד ומדוע?
11. מתי אתם מרגישים חופשיים, ומתי לא?
12. בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו יש דברים, שאיננו חופשיים לבחור בהם, כמו בית הספר שאליו אנו הולכים יום-יום, זמן שינה, זמן מחשב, הכנת מטלות או שיעורי בית. האם לדעתכם, חשוב שיהיו תחומים שאיננו חופשיים לנהוג בהם לגמרי כרצוננו? מדוע?
13. יש ילדים ששמחים שחופשת הקיץ נמשכת חודשיים ולא יותר, ויש ילדים שהיו רוצים שהחופשה תימשך עוד חודש, ותכלול גם את החגים. מה דעתכם על כך? מה טוב בשיבה לימים של שגרה אחרי חופשת הקיץ?
14. מהו הדבר שהייתם מבקשים עבור עצמכם, שיגרום לכם להרגיש הכי מאושרים? (למורים: כדאי לכוון את התלמידים להתייחס בתשובתם לגורם אושר או שמחה וסיפוק שאינו דווקא חומרי).
15. האם תמיד אנחנו מאושרים? האם זהו מצב אפשרי, להרגיש מאושר כל הזמן? מה אפשר לעשות כדי להרגיש טוב בכל זאת?
פעילות מסכמת בזוגות
קראו יחד את הבית האחרון של השיר "חופשי ומאושר":
עוד תפילה אחת אנחנו נבקש ממך
עוד תפילה נריע לשמך
זכור אותנו גם מחר
תן להיות חופשי ומאושר
מלאו יחד את המשימה הבאה:
- כתבו תפילה או משאלה אחת אשר תבקשו להביע יחד. חישבו והחליטו יחד, עבור מי תהיה התפילה ? מה תבקשו שיתגשם עבור מושא תפילתכם? מדוע תבחרו להתפלל או להביע איחול דווקא עבורו? (למורה: בשיקולי הבחירה, אפשר להציע לתלמידים להתפלל עבור אדם מסוים שהם מכירים באופן אישי מחיי היומיום או עבור אדם שאינם מכירים, וכמו כן גם עבור קבוצת אנשים (רחבה או מצומצמת, מוכרת או שאינה מוכרת להם באופן אישי).
- אפשרות אחרת: כתבו למנהל/ת בית הספר/ צוות הניהול של בית הספר מכתב משאלה או בקשה. הציגו במכתבכם את עצמכם, ומהי בקשתכם או משאלתכם. תוכלו להתייחס בבקשה שלכם לתחום, אזור או מתקן בבית הספר שהייתם רוצים שישתפר, והציעו רעיונות או יוזמות שלדעתכם יוכלו לסייע להשגת מטרתכם. כמו כן, הציעו במכתבכם הצעה/ יוזמה שתעניק תחושת אושר לגורמים חיצוניים לבית הספר. למשל, יוזמה לאיסוף תרומה למען מטרה מסוימת, התנדבות בקהילה/ ביישוב שבו אתם מתגוררים או בסביבה הקרובה, או כל סיוע שלדעתכם ישפר את תחושת הרווחה והאושר של מי שאינו שייך לקהילת בית ספרכם. הציגו במכתבכם את הדרכים שבהן תוכלו אתם לתרום לחייו של גורם זה ולשפר אותם.