ציטוט מלווה: "שמחתו של [אדם] – בשמחתו של הזולת וברכותיו" (פתגם קדום).
הפתגם מיוחס לתפילתו של רבי ישמעאל בן אלישע, שהיה כהן גדול בסוף ימי בית שני, מראשי הדור הראשון של התנאים (חכמי המשנה). הכוונה, שאדם לא יכול להיות מאושר כשבסביבתו אין עוד אנשים שמחים ומאושרים. הפתגם מזמן שיח על היחס בין ה'אני' לבין הזולת, מתן כבוד ועזרה לזולת, נתינה, שיתוף פעולה בין אנשים כדי ליצור סביבה שיש בה שמחה וברכה לכולם.
ערכים מובילים בשיר: שיתוף פעולה, כבוד לזולת, עזרה הדדית, נתינה, תקווה, יכולת להתגבר על קושי.
כיתות א'-ב'
- הציגו והשמיעו את השיר "יבוא לטובה" ושאלו את התלמידים מה, לדעתם, תוכן השיר ועל מה הכותב יספר.
- השמיעו את השיר וקיימו דיון עם התלמידים – האם ההשערות שהעלו קודם התבררו כנכונות.
"גם אם כושלות רגלינו
וצל שחולף עלינו
מספיק רק מבט בינינו
לתת פה תקווה
בוא נצעד, יחד קלה דרכנו
להגשים משאלות ליבנו
ומה שיבוא עלינו
יבוא לטובה"
-
- סמנו בפזמון מילים שמראות על קושי.
- כתבו את המילים על הלוח.
- הסבירו מה יכול להיות "צל שחולף עלינו" או "רגליים כושלות".
- בזוגות, מצאו היכן בפזמון מוזכרות דרכי התמודדות עם קושי.
- במליאה, אספו את התשובות של התלמידים ושוחחו על הכוח של "להיות ביחד" (למורה: כאשר יש שיתוף פעולה אפשר להתגבר על מכשולים, ה"יחד" נותן לכל אחד בנפרד את היכולות להגשים את החלום הפרטי שלו, אנשים יכולים להיות שונים זה מזה ועדיין לעזור אחד לשני ולמצוא מכנה משותף).
משימות
- שאלו את התלמידים איך, לדעתם, הם יכולים ליצור בכיתה סביבה של יחד, שיתוף פעולה, תמיכה הדדית ועזרה.
- בקשו מכל אחד מהתלמידים לחשוב על "הצד החזק" שלו – במה הם יכולים להיות לעזר לאחר? איך הם יכולים לתרום לחברים בכיתה? (למורה: עזרה במקצוע מסוים, בהפסקה למי שאין לו עם מי לשחק, להרים כיסאות בסוף היום).
- הכינו רשימה על הלוח וכתבו בכרטיסייה משימה לכל ילד.
- במהלך השבוע התלמידים יבצעו את המשימות שלהם ויקבלו על כך מילה טובה (בדמות מדבקה, לכתוב את השם על הלוח).
- בסוף אותו השבוע שוחחו עם התלמידים על השינוי בסביבה הכיתתית שנוצר מתוך המודעות של כל אחד להעניק עזרה לחבר.
ציטוט מלווה: "שמחתו של [אדם] – בשמחתו של הזולת וברכותיו" (פתגם קדום).
הפתגם מיוחס לתפילתו של רבי ישמעאל בן אלישע, שהיה כהן גדול בסוף ימי בית שני, מראשי הדור הראשון של התנאים (חכמי המשנה). הכוונה, שאדם לא יכול להיות מאושר כשבסביבתו אין עוד אנשים שמחים ומאושרים. הפתגם מזמן שיח על היחס בין ה'אני' לבין הזולת, מתן כבוד ועזרה לזולת, נתינה, שיתוף פעולה בין אנשים כדי ליצור סביבה שיש בה שמחה וברכה לכולם.
ערכים מובילים בשיר: שיתוף פעולה, כבוד לזולת, עזרה הדדית, נתינה, תקווה, יכולת להתגבר על קושי.
כיתות ג'-ד'
- הציגו את מילות השיר והקשיבו להן.
- בקשו מהתלמידים לחפש ולסמן את אברי הגוף המוזכרים בשיר בגלוי וברמז בצד אחד ולכתוב אותם. מולם לכתוב מה נאמר עליהם (לב, יד, רגליים, עיניים).
- איך כל איבר יוצר את התחושה של ה"יחד"?
- כיצד חיבור הזה עוזר להתמודדות עם הקשיים?
- הציגו את האמרה: "שמחתו של [אדם] בשמחתו של הזולת וברכותיו". דונו על המשמעות ושאלו: כיצד האמרה קשורה לשיר?
משימה בזוגות
- הציעו רעיון יישומי שיתרום לשיפור האקלים הכיתתי (לעזור לחבר במקצוע שבו הוא חלש, לשחק בהפסקה עם ילדים שבדרך כלל נשארים בצד, לכתוב ברכת יום הולדת לכל ילד, להתקשר לחבר שלא הגיע לבית הספר).
- כל זוג יציג את הרעיון שלו תוך פירוט הצעדים המעשיים ליישום הרעיון.
- במהלך השבוע עקבו אחר יישום המשימות ושוחחו עם התלמידים על תחושת המסוגלות.
- בדיון הכיתה החליטו בצורה משותפת אילו מהמשימות יהפכו לקבועות.
ציטוט מלווה: "שמחתו של [אדם] – בשמחתו של הזולת וברכותיו" (פתגם קדום).
הפתגם מיוחס לתפילתו של רבי ישמעאל בן אלישע, שהיה כהן גדול בסוף ימי בית שני, מראשי הדור הראשון של התנאים (חכמי המשנה). הכוונה, שאדם לא יכול להיות מאושר כשבסביבתו אין עוד אנשים שמחים ומאושרים. הפתגם מזמן שיח על היחס בין ה'אני' לבין הזולת, מתן כבוד ועזרה לזולת, נתינה, שיתוף פעולה בין אנשים כדי ליצור סביבה שיש בה שמחה וברכה לכולם.
ערכים מובילים בשיר: שיתוף פעולה, כבוד לזולת, עזרה הדדית, נתינה, תקווה, יכולת להתגבר על קושי.
כיתות ה'-ו'
- כתבו את הפתגם על הלוח: "שמחתו של [אדם] בשמחתו של הזולת וברכותיו" ושאלו את התלמידים:
- מי הוא "הזולת"? (האם החבר הכי טוב שלי הוא בגדר הזולת? האם המשפחה שלי? ואולי כל אדם)?
- האם אפשר להיות שמח כשלידי יושב מישהו עצוב?
- תארו את השמחה שבפתגם, ואיזה קשר קיים בין כל פרט?
- על אילו ברכות מדובר כאן? (למורה: ברכה במובן של דברים טובים שקורים לאדם).
- בקשו מהתלמידים לחשוב על דוגמה מוחשית מחיי היום-יום שבו הם שמחים מכך שעזרו למישהו (בלי לצפות לקבל משהו תמורה).
.2הציגו את שיר והשמיעו אותו.
- בקבוצות, בקשו מהתלמידים לערוך רשימה של המילים הטובות והמחזקות בשיר. בקשו מהתלמידים לדון כיצד המילים מחזקות.
- במליאה, שתפו את המסקנות מתוך השיח ושאלו: כיצד הפתגם קשור לשיר?
משימה
- כתבו את המילים המחזקות בפתקים. בקשו מהתלמידים לבחור מילה אחת. כל תלמיד כותב משפט מחזק הקשור למילה, מקשטים וצובעים.
- בהגרלה, כל תלמיד יקבל שם של תלמיד אחר מהכיתה ויעניק לו את המילה והמשפט במתנה.