יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ
ה' אֱלֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ
שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי
וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים
שֶׁלֹּא אֶכְעַס הַיּוֹם
וְשֶׁלֹּא אַכְעִיסֶךָ
וְתַצִּלֵנִי מִיֵּצֶר הָרָע
וְתֵן בְּלִבִּי הַכְנָעָה וַעֲנָוָה
יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ
ה' אֱלֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ
שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי
וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים
שֶׁלֹּא אֶכְעַס הַיּוֹם
וְשֶׁלֹּא אַכְעִיסֶךָ
וְתַצִּלֵנִי מִיֵּצֶר הָרָע
וְתֵן בְּלִבִּי הַכְנָעָה וַעֲנָוָה
עבודת המידות
מידות טובות הן תכונות בנפש שמביאות את האדם להיות בגרסה הטובה ביותר של עצמו.
בכוחנו, בני האדם, להבדיל מבעלי החיים, להשתפר ולעבוד על הרוח שלנו דרך המידות שלנו. לאמץ התנהגויות טובות ולהפחית את השליליות. כאשר אנחנו מגיעים להתפלל אנו מבקשים מה' שיסייע בידינו להיות טובים.
בחרו לעצמכם מידה אחת שבה תרצו להשתפר וחשבו על פעולה אחת שתוכלו לעשותה היום כדי לקדם את ההשתפרות במידה הזו. למשל: חברות, כיבוד הורים, הודיה, עין טובה, אמונה, תבונה, נדיבות (חסד), צדק, אומץ, אמונה, ענווה, תקווה (כתבה: צופיה ליכטמן).
בשיר אנו מבקשים מהקב"ה שיעזור לנו לא לכעוס.
עבודת המידות
מידות טובות הן תכונות בנפש שמביאות את האדם להיות בגרסה הטובה ביותר של עצמו.
בכוחנו, בני האדם, להבדיל מבעלי החיים, להשתפר ולעבוד על הרוח שלנו דרך המידות שלנו. לאמץ התנהגויות טובות ולהפחית את השליליות. כאשר אנחנו מגיעים להתפלל אנו מבקשים מה' שיסייע בידינו להיות טובים.
בחרו לעצמכם מידה אחת שבה תרצו להשתפר וחשבו על פעולה אחת שתוכלו לעשותה היום כדי לקדם את ההשתפרות במידה הזו. למשל: חברות, כיבוד הורים, הודיה, עין טובה, אמונה, תבונה, נדיבות (חסד), צדק, אומץ, אמונה, ענווה, תקווה (כתבה: צופיה ליכטמן).
עבודת המידות
מידות טובות הן תכונות בנפש שמביאות את האדם להיות בגרסה הטובה ביותר של עצמו.
בכוחנו, בני האדם, להבדיל מבעלי החיים, להשתפר ולעבוד על הרוח שלנו דרך המידות שלנו. לאמץ התנהגויות טובות ולהפחית את השליליות. כאשר אנחנו מגיעים להתפלל אנו מבקשים מה' שיסייע בידינו להיות טובים.
בחרו לעצמכם מידה אחת שבה תרצו להשתפר וחשבו על פעולה אחת שתוכלו לעשותה היום כדי לקדם את ההשתפרות במידה הזו. למשל: חברות, כיבוד הורים, הודיה, עין טובה, אמונה, תבונה, נדיבות (חסד), צדק, אומץ, אמונה, ענווה, תקווה (כתבה: צופיה ליכטמן).
קנאה ותחרות
"קנאת סופרים תרבה חכמה" (בבא בתרא, כ"ה).
"חייב אדם לומר: מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי: אברהם, יצחק ויעקב" (תנא דבי אליהו, פרק כ"ה).
"הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם" (אבות ד', כ"א).
הנושאים בשיר
על תפילה וחיבור אישי
רגעי התפילה הם רגעים של חיבור בין אדם לקב"ה. התפילות שאנו מתפללים מתוך הסידור חוברו על ידי חז"ל והמילים בהן הן עתיקות, מיוחדות וגדולות. נוסח התפילה קבוע ואנו חוזרים עליו מדי יום כמצוות אנשים מלומדה. בתפילה יש רגעים של חיבור אישי, כמו שכתב ר' יעקב עמדין בהערה בסידור שלו:
"עיקר עבודת התפילה שבלב נכון וטהור, היודע לחדש דבר ממעמקי הלב זך ובר. ישים ה' נכחו, וישפוך את נפשו בשיחו, לפני ה' בהתעטף רוחו… מה טובו ומה יפיו של המחדש דברי תפלה ובקשה מדעתו…" (ר' יעקב עמדין).
הגמרא במסכת ברכות מביאה את הדברים שחכמים היו אומרים לאחר תפילתם. ניתן לראות שגם חז"ל דייקו כל אחד את הבקשה המיוחדת והמתאימה לו (לוקט מתוך גמרא, ברכות ט"ז והלאה):
ר' אליעזר ביקש על יחסי אחווה וחברות, ועל מקום בגן עדן; ר' זירא ביקש שלא נחטא; ר' חייא ביקש על לימוד התורה, ואף על ליבנו – שלא יהיה עצוב. ורב ביקש רב: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שתיתן לנו חיים ארוכים, חיים של שלום, חיים של טובה, חיים של ברכה, חיים של פרנסה, חיים של חילוץ עצמות, חיים שיש בהם יראת חטא, חיים שאין בהם בושה וכלימה, חיים של עושר וכבוד, חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמיים, חיים שתמלא לנו את כל משאלות ליבנו לטובה.
המחשבות של כל אדם הן שלו בלבד. לפעמים מצב הרוח שלנו משפיע עלינו. כאשר אני ניגש ללמוד למבחן, או לשחק עם חברים, אם למשל אהיה כועס, או עייף או מקנא, אהיה פחות מרוכז ופחות אצליח להביא את הטוב שבי.
כך גם בתפילה.
בשיר אנו מבקשים מהקב"ה שיעזור לנו לא לכעוס.
אלישע בירנבאום, שהלחין את השיר, אמר בריאיון: "כבר שנים שאני מתפלל את המילים הללו מתוך חיבור עמוק… כולנו מבטיחים לעצמנו בכל שנה ביום כיפור שנהיה יותר אדיבים וישרים כלפי זולתנו, שנקפיד בקיום המצוות ולימוד התורה. אך עוברים יום יומיים ואנו נופלים לכעס, לקנאה, לתאוות כבוד או לתאווה חומרית אחרת ולא מבטאים בפועל את רצוננו האמיתי! בתפילה זו אנו זועקים לבורא עולם שיביט אל רצוננו האמיתי ויעזור לנו להתגבר על המכשולים בדרך" (מקור: https://www.inn.co.il/news/242899).
תכננו את המפגש: מה תלבשו? היכן תקיימו אותו? איך תכינו את המקום? איזה כיבוד תגישו?
הציגו בכיתה או ציירו את המפגש.
כאשר אנחנו מתפללים אנחנו מבקשים בקשות ממלך מלכי המלכים, שהוא גדול מכל המלכים שקיימים בעולם. מה אנחנו לומדים מהתכנון על המפגש עם המלך לדרך שבה עלינו להתכונן ולהתנהג במפגש עם הקב"ה?
מידות טובות הן תכונות בנפש שמביאות את האדם להיות בגרסה הטובה ביותר של עצמו.
בכוחנו, בני האדם, להבדיל מבעלי החיים, להשתפר ולעבוד על הרוח שלנו דרך המידות שלנו. לאמץ התנהגויות טובות ולהפחית את השליליות. כאשר אנחנו מגיעים להתפלל אנו מבקשים מה' שיסייע בידינו להיות טובים.
בחרו לעצמכם מידה אחת שבה תרצו להשתפר וחשבו על פעולה אחת שתוכלו לעשות היום כדי לקדם את ההשתפרות במידה הזו. למשל: חברות, כיבוד הורים, הודיה, עין טובה, אמונה, תבונה, נדיבות (חסד), צדק, אומץ, אמונה, ענווה, תקווה.
הנושאים בשיר
על תפילה וחיבור אישי
רגעי התפילה הם רגעים של חיבור בין אדם לקב"ה. התפילות שאנו מתפללים מתוך הסידור חוברו על ידי חז"ל והמילים בהן הן עתיקות, מיוחדות וגדולות. נוסח התפילה קבוע ואנו חוזרים עליו מדי יום כמצוות אנשים מלומדה. בתפילה יש רגעים של חיבור אישי, כמו שכתב ר' יעקב עמדין בהערה בסידור שלו:
"עיקר עבודת התפילה שבלב נכון וטהור, היודע לחדש דבר ממעמקי הלב זך ובר. ישים ה' נכחו, וישפוך את נפשו בשיחו, לפני ה' בהתעטף רוחו… מה טובו ומה יפיו של המחדש דברי תפלה ובקשה מדעתו…" (ר' יעקב עמדין).
הגמרא במסכת ברכות מביאה את הדברים שחכמים היו אומרים לאחר תפילתם. ניתן לראות שגם חז"ל דייקו כל אחד את הבקשה המיוחדת והמתאימה לו (לוקט מתוך גמרא, ברכות ט"ז והלאה):
ר' אליעזר ביקש על יחסי אחווה וחברות, ועל מקום בגן עדן; ר' זירא ביקש שלא נחטא; ר' חייא ביקש על לימוד התורה, ואף על ליבנו – שלא יהיה עצוב. ורב ביקש רב: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שתיתן לנו חיים ארוכים, חיים של שלום, חיים של טובה, חיים של ברכה, חיים של פרנסה, חיים של חילוץ עצמות, חיים שיש בהם יראת חטא, חיים שאין בהם בושה וכלימה, חיים של עושר וכבוד, חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמיים, חיים שתמלא לנו את כל משאלות ליבנו לטובה.
המחשבות של כל אדם הן שלו בלבד. לפעמים מצב הרוח שלנו משפיע עלינו. כאשר אני ניגש ללמוד למבחן, או לשחק עם חברים, אם למשל אהיה כועס, או עייף או מקנא, אהיה פחות מרוכז ופחות אצליח להביא את הטוב שבי.
כך גם בתפילה.
בשיר אנו מבקשים מהקב"ה שיעזור לנו לא לכעוס.
אלישע בירנבאום, שהלחין את השיר, אמר בריאיון: "כבר שנים שאני מתפלל את המילים הללו מתוך חיבור עמוק… כולנו מבטיחים לעצמנו בכל שנה ביום כיפור שנהיה יותר אדיבים וישרים כלפי זולתנו, שנקפיד בקיום המצוות ולימוד התורה. אך עוברים יום יומיים ואנו נופלים לכעס, לקנאה, לתאוות כבוד או לתאווה חומרית אחרת ולא מבטאים בפועל את רצוננו האמיתי! בתפילה זו אנו זועקים לבורא עולם שיביט אל רצוננו האמיתי ויעזור לנו להתגבר על המכשולים בדרך" (מקור: https://www.inn.co.il/news/242899).
קנאה ותחרות
פעילויות
"קנאת סופרים תרבה חכמה" (בבא בתרא, כ"ה).
"חייב אדם לומר: מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי: אברהם, יצחק ויעקב" (תנא דבי אליהו, פרק כ"ה).
"הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם" (אבות ד', כ"א).
הסבירו את המשפטים.
קנאה ותחרות יכולות להיות מניע ללמידה ולצמיחה. הן יכולות לגרום לנו לנסות קשה יותר ולשאוף להישגים גבוהים יותר. אך מצד שני, קנאה ותחרות יכולות להיות שליליות. הן יכולות לגרום לתסכול מכיוון שלכל אדם בעולם יש יכולות אחרות, כישורים שמיוחדים רק לו ולכן אין לו מה לקנא באחר.
כעס – למה הוא גורם?
הנושאים בשיר
על תפילה וחיבור אישי
רגעי התפילה הם רגעים של חיבור בין אדם לקב"ה. התפילות שאנו מתפללים מתוך הסידור חוברו על ידי חז"ל והמילים בהן הן עתיקות, מיוחדות וגדולות. נוסח התפילה קבוע ואנו חוזרים עליו מדי יום כמצוות אנשים מלומדה. בתפילה יש רגעים של חיבור אישי, כמו שכתב ר' יעקב עמדין בהערה בסידור שלו:
"עיקר עבודת התפילה שבלב נכון וטהור, היודע לחדש דבר ממעמקי הלב זך ובר. ישים ה' נכחו, וישפוך את נפשו בשיחו, לפני ה' בהתעטף רוחו… מה טובו ומה יפיו של המחדש דברי תפלה ובקשה מדעתו…" (ר' יעקב עמדין).
הגמרא במסכת ברכות מביאה את הדברים שחכמים היו אומרים לאחר תפילתם. ניתן לראות שגם חז"ל דייקו כל אחד את הבקשה המיוחדת והמתאימה לו (לוקט מתוך גמרא, ברכות ט"ז והלאה):
ר' אליעזר ביקש על יחסי אחווה וחברות, ועל מקום בגן עדן; ר' זירא ביקש שלא נחטא; ר' חייא ביקש על לימוד התורה, ואף על ליבנו – שלא יהיה עצוב. ורב ביקש רב: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שתיתן לנו חיים ארוכים, חיים של שלום, חיים של טובה, חיים של ברכה, חיים של פרנסה, חיים של חילוץ עצמות, חיים שיש בהם יראת חטא, חיים שאין בהם בושה וכלימה, חיים של עושר וכבוד, חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמיים, חיים שתמלא לנו את כל משאלות ליבנו לטובה.
המחשבות של כל אדם הן שלו בלבד. לפעמים מצב הרוח שלנו משפיע עלינו. כאשר אני ניגש ללמוד למבחן, או לשחק עם חברים, אם למשל אהיה כועס, או עייף או מקנא, אהיה פחות מרוכז ופחות אצליח להביא את הטוב שבי.
כך גם בתפילה.
בשיר אנו מבקשים מהקב"ה שיעזור לנו לא לכעוס.
אלישע בירנבאום, שהלחין את השיר, אמר בריאיון: "כבר שנים שאני מתפלל את המילים הללו מתוך חיבור עמוק… כולנו מבטיחים לעצמנו בכל שנה ביום כיפור שנהיה יותר אדיבים וישרים כלפי זולתנו, שנקפיד בקיום המצוות ולימוד התורה. אך עוברים יום יומיים ואנו נופלים לכעס, לקנאה, לתאוות כבוד או לתאווה חומרית אחרת ולא מבטאים בפועל את רצוננו האמיתי! בתפילה זו אנו זועקים לבורא עולם שיביט אל רצוננו האמיתי ויעזור לנו להתגבר על המכשולים בדרך" (מקור: https://www.inn.co.il/news/242899).
ענווה
יש אמרה מפורסמת שאמר רבי שמחה בונים מפְּשיסחָא:
"לכל אדם צריכים להיות שני כיסים.
בכיס אחד יהיה כתוב – 'בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם' (סנהדרין פרק ד', משנה ה')
ובכיס השני – "'ְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר' (בראשית י"ח, כ"ז).
והרבה טועים, ומשתמשים בכיס ההפוך מזה שהם צריכים לו."
פירוש דבריו של ר' בונים מפשיסחא הוא, שיהודי צריך להרגיש כמו בן של מלך ולדעת בתוך תוכו שיש בו נשמה גדולה. כמו שציטט שולי רנד בשירו: "אני בן מלך שעשוי מאבנים טובות" (עפ"י סיפור של ר' נחמן מברסלב).
אך יהודי גם צריך להרגיש לפעמים שהוא "עפר ואפר". שהוא אדם קטן מול הבריאה הגדולה של הקב"ה, לדעת שהוא עושה טעויות, הוא אינו מושלם ושיש לו לאן לגדול.
איך שני הכיסים יכולים להסתדר יחד?
שני הכוחות אומנם סותרים זה את זה, אך אדם צריך להיות את שניהם.
אם נדע להרגיש שאנחנו גדולים ונועדנו לגדולות – יהיו לנו שאיפות גדולות, אבל זה עלול לגרום לנו לזלזל באחרים ולחשוב שאין לנו סיבה לעבוד ולהתקדם כי אנחנו כבר מושלמים.
אם נחשוב שאנחנו קטנים וחסרי ערך – זה אומנם יכול לגרום לנו להעריך את מה שיש לנו וללמוד מהטעויות שלנו, אך זה עלול לגרום לנו לחוסר ביטחון עצמי ולהרגשה של תסכול וחוסר מסוגלות.
לכן, אנחנו צריכים להיות קשובים לעצמנו. בעדינות ובתבונה עלינו לדעת מתי לחזק את עצמנו ולטפוח על שכמנו ומתי עלינו לגעור בעצמנו ולראות אותנו חסרים.
פעילות
תנו לכל קבוצת תלמידים סיטואציה של קונפליקט בין שני תלמידים. עליהם להציג את הסיטואציה כאשר פעם האדם מתנהג כמו "אנכי עפר ואפר" ופעם כמו "בשבילי נברא העולם".
סיטואציות לדוגמה:
דונו בכיתה על המקרים: מדוע חשובה הענווה? מדוע חשוב להכיר בערך עצמי? מה הסכנה בלהשתמש בכל אחת מהתכונות בצורה מוגזמת או בזמן לא מתאים?
המסקנה: אדם צריך להשתמש בשני ה"כיסים" בזמן שמתאים להם. ענווה אמיתית היא כשאני מכיר בערך עצמי, אך מתוך כבוד לאחר והכרה בערכו.
מילות השיר לקוחות מתוך תפילה שנוהגים לומר בכל יום לאחר תפילת שמונה-עשרה. ר' אלעזר אזכרי כותב ב"ספר חרדים", שמקורה של התפילה היא מדברי ר' עקיבא, ובה בקשה מהשם יתברך לזכות למידת הענווה ולהתגבר על מידת הכעס. המילים כוללות הדדיות: "קנאת אדם עלי…קנאתי על אחרים", "שלא אכעס…ושלא אכעיסך". את השיר הלחין אלישע בירנבאום, שהיה בעבר גיטריסט להקת "שיר חדש" והיום זמר ויוצר ("לב חדש", "רק בנאדם"), וכך הוא מספר בריאיון:
כולנו מבטיחים לעצמנו בכל שנה ביום כיפור שנהיה יותר אדיבים וישרים כלפי זולתנו, שנקפיד בקיום המצוות ולימוד התורה. אך עוברים יום יומיים ואנו נופלים לכעס, לקנאה, לתאוות כבוד או לתאווה חומרית אחרת ולא מבטאים בפועל את רצוננו האמיתי! בתפילה זו אנו זועקים לבורא עולם שיביט אל רצוננו האמיתי ויעזור לנו להתגבר על המכשולים בדרך.
השיר במשקל 4/4 הוא בעל פיסוק מוזיקלי ברור של 8 פעמות. בתי השיר מאופיינים בעליות ובירידות בצעדים החוזרים בסקוונצות, מעין רצ'יטטיב המתאים ללחן של תפילה, וכן חזרה מדויקת על כל משפט מוזיקלי פעמיים. פזמון השיר מאופיין במספר קפיצות גדולות למעלה, המבטאות בקשה ותחינה. בסוף השיר יש פתרון באמצעות חזרה לצליל הטוניקה במילים: "ותן בליבי הכנעה וענווה".
"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ" – הטור מצפון הולך קדימה 8 צעדים.
"ה' אֱלוֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ" – אותו טור מצפון הולך אחורנית בחזרה 8 צעדים.
"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ" – הטור ממולו (דרום) הולך קדימה 8 צעדים.
"ה' אֱלוֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ" – הטור מדרום הולך אחורנית בחזרה 8 צעדים.
"שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי" – הטור ממזרח הולך קדימה 8 צעדים.
"וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים" – אותו טור ממזרח הולך אחורנית בחזרה 8 צעדים.
"שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי" – הטור ממולו (מערב) הולך קדימה 8 צעדים.
"וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים" – הטור ממערב הולך אחורנית בחזרה 8 צעדים.
בפזמון "שֶׁלֹּא אֶכְעַס", הופכים את הריבוע למעגל, והתלמידים רוקדים את הריקוד המשותף שהמציאו בפעילות מספר 3. כאשר מילות הפזמון חוזרות, חוזרים שוב במדויק על אותו הריקוד.
מילות השיר לקוחות מתוך תפילה שנוהגים לומר בכל יום לאחר תפילת שמונה-עשרה. ר' אלעזר אזכרי כותב ב"ספר חרדים", שמקורה של התפילה היא מדברי ר' עקיבא, ובה בקשה מהשם יתברך לזכות למידת הענווה ולהתגבר על מידת הכעס. המילים כוללות הדדיות: "קנאת אדם עלי…קנאתי על אחרים", "שלא אכעס…ושלא אכעיסך". את השיר הלחין אלישע בירנבאום, שהיה בעבר גיטריסט להקת "שיר חדש" והיום זמר ויוצר ("לב חדש", "רק בנאדם"), וכך הוא מספר בריאיון:
כולנו מבטיחים לעצמנו בכל שנה ביום כיפור שנהיה יותר אדיבים וישרים כלפי זולתנו, שנקפיד בקיום המצוות ולימוד התורה. אך עוברים יום יומיים ואנו נופלים לכעס, לקנאה, לתאוות כבוד או לתאווה חומרית אחרת ולא מבטאים בפועל את רצוננו האמיתי! בתפילה זו אנו זועקים לבורא עולם שיביט אל רצוננו האמיתי ויעזור לנו להתגבר על המכשולים בדרך.
השיר במשקל 4/4 הוא בעל פיסוק מוזיקלי ברור של 8 פעמות. בתי השיר מאופיינים בעליות ובירידות בצעדים החוזרים בסקוונצות, מעין רצ'יטטיב המתאים ללחן של תפילה, וכן חזרה מדויקת על כל משפט מוזיקלי פעמיים. פזמון השיר מאופיין במספר קפיצות גדולות למעלה, המבטאות בקשה ותחינה. בסוף השיר יש פתרון באמצעות חזרה לצליל הטוניקה במילים: "ותן בליבי הכנעה וענווה".
"שֶׁלֹּא אֶכְעַס, שֶׁלֹּא אֶכְעַס הַיּוֹם, וְשֶׁלֹּא, שֶׁלֹּא אַכְעִיסְךָ".
4. תזמור: חלקו לכל תלמיד פעמון, התאמנו על הליכה במרחב ללא השמעת צליל.
בבתי השיר, התלמידים ילכו במרחב עם הפעמון ללא השמעת צליל.
בפזמון, התלמידים יצלצלו בפעמון בצלילים הגבוהים אשר ב"פסגה".
מילות השיר לקוחות מתוך תפילה שנוהגים לומר בכל יום לאחר תפילת שמונה-עשרה. ר' אלעזר אזכרי כותב ב"ספר חרדים", שמקורה של התפילה היא מדברי ר' עקיבא, ובה בקשה מהשם יתברך לזכות למידת הענווה ולהתגבר על מידת הכעס. המילים כוללות הדדיות: "קנאת אדם עלי…קנאתי על אחרים", "שלא אכעס…ושלא אכעיסך". את השיר הלחין אלישע בירנבאום, שהיה בעבר גיטריסט להקת "שיר חדש" והיום זמר ויוצר ("לב חדש", "רק בנאדם"), וכך הוא מספר בריאיון:
כולנו מבטיחים לעצמנו בכל שנה ביום כיפור שנהיה יותר אדיבים וישרים כלפי זולתנו, שנקפיד בקיום המצוות ולימוד התורה. אך עוברים יום יומיים ואנו נופלים לכעס, לקנאה, לתאוות כבוד או לתאווה חומרית אחרת ולא מבטאים בפועל את רצוננו האמיתי! בתפילה זו אנו זועקים לבורא עולם שיביט אל רצוננו האמיתי ויעזור לנו להתגבר על המכשולים בדרך.
השיר במשקל 4/4 הוא בעל פיסוק מוזיקלי ברור של 8 פעמות. בתי השיר מאופיינים בעליות ובירידות בצעדים החוזרים בסקוונצות, מעין רצ'יטטיב המתאים ללחן של תפילה, וכן חזרה מדויקת על כל משפט מוזיקלי פעמיים. פזמון השיר מאופיין במספר קפיצות גדולות למעלה, המבטאות בקשה ותחינה. בסוף השיר יש פתרון באמצעות חזרה לצליל הטוניקה במילים: "ותן בליבי הכנעה וענווה".
"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלוֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ" – מחיאה ולאחריה שלוש רקיעות ברגל ימין * 4
"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלוֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ" – מחיאה ולאחריה שלוש רקיעות ברגל שמאל * 4
"שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים" – טפיחה במשך של חצי (2 רבעים) על שתי הברכיים
ולאחר מכן שתי טפיחות (של רבע) על הברך של התלמיד שיושב מימין *4
"שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים" – טפיחה במשך של חצי (2 רבעים) על שתי הברכיים
ולאחר מכן שתי טפיחות (של רבע) על הברך של התלמיד שיושב משמאל *4
"שֶׁלֹּא אֶכְעַס , שֶׁלֹּא אֶכְעַס הַיּוֹם, וְשֶׁלֹּא, שֶׁלֹּא אַכְעִיסְךָ" – בכל מקום שמופיע סימן על המילים להקיש על שתי הברכיים בטרמולו.
"וְתַצִּילֵנִי מֵיצַר הָרָע" – מחיאה במשך של חצי (2 רבעים), ולאחר מכן, שתי טפיחות (של רבע)
בשתי הידיים על שתי הברכיים (של אותו התלמיד) *2
"וְתֵן בְּלִבִּי הַכְנָעָה וַעֲנָוָה" – ידיים מסוקלות על הלב ודגדוג קל עם האצבעות (טרמולו).
"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלוֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ" – דום טק טק טק * 4
"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלוֹקֵינוּ וֶאֱלֹקִי אֲבוֹתֵינוּ" – דום קה קה קה * 4
"שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים" – דום (חצי) טק טק * 4
"שֶׁלֹּא תַּעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי וְלֹא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים" – דום (חצי) קה קה * 4
"שֶׁלֹּא אֶכְעַס, שֶׁלֹּא אֶכְעַס הַיּוֹם, וְשֶׁלֹּא, שֶׁלֹּא אַכְעִיסְךָ" – בכל מקום שמופיע סימן על המילים להקיש דום בטרמולו.
"וְתַצִּילֵנִי מֵיצַר הָרָע" – דום (חצי) יחד יחד *2
"וְתֵן בְּלִבִּי הַכְנָעָה וַעֲנָוָה" – דום בדגדוג קל עם האצבעות על הממברנה.
מה למדנו?
השיר מבוצע על ידי להקת "שיר חדש", להקת בוגרי הישיבה הגבוהה בבית אל. הלחין אותו אלישע בירנבאום חבר הלהקה.
מילות השיר הן מתוך הקטע שמסיים את תפילת עמידה (נוסח ספרד). נוסח התפילה שבשיר קובץ על ידי בעל נוסח התפילה ממקורות שונים בגמרא ובראשונים. חלקים מהקטע היו חביבים על אדמו"רים ורבנים במהלך הדורות ונמצאים בתפילות רבות.
התפילה חוברה על בסיס העניין שחכמים ראו בלומר דברים היוצאים מן הלב בסיום התפילה. בקשות שאדם מבקש על עולמו הפנימי והאישי.
כאשר אני מסיים את התפילה נשאר לי רק לבטא את הרצון שהקב"ה ייתן בי את היכולת להיות אני עצמי, באופן כן ואמיתי ולא להגדיר את עצמי ממקום של כעס, קנאה ותחרות.
פירושי מילים
הכנעה וענווה – צניעות, חוסר יהירות. אדם שיודע את מקומו האמיתי.
יצר הרע – כאשר יש לאדם רצון לעשות מעשה מזיק ולא טוב.
"יהי רצון" – אני מקווה שהקב"ה ירצה. זוהי צורת כבוד שמבקשת מהקב"ה שיקיים את מה שאני מבקש.