ציטוט מהמקורות:
"יְהִי כְבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מסכת אבות, ב', י');
"חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְצֶלֶם" (מסכת אבות, ג', י"ד).
ערכים מובילים בשיר: "ואהבת לרעך כמוך", שוויון, כבוד האדם, קבלת האחר, חירות.
כיתות א'-ב'
אוריינות וזהות
- אמרו לתלמידים שאתם עומדים לשמוע שיר שנקרא "יום יבוא" .
- שאלו: מה, לדעתכם, השיר יתאר?
- בקשו מהתלמידים להשלים את המשפט: "יום יבוא ו…
- בדקו עם התלמידים האם אפשר לתת כותרת כללית לדברים שנאמרו על ידם? (למורה: כנראה שאלו יהיו בקשות, משאלות וכדומה, ניתן להמשיך את הפעילות על ידי מיון הבקשות והמשאלות לתחומים שונים).
- השמיעו את השיר והציגו את מילותיו.
- שאלו את התלמידים: האם חלק מהדברים שהועלו על ידי התלמידים נמצאים גם בשיר, במפורש או ברמז. מה נוסף בו?
- בקשו מהתלמידים להתבונן על שני הבתים הראשונים.
יוֹם יָבוֹא, יוֹם יָבוֹא.
בִּמְהֵרָה, בְּקָרוֹב הוּא יָבוֹא –
זֹאת יֵדַע כָּל אָדָם
בְּעִמְקֵי לְבָבוֹ:
יוֹם יָבוֹא, יוֹם יָבוֹא, יוֹם יָבוֹא!
יוֹם יָבוֹא, יוֹם יָבוֹא.
הוּא קָרֵב וְהוֹלֵךְ בִּנְתִיבוֹ.
לֹא יֻשְׁפַּל שׁוּם אָדָם
עַל גִּזְעוֹ וְצִבְעוֹ.
יוֹם יָבוֹא, יוֹם יָבוֹא, הוּא יָבוֹא.
- בקשו מהתלמידים לספור כמה פעמים הביטוי "יום יבוא" חוזר בשיר.
- שאלו: מדוע, לדעתכם, הביטוי חוזר על עצמו בשיר? (למורה: ביטוי זה מתאר חזון, ציפייה ליום שיביא עימו בשורה אחרת במהרה, בהקדם, הוא חוזר לשם הדגשה).
- עמדו על התחושה העולה בביטוי "מעמקי לבבו".
- בקשו מהתלמידים להתייחס לבקשות שהעלו בתחילת הפעילות, ושאלו: האם הבקשה שלהם נאמרה מעומקי הלב שלהם? בקשו לשתף במליאה או בחברותא.
- סמנו עם התלמידים את המילים שאינן הביטוי "יום יבוא". מילים אלו מתארות מהי הציפייה, מה המשורר רוצה שיבוא ביום העתיד.
- רשמו על הלוח את המילים שסימנתם: הבחינו ביניהם בצבעים שונים.
בִּמְהֵרָה, בְּקָרוֹב הוּא יָבוֹא, זֹאת יֵדַע כָּל אָדָם בְּעִמְקֵי לְבָבוֹ, הוּא קָרֵב וְהוֹלֵךְ בִּנְתִיבוֹ .לֹא יֻשְׁפַּל שׁוּם אָדָם עַל גִּזְעוֹ וְצִבְעוֹ.
(למורה: ניתן למיין את המשפטים לשני חלקים: הכחול מתאר את התקווה והציפייה ליום שיבוא. הירוק מתאר מה יהיה ביום המיוחל שיבוא).
- דונו עם התלמידים על התיאור של היום המיוחל, מה המשורר רוצה שיבוא? איזה שינוי הוא רוצה שיתחולל?
הבקשה העיקרית בשיר היא שלא ישפילו אנשים רק בגלל שהם נראים שונה, שתהיה הבנה מעמיקה שכל בני האדם שווים ונבראו בצלם האל. כפי שהדברים מתבטאים בציטוטים: "יְהִי כְבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מסכת אבות, ב', י') או "חביב אדם שנברא בצלם" (מסכת אבות, ג', י"ד).
משימה – משחק
משחק שיפוט "כן ולא".
- חלקו לתלמידים פתקים של "כן" ו"לא" (ניתן לחלק פתקים צבעוניים כן=כחול, לא = אדום).
- הקריאו בפני התלמידים מספר סיטואציות. עליהם להכריע בעזרת הפתקים האם הייתה כאן התנהגות ראויה/מכבדת או לא.
- לאחר כל הצבעה בחרו מספר תלמידים שיוכלו לנמק את בחירתם. מומלץ להביא מקרים מעולם התלמידים בכיתה, בין חברים וכדומה.
דוגמאות למקרים:
- במהלך משחק כדורגל אחד השחקנים בעט את הכדור לשער של קבוצתו (גול עצמי). חברי הקבוצה כעסו מאוד, צעקו עליו ולעגו לו בגלל הטעות שעשה.
- בהפסקה ילדי הכיתה שיחקו תופסת. אחת התלמידות, עולה חדשה שהגיעה באחרונה לכיתה, ישבה בצד לבדה. אחת התלמידות ששיחקה שמה לב שהתלמידה החדשה לבדה, עצרה את המשחק והתעקשה שהתלמידה החדשה תצטרף.
- שני ילדים רצו לקנות ארטיק, הם נכנסו לחנות וראו שהתור מתעכב מפני שלוקח לאדם קשיש הרבה זמן לשים את המוצרים על המסוע ולהכניסם לשקיות. הם מיד ניגשו את הסבא והציעו לו בנימוס שהם יעשו זאת במקומו. כך הוא לא יצטרך להתאמץ והם יוכלו לקנות את הארטיק שלהם יותר מהר.
- המורה הודיעה על החלפת מקומות ישיבה בכיתה. לאחר שסיימה, היא ראתה שאחד הבנים עומד ליד הדלת במקום לשבת במקומו החדש. "מה קרה"? שאלה המורה, "מדוע אינך יושב?" ענה התלמיד: "אני לא מוכן לשבת ליד בנות! איכס, הן עם מגעיל!"
ציטוט מהמקורות:
"יְהִי כְבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מסכת אבות, ב', י');
"חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְצֶלֶם" (מסכת אבות, ג', י"ד).
ערכים מובילים בשיר: "ואהבת לרעך כמוך", שוויון, כבוד האדם, קבלת האחר, חירות.
כיתות ג'-ד'
אוריינות
- השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים: התבוננו על בתי השיר. בכל בית ישנו תיאור של האופן שבו יראה היום שיבוא. תיאור זה נועד לאפשר לזהות כשהיום הגיע.
- סמנו את התיאורים: כיצד ייראה היום שיבוא, מה ישתנה בו? (למורה: יום של אור, יום של חג, היעדר אפליה וכדומה).
- השיר עוסק בעיקר בתיקון האפליה הגזעית: מהי גזענות? האם נתקלתם במקרים של גזענות בסביבתכם?
- באיזה אופן תיקון זה יקרה? מי אחראי לכך שלא תהיה יותר גזענות?
מומלץ לספר על הרקע לחיבור של השיר המקורי באנגלית, על רקע הגזענות כלפי שחורים בארצות הברית. ראו על כך להלן בפעילות לכיתות ה'-ו'.
ערך במבחן: בין אדם לחברו, היחס ל"אחר".
חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְצֶלֶם (מסכת אבות, ג', י"ד).
- שאלו את התלמידים:
- למה הכוונה "חביב אדם"? חביב על מי?
- הביטוי "נברא בצלם" מתייחס לכך שכל בני האדם חביבים על מי שברא אותם והוא מתייחס אליהם באופן שווה מכאן ערך השוויון כערך עליון (למורה: המושג בא לידי ביטוי בעובדה שהאדם נברא בצלמו של האל: "כִּי בְּצֶלֶם אֱלהִֹים עָשָׂה אֶת הָאָדָם" (בראשית, ט', ו').
- קראו עוד על הנושא בקישור הזה.
3 .שאלו: כיצד הפתגם ממסכת אבות קשור או תומך בעמדה שהשיר מנסה להעביר? חפשו את השורה המתאימה בשיר וסמנו אותה.
פעילות בחברותא
- חלקו את התלמידים לזוגות. כל תלמיד ישתף את חברו במצב שבו הוא נתקל באדם השונה ממנו באופן משמעותי.
- התלמידים ידונו בשאלות:
- מה היה ההבדל המשמעותי? כיצד הבדל זה בא לידי ביטוי?
- איך התייחס המספר לאותו אדם השונה ממנו? אם היחס היה שלילי – מה יכול לאפשר לו לנהוג אחרת? באיזה אופן?
ציטוט מהמקורות:
"יְהִי כְבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ" (מסכת אבות, ב', י');
"חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְצֶלֶם" (מסכת אבות, ג', י"ד).
ערכים מובילים בשיר: "ואהבת לרעך כמוך", שוויון, כבוד האדם, קבלת האחר, חירות.
כיתות ה'-ו'
- השמיעו את השיר והציגו את המילים, התמקדו בפזמון.
- שאלו את התלמידים:
בפזמון ישנו משפט: אִם נָמוּת כְּמֹשֶׁה עַל פִּסְגַּת הַר נְבוֹ אַל נִשְׁכַּח: הוּא מֻכְרָח, הוּא מֻכְרָח! הוּא
יָבוֹא.
- מדוע המשורר מזכיר דווקא את דמותו של משה בשיר? (למורה: על הר נבו, בנאומו האחרון (ספר דברים), משה הזכיר ולא שכח את הסיפור ההיסטורי של עם ישראל, את חובותיו וזכויותיו ואת ערכיו של העם המתהווה בדרך לחיות את חייו כעם חופשי וגם את הקשר עם האל. כמו כן, דמותו של משה היא דמות מופת).
- חשבו מה משה עשה בקשר לערכי חירות, שוויון וצדק? האם זכור לכם אחד מסיפורי התורה הקשור לערכים הללו?
- המשך המשפט הוא "אל נשכח". מה עלינו לא לשכוח לקראת היום שיבוא?
- באיזה אופן הזיכרון מעצב את העתיד? הביאו הוכחה מהשיר. מדוע חשוב לעצב זיכרון בהתייחס לעתיד?
ערך במבחן: שוויון, צדק.
השיר "יום יבוא" נוצר כתשובה לנאומו של מרטין לות'ר קינג "יש לי חלום". ראו רקע.
- צפו עם התלמידים בחלק מהנאום
https://www.youtube.com/watch?v=hra0pDmyKnk
- שאלו את התלמידים:
- מהו החלום של מרטין לות'ר קינג? חשבו על ערכים מתוך הנאום (צדק, שוויון, קבלת האחר).
- השיר למעשה עונה, שהחלום שהוא חולם היום יתגשם ביום שיבוא, בעתיד. באיזה אופן החלום מתגשם? צטטו מתוך השיר (למורה: פַּעֲמוֹן הַחֵרוּת דְּרוֹר יִקְרָא, וּשְׁחֹרִים וּלְבָנִים יִתְכַּנְּסוּ מִסְּבִיבוֹ, קראו על פעמון החירות בקישור זה).
פעילות בחברותא
- התחלקו לזוגות ונסו לחשוב על תחומים נוספים שבהם יש להתאמץ על מנת לקיים שוויון וצדק. חשבו גם על דוגמאות סביבכם בבית הספר, בשכונה, בין חברים וכדומה.
- חברו נאום/תפילה/ברכה משלכם המביע/ה את התקוות שלכם לעתיד בנושאים אלו.