תרבות יהודית-ישראלית
"… וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל" / רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, ח"ב.
מילות השיר שלפנינו, כמו הציטוט המובא מרבי נחמן מברסלב, מבקשות לחזק את האדם בהתמודדות עם מצבים שונים בחייו. להתגבר על החשש, על הלא נודע והלא מוכר כדי להגיע למקום של הגשמה עצמית, להעלאת הערך העצמי והנעה לעשייה.
ערכים מובילים בשיר: הגשמה עצמית, תקווה, הכרת הטוב, ביטחון עצמי, יציבות.
כיתות א'-ב'
1. ספרו לתלמידים, שאתם עומדים להשמיע להם שיר העוסק בחלומות.
- בחברותא, בקשו מהם לספר על משאלה/חלום שהם רוצים להגשים. שתפו גם ברגשות שמתעוררות בשל החלומות (התרגשות, צפייה). במליאה, שתפו את החברותא בחלום של החבר/ה.
- השמיעו את השיר והתמקדו בפזמון ובבית אחרון ושאלו:
- הדובר בשיר אומר שמי שלא מפסיק לחלום הוא מנצח. מה דעתכם על כך? נמקו.
- הציגו את הבית האחרון בשיר:
קח מכחול צייר את הציור שלך
יש לך אחד יפה
ואין שום דבר שיעצור אותך
תפליג לאן שרק תרצה
רק אל תפחד ליפול
רק אל תפחד לגדול
-
- בבית אחרון הדובר בשיר מבקש לקחת מכחול ו"לצייר את הציור שלך". שאלו את התלמידים: למה הכוונה במילים "הציור שלך"? מה, לדעתכם, מיוחד בציור הזה?
- למה הכוונה במשפט "תפליג לאן שרק תרצה". הציגו לתלמידים את הביטוי "להפליג בדמיון". פרשו את המילה להפליג (אונייה מפליגה) ושאלו את התלמידים: איך מפליגים בדמיון? מה רואים?
- דונו בקשר שבין חלום לבין להפליג בדמיון (למורה: כשחולמים, מפליגים בדמיון).
משימה
- בקשו מהתלמידים להפליג בדמיון ולצייר את החלום שלהם. הנחו אותם תחילה לדמיין ולאחר מכן לצייר. בקשו מהם לחשוב עם מי הם רוצים להגשים את החלום שלהם? מי יעזור להם? אילו צבעים הם יבחרו עבור החלום שלהם וכדומה.
- בקשו להציג בכיתה את הציור עם הסבר קצר.
תלו את התוצרים בקיר מרכזי בכיתה.
תרבות יהודית-ישראלית
"… וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל" / רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, ח"ב.
מילות השיר שלפנינו, כמו הציטוט המובא מרבי נחמן מברסלב, מבקשות לחזק את האדם בהתמודדות עם מצבים שונים בחייו. להתגבר על החשש, על הלא נודע והלא מוכר כדי להגיע למקום של הגשמה עצמית, להעלאת הערך העצמי והנעה לעשייה.
ערכים מובילים בשיר: הגשמה עצמית, תקווה, הכרת הטוב, ביטחון עצמי, יציבות.
- הציגו לתלמידים את הבית השני ושאלו:
תו לתו נגן את הניגון שלך
יש לך אחד יפה
תרקוד כאילו העולם שר בשבילך
הנה הלב כבר מתרפא
ורק אל תפחד ליפול
רק אל תפחד לגדול
- הדובר בשיר מבקש לאסוף תו לתו וליצור ניגון אישי. שאלו את התלמידים:
מה, לדעתכם, הוא מתכוון בביטוי "ניגון שלך"? (למורה: הניגון הוא ללא מילים. הוא נוגע לתוכן שמעבר למילים, לרגשות הפנימיים של האדם, למחשבות, לכמיהה, ולעיתים יש בו ממד של תפילה ללא תוכן מוגדר. מלאכת "איסוף הניגונים" בשיר מתכוונת לאיסוף של ניסיונות חיים, כאבים וחולשות, שמהם הדובר צמח, התחזק וניצח).
- מהם התווים שהדובר בשיר אוסף כדי להגיע לניגון? כיצד הניגון משפיע עליו? (למורה: כאבים וחולשות וכאבי לב שעליהם התגבר וניצח).
משימה
בקשו מהתלמידים לחשוב על פלייליסט של "ניגונים". אילו ניגונים יהיו בו? אילו מנגינות? איך הוא גורם לכם להרגיש?
תרבות יהודית-ישראלית
"… וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל" / רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, ח"ב.
מילות השיר שלפנינו, כמו הציטוט המובא מרבי נחמן מברסלב, מבקשות לחזק את האדם בהתמודדות עם מצבים שונים בחייו. להתגבר על החשש, על הלא נודע והלא מוכר כדי להגיע למקום של הגשמה עצמית, להעלאת הערך העצמי והנעה לעשייה.
ערכים מובילים בשיר: הגשמה עצמית, תקווה, הכרת הטוב, ביטחון עצמי, יציבות.
כיתות ה'-ו'
- בחברותא, ספרו על פחד כלשהו או חשש ממשהו (אישי, משפחתי, לאומי). ספרו כיצד התגברתם? מי עזר לכם?
- הציגו את השיר במלואו.
- בקשו מהתלמידים לסמן את השורות הפותחות של שלושת הבתים ואת שתי השורות האחרונות החוזרות על עצמן בכל בית. שימו לב גם לצירופי השייכות "סיפור שלך", "ניגון שלך", "ציור שלך".
- שאלו את התלמידים:
- למה מתכוון המשורר בביטויים הללו? איזה סיפור? ניגון? ציור? מה מיוחד בהם?
- מה הקשר בין הביטויים הללו לשתי השורות האחרונות בכל בית? (למורה: ראו הסבר לגבי ה"ניגון שלך" בכיתות ג'-ד'. הסיפור שלך – הדובר בשיר מספר שהוא נוצר מצירופן של אות לאות ויוצר מילה, משפט וסיפור. "הסיפור" הוא הדרך שבה הדובר בשיר התמודד עם קשיים לאט (איסוף אות לאות, תו לתו) והופך את הסיפור, הניגון והציור לשלו, למקור כוח. כעת הוא "לא מפחד ליפול ולא מפחד לגדול").
- הציגו את דבריו של רבי נחמן מברסלב ודונו עם התלמידים על הקשר שבין השיר לדבריו.
פירוש נוסף למילה "יתפחד" בדבריו של רבי נחמן: אדם המפחיד את עצמו, אדם החושש להתמודד. רבי נחמן קורא לנו להפסיק להפחיד את עצמנו, לעבור את הגשר ולהתגבר על קשיים.
- סמנו/מצאו בשיר את המקום שבו הדובר מציין את הפחד ואת השורה שבה הדובר מתגבר על הפחד.
הקרינו את הסרטון לתלמידים ודונו בקשר שבין הסרטון לשיר (למורה: בקליפ משחק אמיר זרד, שמוכר לנוער בעיקר מהסדרה "בני אור", שבה שיחק בתפקיד ראשי. הקליפ מלווה בעדינות ובתבונה את הקושי שהוא מתמודד אתו כאדם כבד משקל. הוא עובר תהליך של הבנה, שהוא שלם בדיוק כפי שהוא. הדברים נלקחו מתוך הכתבה הזו).