ציטוט: "כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה.
וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם."
(משנה, אבות, פרק ה', ט"ז).
ערכים מובילים בשיר: משפחתיות, אהבה, מסוגלות עצמית.
השיר מביא באופן אותנטי מצב יום-יומי, מוכר וידוע, שבו האח הגדול משווה את עצמו עם התינוק הקטן שרק נולד. זו הזדמנות לשיח על רגשות סותרים, על הסתגלות למצבים חדשים, על התמודדות עם שינויים. מתוך הבנת מצב זה ומתוך הכנות של הדובר בשיר, נוכל לצאת גם אל רכישת כלים להתמודדות ולמסוגלות עצמית.
השיר מציע גם בחינה של מהות קשרי האהבה המשפחתיים ושם דגש על האהבה בין אחים כבסיס וכעוגן לאהבת אמת אשר מאפשרת לאדם לצמוח מתוך תחושה של העצמה ומסוגלות.
כיתות א'-ב'
1. רשמו על הלוח את שם השיר "אח קטן" ושאלו את התלמידים על מה, לדעתם, מספר השיר.
זאת הזדמנות לתת לתלמידים לקיים ונטילציה חופשית על האח הקטן שלהם (מעצבן, חמוד, אוהב לשחק אתו, מפריע, מרביץ, אוהב לטפל בו, אוהב להתחבק אתו – כל האפשרויות פתוחות).
2. בסיום הסבב (או שיתוף בזוגות, בחברותא) השמיעו והציגו את השיר.
- שאלו את התלמידים:
- מה הוא מרגיש? (ניתן לתת לילדים אימוג'ים ורשימה של רגשות ולשחק איתם, לקרוא משפט ולהזמין תגובה של רגש מתאים).
- בקשו מהתלמידים להוכיח ככל האפשר את תשובותיהם מתוך מילות השיר.
- לסיכום החלק הזה ותוך התייחסות לדברי התלמידים, הסבו את תשומת הלב גם להיבטים החיוביים של הצטרפות האח הקטן למשפחה וגם לחוויות הפחות חיוביות שהוצגו.
6. חלקו את התלמידים לקבוצות של שלושה תלמידים ובקשו מהם לכתוב שיר קצר בשם "להיות אח גדול" (ולפחות מילים אחדות המתארות חוויה זו).
7. לאחר מספר דקות של עבודה בקבוצות התלמידים יקראו את השיר בכיתה.
- לתלמידי כיתה א' בתחילת דרכם ניתן להמיר את המשימה למשימת ציור, שבה הם צריכים לצייר שני אחים – אחד גדול ואחד קטן.
9. תוך הצגת הדברים אפשר להוסיף שאלות מנחות, כגון:
- אילו דברים אחים גדולים אוהבים לעשות עם האחים הצעירים?
- אילו דברים האחים אוהבים לעשות האחד למען השני?
- לסיכום, השמיעו שוב את השיר ושירו אותו ביחד.
ציטוט: "כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה.
וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם."
(משנה, אבות, פרק ה', ט"ז).
ערכים מובילים בשיר: משפחתיות, אהבה, מסוגלות עצמית.
השיר מביא באופן אותנטי מצב יום-יומי, מוכר וידוע, שבו האח הגדול משווה את עצמו עם התינוק הקטן שרק נולד. זו הזדמנות לשיח על רגשות סותרים, על הסתגלות למצבים חדשים, על התמודדות עם שינויים. מתוך הבנת מצב זה ומתוך הכנות של הדובר בשיר, נוכל לצאת גם אל רכישת כלים להתמודדות ולמסוגלות עצמית.
השיר מציע גם בחינה של מהות קשרי האהבה המשפחתיים ושם דגש על האהבה בין אחים כבסיס וכעוגן לאהבת אמת אשר מאפשרת לאדם לצמוח מתוך תחושה של העצמה ומסוגלות.
כיתות ג'-ד'
- התחילו את הפעילות כהזמנה ללימוד ורשמו על הלוח את הביטוי שבציטוט לעיל:
" כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה." (החלק הראשון מהמשנה במסכת אבות פרק ה').
2. בררו את פירוש המושג: מהי "אהבה התלויה בדבר"?
- שאלו מהי האהבה ההפוכה וכתבו על הלוח את המשך המשנה:
"וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם".
4. בררו עם התלמידים את פירוש המשך המשנה ובקשו מהתלמידים להגיד את המשנה במלואה במילים שלהם.
- שאלו את התלמידים:
- האם "אהבה התלויה בדבר" היא אהבה/חברות אמיתית? מדוע?
- איך אנחנו יודעים להגיד אם אהבה/חברות היא "תלויה" או "אינה תלויה" בדבר מסוים?
(למורה: אהבה שבאה מתוך אינטרסים, מסיבה מסוימת, משהו שמעוניינים להשיג באמצעות הקשר. כמו למשל: אני חבר שלו, כי אני רוצה שהוא יעזור לי לקבל ציון טוב במבחן, או, אני חברה שלה כי אני רוצה שהיא תזמין אותי למסיבת יום ההולדת שהיא עושה בבריכה. כשהאינטרס או המניע מסתיים, כשהדבר מתבטל, כלומר נגמר, אזי גם האהבה מתבטלת, נעלמת (או החברות, שהיא צורה של אהבה). במקרים אלו מתגלה שהאהבה או החברות לא היו אמיתיים. אהבה או חברות אמיתית מצליחה להתקיים גם כשיש קשיים או כשלא משיגים מה שרוצים, ואולי אפילו מפסידים משהו בגלל הנאמנות לחבר/ה).
6. ספרו לתלמידים שנכיר את השיר "אח קטן" ובקשו מהם לשים לב, האם בשיר מדובר באהבת אמת ("שאינה תלויה בדבר") או באהבה שתלויה בדבר.
- השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לבחור משפטים שמראים את סוג האהבה (הפנו את תשומת ליבם לתיאורים של האח הקטן, ההשוואות שהדובר עושה עם עצמו).
- שאלו אילו רגשות אחרים עולים בשיר ובקשו להוכיח זאת במילות השיר.
- אפשר לשלב בשיעור שיחה חופשית, שבה התלמידים יספרו על החוויה שלהם עם "אחים קטנים".
משימה
בחרו בבית מהשיר והפכו אותו לכמה ריבועים של קומיקס (שני האחים, האחים והמבוגרים, כל אחד מהאחים עם המבוגרים, האח הקטן, האח הגדול וכדומה).
ציטוט: "כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר – בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה.
וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם."
(משנה, אבות, פרק ה', ט"ז).
ערכים מובילים בשיר: משפחתיות, אהבה, מסוגלות עצמית.
השיר מביא באופן אותנטי מצב יום-יומי, מוכר וידוע, שבו האח הגדול משווה את עצמו עם התינוק הקטן שרק נולד. זו הזדמנות לשיח על רגשות סותרים, על הסתגלות למצבים חדשים, על התמודדות עם שינויים. מתוך הבנת מצב זה ומתוך הכנות של הדובר בשיר, נוכל לצאת גם אל רכישת כלים להתמודדות ולמסוגלות עצמית.
השיר מציע גם בחינה של מהות קשרי האהבה המשפחתיים ושם דגש על האהבה בין אחים כבסיס וכעוגן לאהבת אמת אשר מאפשרת לאדם לצמוח מתוך תחושה של העצמה ומסוגלות.
כיתות ה'-ו'
1. הציגו את השיר ושאלו:
- למי יש אח קטן?
- זוכרים מתי הוא נולד? איך היה כתינוק?
- עודדו את התלמידים לספר על האחים הקטנים שלהם (אם להרבה תלמידים יש אח קטן, נאפשר להם לספר על כך בחברותא לתלמידים שלצידם, כך שכל התלמידים המעוניינים יוכלו לספר).
- השמיעו את השיר ושאלו:
- מה, לדעתכם, מרגיש האח הגדול? (הצביעו על כך שיש כאן הרבה רגשות).
- הציגו משפטים או ביטויים שמוכיחים את השערתכם.
- מה דעתכם על מערכת היחסים בין האחים, כפי שהיא מוצגת בשיר?
- האם גם אתם הרגשתם רגשות דומים? מה עזר לכם להתמודד עם רגשות אלו?
- בקשו מהתלמידים בזוגות לדמיין שיחה עם ה"האח הגדול", שהוא דובר השיר. האחד יהיה בתפקיד האח הגדול והשני יהיה בתפקיד עצמו. איך תתנהל שיחה כזו? (הזדהות, תחושה לא נוחה, הקלה שיש עוד מישהו שמרגיש ככה, ביקורת כלפי הילד הדובר).
- הצעה לעבודה עצמית:
- נסחו מכתב אל ה"האח הגדול", הדובר השיר, ושתפו אותו בתחושות שעלו בכם בזמן קריאת השיר (כגון: הזדהות, תחושה לא נוחה, הקלה שיש עוד מישהו שמרגיש ככה, ביקורת כלפי הילד הדובר).
- לאחר שיתוף במליאה והתייחסות לדברים העולים, רשמו על הלוח את המשנה לעיל ושאלו:
מה דעתם של התלמידים על הנאמר כאן?
- כיצד הדברים האלו מתקשרים לשיר? (למורה: השיר מדבר על מערכת יחסים בין אחים. איזו סוג אהבה קיימת בין אחים? איך אני מרגיש כלפי האח שלי? האם יש הבדל ברגש של האח הגדול כלפי הקטן ושל הקטן כלפי הגדול).
- ניתן לשוחח על מערכות היחסים המורכבות בין האחים במשפחה, על מספר האחים במשפחה, על ילדים שאין להם אחים ולתת לגיטימציה לשלל הדעות והרגשות, תוך הדגשת הבסיס האיתן של אהבת אחים כאהבה שאינה תלויה בדבר ומהווה בסיס לצמיחה ולעוגן.