השיר מזמן שיח אודות חשיבותה הגדולה של הנתינה לכלל בני האדם, הן המקבלים והן הנותנים, ועל משמעות החסד כאחד המרכיבים המרכזיים אשר העולם אינו יכול להתקיים בלעדיהם
מצורף נספח
חסד – טובה מרובה, צדקה, מעשה אהבה ונדיבות לב ( אבן שושן ).
אפשרויות לדיון במליאה
1. השיר פותח במילים "כולנו זקוקים לחסד", כלומר: כל בני האנוש זקוקים לחסד, הן המקבלים והן הנותנים.
- אילו תחושות ומחשבות עוברות בכם נוכח מילים אלו?
- באיזה מובן זקוק האדם הנותן לחסד?
- מה מקבל האדם הנותן מהנתינה?
2. בבית הראשון מסביר המשורר מהם מאפייניו של החסד אליו הוא מתכוון.
- כתבו את השורות במחברת.
- מתוך הכתוב: איזה מין ההגדים מדבר אליכם במיוחד? מדוע? מה הוא מעורר בכם?
- מה מרגיש המקבל כשהוא זוכה לחסד שכזה?
- מה מרגיש הנותן?
- ספרו על חוויה אישית שלכם כנותנים או כמקבלים. אילו רגשות ליוו את החוויה?
3. "כולנו רוצים לתת רק מעטים יודעים איך…"
- האם אתם מסכימים עם קביעה זו? האמנם כולם רוצים לתת? האם באמת רק מעטים יודעים איך?
4. צריך ללמוד כעת" אומר נתן זך בשירנו, ובשירה "לתת" אומרת המשוררת חמוטל בן זאב: "עוד תלמד לתת לתת"
- האם אפשר ללמוד לתת? כיצד?
- מה צריך ללמוד על הנתינה כדי שהיא תהיה נתינה נכונה ומיטיבה?
- ספרו על חוויה של נתינה/קבלה בה חשתם כי הייתה החמצה וכי יש מקום ללמידה ולשיפור. מה היה שם? מה הייתם עושים היום אחרת?
5. "שיש לכל זה טעם גם כשהטעם תם": כדי להדגיש את חשיבותו של מעשה החסד לטווח הארוך, ומעבר לרגע הנתינה עצמו, משתמש המשורר במשחק מילים עם המילה "טעם".
טעם= תחושה, הרגשה.
טעם= משמעות, סיבה.
- מה פירושה של המילה "טעם" בכל אחת מהפעמים?
- עבור מי הטעם "לא תם"? המקבל? הנותן? שניהם?
6. "בואי ואראה לך מקום…": הפזמון החוזר אינו חוזר במדויק. בכל פעם משתמש המשורר בדימוי אחר כדי לתאר את מקום החסד.
- מה המכנה המשותף לדימויים?
- מה מבקש המשורר לומר לנו באמצעותם?
הפעלה ראשונה:
1. "בואי ואראה לך מקום": הפעלה בקבוצה:
במהלך השיר מתאר נתן זך מהו מקום בו שרוי חסד.
- בקשו מהתלמידים למלא, כל אחד באופן אישי במחברתו, את הטבלה הבאה (מצורפת בדף הנספחים בסוף הקובץ להוסיף קישור למורה יש לכתוב נספח מספר 1), ולהוסיף דימויים משלהם.
- בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה, בתחושותיהם לאחר מילוי הטבלה ולהסביר זה לזה, על הרעיונות והדימויים הנוספים עליהם חשבו.
- הנחו את התלמידים בקבוצה לסכם בקצרה מהם מאפיינים של מקום בעל חסד.
- ערכו דיון קבוצתי בדגשים הבאים:
- האם בכיתה שלנו יש מקום של חסד?
- באילו מובנים?
- אילו מאפיינים אנחנו מעוניינים לשמור כקבוצה ובאילו עלינו להשתפר כקבוצה?
- מה כל אחד מאתנו יכול לתרום כדי להפוך את הכיתה למקום בו קיים יותר חסד?
- בקשו מהתלמידים לגבש הצעות מעשיות, על מנת שהכיתה תהפוך למקום בו מתקיים חסד (דוגמאות: מחוות אישיות ספונטניות בין התלמידים, מעשי חסד קבועים בכיתה – כגון ביקור חולים או לימוד משותף, מבצעים חד פעמיים מחוץ לכיתה ולביה"ס, התנדבות קבועה של הכיתה בביה"ס או מחוצה לו וכד').
- ערכו דיון במליאה:
- כיצד אתם מרגישים לאחר העבודה בקבוצה?
- מה נתתם ומה קיבלתם בתהליך הקבוצתי?
הפעלה שנייה: עבודה אישית
1. בקשו מהתלמידים למלא את טבלת הדימויים. חלקו לתלמידים פתק אותו ימלאו באופן אנונימי, (מצורף נספח) ואספו את הפתקים מהתלמידים…
2. קראו את הפתקים, שתפו את הכתה וערכו דיון במליאה (נקודות לדיון מפורטות בסעיף 1)
הפעלה שלישית:
"כמו שמש שזורחת, כמו צל אשר נופל…": עבודה קבוצתית
(מומלצת כפעילות סיכום לנושא)
- לצורך עבודת יצירה תלת ממדית, אספו מראש: בריסטולים, ניירות מסוגים שונים, פלסטלינה/חמר, מיכלי פלסטיק, גזרי עץ וכד'…
נתן זך דימה את החסד ל"שמש שזורחת" ול"צל אשר נופל".
- בקשו מהתלמידים לחשוב על דימוי נוסף, אשר בעיניהם יכול לסמל את מחוות החסד. הנחו את התלמידים לשתף בקבוצה אודות הדימויים עליהם חשבו ולבחור יחד דימוי קבוצתי אחד. בקשו מהתלמידים לפסל את הסמל שבחרו ולתת לו כותרת.
- הקימו עם התלמידים תערוכה בה יוצגו העבודות.
- הנחו את התלמידים להכין בקבוצה כמה שאלות, עליהן יצטרכו לענות הצופים בתערוכה. למשל:
- מדוע לדעתך בחרנו בסמל זה לתאר את החסד?
- אילו אסוציאציות עולות בך למראה דגם זה?
- אילו תחושות, חוויות וזיכרונות הוא מעלה בך?
- מה התחדש לך? מה הפתיע אותך?
- איזו עמדה פנימית הוא מבסס בך כלפי החסד?
- איזה משוב תרצה לתת לחברי הקבוצה על הבחירה והעבודה
השיר מזמן שיח אודות חשיבותה הגדולה של הנתינה לכלל בני האדם, הן המקבלים והן הנותנים, ועל משמעות החסד כאחד המרכיבים המרכזיים אשר העולם אינו יכול להתקיים בלעדיהם
מצורף נספח
חסד – טובה מרובה, צדקה, מעשה אהבה ונדיבות לב ( אבן שושן ).
אפשרויות לדיון במליאה
1. השיר פותח במילים "כולנו זקוקים לחסד", כלומר: כל בני האנוש זקוקים לחסד, הן המקבלים והן הנותנים.
- אילו תחושות ומחשבות עוברות בכם נוכח מילים אלו?
- באיזה מובן זקוק האדם הנותן לחסד?
- מה מקבל האדם הנותן מהנתינה?
2. בבית הראשון מסביר המשורר מהם מאפייניו של החסד אליו הוא מתכוון.
- כתבו את השורות במחברת.
- מתוך הכתוב: איזה מין ההגדים מדבר אליכם במיוחד? מדוע? מה הוא מעורר בכם?
- מה מרגיש המקבל כשהוא זוכה לחסד שכזה?
- מה מרגיש הנותן?
- ספרו על חוויה אישית שלכם כנותנים או כמקבלים. אילו רגשות ליוו את החוויה?
3. "כולנו רוצים לתת רק מעטים יודעים איך…"
- האם אתם מסכימים עם קביעה זו? האמנם כולם רוצים לתת? האם באמת רק מעטים יודעים איך?
4. צריך ללמוד כעת" אומר נתן זך בשירנו, ובשירה "לתת" אומרת המשוררת חמוטל בן זאב: "עוד תלמד לתת לתת"
- האם אפשר ללמוד לתת? כיצד?
- מה צריך ללמוד על הנתינה כדי שהיא תהיה נתינה נכונה ומיטיבה?
- ספרו על חוויה של נתינה/קבלה בה חשתם כי הייתה החמצה וכי יש מקום ללמידה ולשיפור. מה היה שם? מה הייתם עושים היום אחרת?
5. "שיש לכל זה טעם גם כשהטעם תם": כדי להדגיש את חשיבותו של מעשה החסד לטווח הארוך, ומעבר לרגע הנתינה עצמו, משתמש המשורר במשחק מילים עם המילה "טעם".
טעם= תחושה, הרגשה.
טעם= משמעות, סיבה.
- מה פירושה של המילה "טעם" בכל אחת מהפעמים?
- עבור מי הטעם "לא תם"? המקבל? הנותן? שניהם?
6. "בואי ואראה לך מקום…": הפזמון החוזר אינו חוזר במדויק. בכל פעם משתמש המשורר בדימוי אחר כדי לתאר את מקום החסד.
- מה המכנה המשותף לדימויים?
- מה מבקש המשורר לומר לנו באמצעותם?
הפעלה ראשונה:
1. "בואי ואראה לך מקום": הפעלה בקבוצה:
במהלך השיר מתאר נתן זך מהו מקום בו שרוי חסד.
- בקשו מהתלמידים למלא, כל אחד באופן אישי במחברתו, את הטבלה הבאה (מצורפת בדף הנספחים בסוף הקובץ להוסיף קישור למורה יש לכתוב נספח מספר 1), ולהוסיף דימויים משלהם.
- בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה, בתחושותיהם לאחר מילוי הטבלה ולהסביר זה לזה, על הרעיונות והדימויים הנוספים עליהם חשבו.
- הנחו את התלמידים בקבוצה לסכם בקצרה מהם מאפיינים של מקום בעל חסד.
- ערכו דיון קבוצתי בדגשים הבאים:
- האם בכיתה שלנו יש מקום של חסד?
- באילו מובנים?
- אילו מאפיינים אנחנו מעוניינים לשמור כקבוצה ובאילו עלינו להשתפר כקבוצה?
- מה כל אחד מאתנו יכול לתרום כדי להפוך את הכיתה למקום בו קיים יותר חסד?
- בקשו מהתלמידים לגבש הצעות מעשיות, על מנת שהכיתה תהפוך למקום בו מתקיים חסד (דוגמאות: מחוות אישיות ספונטניות בין התלמידים, מעשי חסד קבועים בכיתה – כגון ביקור חולים או לימוד משותף, מבצעים חד פעמיים מחוץ לכיתה ולביה"ס, התנדבות קבועה של הכיתה בביה"ס או מחוצה לו וכד').
- ערכו דיון במליאה:
- כיצד אתם מרגישים לאחר העבודה בקבוצה?
- מה נתתם ומה קיבלתם בתהליך הקבוצתי?
הפעלה שנייה: עבודה אישית
1. בקשו מהתלמידים למלא את טבלת הדימויים. חלקו לתלמידים פתק אותו ימלאו באופן אנונימי, (מצורף נספח) ואספו את הפתקים מהתלמידים…
2. קראו את הפתקים, שתפו את הכתה וערכו דיון במליאה (נקודות לדיון מפורטות בסעיף 1)
הפעלה שלישית:
"כמו שמש שזורחת, כמו צל אשר נופל…": עבודה קבוצתית
(מומלצת כפעילות סיכום לנושא)
- לצורך עבודת יצירה תלת ממדית, אספו מראש: בריסטולים, ניירות מסוגים שונים, פלסטלינה/חמר, מיכלי פלסטיק, גזרי עץ וכד'…
נתן זך דימה את החסד ל"שמש שזורחת" ול"צל אשר נופל".
- בקשו מהתלמידים לחשוב על דימוי נוסף, אשר בעיניהם יכול לסמל את מחוות החסד. הנחו את התלמידים לשתף בקבוצה אודות הדימויים עליהם חשבו ולבחור יחד דימוי קבוצתי אחד. בקשו מהתלמידים לפסל את הסמל שבחרו ולתת לו כותרת.
- הקימו עם התלמידים תערוכה בה יוצגו העבודות.
- הנחו את התלמידים להכין בקבוצה כמה שאלות, עליהן יצטרכו לענות הצופים בתערוכה. למשל:
- מדוע לדעתך בחרנו בסמל זה לתאר את החסד?
- אילו אסוציאציות עולות בך למראה דגם זה?
- אילו תחושות, חוויות וזיכרונות הוא מעלה בך?
- מה התחדש לך? מה הפתיע אותך?
- איזו עמדה פנימית הוא מבסס בך כלפי החסד?
- איזה משוב תרצה לתת לחברי הקבוצה על הבחירה והעבודה
השיר מזמן שיח אודות חשיבותה הגדולה של הנתינה לכלל בני האדם, הן המקבלים והן הנותנים, ועל משמעות החסד כאחד המרכיבים המרכזיים אשר העולם אינו יכול להתקיים בלעדיהם
מצורף נספח
חסד – טובה מרובה, צדקה, מעשה אהבה ונדיבות לב ( אבן שושן ).
אפשרויות לדיון במליאה
1. השיר פותח במילים "כולנו זקוקים לחסד", כלומר: כל בני האנוש זקוקים לחסד, הן המקבלים והן הנותנים.
- אילו תחושות ומחשבות עוברות בכם נוכח מילים אלו?
- באיזה מובן זקוק האדם הנותן לחסד?
- מה מקבל האדם הנותן מהנתינה?
2. בבית הראשון מסביר המשורר מהם מאפייניו של החסד אליו הוא מתכוון.
- כתבו את השורות במחברת.
- מתוך הכתוב: איזה מין ההגדים מדבר אליכם במיוחד? מדוע? מה הוא מעורר בכם?
- מה מרגיש המקבל כשהוא זוכה לחסד שכזה?
- מה מרגיש הנותן?
- ספרו על חוויה אישית שלכם כנותנים או כמקבלים. אילו רגשות ליוו את החוויה?
3. "כולנו רוצים לתת רק מעטים יודעים איך…"
- האם אתם מסכימים עם קביעה זו? האמנם כולם רוצים לתת? האם באמת רק מעטים יודעים איך?
4. צריך ללמוד כעת" אומר נתן זך בשירנו, ובשירה "לתת" אומרת המשוררת חמוטל בן זאב: "עוד תלמד לתת לתת"
- האם אפשר ללמוד לתת? כיצד?
- מה צריך ללמוד על הנתינה כדי שהיא תהיה נתינה נכונה ומיטיבה?
- ספרו על חוויה של נתינה/קבלה בה חשתם כי הייתה החמצה וכי יש מקום ללמידה ולשיפור. מה היה שם? מה הייתם עושים היום אחרת?
5. "שיש לכל זה טעם גם כשהטעם תם": כדי להדגיש את חשיבותו של מעשה החסד לטווח הארוך, ומעבר לרגע הנתינה עצמו, משתמש המשורר במשחק מילים עם המילה "טעם".
טעם= תחושה, הרגשה.
טעם= משמעות, סיבה.
- מה פירושה של המילה "טעם" בכל אחת מהפעמים?
- עבור מי הטעם "לא תם"? המקבל? הנותן? שניהם?
6. "בואי ואראה לך מקום…": הפזמון החוזר אינו חוזר במדויק. בכל פעם משתמש המשורר בדימוי אחר כדי לתאר את מקום החסד.
- מה המכנה המשותף לדימויים?
- מה מבקש המשורר לומר לנו באמצעותם?
הפעלה ראשונה:
1. "בואי ואראה לך מקום": הפעלה בקבוצה:
במהלך השיר מתאר נתן זך מהו מקום בו שרוי חסד.
- בקשו מהתלמידים למלא, כל אחד באופן אישי במחברתו, את הטבלה הבאה (מצורפת בדף הנספחים בסוף הקובץ להוסיף קישור למורה יש לכתוב נספח מספר 1), ולהוסיף דימויים משלהם.
- בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה, בתחושותיהם לאחר מילוי הטבלה ולהסביר זה לזה, על הרעיונות והדימויים הנוספים עליהם חשבו.
- הנחו את התלמידים בקבוצה לסכם בקצרה מהם מאפיינים של מקום בעל חסד.
- ערכו דיון קבוצתי בדגשים הבאים:
- האם בכיתה שלנו יש מקום של חסד?
- באילו מובנים?
- אילו מאפיינים אנחנו מעוניינים לשמור כקבוצה ובאילו עלינו להשתפר כקבוצה?
- מה כל אחד מאתנו יכול לתרום כדי להפוך את הכיתה למקום בו קיים יותר חסד?
- בקשו מהתלמידים לגבש הצעות מעשיות, על מנת שהכיתה תהפוך למקום בו מתקיים חסד (דוגמאות: מחוות אישיות ספונטניות בין התלמידים, מעשי חסד קבועים בכיתה – כגון ביקור חולים או לימוד משותף, מבצעים חד פעמיים מחוץ לכיתה ולביה"ס, התנדבות קבועה של הכיתה בביה"ס או מחוצה לו וכד').
- ערכו דיון במליאה:
- כיצד אתם מרגישים לאחר העבודה בקבוצה?
- מה נתתם ומה קיבלתם בתהליך הקבוצתי?
הפעלה שנייה: עבודה אישית
1. בקשו מהתלמידים למלא את טבלת הדימויים. חלקו לתלמידים פתק אותו ימלאו באופן אנונימי, (מצורף נספח) ואספו את הפתקים מהתלמידים…
2. קראו את הפתקים, שתפו את הכתה וערכו דיון במליאה (נקודות לדיון מפורטות בסעיף 1)
הפעלה שלישית:
"כמו שמש שזורחת, כמו צל אשר נופל…": עבודה קבוצתית
(מומלצת כפעילות סיכום לנושא)
- לצורך עבודת יצירה תלת ממדית, אספו מראש: בריסטולים, ניירות מסוגים שונים, פלסטלינה/חמר, מיכלי פלסטיק, גזרי עץ וכד'…
נתן זך דימה את החסד ל"שמש שזורחת" ול"צל אשר נופל".
- בקשו מהתלמידים לחשוב על דימוי נוסף, אשר בעיניהם יכול לסמל את מחוות החסד. הנחו את התלמידים לשתף בקבוצה אודות הדימויים עליהם חשבו ולבחור יחד דימוי קבוצתי אחד. בקשו מהתלמידים לפסל את הסמל שבחרו ולתת לו כותרת.
- הקימו עם התלמידים תערוכה בה יוצגו העבודות.
- הנחו את התלמידים להכין בקבוצה כמה שאלות, עליהן יצטרכו לענות הצופים בתערוכה. למשל:
- מדוע לדעתך בחרנו בסמל זה לתאר את החסד?
- אילו אסוציאציות עולות בך למראה דגם זה?
- אילו תחושות, חוויות וזיכרונות הוא מעלה בך?
- מה התחדש לך? מה הפתיע אותך?
- איזו עמדה פנימית הוא מבסס בך כלפי החסד?
- איזה משוב תרצה לתת לחברי הקבוצה על הבחירה והעבודה