כָּאן
מילים ולחן: עוזי חיטמן
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי נוֹלַדְתִּי
בַּמִּישׁוֹר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם
כָּאן הַחֲבֵרִים אִתָּם גָּדַלְתִּי
וְאֵין לִי שׁוּם מָקוֹם אַחֵר בָּעוֹלָם.
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי שִׂחַקְתִּי
בַּשְּׁפֵלָה אֲשֶׁר עַל גַּב הָהָר
כָּאן מִן הַבְּאֵר שָׁתִיתִי מַיִם
וְשָׁתַלְתִּי דֶּשֶׁא בַּמִּדְבָּר.
כָּאן נוֹלַדְתִּי כָּאן נוֹלְדוּ לִי יְלָדַי
כָּאן בָּנִיתִי אֶת בֵּיתִי בִּשְׁתֵּי יָדַי
כָּאן גַּם אַתָּה אִתִּי וְכָאן כָּל אֶלֶף יְדִידַי
וְאַחֲרֵי שָׁנִים אַלְפַּיִם סוֹף לִנְדוּדַי.
כָּאן אֶת כָּל שִׁירַי אֲנִי נִגַּנְתִּי
וְהָלַכְתִי בְּמַסָּע לֵילִי
כָּאן בִּנְעוּרַי אֲנִי הֵגַנְתִּי
עַל חֶלְקַת הָאֱלוֹהִים שֶׁלִּי.
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
כָּאן אֶת שֻׁלְחָנִי אֲנִי עָרַכְתִּי
פַּת שֶׁל לֶחֶם פֶּרַח רַעֲנָן
דֶּלֶת לַשְּׁכֵנִים אֲנִי פָּתַחְתִּי
וּמִי שֶׁבָּא נֹאמַר לוֹ "אַהְלָן".
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
פירושי מילים:
מישור – שטח נרחב ושטוח, ללא הרים או עמקים.
שפלה – אזור מישורי (שמעבר לאזור ההררי).
נדודיי – חוסר מגורי קבע, מעבר ממקום למקום.
"שנים אלפיים" – שנות הגלות של עם ישראל מתקופת חורבן בית המקדש השני במאה ה-1 לספירה ועד להקמת המדינה במאה ה-20.
"חלקת האלוהים" – פינה קטנה ובטוחה משלנו, מקום שבו נוכל להניח את הראש ולשקוט.
ציטוט מהמקורות: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (בראשית, י"ב, א').
ערכים מובילים בשיר: זיקה לארץ, אהבת הארץ, שייכות למשפחה וקהילה, עלייה לארץ, שלום.
כיתות א'-ב'
אוריינות וזהות
- השמיעו והציגו את השיר.
- בקשו מהתלמידים להתבונן בפזמון ושאלו:
- מהי המילה שחוזרת על עצמה?
- מה המשמעות של המילה "כאן"?
)למורה: ההקשר הרחב הוא המדינה כולה. לא מדובר ב"כאן" מסוים, אלא ב"כאן" כללי ומשותף).
- בקשו מהתלמידים לסמן על הפזמון בטוש זוהר את המילה "כאן" שחוזרת על עצמה.
- שאלו את התלמידים: לפי השיר, מה מיוחד ב"כאן"? בקשו מהם להביא דוגמאות מהשיר לקשר המיוחד שלנו עם "כאן".
- דונו עם התלמידים: על כמה דורות מסופר לנו בשיר? נזכרים במפורש דור הדובר בשיר ודור ילדיו. בנוסף, הדובר בשיר מתייחס גם לדורות שלפניו – "ואחרי שנים אלפיים סוף לנדודיי": דורות רבים הנפרסים על פני אלפיים שנה.
6. חלקו את התלמידים לקבוצות. בקשו מהם לדון בקבוצה שלהם ולשתף באיזו מדינה הם נולדו ובאיזו מדינה נולדו הוריהם או דור הסבים שלהם (משני הצדדים). (למורה: אפשר להכין מראש קלפים של מדינות עם דגל ושם המדינה ומתוך ערימת הקלפים התלמידים יקראו ויבחרו את המדינות הרלוונטיות להם. בכיתה בוגרת יותר אפשר להתייחס גם לנקודות שונות במפה. כל קבוצה תשתף את תוצריה.
כָּאן
מילים ולחן: עוזי חיטמן
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי נוֹלַדְתִּי
בַּמִּישׁוֹר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם
כָּאן הַחֲבֵרִים אִתָּם גָּדַלְתִּי
וְאֵין לִי שׁוּם מָקוֹם אַחֵר בָּעוֹלָם.
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי שִׂחַקְתִּי
בַּשְּׁפֵלָה אֲשֶׁר עַל גַּב הָהָר
כָּאן מִן הַבְּאֵר שָׁתִיתִי מַיִם
וְשָׁתַלְתִּי דֶּשֶׁא בַּמִּדְבָּר.
כָּאן נוֹלַדְתִּי כָּאן נוֹלְדוּ לִי יְלָדַי
כָּאן בָּנִיתִי אֶת בֵּיתִי בִּשְׁתֵּי יָדַי
כָּאן גַּם אַתָּה אִתִּי וְכָאן כָּל אֶלֶף יְדִידַי
וְאַחֲרֵי שָׁנִים אַלְפַּיִם סוֹף לִנְדוּדַי.
כָּאן אֶת כָּל שִׁירַי אֲנִי נִגַּנְתִּי
וְהָלַכְתִי בְּמַסָּע לֵילִי
כָּאן בִּנְעוּרַי אֲנִי הֵגַנְתִּי
עַל חֶלְקַת הָאֱלוֹהִים שֶׁלִּי.
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
כָּאן אֶת שֻׁלְחָנִי אֲנִי עָרַכְתִּי
פַּת שֶׁל לֶחֶם פֶּרַח רַעֲנָן
דֶּלֶת לַשְּׁכֵנִים אֲנִי פָּתַחְתִּי
וּמִי שֶׁבָּא נֹאמַר לוֹ "אַהְלָן".
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
פירושי מילים:
מישור – שטח נרחב ושטוח, ללא הרים או עמקים.
שפלה – אזור מישורי (שמעבר לאזור ההררי).
נדודיי – חוסר מגורי קבע, מעבר ממקום למקום.
"שנים אלפיים" – שנות הגלות של עם ישראל מתקופת חורבן בית המקדש השני במאה ה-1 לספירה ועד להקמת המדינה במאה ה-20.
"חלקת האלוהים" – פינה קטנה ובטוחה משלנו, מקום שבו נוכל להניח את הראש ולשקוט.
ציטוט מהמקורות: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (בראשית, י"ב, א').
ערכים מובילים בשיר: זיקה לארץ, אהבת הארץ, שייכות למשפחה וקהילה, עלייה לארץ, שלום.
כיתות ג'-ד'
אוריינות וזהות
- השמיעו והציגו את השיר, בקשו מהתלמידים להתייחס לשני הבתים הראשונים.
- שאלו את התלמידים: מהם המעשים שעשה הדובר בשיר שבגללם הוא מרגיש שזהו ביתו?
- בקשו מהתלמידים לסמן על גבי הבתים הללו את הפעלים ולסדר אותם במחברת במאונך – אחד מתחת לשני.
- בקשו מהתלמידים להתבונן ולראות כיצד המשורר עובר מפעיל-סביל (נולדתי) לפעיל-פעיל (שתלתי דשא)? סמנו בצהוב את הפעלים הסבילים (לדוגמה: נולדתי) ובירוק את הפעלים הפעילים (שיחקתי, שתיתי, שתלתי דשא).
- הסבירו לתלמידים: דרך הפעלים אפשר לראות את ההתפתחות של הדובר: מסביל, לפעיל למען עצמו, לפעיל למען סביבתו.
- שוחחו עם התלמידים על המשמעות של האחריות שלנו שמתפתחת ככל שאנחנו גדלים ועל ההשלכות של האחריות הזו על המעשים שלנו (למורה: השיר עוסק בחיבור של האדם למדינתו. הדובר בשיר מדגיש את הפעולות שהוא עושה כדי ליצור את החיבור הזה. ככל שהשיר מתקדם ניתן לראות שהפעולות יוצאות מן הפרט [נולדתי, שיחקתי] אל הכלל ["כאן בנעורי אני הגנתי, על חלקת האלוהים שלי"]. היכולת לבצע פעולות למען האחר הן תולדה של ההבנה שכדי לשמר את ה"כאן" יש צורך בערבות הדדית, בעשייה למען האחר ולא רק למען עצמי).
פעילות בקבוצות:
בקשו מהתלמידים להתחלק לקבוצות של ארבעה-חמישה תלמידים בכל קבוצה. כל קבוצה תנסה לחשוב על תחום אחריות כלפי הסביבה, ובאיזה אופן האחריות הזו יכולה לבוא לידי ביטוי. הקבוצות יחשבו על מיזם חברתי שהן יכולות להוביל כדי לייצר שיפור עכשווי בבית הספר או בכיתה. כל קבוצה תסביר כיצד השיפור מחזק את החיבור ואת תחושת השייכות של התלמידים למקום (ל"כאן"). כל קבוצה תכין פוסטר המציג את הרעיון שלה, וילדי הכיתה יבחרו מבין הרעיונות מה הם רוצים ליישם ולקחת על עצמם.
כָּאן
מילים ולחן: עוזי חיטמן
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי נוֹלַדְתִּי
בַּמִּישׁוֹר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם
כָּאן הַחֲבֵרִים אִתָּם גָּדַלְתִּי
וְאֵין לִי שׁוּם מָקוֹם אַחֵר בָּעוֹלָם.
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי שִׂחַקְתִּי
בַּשְּׁפֵלָה אֲשֶׁר עַל גַּב הָהָר
כָּאן מִן הַבְּאֵר שָׁתִיתִי מַיִם
וְשָׁתַלְתִּי דֶּשֶׁא בַּמִּדְבָּר.
כָּאן נוֹלַדְתִּי כָּאן נוֹלְדוּ לִי יְלָדַי
כָּאן בָּנִיתִי אֶת בֵּיתִי בִּשְׁתֵּי יָדַי
כָּאן גַּם אַתָּה אִתִּי וְכָאן כָּל אֶלֶף יְדִידַי
וְאַחֲרֵי שָׁנִים אַלְפַּיִם סוֹף לִנְדוּדַי.
כָּאן אֶת כָּל שִׁירַי אֲנִי נִגַּנְתִּי
וְהָלַכְתִי בְּמַסָּע לֵילִי
כָּאן בִּנְעוּרַי אֲנִי הֵגַנְתִּי
עַל חֶלְקַת הָאֱלוֹהִים שֶׁלִּי.
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
כָּאן אֶת שֻׁלְחָנִי אֲנִי עָרַכְתִּי
פַּת שֶׁל לֶחֶם פֶּרַח רַעֲנָן
דֶּלֶת לַשְּׁכֵנִים אֲנִי פָּתַחְתִּי
וּמִי שֶׁבָּא נֹאמַר לוֹ "אַהְלָן".
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
פירושי מילים:
מישור – שטח נרחב ושטוח, ללא הרים או עמקים.
שפלה – אזור מישורי (שמעבר לאזור ההררי).
נדודיי – חוסר מגורי קבע, מעבר ממקום למקום.
"שנים אלפיים" – שנות הגלות של עם ישראל מתקופת חורבן בית המקדש השני במאה ה-1 לספירה ועד להקמת המדינה במאה ה-20.
"חלקת האלוהים" – פינה קטנה ובטוחה משלנו, מקום שבו נוכל להניח את הראש ולשקוט.
ציטוט מהמקורות: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (בראשית, י"ב, א').
ערכים מובילים בשיר: זיקה לארץ, אהבת הארץ, שייכות למשפחה וקהילה, עלייה לארץ, שלום.
כיתות ה'-ו'
אוריינות וזהות
בהתבוננות על השיר ניתן לראות שכל בית מסמל שלב אחר בחייו של המשורר. בכל שלב בחייו הוא עושה דברים שונים, שמחזקם את הקשר והחיבור שלו למולדתו ולעמו.
- השמיעו והציגו את השיר.
- בקשו מהתלמידים לעבור על הבתים ולרשום בצד איזה שלב בחיים מתואר בכל בית/גיל. מה המעשה שהמשורר עושה בכל בית/גיל כדי לחזק את הקשר שלו למולדת?
למורה: ילדות – משחק, שתיית מים מהבאר, שתילת דשא.
נעורים – מסע בארץ, הגנה על המולדת.
בגרות – בניית בית, הכנסת אורחים, בקשת שלום למדינות השכנות.
- בקשו מהתלמידים להכין ציר זמן של חיי הוריהם/סביהם.
- בקשו מהם להראות אילו פעולות שונות עשו הוריהם/סביהם כדי לייצר קשר וחיבור למדינת ישראל.
ציטוט מהמקורות: גם אברהם אבינו, העברי הראשון, נדד מבית מולדתו אל ארץ כנען: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (בראשית, י"ב, א'). למסע זה אל ארץ ישראל יש משמעות סמלית עד עצם היום הזה.
פעילות בחברותא:
- חלקו את ילדי הכיתה לזוגות/שלשות.
- בקשו מהתלמידים לשתף את ציר הזמן שהכינו עבור הוריהם/סביהם.
- קיימו דיון ושיח בכיתה על השאלה: מדוע אברהם אבינו עוזב הכול ועבר לחיות בארץ כנען? כיצד השפיע המעבר הזה עלינו ועל חיינו היום במדינת ישראל?