ציטוט: "איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם? … ר' אליעזר אומר: עין טובה". (פרקי אבות).
ערכים מובילים בשיר: אמונה, תקווה, הכרת הטוב, אופטימיות.
המושג "תיקון עולם"
השיר מזמן חשיבה על המושג "תיקון עולם", שהוא האמונה ביכולת של האדם לחולל שינוי ולהביא לשיפור בעולם על ידי שינוי ההתנהגות והשפעתה על הסביבה.
"תיקון העולם" יכול להגיע כאשר האדם מגיע לתחושה שהוא מסוגל "להאמין בלי לדעת", לחיות תוך אמונה בטוב, להכיר בטוב שיש בחיים ולהאמין גם כאשר לא הכול ברור וידוע מראש. זהו כוחו של "תיקון עולם".
הרעיון נתפס לעיתים כתמצית המסר של התורה. המושג נקשר באופן טבעי לראש השנה, שעל פי המסורת הוא יום בריאת העולם, ואכן הביטוי נמצא גם בפיוט מתפילת הימים הנוראים ובצורות נוספות גם בתפילה היומית.
כיתות א'-ב'
- שאלו את התלמידים מה פירוש המילה "להאמין" – נכתוב את הפירוש מהמילון: נתן אמון, סמך על, בטח. "האב האמין ביכולת של בנו להתנהג באחריות".
שאלו:
- למי הם מאמינים?
- האם הם מאמינים בכך שניתן לעשות שינויים בחיים?
- מי רוצה לשתף בשינוי לטובה שקרה לו.
- השמיעו את השיר והציגו אותו. הדגישו בו את שתי השורות הראשונות:
"כל מה שהיה פה ישתנה ממחר
הזמן עוד יתקן את כל מה שכבר נשבר ונשאר".
- בקשו מהתלמידים להסביר מה המסר שהם מבינים מתוך השורות האלה (למורה: שינוי של מה שקיים לטובה, כי הזמן יתקן את מה שנשבר. כנראה שמה שהיה לפני כן לא היה טוב).
- קראו עם התלמידים את השורות הבאות ועמדו על המסר שלהם.
"יש מי ששומר את הטוב לידנו
הוא תמיד מחכה".
- שאלו: מי זה השומר? מה התפקיד שלו? באיזו מידה אתם מאמינים שיש אלוהים ששומר? בדיון תנו ביטוי לאלה שמאמינים ולאלה שלא.
משימה
- בקשו מהתלמידים לקחת דף ולחלק אותו לשניים. בחלק הראשון הם יציירו מקום אמיתי או דמיוני שצריך לדעתם לשנות אותו (למורה: ניתן להכווין אותם עם שאלות מנחות, כמו: איך הוא נראה, באיזה צבעים הוא צבוע, מי נמצא שם).
- כיצד נביע זאת? האם בציור אבסטרקטי או מוחשי? (הסבירו מהם שני סגנונות הציור).
- ננחה את התלמידים לכתוב בגב הציור הסבר על המקום שאותו הם שואפים לתקן ומה הם מאמינים יצליח לעשות זאת.
- נתלה בכיתה את הציורים תחת הכותרת "תיקון עולם" של כיתה.
ציטוט: "איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם? … ר' אליעזר אומר: עין טובה". (פרקי אבות).
ערכים מובילים בשיר: אמונה, תקווה, הכרת הטוב, אופטימיות.
המושג "תיקון עולם"
השיר מזמן חשיבה על המושג "תיקון עולם", שהוא האמונה ביכולת של האדם לחולל שינוי ולהביא לשיפור בעולם על ידי שינוי ההתנהגות והשפעתה על הסביבה.
"תיקון העולם" יכול להגיע כאשר האדם מגיע לתחושה שהוא מסוגל "להאמין בלי לדעת", לחיות תוך אמונה בטוב, להכיר בטוב שיש בחיים ולהאמין גם כאשר לא הכול ברור וידוע מראש. זהו כוחו של "תיקון עולם".
הרעיון נתפס לעיתים כתמצית המסר של התורה. המושג נקשר באופן טבעי לראש השנה, שעל פי המסורת הוא יום בריאת העולם, ואכן הביטוי נמצא גם בפיוט מתפילת הימים הנוראים ובצורות נוספות גם בתפילה היומית.
כיתות ג'-ד'
- השמיעו את השיר, התמקדו בפזמון:
רק להאמין בלי לדעת
להרגיש בלי לגעת
לדבר עם העיניים
גם כשאין לי יותר מה לומר
לשחרר את הרגע
זה טבעי לפחד מהטבע
לחבק חזק בידיים
כל רגע לפני שנגמר
- שאלו: מה עושה האדם המאמין לפי הפזמון? (למורה: הוא מרגיש בלי לגעת, מדבר עם העיניים, משחרר את הרגע ויכול ליהנות ממנו לפני שנגמר).
- בחרו דבר אחד שהוא עושה והסבירו אותו.
- נסו לתת שם לתחושות הללו של האדם המתנהג כך (למורה: משוחרר, חופשי, אופטימי, רואה את הטוב).
ר' יוחנן בן זכאי שאל את תלמידיו "איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם". תשובתו של אחד מתלמידיו, ר' אליעזר, הייתה "עין טובה". הרב חיים דוד הלוי, בספרו "קיצור שולחן ערוך", מסביר מהי עין טובה: "היא מידת ההסתפקות במה שיש לו, ואז הוא שמח בחלקו ושמח בטובת אחרים, ואז אהוב הוא על הכול והכול אהובים עליו".
- בקשו מהתלמידים להסביר את הקשר בין הפזמון של השיר למונח "עין טובה".
- הציגו לתלמידים את המושג "תיקון עולם" ובקשו מהם להסביר בזוגות את המושג (למורה: תיקון העולם הזה יכול להגיע כאשר האדם מגיע לתחושה שהוא מסוגל "להאמין בלי לדעת", כלומר לחיות מתוך אמונה בטוב, לחיות מתוך הכרת הטוב שיש לו בחיים ולהאמין גם כאשר לא הכול ברור וידוע מראש. זה כוחו של תיקון העולם).
- שאלו את התלמידים:
- איזה דברים, לדעתם, צריך לתקן בעולם שלהם?
- האם וכיצד אנחנו יכולים לקחת חלק פעיל בעשייה לקראת תיקון עולם?
- כיצד נוכל לתרום את חלקנו?
- רשמו את הצעות התלמידים על גבי הלוח בנקודות.
מתוך ההצעות שלהם בחרו שת הצעות ועבדו אותן לכדי "פרויקט כיתתי" – עשיית טוב עבור הכיתה שלנו.
- הציגו את השלבים להשגת המטרה, חלוקת צוותי עבודה, מועדים ומשימות לכל צוות, יעד סופי, ותאריך סיום הפרויקט (הפרויקט יהיה קצר טווח לביצוע ורצוי במסגרת בית הספר).
- קיימו דיון ושיחה בנושא ועקבו אחר התקדמות העשייה של הצוותים.
- הפרויקטים יכולים להיות בתחום הלמידה (צוותים שעוזרים זה לזה במקצועות מסוימים), בתחום החברתי (משחק בהפסקה, ביקור חולים), בתחום ההתנהגות הכיתתי (כבוד הדדי, הקשבה, ניקיון וסדר הכיתה) וכדומה.
ציטוט: "איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם? … ר' אליעזר אומר: עין טובה". (פרקי אבות).
ערכים מובילים בשיר: אמונה, תקווה, הכרת הטוב, אופטימיות.
המושג "תיקון עולם"
השיר מזמן חשיבה על המושג "תיקון עולם", שהוא האמונה ביכולת של האדם לחולל שינוי ולהביא לשיפור בעולם על ידי שינוי ההתנהגות והשפעתה על הסביבה.
"תיקון העולם" יכול להגיע כאשר האדם מגיע לתחושה שהוא מסוגל "להאמין בלי לדעת", לחיות תוך אמונה בטוב, להכיר בטוב שיש בחיים ולהאמין גם כאשר לא הכול ברור וידוע מראש. זהו כוחו של "תיקון עולם".
הרעיון נתפס לעיתים כתמצית המסר של התורה. המושג נקשר באופן טבעי לראש השנה, שעל פי המסורת הוא יום בריאת העולם, ואכן הביטוי נמצא גם בפיוט מתפילת הימים הנוראים ובצורות נוספות גם בתפילה היומית.
כיתות ה'-ו'
- אמרו לתלמידים שאתם עומדים להשמיע להם שיר הנקרא "להאמין" ושאלו: מה, לדעתם, השיר יתאר?
- השמיעו את השיר והציגו את המילים.
- בקשו מהתלמידים לומר ולסמן למה הדובר בשיר מאמין? (למורה: שאפשר לשנות, שאפשר לתקן, שיש טוב, שחשש זה דבר טבעי ואפשר לצמוח ממנו).
- הציגו את הבית הזה ושאלו: באיזה אופן הדובר בשיר מעודד לשינוי? (למורה: הוא מבקש לנסות, אם מנסים להאמין, כל הבקשות והתפילות יתחברו לרגע שבו האדם יאמין שאפשר לחולל שינוי).
כל מה שהיה פה ישתנה ממחר
הזמן עוד יתקן את כל מה שכבר נשבר
ונגמר
את כל התפילות הניסים בחיינו
מתחברים לרגע הזה
כל מה שהיה פה ישתנה ממחר
אם ננסה
- בחברותא, שוחחו על הדברים הללו. נסו לבחון, מה הקשר בין הפזמון למונח "עין טובה", שמופיע בפרקי אבות. מסופר שם על ר' יוחנן בן זכאי ששאל את תלמידיו: 'איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם", ותשובתו של אחד מתלמידיו, ר' אליעזר, הייתה "עין טובה". הרב חיים דוד הלוי, בספרו "קיצור שולחן ערוך", מסביר מהי עין טובה: "היא מידת ההסתפקות במה שיש לו, ואז הוא שמח בחלקו ושמח בטובת אחרים, ואז אהוב הוא על הכול והכול אהובים עליו".
שתפו בדוגמאות מתוך חייכם ל"עין טובה", לאמונה שדבר ישתנה, שהזמן יתקן, לרצון לנסות לתקן ולא לוותר.
- הציגו לתלמידים את המושג "תיקון עולם" מלווה בהסבר קצר.
תיקון העולם הזה יכול להגיע כאשר האדם מגיע לתחושה שהוא מסוגל "להאמין בלי לדעת", כלומר לחיות מתוך אמונה בטוב, לחיות מתוך הכרת הטוב שיש לו בחיים ולהאמין גם כאשר לא הכול ברור וידוע מראש. זהו כוחו של תיקון העולם.
הרעיון של תיקון עולם נתפס לעיתים כתמצית המסר של התורה. המושג נקשר באופן מאוד טבעי לתקופת ראש השנה, שלפי המסורת הוא יום בריאת העולם. ואכן הביטוי תיקון עולם נמצא בפיוט שנכתב בתפילת ראש השנה.
משימה
שנת הבר/בת מצווה היא שנת מעבר, שבה נוכל לקחת פעיל בעשייה של תיקון עולם.
- קיימו דיון בכיתה ויחד התלמידים חשבו על פרויקטים שבהם התלמידים יוכלו לקחת חלק.
- התלמידים יתחלקו לקבוצות לפי עניינם בפרויקטים חברתיים.
(למורה: הפרויקטים יכולים להיות בתחום הדאגה לרווחה של ניצולי שואה ואנשים עריריים החיים בשכונה של בית הספר, תיקון ושיפוץ של גינת משחקים סמוכה, הקמת גינת ירק קהילתית וטיפוחה, יצירת פסלים סביבתיים מעיסת נייר אשר יקשטו וייפו את המרחב העירוני).
בכל קבוצה ידאגו לחלוקה של המשימות:
- כתיבת תוכנית עבודה.
- קביעת יעדים ומטרות של הפרויקט, קביעת מועדי יישום.
- קביעת תאריך יעד וחשיפת הפרויקט.
- מעקב ובקרה על התקדמות הפרויקט.
- מתן שם לפרויקט.