שיר ליום – להיות כאן ילד
כתבה: רחל אורנשטיין
יולי 2023
להיות כאן ילד
מילים: יערה שבו
לחן: מירון מינסטר
זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד
לשמוע חדשות בכל חצי שעה
לדעת שהיכן שהוא עוד אמא מתפללת
תקתוק שעון הולם דמעה ועוד דמעה.
זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד
ללמוד בבית הספר על המלחמות
זה לא כל כך פשוט אבל, אבל
מול שמי התכלת
אני יודעת רק שכאן אני רוצה לחיות.
תכלת שמיים סגול של שקיעות
סירות על המים פרחים ודמעות
בתים לבנים גשמים של ברכה
אנחנו שלנו כאב ושמחה.
וכאן אפשר ביחד וגם מותר לחוד
וכאן אני בטוח שלא הכול אבוד
וכאן אני יכול למרות, למרות הכול
גם לחייך גם לחלום וגם לגדול.
תכלת שמיים סגול של שקיעות
סירות על המים פרחים ודמעות
בתים לבנים גשמים של ברכה
אנחנו שלנו כאב ושמחה.
אודות השיר: השיר הושמע לראשונה במסגרת הפסטיגל של 1997 ועבור רבים הפך להיות שיר המייצג את הייחודיות של הילדות הישראלית: שיר ששלובים בו עצב ויופי; שיר שצבוע באהבת הארץ, באהבת האנשים וברצון המשותף לחיות יחד במולדת; שיר המשקף את המציאות הייחודיות שלנו – "אנחנו שלנו, כאב ושמחה."
ערכים מובילים בשיר: זיקה לארץ, אהבה למולדת, שותפות גורל, תקווה, מורשת ותרבות ציונית.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה: השיר הוא פתיח לשיתוף ברגשות ובחששות והוא מציב את דמות המורה כדמות שנותנת עוגן ומזמנת שיח וונטילציה רגשית.
פעילות הכנה לשיר: "זה לא פשוט להיות כאן ילד" או ילדה – זאת השורה הראשונה של השיר וזה גם לא פשוט להיות כאן מורה, שצריך להתמודד עם החששות והשאלות המורכבות של התלמידים. השיר מתאר את המציאות המורכבת של חיינו כמאפשרת לצמוח ממנה מתוך תקווה וחוסן. כמו כן, השיר מאפשר להתמודד עם שאלות על טוב ורע, תוך כדי סיפור סיפורה של הארץ.
השיר מאפשר למורה לענות על שאלות, לתת מידע מהימן, להקשיב לתלמידים, להעניק תמיכה, לחזק ולהיות שם עבורם בכלים שיאפשרו להם להתמודד עם האתגרים שהמציאות של החיים בישראל מזמנת.
ניצור עבור התלמידים מרחב בטוח ואינטימי לשיתוף על ידי שאלות מנחות ועידוד השיתוף וההקשבה. השאלות צריכות להעניק לתלמידים מידע מהימן על האקטואליה וההיסטוריה קצרת הטווח:
1. מי יודע לספר על אירוע שמתחבר לתוכן של השיר?
לאחר מכן נעבור לשיתוף ברגשות.
2. מי רוצה לשתף ברגש אישי המתקשר לתוכן של השיר?
נשלב את הרגש האישי בתחושה הכללית.
3. מי עוד שותף לתחושה הזאת? המורה יכול לתת דוגמה אישית שתעניק תוקף לרגשות של התלמידים.
לפני המעבר לפעילות המוצעת – המורה יכוון ליצירת אווירה חיובית וישאל שאלה, כמו:
4. איך אנחנו ככיתה יכולים להעניק אחד לשני כוחות בתקופות של אי-שקט?
לסיכום, המורה יסכם את המציאות המורכבת שבאה לידי ביטוי בשיר. המורה ייתן משמעות למצב המורכב, לזכות ולאחריות המשותפת שלנו להשפיע על צביונה של הארץ.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית:
ציטוט: "… וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" (דברים, פרק ט"ז, פסוק ט"ו).
פסוק זה מתייחס למצווה לשמוח בזמן שלושת הרגלים ומתמקד במצוות השמחה במהלך חג הסוכות.
כאשר מחברים בין הפסוק לבין השיר שלפנינו, אנחנו מזמנים שיחה כללית על רגש השמחה וערכה בחיינו.
במהלך השיחה עולות שאלות, כמו:
- האם רגש השמחה תמיד מצוי בתוכנו?
- כיצד אפשר לשמוח במציאות המורכבת הבאה לידי ביטוי בשיר (ובחיינו)?
- איך נשמור על רגעי שמחה במציאות של חיינו?
איך נעניק זה לזה עוגנים של תקווה ואופטימיות?
שיר ליום – להיות כאן ילד
כתבה: רחל אורנשטיין
יולי 2023
להיות כאן ילד
מילים: יערה שבו
לחן: מירון מינסטר
זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד
לשמוע חדשות בכל חצי שעה
לדעת שהיכן שהוא עוד אמא מתפללת
תקתוק שעון הולם דמעה ועוד דמעה.
זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד
ללמוד בבית הספר על המלחמות
זה לא כל כך פשוט אבל, אבל
מול שמי התכלת
אני יודעת רק שכאן אני רוצה לחיות.
תכלת שמיים סגול של שקיעות
סירות על המים פרחים ודמעות
בתים לבנים גשמים של ברכה
אנחנו שלנו כאב ושמחה.
וכאן אפשר ביחד וגם מותר לחוד
וכאן אני בטוח שלא הכול אבוד
וכאן אני יכול למרות, למרות הכול
גם לחייך גם לחלום וגם לגדול.
תכלת שמיים סגול של שקיעות
סירות על המים פרחים ודמעות
בתים לבנים גשמים של ברכה
אנחנו שלנו כאב ושמחה.
אודות השיר: השיר הושמע לראשונה במסגרת הפסטיגל של 1997 ועבור רבים הפך להיות שיר המייצג את הייחודיות של הילדות הישראלית: שיר ששלובים בו עצב ויופי; שיר שצבוע באהבת הארץ, באהבת האנשים וברצון המשותף לחיות יחד במולדת; שיר המשקף את המציאות הייחודיות שלנו – "אנחנו שלנו, כאב ושמחה."
ערכים מובילים בשיר: זיקה לארץ, אהבה למולדת, שותפות גורל, תקווה, מורשת ותרבות ציונית.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה: השיר הוא פתיח לשיתוף ברגשות ובחששות והוא מציב את דמות המורה כדמות שנותנת עוגן ומזמנת שיח וונטילציה רגשית.
פעילות הכנה לשיר: "זה לא פשוט להיות כאן ילד" או ילדה – זאת השורה הראשונה של השיר וזה גם לא פשוט להיות כאן מורה, שצריך להתמודד עם החששות והשאלות המורכבות של התלמידים. השיר מתאר את המציאות המורכבת של חיינו כמאפשרת לצמוח ממנה מתוך תקווה וחוסן. כמו כן, השיר מאפשר להתמודד עם שאלות על טוב ורע, תוך כדי סיפור סיפורה של הארץ.
השיר מאפשר למורה לענות על שאלות, לתת מידע מהימן, להקשיב לתלמידים, להעניק תמיכה, לחזק ולהיות שם עבורם בכלים שיאפשרו להם להתמודד עם האתגרים שהמציאות של החיים בישראל מזמנת.
ניצור עבור התלמידים מרחב בטוח ואינטימי לשיתוף על ידי שאלות מנחות ועידוד השיתוף וההקשבה. השאלות צריכות להעניק לתלמידים מידע מהימן על האקטואליה וההיסטוריה קצרת הטווח:
1. מי יודע לספר על אירוע שמתחבר לתוכן של השיר?
לאחר מכן נעבור לשיתוף ברגשות.
2. מי רוצה לשתף ברגש אישי המתקשר לתוכן של השיר?
נשלב את הרגש האישי בתחושה הכללית.
3. מי עוד שותף לתחושה הזאת? המורה יכול לתת דוגמה אישית שתעניק תוקף לרגשות של התלמידים.
לפני המעבר לפעילות המוצעת – המורה יכוון ליצירת אווירה חיובית וישאל שאלה, כמו:
4. איך אנחנו ככיתה יכולים להעניק אחד לשני כוחות בתקופות של אי-שקט?
לסיכום, המורה יסכם את המציאות המורכבת שבאה לידי ביטוי בשיר. המורה ייתן משמעות למצב המורכב, לזכות ולאחריות המשותפת שלנו להשפיע על צביונה של הארץ.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית:
ציטוט: "… וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" (דברים, פרק ט"ז, פסוק ט"ו).
פסוק זה מתייחס למצווה לשמוח בזמן שלושת הרגלים ומתמקד במצוות השמחה במהלך חג הסוכות.
כאשר מחברים בין הפסוק לבין השיר שלפנינו, אנחנו מזמנים שיחה כללית על רגש השמחה וערכה בחיינו.
במהלך השיחה עולות שאלות, כמו:
- האם רגש השמחה תמיד מצוי בתוכנו?
- כיצד אפשר לשמוח במציאות המורכבת הבאה לידי ביטוי בשיר (ובחיינו)?
- איך נשמור על רגעי שמחה במציאות של חיינו?
איך נעניק זה לזה עוגנים של תקווה ואופטימיות?
שיר ליום – להיות כאן ילד
כתבה: רחל אורנשטיין
יולי 2023
להיות כאן ילד
מילים: יערה שבו
לחן: מירון מינסטר
זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד
לשמוע חדשות בכל חצי שעה
לדעת שהיכן שהוא עוד אמא מתפללת
תקתוק שעון הולם דמעה ועוד דמעה.
זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד
ללמוד בבית הספר על המלחמות
זה לא כל כך פשוט אבל, אבל
מול שמי התכלת
אני יודעת רק שכאן אני רוצה לחיות.
תכלת שמיים סגול של שקיעות
סירות על המים פרחים ודמעות
בתים לבנים גשמים של ברכה
אנחנו שלנו כאב ושמחה.
וכאן אפשר ביחד וגם מותר לחוד
וכאן אני בטוח שלא הכול אבוד
וכאן אני יכול למרות, למרות הכול
גם לחייך גם לחלום וגם לגדול.
תכלת שמיים סגול של שקיעות
סירות על המים פרחים ודמעות
בתים לבנים גשמים של ברכה
אנחנו שלנו כאב ושמחה.
אודות השיר: השיר הושמע לראשונה במסגרת הפסטיגל של 1997 ועבור רבים הפך להיות שיר המייצג את הייחודיות של הילדות הישראלית: שיר ששלובים בו עצב ויופי; שיר שצבוע באהבת הארץ, באהבת האנשים וברצון המשותף לחיות יחד במולדת; שיר המשקף את המציאות הייחודיות שלנו – "אנחנו שלנו, כאב ושמחה."
ערכים מובילים בשיר: זיקה לארץ, אהבה למולדת, שותפות גורל, תקווה, מורשת ותרבות ציונית.
הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה: השיר הוא פתיח לשיתוף ברגשות ובחששות והוא מציב את דמות המורה כדמות שנותנת עוגן ומזמנת שיח וונטילציה רגשית.
פעילות הכנה לשיר: "זה לא פשוט להיות כאן ילד" או ילדה – זאת השורה הראשונה של השיר וזה גם לא פשוט להיות כאן מורה, שצריך להתמודד עם החששות והשאלות המורכבות של התלמידים. השיר מתאר את המציאות המורכבת של חיינו כמאפשרת לצמוח ממנה מתוך תקווה וחוסן. כמו כן, השיר מאפשר להתמודד עם שאלות על טוב ורע, תוך כדי סיפור סיפורה של הארץ.
השיר מאפשר למורה לענות על שאלות, לתת מידע מהימן, להקשיב לתלמידים, להעניק תמיכה, לחזק ולהיות שם עבורם בכלים שיאפשרו להם להתמודד עם האתגרים שהמציאות של החיים בישראל מזמנת.
ניצור עבור התלמידים מרחב בטוח ואינטימי לשיתוף על ידי שאלות מנחות ועידוד השיתוף וההקשבה. השאלות צריכות להעניק לתלמידים מידע מהימן על האקטואליה וההיסטוריה קצרת הטווח:
1. מי יודע לספר על אירוע שמתחבר לתוכן של השיר?
לאחר מכן נעבור לשיתוף ברגשות.
2. מי רוצה לשתף ברגש אישי המתקשר לתוכן של השיר?
נשלב את הרגש האישי בתחושה הכללית.
3. מי עוד שותף לתחושה הזאת? המורה יכול לתת דוגמה אישית שתעניק תוקף לרגשות של התלמידים.
לפני המעבר לפעילות המוצעת – המורה יכוון ליצירת אווירה חיובית וישאל שאלה, כמו:
4. איך אנחנו ככיתה יכולים להעניק אחד לשני כוחות בתקופות של אי-שקט?
לסיכום, המורה יסכם את המציאות המורכבת שבאה לידי ביטוי בשיר. המורה ייתן משמעות למצב המורכב, לזכות ולאחריות המשותפת שלנו להשפיע על צביונה של הארץ.
זרקור על תרבות יהודית-ישראלית:
ציטוט: "… וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" (דברים, פרק ט"ז, פסוק ט"ו).
פסוק זה מתייחס למצווה לשמוח בזמן שלושת הרגלים ומתמקד במצוות השמחה במהלך חג הסוכות.
כאשר מחברים בין הפסוק לבין השיר שלפנינו, אנחנו מזמנים שיחה כללית על רגש השמחה וערכה בחיינו.
במהלך השיחה עולות שאלות, כמו:
- האם רגש השמחה תמיד מצוי בתוכנו?
- כיצד אפשר לשמוח במציאות המורכבת הבאה לידי ביטוי בשיר (ובחיינו)?
- איך נשמור על רגעי שמחה במציאות של חיינו?
איך נעניק זה לזה עוגנים של תקווה ואופטימיות?